Roland Space Echo Re-201 - historický test
Pane Padrnos, tak tady to máte. Jak jste si objednal, tak posílám. Tentokrát byl ale ten Křivka drahej, řekl, že za takovej honorář jako minule už pro Vás nebude pracovat. Já to zkoušel, jak se dalo, ale musel jsem mu od teďka slíbit korunu za řádek navíc. Jinak by ten test nebyl hotový ani v tak velkorysém termínu, který jste laskavě zadal. Tak se prosím pěkně na mě nezlobte, dělal jsem, co jsem mohl. Jsem rád, že nakonec byl Váš úkol splněn. Dovoluji si Vám poslat v přiloženém balíčku pár vlašských ořechů z naší zahrádky. Louskáček pro jistotu přikládám. Koupil jsem ho v Tescu. Byl zlevněný. S úctou Váš Havelka.
Zpožďování zvuku na principu magnetického záznamu je stále přitažlivé pro zvukaře i muzikanty, takže je na čase podívat se na zoubek jednomu z nejúspěšnějších modelů japonské firmy Roland. Je jím dnes už opravdu klasický efekt RE-201, páskové echo kombinované s pružinovým dozvukem.
Dvěstějednička vede
Přestože od jeho uvedení na trh v roce 1974 už uběhlo třicet tři let (některé zdroje udávají datum o rok starší), má Roland
RE-201stále své místo ve studiích i pódiových sestavách. Efekt nebyl první svého druhu v této řadě. Předcházelo mu několik modelů, například minimalistická varianta RE-101. Ale jeho síla byla v kombinaci echa a pružinového dozvuku, který sice nenabízel oslnivou kvalitu, ale svým charakterem dokonale zvýraznil umělé ozvěny, a vytvořil tak iluzi chladného a nekonečného prostoru. K tomu lze připočítat množství kombinací jednotlivých reprodukčních hlav, ať už s dozvukem, nebo bez dozvuku, samostatné korekce pro zpožděný signál a tři nezávislé vstupy. Na předním panelu nechybí ani atraktivní ručkový VU metr. Výrobce všechno umístil do snadno přenosného kufříku s odklápěcím víkem, a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Space Echo RE-201 se údajně vyrábělo až do konce osmdesátých let. V roce 1988 sice přišla na trh digitální verze RE-3, ale kde je jí dnes konec. S trochou nadsázky se dá říci, že RE-201 je nejslavnějším modelem z řady. Jistě to bude i tím, že umožňuje kouzlit vlastní zvuky, charakterem spadající do žánru sci-fi (podobně jako následující vylepšené modely RE-301 a RE-501), a umožňuje poměrně jednoduché nastavení funkcí. Experimentům s echem a fantazii se meze nekladou. Jak nepohodlné a nepraktické je ve srovnání s páskovou klasikou ovládání digitálních efektů, ví snad každý, kdo si to jednou vyzkoušel. RE-201 prostě zapnete a cokoliv na ní nastavíte, zní dobře a jakoby z jiné planety.
Vzhled a provedení
Efekt je vestavěn do černé skříňky s držadlem a rozměry 17 x 40 x 27,5 cm. Skříň je potažená měkkým černým vinylem. Horní část je odklopná a lze ji snadno sundat. Na vnitřní straně má velkou dvoubarevnou tabulku funkcí s návodem k obsluze. Pásková dráha s průhledným zásobníkem záznamového materiálu je umístěna shora. Echo má celkem pět hlav - mazací, záznamovou a tři reprodukční. Pro postavení na stůl nebo na podlahu slouží osm plastových nožek, které jsou přišroubovány zespoda a na levé straně. Hliníkový přední panel je potištěn ve třech barvách (černá, zelená a bílá). Barvy na panelu doplňuje červená (dvě LED s reflektorem a označení výstupního jacku). Nápisy jsou bílé a u konektorů černé. Logo a typové označení je rovněž černé barvy. Panel je opticky rozdělen na tři bloky. První z nich je vstupní díl se třemi ovladači úrovně a ručkovým indikátorem vybuzení. Doplňuje ho indikátor špiček signálu. Druhý blok patří přepínači efektů, třetí korekcím, ovládání reverbu, funkcí echa a vypínači. Velice pěkné knoflíky potenciometrů jsou z černého plastu v kombinaci s hliníkem. Dolní část panelu je rozdělena na šest bloků s konektory a dvěma přepínači. Víko má vzadu výřez, kterým je vidět pásek a transportní mechanismus. Další, tentokrát větrací, otvor najdeme vespod spolu se štítkem, varujícím před otvíráním přístroje. Na zadní straně skříňky je typový štítek s výrobním číslem 060633 a šachta pro síťovou šňůru, která je při transportu stočená uvnitř, a nepřekáží. Za pozornost stojí i systém vkládání pásku. V modelech RE by se měly používat pásky RT-1L, dodávané v malých průhledných krabičkách. Smyčka je poměrně dlouhá, naskládaná do zásobníku, kde se volně plazí a skládá sama podle toho, jak ji posouvá tónová kladka. Pásková dráha je precizní, hlavy mají chromovaný ochranný kryt, lesklý jako zrcadlo. Správné napnutí pásku zajišťuje filcová brzda a přítlačné polštářky (mají i čisticí funkci).
Ovládání a efekty
První dva potenciometry jsou označené Mic Volume, třetí má nápis Instrument Volume. Regulují vstupní úroveň ze tří jacků, z nichž třetí má přepínač Echo/Normal. Velký přepínač uprostřed nese nápis Mode Selector. Otáčí se volně v rozsahu 360° a jeho dvanáct poloh je rozděleno na tři části. Polohy 1-4 se nazývají Repeat a přepínají jednotlivé hlavy, případně jejich kombinaci neboli multitap delay (4). Polohy 5-11 jsou označeny jako Reverb Echo, echo v polohách 5-7 odpovídá polohám 1-3. Polohy 8-11 jsou variacemi na různé kombinace hlav. Dvanáctá poloha je Reverb Only. Černá plocha vpravo patří korekcím (Bass a Treble) a ovladači Reverb Volume. Korekce mají vliv pouze na efekt echa. Zelená plocha je domovem potenciometrů Repeat Rate, Intensity a Echo Volume. Knoflíkem Repeat Rate se reguluje rychlost posuvu pásku, a tím i rozsah zpoždění. U testovaného echa jsem nejnižší hodnotu naměřil 119 ms, nejdelší čas byl 432 ms (se zapnutou třetí reprodukční hlavou). Knoflík Intensity ovládá zpětnou vazbu od nuly až do samo-oscilace (závisí na kvalitě pásku a nastavení záznamových parametrů). Echo Volume má krajní polohy Straight - Echo, tedy přímý nebo zpožděný signál. Zcela vpravo se nachází velký poniklovaný síťový vypínač (Power). Po jeho zapnutí se elektromagneticky aktivuje transport a rozběhne se pásek, po vypnutí automaticky odpadne tónová kladka od hřídele a transport se okamžitě zastaví. Zapnutí indikuje červená LED. Echo má celkem šest jacků - dva Mic pro připojení mikrofonů, jeden Instrument pro elektrické nástroje, dále jack se zeleným kroužkem a nápisem From PA (slouží k připojení efektového výstupu z mixu) a výstupní jack s třípolohovým přepínačem úrovně a červeným značením. Jazykově nekorektní nápis Out Put už patří k rolandovskému folklóru. Poslední jack má označení Foot Sw a Echo Cancel. Slouží k vypnutí efektového signálu na výstupu nožním spínačem (dobré pro vynechání echa při ohlašování písní na vystoupení).
Zvuk a praxe
Největším paradoxem znovu objevovaných analogových efektů je skutečnost, že jejich měřitelné parametry nedosahují takových hodnot jako u digitálních procesorů (frekvenční rozsah, zkreslení a odstup signálu od šumu). U páskového echa je navíc nutné počítat s menší spolehlivostí a opotřebením. Ale právě to, co se zdá být nevýhodou, je důvodem jejich oblíbenosti. Kromě technických údajů tu rozhoduje charakter a muzikálnost, tedy jak se efekt chová ve spojení s nástrojem nebo lidským hlasem. V testech se lze často dočíst, že pásek sice kolísá a ztrácí kvalitu, přidává šum a zkreslení, ale zachovává charakter tónu, což rozhodně není k zahození. Pocit, že to nejsem já, kdo hraje opakované noty, co lezou z malé digitální krabičky, je skutečně neinspirující. Některé modely efektů ze 60. let se prodávají v aukcích za vysoké ceny, jako například diskové echo Binson Echorec (používal ho Dave Gilmour). Dobrý zvuk prostě není zadarmo. RE-201 patří k těm dostupnějším, a pokud jde o chování v praxi, platí pro něj výše zmíněná charakteristika. Záznam kolísá a šumí, slepka na pásku je slyšet, reverb má ořezané a plechové zabarvení zvuku - ale hraje to výborně. Dokonce pokaždé trochu jinak, podle stavu smyčky a zemského magnetismu. Ale teď vážně - četl jsem názor, že nejlepší je nechat pásek úplně "ojetý" a pak má zvuk teprve ty správné "koule". A že čím starší smyčka, tím lepší. U testované RE-201 se vyskytl problém v první poloze přepínače efektů (žádný signál z první reprodukční hlavy), takže jsem zvukovou ukázku nahrál s výběrem ostatních kombinací. Zvuk má opravdu svůj charakter, což platí dvojnásob o pružinovém dozvuku - zní exoticky, ale ve spojení s kytarou funguje skvěle. RE-201 má vestavěný krátký reverb tank s několika pružinami. Jeho zvuk je sice plechový, ale nabízí něco jiného než digitální reverberátory. Pomocí potenciometru Repeat Rate se dají kouzlit psychedelické efekty a vazby. Roland RE-201 se dost často používal na zpěv nebo v efektové cestě PA systému, tedy na mixáž celé kapely. Vynikající je i na klávesy, nejlépe klasické analogy, nebo na baskytaru. Konstrukce echa je odolná a vydrží desítky let provozu. Jedinou nevýhodou je, že takhle bytelný přístroj není zrovna nejlehčí a nosit ho půl dne po městě vám pěkně protáhne ruce. Ale Marshally taky nejsou žádná peříčka a trochu té dřiny k rockové muzice patří.