Sennheiser MK 4 digital - kondenzátorový kardioidní mikrofon
Firma Sennheiser nedávno představila digitální koncepci oblíbeného kapacitního mikrofonu MK 4. Stejně jako u analogového černostříbrného modelu, střeží i zde důkladná a elegantní mřížka svůj dvacetičtyřkarátový poklad - palcovou, zlacenou kardioidní kapsli.
Oproti analogové verzi je digitální MK čtyřka vybavena 24bitovým A/D převodníkem Apogee. Propojení s příslušným zařízením zajišťuje miniaturní konektor Hirose, zabudovaný namísto klasického cannonu. Dlužno říci, že ačkoli má tento terminál pojistku proti nechtěnému vysunutí, patří logicky k nejzranitelnějším článkům celého systému, ale oproti klasickému XLR si toho nechá líbit podstatně méně. Vzhledem k záviděníhodné kompaktnosti a robustnosti mikrofonu bych přirovnal toto připojení k achillovce známého hrdiny (viz „Mimochodem“). Taková je ale bohužel současná realita: profesionální, spolehlivé a robustní studiové konektory musí respektovat miniaturní multipinová IT propojení, která jsou na tom z hlediska životnosti a spolehlivosti mnohem hůře.
Montáž na stojan
K uchycení mikrofonu na stojan slouží držák MZQ 4 s redukcí na evropský závit. Je opatřen kloubem pro nastavení vertikálního snímacího úhlu a závitovým kroužkem. Jemným dotažením kroužku se z držáku a mikrofonu stává kompaktní celek, při povoleném závitu lze mikrofonem libovolně otáčet v horizontální rovině a nastavit si potřebný úhel snímání.
I když rameno držáku poskytuje určitou pružnost, odolnost proti přenášejícím se vibracím se dá podstatně vylepšit montáží do pružného závěsu MKS 4. Tento „pavouk“ má speciální otevřenou konstrukci, která umožňuje umístění MK 4 v těsné vzdálenosti od snímaného zdroje (např. reproduktoru) - je ale nutné dokoupit ho zvlášť a náklady na jeho pořízení nejsou zcela zanedbatelné. Alternativy různých univerzálních závěsů ale vzhledem k ergonomii MK 4 příliš nedoporučuji.
Jednodušeji už to nejde...
Digitální verze modelu MK 4 je sice určena i pro studio, ale vzhledem k digitálnímu přenosu audio dat přes USB má vzdálenost ke zvukovému zdroji samozřejmě určité limitace. Ve studiu dá většina zvukařů asi přednost klasickému analogovému modelu s propojením XLR, ale všude tam, kde chceme zachovat špičkovou studiovou kvalitu při zcela minimálních nárocích na další vybavení, bude pohotové digitální rozhraní zcela jistě vítaným řešením.
Pro záznam nepotřebujeme v tomto případě žádný špičkový předzesilovač ani A/D převodník. At už se natáčí na mobilní vybavení iPod, iPhone, iPad, do Macu nebo třeba do PC s některou aplikací DAW běžící pod Windows, postačí k tomu pouze mikrofon s digitálním rozhraním.
Montáž MK 4 na miniaturní stolní stativ a propojení krátkým USB kabelem přímo do laptopu je maximálně pohotové, triviální a chytré řešení, při zachování naprosto nekompromisních studiových parametrů.
Pořiďte si aplikace přímo pro MK 4
Po připojení kabelu s konektorem Lightning nebo USB je možné využívat pro záznam nejen profesionální studiové aplikace, ale také šikovné programy dodávané přímo od Apogee. Do iPadu si můžete z App Store stáhnout MetaRecorder a Maestro a v nich přehledně nastavovat zisk mikrofonu, monitorovací funkce, latenci, markery a další funkce.
V mém případě jsem testoval mikrofon bez problémů v Cubase LE na notebooku.
Jak to bude vypadat při snímání hlasu?
Zřejmě nejčastějším využitím nové digitální verze bude kvalitní záznam mluveného slova nebo vokální demonahrávky. Širokomembránová kapsle mikrofonu vychází ze série Evolution, konkrétně z modelu e 965 určeného právě pro zpěváky, a stejně jako tento model má i MK 4 velmi účinné odpružení. Na obyčejném stolním stativu dochází i bez speciálního závěsu k minimálnímu přenosu vibrací na mikrofonní kapsli.
Ze vzdálenosti cca 15 cm zní hlas velmi příjemně a přirozeně, s mírným zdůrazněním spodních frekvencí vlivem proximity efektu (mikrofon nemá funkci lo-cut, ale úpravu je samozřejmě možné provést v příslušné programové aplikaci). Kvalitní konstrukce krycí mřížky zajišťuje maximální transparentnost s až překvapující odolností proti tlakovým nárazům. I bez popfiltru jsem žádné problémy při explozivních souhláskách nezaznamenal (popfiltr se ale přece jen může někdy hodit - možno doobjednat MZP 40 nebo MKW 4).
Pro omezení nevhodné akustiky místnosti doporučuji využít při záznamu vhodné akustické stínění. Srovnání s profesionálně pořízeným studiovým záznamem potom vychází velmi příznivě i v horších akustických podmínkách.
Když Achillova matka ponořila svého syna do řeky Styx, aby se stal ve válce nezranitelným, sotva mohla tušit, jak ustáleným spojením se jednou stane pata, za kterou ho držela. Achillova pata jako nejzranitelnější místo se v dnešním přetechnizovaném světě nachází takřka všude a velké paty mají své menší patičky, takže když něco nefunguje, jak má, skoro se už ani nedivíme.
Miniaturní konektory, které dnes zajišťují komunikaci „všeho se vším“ jsou na plošných spojích, mezi jednotlivými celky přístrojů a propojují také digitální svět mezi sebou navzájem. Jsou to nejzranitelnější místa každého systému - pokud zůstávají trvale propojené, kontakty konektorů ztrácejí po čase pružnost, čímž se zhoršují přechodové parametry, nebo dochází dokonce k výpadkům signálových tras. Jestliže konektory rozpojujete naopak velmi často, tenoučké bloky z PVC či jiného materiálu se časem vyviklají či prasknou. Velmi často se také ukroutí či přeruší kabelové spojení, nejčastěji právě v místě napojení kabelu na konektor.
Dobrá rada na závěr: Je-li to jen trochu možné, nepropojujte mezi sebou konektory od různých výrobců, zejména ty, které nemají stejné parametry. Propojení drahých a laciných konektorů často vede k jejich zničení.
Všestranné využití
MK 4 umožňuje pořídit nejen detailní záznam sólových vokálů a mluveného slova, ale poradí si bez problémů s dalšími zvuky a nástroji, které potřebujeme pohotově a bez vedlejšího vybavení dotočit k hudebnímu základu.
Mimořádná čistota záznamu je velmi působivá, protože dokonalá souhra vynikajících akustických vlastností mikrofonu s pokročilou technologií převodu do digitálního prostředí, ve kterém je Apogee světovou jedničkou, funguje naprosto ideálně. Volba samplovací frekvence až do 96 kHz ve 24bitovém formátu, extrémně nízký šum společně s věrným přenosem těch nejhlasitějších signálů je zárukou naprosté čistoty a obrovské dynamické rezervy. Digitální MK 4 odvádí dobrou práci u od nejtišších, jemně zahraných partů na akustickou kytaru až po těsně snímaný reproduktor, „brutálně krmený“ elektrickou kytarou. Ve studiu mi zněl brilantně na piano, na dřevěné dechové nástroje, na smyčce i na perkusivní nebo bicí nástroje.
Frekvenční charakteristika MK 4 má v oblasti 5-12 kHz mírný zdvih, který způsobuje jemnou presenci snímaných zdrojů - na valnou většinu nástrojů a hlasů funguje velmi příjemně. Zdvih je v pásmu, které se na ekvalizéru při zpracování často lehce přidává. Možná se tento model příliš nehodí na extrémně ostré hlasy a nástroje s velkým podílem alikvotních frekvencí, kde se vyplatí vyzkoušet modely s kulatějším zvukem nebo páskové mikrofony.
Digitální MK 4 se v Německu montuje ve stejných halách jako špičkové studiové modely Sennheiser nebo Neumann, což je zárukou maximální kvality s odpovědnou výstupní kontrolou, spolehlivosti, dlouhé životnosti i vstřícného servisu.
Info:
Sennheiser MK 4 digital je kondenzátorový, kardioidní mikrofon s širokou membránou umožňující přímé propojení s počítačem. Doporučená prodejní cena je 12 750 Kč s DPH.
Plus:
pohotové řešení studiového záznamu
celokovové provedení
membrána potažená 24karátovým zlatem
účinné odpružení kapsle potlačující manipulační hluky
velmi kvalitní A/D převodník od Apogee
kompaktní držák s vertikálním i horizontálním nasměrováním
dobrá prevence proti tlakovým nárazům
aplikace pro iOS
podrobný tištěný manuál
ochranné protiprachové pouzdro
vyrobeno v Německu
Mínus:
elastický závěs není součástí balení
na korpusu nejsou funkce lo-cut ani pad
konektor pro digitální připojení vyžaduje velmi jemné zacházení
Technická specifikace
Systém | kapacitní, s externě polarizovanou 1” zlacenou membránou |
Směrová charakteristika | kardioida |
Frekvenční charakteristika | 20 Hz–20 kHz |
Šumový ekvivalent (A) | –117 dBFS min., –79 dBFS max. (10 dB analogová verze) |
Maximální zpracovatelný SPL | 141 dB |
Citlivost (min./max.zisk) | –61 dBFS, –11 dBFS (25 mV/Pa analogová verze) |
Napájení | přes propojovací kabel z Apple nebo PC |
Propojení s Apple | kabelem s konektory Hirose ST – MFi Lightning |
Propojení s PC | kabelem s konektory Hirose ST – USB typ A |
Převodník A/D | PureDigital Apogee (Delta Sigma – multibitový) |
Vzorkovací frekvence a rozlišení | 44,1/48/88,2/96 kHz, 16/24 bitů |
Rozměry a hmotnost | 57 x 160 mm, 485 g |
en-de.sennheiser.com/usb-studio-condenser-microphone-recording-mk-4-digital