Roland SPD-S Sampling Pad
Čím dál častěji můžeme vidět u bicích souprav bubenické pady. To proto, že představují široké možnosti využití různých zvuků jak pro živé hraní, tak pro uplatnění ve studiu. Firma Roland přišla s novým SPD-S Sampling pad, a ze slova sampling je zřejmé, že se nejedná jen o klasický bubenický modul obsahující jen tovární zvuky, ale o chytrou mašinu, která má širší využití, takže jsem ocenil, že jsem si ji mohl vyzkoušet.
První dojem jsem měl při rozbalení krabice: co se týče designu se sampling pad zase tolik neliší od ostatních bubenických modelů, ale to byl jen první kontakt. Ve stříbrné barvě na vrchní části panelu je vestavěno devět padů, z toho šest klasických tvaru čtverce o průměru 9 cm a tři zakulacené ráfky na horním okraji. Jelikož jsou to ráfky, hraje se na ně technikou jako přes ráfek, což je první příjemné zpestření.
Ovládací panel je umístěn též na vrchní části padu, kde je zabudován displej společně se všemi tlačítky. Zleva doprava obsahuje kolečko pro úroveň hlasitosti, kolečko pro úroveň efektu, světelné indikátory padů, světelné indikátory pro trigger in a foot switch. Displej je klasicky menší velikosti, ale možná z toho důvodu, že na rozdíl od většiny bubenických padů je ovládací panel v dolní části vrchního panelu, a tím pádem je pravděpodobnější nechtěné zasáhnutí paličkou. Na pravé straně od obrazovky jsou tlačítka pro práci s efekty a ambienty, frázování, patch, wave a tlačítko All Sounds Off. Sampling pad se neobejde bez knoflíků Start/Stop, Sample, Resample, tlačítka Card/Shutdown, které slouží pro práci s pamětí a pro vypnutí, a dále běžných operačních tlačítek Function, Setup, Edit, Shift, Enter, Exit, Page L/R a +/- .
Na zadním panelu najdeme Power On/Off, zdířku pro 9 V AC adaptér, MIDI In/Out, foot switch, trigger in, expression pedal, vstupy Lmono/R, výstupy L/R, sluchátkový výstup, regulátor hlasitosti sluchátek a regulátor vstupní hlasitosti. První příjemnou věcí je, že má vstupní přepínač Mic/Line pro nahrávání přes mikrofon nebo linkou. Celá tato krabice váží pouhé dva kilogramy, což se zdá být výhodou, ale nemusí tomu tak být, pokud sampling pad bude používán pro živé hraní, měl by být na cesty dobře zabezpečen.
Základní vlastnosti a co
bychom si měli dokoupit?
Roland má interní paměť, do které lze uložit 128 programů (bank) a 399 zvuků, z čehož 49 programů a 181 zvuků má při prvním zapnutí uložených v interní paměti. Jsou to zvuky bicích, perkusí, kláves, bubenické groovy, basové groovy, klávesové zvuky a různé zvukové efekty. Všechny tyto zvuky máme možnost různě upravovat, efektovat, a potom ukládat jako své vlastní soupravy. Zároveň bylo v krabici samplovací CD s dalšími zvuky a zvukovými efekty. Velkou výhodou je uložených, dobře ovladatelných 30 efektů a ambientů, u kterých můžeme různě nastavovat hodnoty, parametry a v reálném čase je přidávat nebo ubírat.
Nezbytně nutné bude dokoupit si paměť z toho důvodu, že ta interní nám dovolí nasamplovat maximálně dvanáct minut mono samplů a šest minut stereo samplů v horší vzorkovací kvalitě, takže při nahrávání z externího zdroje je interní paměť nedostačující. Otvor pro paměť je zabudován na boku padu a v manuálu jsou doporučené kompatibilní typy pamětí.
Roland pro tento pad vyrábí speciální kloub pro připevnění k jakémukoliv stojanu na činel, ale ten si taky musíte opatřit zvlášť.
Funkce a jejich využití
Přečetl jsem si manuál, abych se dozvěděl, co všechno vlastně sampling pad umí, a jak jsem předpokládal, má opravdu široké možnosti. Na hlavním panelu jsou tlačítka Patch, Wave, Phrase Maker, Sampling/Resampling.
Patch mode je vlastně program, ve kterém si můžeme vytvořit a nadefinovat různé kombinace souprav a efektů a uložit je na jednotlivé pady. Na jeden pad se dají přidělit dva wavy, které se spouští podle síly úderu. Má i možnost konfigurovat efekt podle síly úderu na jednotlivé pady a připojení potenciometru (pedálu) pro modulaci v reálném čase. Pad umí zahrát simultánně osm zvuků. Při používání sekvenceru můžeme přiřazovat v programu jednotlivé zvuky na noty 0-G9. Úderem na pady 1-9 ukládáme jednotlivé zvuky na pady. Nevýhodou je, že nemůžeme ukládat programy na dokoupenou pamět, ale jenom do interní paměti. Do té se dá uložit maximálně 128 programů.
Wave mode - v tom pracujeme už se samostatnými zvuky, které máme možnost dál editovat (efektovat, stříhat, ladit, reverse). Tento pad umí automaticky zastřihávat začátek a konec samplu.Máme vytvořené svoje vlastní zvuky a ty ukládáme a přiřazujeme do jednotlivých padů (patch mode). Do interní paměti lze uložit až 399 hotových zvuků a do externí až 500. Samozřejmě záleží na zvolené kvalitě při samplování a délce samplu.
Phrase maker nám umožňuje výbornou věc, a to: nahrání své vlastní smyčky paličkami. Smyčkám určujeme tyto parametry: tempo, délku (kterou vyjádříme počtem taktů v daném tempu), beat, click a kvantizaci. Efekty Sync Delay, Step Flanger, Short Looper, Slicer lze automaticky synchronizovat do tempa smyčky. Hotovou frázi můžeme později libovolně zrychlovat nebo zpomalovat.
Sampling (resampling): Máme výběr ze tří kvalit, v nichž chceme samplovat, a to Long - horší kvalita, Standard (dobrá kvalita) a Fine (nejlepší kvalita). Nahráváme při samplovací frekvenci 44,1 kHz při polyfonii 8 hlasů. Jak už jsem se zmínil, do interní paměti se vejde 12 minut mono v horší kvalitě, a z manuálu jsem se dočetl, že v nejlepší kvalitě se nám podaří uložit 90 sekund stereo samplů, což je pro širší využití opravdu málo. Když chceme samplovat zvuky a hned je přiřadit na pad, pracujeme v patch modu, ale když chceme samplovat více zvuků následně za sebou a ty dál upravovat, ukládat, tak pracujeme ve wave modu.
Při samplování si zvolíme pomocí přepínače, jestli chceme nahrávat přes mikrofon nebo linkou mono/stereo, v jaké kvalitě (Long-Standard-Fine) a jestli samplujeme zvuk nebo frázi (smyčku) složenou z více zvuků. Když samplujeme frázi (smyčku), určíme u ní tempo, beat a click.
Zároveň si můžeme určit, v jaký moment má začít samplovaní, což je dobré při nahrávání zvuků bicích, protože po špatném nahraní (hlavně bubenických zvuků) by před úderem byla krátká mezera. U samplování mi vadilo, že regulátor vstupní hlasitosti je díky umístění na zadním panelu špatně ovladatelný a pro editaci samplů je malý displej.
Roland SPS-S se samozřejmě neobejde bez funkce Trigger, která nám umožňuje využít dva externí pady nebo akustické snímače u bicí soupravy. Doporučené typy a hodnoty pro ně určené najdeme v manuálu.
Vlastnosti a nastavení padů
Musím samozřejmě upozornit na to, že technika hry na pady je rozdílná než hraní na klasické blány. Jako v každém jiném modulu si lze nastavit citlivost, hlasitost, dynamiku pro hraní. Citlivost úderu se nastavuje díky jiné technice pro ráfkové pady 1-3 a velké pady 4-9 zvlášť. Při úderu nám indikátory červeně problikávájí podle toho, do kterého padu udeříme, což vypadá kosmicky.
Závěrem
Roland SPD-S není z těch bubenických padů, který by vám v něčem bránil. Vytvářet si blízkým způsobem vlastní smyčky, skládat a ukládat nové soupravy, samplování vlastních zvuků a možnost hrát je naživo, to jsou neodlučitelné prvky pro milovníky především elektronické hudby. Díky jednoduchému ovládání a mnoha funkcím rozhodně stojí (zejména u kreativních hráčů na bicí nástroje) za vyzkoušení.
Info:
Roland SPD-S sampling pad je kombinací sampleru, groove boxu a mnoha bicích sad pro živé i studiové využití. Jeho cena je 22 050 Kč.tvorba vlastních smyček zábavnou cestou
Plus:
zabudované efekty
vstupní přepínač Mic/Line
kvalita a velký výběr zvuků
možnost spouštění dvou zvuků a efektů podle síly úderu na pad
Mínus:
nelze ukládat programy do externí paměti
malý display pro editaci samplů
špatné umístění regulátoru vstupní hlasitosti a hlasitosti sluchátek
adaptér