Roland TR-08 - moderní variace na legendární drum machine
V tomto testu vám popíšu své dojmy z přístroje jménem Roland TR-08. Povědomé označení, že? No jasně, je tam jasný odkaz na Roland TR-808, legendární analogovej drum machine z raných osmdesátých let.
Pokud se v „dram mešínech“ nevyznáte, nejste sami. Stejně ale určitě TR-808 znáte. Je to totiž věc, která pomáhá definovat zvuk hudby od dob svého vzniku až dodnes. Roland TR-08 je moderní pojetí této klasické mašinky. Je náležitě změnšena a osazena pár nenápadnými vychytávkami, bez kterých by to už bylo dneska trapný...
Historie
Řekl jsem si, že když už testuju takovou věc, něco si o jejím legendárním vzoru zjistím. A tak jsem se dozvěděl, že původní Roland TR-808 byl plně analogový stroj, který se začal vyrábět v roce 1980. Původně v Rolandu zamýšleli, že 808 bude sice profesionální přístroj, ale bude určen spíše k vymýšlení a nahrávání demáčů a pracovních nahrávek. Prostě aby producenti kvůli každé krávovině nemuseli volat bubeníka. Všechny zvuky vznikaly kompletně analogově a některé byly vyvinuty v podstatě náhodou, třeba tak, že hlavní technik omylem na prototyp vylil čaj, nebo s pomocí záměrného použití vadných tranzistorů. Ale ukázalo se, že výsledek v první chvíli moc lidí nezajímal. On ten zvuk totiž opravdu moc nezněl jako skutečná bicí souprava. A když pak začaly docházet ty správně vadné součástky a prodalo
se jen pár tisíc kusů, v roce 1983 TR-808 stáhli z výroby. Pokračováním byl, taky již legendární, model TR-909, který už měl zvuky činelů založené na samplech a jehož zmenšeninu TR-09 jsem v minulosti také pro tento časopis testoval.
V tu chvíli ale teprv skutečný příběh TR-808 začal. Čím dál víc muzikantů si začlo všímat unikátního zvuku této mašinky a nakonec se ten „nereálný“, robotický zvuk stal základním kamenem obrovské spousty beatů a groovů napříč všemožnými hudebními žánry.
A nabízí se představa, že se jedná o ten typicky osmdesátkový zvuk bubnů. Ne, to není ono, takové ty klasické přechody „tuuuun tuuuuun tuuuuun“ jsou spíše dílem elektronických bicích Simmons apod. Zvuk Rolandu TR-808 je opravdu nadčasový. Hluboký zvuk kopáku s mohutným a dlouhým subbasem (s jehož pomocí někteří producenti pomocí přelaďování tvoří rovnou i basové linky), nebo legendární „snappy“ handclap a „trappy“ hi-hatka - to jsou zvuky, co doteď určují zvuk obrovské spousty i úplně moderních hitů.
Dnes jsou staré originály TR-808 obrovsky ceněné a vzácné. Navíc je to dost velká a těžká krabice, která šumí, prská a má všechny další nešvary starého poctivého analogu. K tomu všemu ani nemá MIDI. Pravěk. Skoro všechny běžné zvukové banky ve všemožných nástrojích a programech ale přesto obsahují samply nebo simulace, které na tuhle starou škatuli nějak odkazují. Ne nadarmo někdo kdysi TR-808 svým obrovským vlivem a dopadem na zvuk a vývoj moderní populární hudby přirovnal ke kytaře Fender Stratocaster.
TR-08
Nyní se v Rolandu usmysleli, že by si TR-808 chtěli připomenout i v sérii Boutique. Podobně jako u dalších přístrojů z této řady (kupříkladu již zmíněnho TR-09 nebo třeba TB-03, moderní verze TB-303) si TR-08 od svého vzoru zapůjčil ovládání i odkaz na barvu a design původního kousku. To vše je ale patřičně zmenšeno, aby se to vešlo do klasického „rolandobutikového“ formátu, který lze jednoduše naklopit v přiloženém plastovém stojánku atd. Jako u dříve testovaných přístrojů je zde možnost napájení buď čtyřmi (přiloženými) AA bateriemi nebo pomocí USB - jako když si nabíjíte mobil. Pro opravdu okamžitou připravenost k tvorbě je zde také malý reproduktor. Audio signál lze posílat ven buď sluchátkovým nebo linkovým výstupem, je zde také konektor Mix In, který umožňuje připojení dalšího zdroje zvuku a přeposlání dál, do sluchátek... Audio lze posílat i přímo po USB, v tom případě lze v nahrávacím softwaru nahrávat každý zvuk zvlášť, vše odděleně do deseti stop. A na přístroji je k nalezení i jack Trigger Out, u nějž lze zvolit, která stopa do něj poleze, a s jeho pomocí lze posílat pokyny jiným hardwarovým přístrojům a modulům. Na rozdíl od původního TR-808 zde samozřemě už MIDI nechybí. To protéká buď přes standardní dva konektory In a Out nebo přes jíž zmiňované USB. Má klasická výtka pro tuto řadu směřuje k tomu, že všechny jackové konektory jsou ty malé, tj. 3,5mm. Je to daň za menší rozměry, v bojových podmínách praktického a profesionálního použití to může vyvolávat obavy. Vše je ale vyrobeno precizně a kvalitně.
K dalším odlišnostem od původní osmsetosmičky patří také numerický displej pro přesnější nastavení tempa a podobně. Prostě jsme v roce 2017. Také je jasné, že v tomto případě nejde o skutečně analogový přístroj, ale o jeho digitální simulaci. Ale celková koncepce zůstává prostě stejná, takže ten, kdo někdy uměl pracovat s TR-808, bude se s TR-08 cítit jako doma.
Zadejte si do vyhledávače na YouTube Roland TR-808 Versus TR-08 Demo. Najdete video, které se jmenuje přesně takhle. Pán ve videu střídavě pouští ty samé groovy na TR-808 a TR-08. Z videa si lze udělat slušný obrázek o tom, jaký je mezi přístroji zvukový rozdíl. Já bych řekl, že opravdu malý. Co vy na to?
A co když to teda zapnu?
Nemám bohužel přímé srovnání s TR-808, ale hned po prvních „úderech“, které mašinka zahraje, je jasné, že ten charakter tam prostě je. A je skvělé, že se zvuky se dá v reálném čase skvěle pracovat. U každého zvuku je možné nastavit jeho hlasitost a u některých zvuků ještě další parametry - ladění tomů, barva zvuku virblu, „délka“ kopáku a činelů...
Kromě groovů, které jsou v přístroji k nalezení jako hotové banky, je samozřejmě možné si vytvořit a uložit své vlastní groovy. To se dělá jednodušeji než popisovat to pro Muzikus. Skvěle se dá také modul využít pro živé „hraní“: Pomocí tlačítka Tap je možné groovy editovat, a nahrávat v reálném čase. Vřele doporučuji k vyzkoušení, vytvoření vlastního groovu vyvolává závislost a já jsem se při testování tohoto přístroje solidně zasekl jenom proto, že jsem prostě nemohl přestat kroutit, mačkat a poslouchat ty věci, které TR-08 produkoval.
Využití?
TR-08 si dovedu živě představit ve studiovém arzenálu jakéhokoliv beatmakera a producenta, který chce mít po ruce naprostou klasiku, ale zároveň nepotřebuje kvůli tomu pořizovat na dnešní dobu skutečně nepraktický a drahý originál. Zároveň úplně vidím, jak TR-08 tvoří páteř žívého elektronického vystoupení či DJského setu.
Kreativní práce se skutečnou hardwarovou mašinou, to je fakt inspirativní. Je to i důvod, proč se asi takový přístroj vyrábí a prodává. V době nahrávacích programů a samplů je samozřejmě možné podobného zvuku docílit i přímo v počítači. Mít ale pod rukama skutečný nástroj se všemi těmi čudlíky, je pořád pro spoustu lidí (včetně autora tohoto textu) mnohem přirozenější a rychlejší cesta. Do toho se tady, myslím, podařilo velmi slušně vystihnout charakter a zvuk té staré klasiky. Ano, pořád tady určitě bude spousta lidí, kteří nedají dopustit na skutečný analog - ten vřelý zvuk a magická schopnost prosadit se v mixu, to asi úplně napodobit zatím nejde. Ale pro většinu lidí jsou tyto rozdíly opravdu minimální a tenhle přístroj zvládá i toto srovnání víc než dobře. Prostě Roland TR-08 příjemně propojuje klasiku s moderním světem. A nestojí ani moc peněz.
Info:
Roland TR-08 Rhythm Composer je moderní variace na legendární drum machine Roland TR-808. Její cena se pohybuje okolo 11 000 Kč.
Plus:
ovládání
zvuk
inspirativnost
Mínus:
jacky jsou jen 3,5mm
Šířka | 308 mm |
Hloubka | 130 mm |
Výška | 51 mm |
Hmotnost | 1,3 kg |