Roland Fantom - synthezátorová pracovní stanice
Od té doby, co Roland uvedl novou řadu syntezátorů XV, všichni napjatě očekávali nástupce oblíbené pracovní stanice XP-80. V létě byl konečně představen nový Fantom a těsně před koncem roku se začal prodávat. Je vybaven stejným syntezátorovým enginem jako modul XV-5080, zdokonaleným sekvencerem a velkým displejem. Kromě přepracovaného a intuitivnějšího ovládání nabízí sofistikovaný arpeggiator a generátor rytmů.
Na první pohled vypadá Roland Fantom atraktivně: je to 76klávesový synťák ve stříbrném šasi s velkým, modře podsvíceným displejem. Je trošku větší než XP-80, především proto, že nad klaviaturou má víc ovládacích prvků a mezi nimi je větší prostor. Naproti tomu plocha nad nejvyššími dvěma oktávami kláves je úplně nevyužitá a tam postrádám numerická tlačítka, která člověku tolik urychlují práci na XP-80. Na bocích nástroje jsou prohlubně, které usnadňují jeho přenášení. Nalevo od displeje najdeme čtyři ovládací knoflíky pro změny zvuku v reálném čase. Ty jsou vyrobeny bytelně a mají pěkně lineární průběh, takže umožňují mnohem přesnější manipulaci se zvukem než posuvné ovladače na XP-80. Pod nimi jsou čtyři programovatelná tlačítka, která mohou sloužit k přepínání zvukových parametrů. Nalevo od knoflíků je D-Beam kontroler, optický modulační zdroj, který už známe z jiných nástrojů Roland. Pokud jde o klávesnici, je vyvážená a hraje se na ní moc příjemně.
Na zadní stěně se nacházejí dva páry analogových výstupů, sluchátkový výstup, optický a koaxiální digitální výstup, MIDI konektory, jeden jack pro sustain pedál a dva pro programovatelné ovládací pedály. Zatímco zvuk z Fantomu je zpracováván 24bitovými převodníky, nebo jej můžete nahrávat digitální cestou ve 24bitovém rozlišení, což odpovídá standardu začátku 21. století, pro ukládání dat používá disketovou jednotku, což je archaismus jak řemen. Je jasné, že MIDI soubory nekladou velké nároky na úložný prostor, a tak 30 - 40 se jich na disketu pohodlně vejde. Jenže pro muzikanty, kteří hrají třeba celý večer na zábavě nebo na plese, to nestačí a musí s sebou tahat krabičky disket. Kdyby byl Fantom raději vybaven slotem pro kartu Smart Media a portem USB pro výměnu souborů s počítačem, bylo by to řešení plně odpovídající současné technologii.
Musím ale ocenit, že disketová jednotka bez problémů čte soubory z XP-80. Starší skladby tak můžete bez větších úprav přenést do nového nástroje, pouze je potřeba opravit přiřazení stop sekvenceru k MIDI portům (interní/externí), protože tato data se nezkonvertují. Ještě poslední věta o disketové jednotce: je podstatně hlučnější než na XP-80.
Uživatelské rozhraní
Celkové ovládání nástroje bylo proti XP-80 zásadně přepracováno. Z pohledu člověka, který je zvyklý na starší uživatelské rozhraní, se nový systém ovládání zdá trochu pomalejší, protože zmizely klávesy pro přímý přístup k sekvenceru, režimům multitimbrálu atd. Do jiného režimu nebo do sekvenceru se dostanete pouze přes menu. Ovšem větší displej přinesl podstatně komfortnější zobrazení některých funkcí, které nejsou na XP-80 úplně přehledné. Displej není dotykově citlivý, ovládání se uskutečňuje pomocí funkčních tlačítek pod ním, což sice není tak high-tech, ale zato je to rychlé a tlačítka jsou přece jen odolnější než obrazovka.
Hlavní výhodou nového uživatelského rozhraní je to, že se v něm člověk snadno zorientuje bez manuálu. A jakmile se člověk odpoutá od toho, na co je zvyklý u XP-80, ocení, že nové rozhraní je celkově přehlednější a intuitivnější. Z pohledu nového uživatele má Fantom rozhodně příjemnější ovládání. Každá změna zavedeného systému ovládání se vždycky setkává s odporem starších uživatelů, ale nakonec si na něj všichni zvyknou. Důležité je to, že nástroj můžete snadno ovládat, aniž byste se podívali do manuálu - to nepřeháním.
Zvuková výbava
Z hlediska zvuku je Fantom identický s XV-5080, jen má poloviční polyfonii 64 hlasy, poloviční multitimbrál šestnáct partů a postrádá paměť RAM na samply. Základních vzorků je 64 MB, presetových zvuků je 1024 (z toho 128 uživatelských), bicích sad 25. Všechny presety jsou stejné jako na XV-5080, stejně jako na tomto modulu jsou také přehledně organizovány do kategorií. Identická je rovněž architektura zvuků, každou patch mohou tvořit až čtyři stereo samply s nezávislým nastavením filtrů, obálek atd. Všechny podrobnosti o zvucích jsem popsal v recenzích modulů XV-5080 a XV-3080, takže nemá smysl to znovu opakovat. Zvuky Fantomu jsou skvělé a pokrývají všechno, co můžete na pracovní stanici potřebovat.
Shodná je rovněž efektová jednotka - reverb, chorus a tři multiefekty. To je velký pokrok proti XP-80. Jak jsem psal už v recenzi na XV-5080, tyto efekty mají špičkovou 24bitovou kvalitu a obsahují nejlepší algoritmy ze všech efektových zařízení, která Roland v současné době vyrábí. Presety jsou na Fantomu naprogramovány muzikálně, bohatě využívají všechny fyzické kontrolery nástroje a je radost na ně hrát.
Obrovskou předností všech profi synťáků Roland je už hodně dlouho rozšiřitelnost zvukové paměti. Nové nástroje řady XV a Fantom podporují jak starší desky série SR-JV80, tak nové desky SRX. Jediným problémem je to, že pokud máte v XP-80 čtyři desky SR-JV80 a uvažujete o přechodu na Fantom, můžete na to rovnou zapomenout: do nové pracovní stanice se totiž vejde jen jediná deska SR-JV80 a dvě desky SRX. Nové desky SRX mají jednoznačně vyšší kvalitu, ale člověku, který si na základě vzorků ve starších deskách naprogramoval spoustu zvuků, nezbude než si ponechat i starší synťák. Přitom je Fantom zvukově zpětně kompatibilní, obsahuje všechny základní vzorky a presety z předchozí generace syntezátorů včetně XP-80. Můžete si tedy z diskety načíst všechny zvuky, které máte naprogramované z XP-80, a pokud nejsou založeny na vzorcích z chybějící rozšiřující desky, budou znít stejně, nebo spíš lépe, protože Fantom má dokonalejší převodníky.
Na první pohled se může zdát, že byl přepracován multirežim, protože Fantom nabízí režimy dva: Performance a Multitimbral. Performance je určena pro rozdělení klaviatury mezi několik partů (až 16), které se mohou překrývat, nebo mohou být rozmístěny vedle sebe. Pro vybrané party můžete navíc zapnout arpeggiator nebo generátor rytmů (viz dále). Naproti tomu Multitimbral je jednodušší multirežim, který využijete, když budete chtít nahrávat party do sekvenceru. Je to sice změna jenom kosmetická, protože na starších rolandech měl stejné funkce jediný režim performance s vypnutým nebo zapnutým vrstvením partů na klaviatuře, ale myslím, že spoustě uživatelů to zjednoduší život.
Sekvencer
S prostornějším displejem souvisí komfortnější ovládání zabudovaného sekvenceru. Z hlediska funkčnosti je téměř shodný se sekvencerem na XP-80; upřímně řečeno, těžko si dokážu představit, jak ještě zlepšit tento zabudovaný sekvencer - lepší už může být jenom softwarový sekvencer v počítači. Byl odstraněn jediný větší nedostatek sekvenceru v XP-80, nedostatečné rozlišení 96 TPQ. Sekvencer Fantomu má rozlišení 480 TPQ, což by mělo hladce obstát při přehrávání hustých aranží. Sekvencer je šestnáctistopý a kromě lineárních stop umožňuje v každé skladbě vytvořit až sto patternů, které můžete jednak spouštět pomocí příkazů v lineárních stopách, nebo je můžete přiřadit klávesám na klaviatuře a ovládat jejich přehrávání v reálném čase. Jak jsem už řekl, funkční výbava sekvenceru je prakticky stejná, ale přehlednější zobrazení na velkém displeji je k nezaplacení. Obrovskou výhodou sekvenceru Fantomu je také to, že je stále k dispozici. Ať se zrovna nacházíte v jakémkoli režimu, můžete okamžitě spustit nahrávání a zaznamenat si nápad, který zrovna hrajete. Přitom se nahrají všechny manipulace s ovládacími prvky a používání arpeggiatoru, takže nepřijdete o žádnou myšlenku. Byla zachována také kompletní podpora synchronizačních protokolů.
Nicméně na jednu funkci sekvenceru, která se do Fantomu z XP-80 nedostala, jsem narazil. Na XP-80 je k dispozici funkce pro snadné uložení výpisu paměti (aktuální nastavení zvuků, provedené editace atd.) ve formě SysEx dat na začátek skladby v sekvenceru. Ve Fantomu tato funkce chybí, je možné pouze poslat data po MIDI ven nebo uložit na disketu. Na druhou stranu je pravda, že Fantom má zevrubnější programování multirežimů, a je tedy možné většinu drobných editací zvuků (jiná frekvence filtru, mírně pozměněné časování obálky atd.) uložit na úrovni performance. Nemělo by to tedy nikomu výrazně komplikovat život.
Hudební inteligence
Velkou inovací Fantomu je mnohem dokonalejší arpeggiator a generátor rytmů. V určitých konfiguracích mohou fungovat pomalu jako automatické doprovody na samohrajkách, ale s podstatně vyšší dávkou tvůrčího ovlivňování. Nový arpeggiator kromě klasického rozkladu držených akordů na rytmické patterny obsahuje také hotové melodické fráze.
Generátor rytmů si lze představit jako databanku nejrůznějších rytmů nahraných živými bubeníky. Můžete je používat s libovolnými bicími zvuky a poskytnou podobnou inspiraci jako nahrané smyčky v sampleru. Myslím, že se jedná o ohromnou pomoc při práci na hudebních nápadech a je jenom na vás, jestli ve finále ponecháte původní rytmus, změníte jej tak, aby nikdo nepoznal, že je z Fantomu, nebo jej nahradíte něčím úplně jiným (například živým bubeníkem).
Tyto funkce mohou člověku podstatně usnadnit a urychlit práci a rozhodně nemám strach, že budou brzdou kreativity - spíš naopak. Výběr patternů arpeggiatoru i generátoru rytmů je velice rozsáhlý a pestrý. Arpeggiator i generátor rytmů mohou hrát najednou (na různých partech v performanci), ale není možné na několika partech performance použít několik různých patternů arpeggiatoru, jako to umí některé konkurenční nástroje. Parametry arpeggiatoru lze volně přiřazovat ovládacím knoflíkům a měnit tak v reálném čase akcentování, tempo, shuffle atd. V oblasti interaktivního hraní s využitím arpeggiatoru a generátoru rytmů udělal Fantom propastný pokrok proti XP-80.
Když si kupujete syntezátor, na prvním místě požadujete, aby to byl muzikální nástroj, který vás bude inspirovat a bude mít špičkový zvuk. V těchto ohledech Roland Fantom vede. Je to stoprocentně profi nástroj a myslím, že mezi lidmi dosáhne stejné popularity jako XP-80. Po jeho prvních kusech se prý jen zaprášilo. Je sice drahý, jeho koncová cena s DPH je 100 930 Kč, ale všechny kvalitní věci, zvlášť v muzice, stojí hodně peněz. Kvalitu levně nepořídíte. Přesvědčuji se o tom každý den uprostřed nejrůznějších slev, zvláštních akcí a nabídek.
Info:
Fantom je nová generace syntezátorové pracovní stanice Roland. Je vybaven vyspělým syntezátorovým enginem, který je prakticky shodný s modulem XV-5080, plně funkčním sekvencerem, arpeggiatorem a generátorem rytmů, navíc má snadné ovládání. Má pohodlnou 76klávesovou klaviaturu a velký grafický displej. Koncová cena s DPH je 100 930 Kč.
Plus:
výborná kvalita zvuku
přepracované ovládání
příjemná klaviatura
modulační kontrolery
sofistikovaný arpeggiator a generátor rytmů
Mínus:
málo slotů pro rozšiřující karty
disketová jednotka