Roland TD-50 KV - elektronicka bicí souprava
Japonský technologický gigant Roland je v oblasti produkce digitálních a elektronických nástrojů v popředí již od začátku 70. let. My se konkrétně v této recenzi zaměříme na oblast elektronických bicích V-Drums, a to rovnou na vlajkovou loď TD-50 KV.
Nutno zmínit, že značka Roland patří v této oblasti k nejpovolanějším a za posledních dvacet roků se jim úspěšně podařilo nahradit vnímání elektrických bubnů a jejich využití/hratelnosti jako, řekněme, spíše hudební kuriozity za plně profesionální hudební nástroj se širokou škálou využití. S úctyhodným výčtem nových funkcí a inovací oproti předcházejícímu modelu TD-30 slibují japonští inženýři velký krok kupředu. Jakpak se to ale povedlo ve skutečnosti? Blíží se snad doba, kdy se digitální nástroj pocitově přiblížil akustickému natolik, že jen stěží poznáte mezi oběma světy rozdíl? Pojďme se tomu společně podívat na zoubek.
Hned zkraje bych rád zmínil v této oblasti můj úhel pohledu. Přijde mi, že speciálně mezi bubenickou komunitou jde poměrně o velmi citlivé téma, a tak zatímco jedni jsou zapřisáhlými odpůrci elektrické bicí soupravy, druzí na ni naopak nedají dopustit. Myslím, že zde dochází mezi bubeníky k nepochopení celé problematiky a přirovnal bych to k tomu, jako kdyby se kytarista rozhodl srovnávat akustickou a elektrickou kytaru. V obojím případě jde totiž o stejný instrument, jen s jinými možnostmi avýrazovými prostředky, a za to bychom měli být vděční, že je tomu tak i u nás a užít si schopnosti digitálního nástroje a využít potenciálu, jenž nabízí, na maximum. Nutno zmínit, že je o co stát, navíc když reálný pocit ze hry na TD-50 KV nebyl k tomu akustickému nikdy blíže. Roland je známý tím, že na vývoji V-Drums úzce spolupracuje s profesionálními bubeníky a pozorně naslouchá jejich poznatkům z reálného, profesionálního hudebního světa a na výsledku je to znát.
Progrese oproti předcházejícímu top modelu TD-30? Ano.
Pro ty z vás, již měli možnost se blíže seznámit s předešlým modelem, bude rozdíl mezi předchůdcem a novinkou patrný během několika minut. Mezi hlavní inovace u TD-50 KV patří následující: nový digitální 18” činel ride CY-18DR , 14” digitální snare drum PD-140DS, hi-hat VH 13 a modul TD-50.
18” ride CY18DR
Ano, tohle se opravdu povedlo. Nejen že zde máme konečně činel, který se díky váze a většímu, více se hodícímu 18palcovému průměru tváří jako akustický činelový nástroj, on se tak i opravdu chová. Roland zapracoval na systému multisenzorového snímání a nabízí tak přesné a citlivé určení polohy úderu a vylepšenou dynamiku.
V praxi to znamená, že již zde není ani minimální časová prodleva mezi úderem a odezvou. Vše reaguje naprosto realisticky, výborně jsou zde vyřešeny aspekty jako sustain, hrací plocha reaguje od hrany až po bell, a dokonce i případné okamžité tlumení činelu rukou není žádný problém. Připojení je zde, stejně jako u dalšího digitálního komponentu snare, řešeno pomocí USB kabelu, jenž vede do modulu a nabízí tak úplně nové výrazové možnosti. Předpokládám, že v budoucnu se bude Roland ubírat tímto USB digitálním směrem napříč veškerými komponenty soupravy. Tento postup by se mi jevil jako více než šťastný.
14” snare PD-140DS
Další majstrštyk. Poprvé na poli V-drums je snare o velikosti v oblasti malých bubnů -standardních 14 palců -, používající stejnou digitální technologii jako u výše zmíněného činelu ride. Vyrobený je z oceli, vypadá naprosto nádherně, realisticky. Zbrusu nově vyvinutá třívrstvá blána určená pouze pro tento snare dává hráči pocit, jaký důvěrně zná ze svého akustického rytmičákového miláčka. Multisenzorový systém nabízí i v tomto případě nedostižnou dynamiku s přesnou detekcí úderu a vysokým rozlíšením zvuku. Virbl umožňuje přirozené cross sticky a rimshoty, takže již žádné omezení, přizpůsobení se jiným zvyklostem u elekronického nástroje není nutné. Opravdu velký rozdíl oproti všemu, s čím jste se měli možnost jinde doposud setkat. Nemám co vytknout a volám třikrát hurá! a konečně!
Hi-hat VH-13
Doposud jsem jenom chválil, neb k tomu byl důvod. U nově vyvinuté hi-haty VH-13 již tomu tak nebude. Ano, stále platí, že patří k tomu nejlepšímu, co je momentálně na trhu digitálních hihatek k dostání, rezervy jsou však pořád značné a za sebe vnímám tento komponent jako největší slabinu z celé soupravy. Tady mi naopak přijde, že hráč musí jakoby předvídat chování hi-haty a přizpůsobit se jí. Oproti reálné akustické předloze se chová odlišně. Je zde třeba počítat s faktory, jak moc je sešlápnutý pedál stojanu vůči činelům, což někdy úplně přesně nekoresponduje s tím, na co jsme zvyklí z akustického světa, kdy již má hráč představu, co na jaký typ úderu platí. Tady musí člověk skoro až extrémně myslet na to, aby na určitý typ úderu tomu přizpůsobil i sounáležitost levé nohy ovládající pedál. Takže na zavřený úder nohu sešlápnout na pedálu až k podlaze, naopak na otevřený styl nutno uvolnit pedál skoro až úplně, a vůbec celkově hlídat, aby nebylo koordinačně nic mezi. Trošku nezvyk, přiznám se. Na druhou stranu přizpůsobit se tomu stylově dá, jen to chce trošku cviku. Jestli však někde vidím značný prostor pro zlepšení, je to právě tady.
Modul TD-50
Srdcem a mozkem zároveň bicích souprav je zvukový model, v našem případě TD-50 s originální technologií Prismatic Sound Modeling, který zaručuje přesné snímání každé drobné nuance vaší hry a nastavuje zcela nový standard v oblasti zvuku digitálních bicích. Modul podporuje náročné zvukové úpravy, včetně základního nastavení blány a tvaru těla bubnu, vrstvení samplů interních a uživatelských i nastavení okolních mikrofonů a definici prostředí. Možnosti jsou tudíž takřka nekonečné. V základu máte k dispozici přednastavených padesát souprav a dalších padesát si můžete dle libosti nakonfigurovat a uložit. Zbrusu nový je mnohem výkonější procesor, než jaký byl u předchůdce TD-30, a jako nejvýznamější nové funkce bych zmínil tyto:
Nahrávání do DAW
Velmi užitečná funkce, která umožňuje přímé nahrávání; skrze výstup USB out lze zaslat jednotlivé samostatné bubenické tracky (celkem až deset samostatných kanálů nezávisle) do vašeho oblíbeného DAW programu (Logic, Pro Tools, Cubase ad.)
Z nástroje se tak díky tomu stává velmi užitečná záležitost i v oblasti studiové práce.
Import samplů ve formátu waw
Samozřejmostí je možnost importovat a spouštět vlastní samply ve formátu wav skrze slot pro SD kartu , a dokonce je míchat s vnitřními zvuky s ovladatelným poměrem hlasitostí. Chcete například, aby váš tom zněl jako jakýkoliv zvuk, ruch, který vás napadne? Žádný problém, nahrejte jej, přiřaďte k instrumentu, a je to.
Živé hraní
Nic nenapoví o zařazení do kategorie stoprocentně profi vybavení víc, než to, že nyní je model vybaven výstupem master stereo XLR a osmi přímými výstupy TRS se symetrickým zapojením přímo do PA. Můžete tak dokonce přiřadit ovládání hlasitosti pouze ve sluchátkách, což umožňuje nastavit úroveň v monitorech, aniž by to mělo vliv na signál v PA. Zvukaři vás budou milovat.
Verdikt
Za cenu přesahující dvě stě tisíc korun by jeden očekával dech beroucí nástroj. A to se, s klidným svědomím troufám tvrdit, povedlo. Roland přichází na trh s naprosto výjimečným nástrojem, ať již po stránce konstrukční či technologické. S nekonečnými možnostmi nastavení zvukových preferencí, hratelností na úrovni již téměř akustického nástroje a velkým využitím jak pro studiovou práci, tak i pro živá hraní se stávají TD-50 skoro již arzenálovou nutností pro profesionální bubeníky v dnešním moderním, technikou prostoupeným světě.
Info:
Roland TD - 50KV je elektronicka bicí souprava, vlajková loď firmy. Cena je 217 769 Kč.
Plus:
kvalitní zpracování
vzhled
hratelnost
studio i live využití
famózní modul a digitální snare a ride
Mínus:
vzhledem k vysoké ceně absence dodávaného příslušenství(stojan na snare, hi-hat, pedál, židle)
na rozdíl od předešlého top modelu TD-30 je v základu o jeden tom míň
hratelnost hi-hat
Zvukový model | TD-50 |
Snare | PD-140DS |
Ride činel | CY-18DR |
Rack Tom | PD-108-BC |
Floor Tom | PD-128-BC x 2 |
Crash | CY-14C |
Crash/Ride | CY-15R |
Kick | KD-140-BC |
Rampa | MDS-50KV |