Roland AC–90 Acoustic Chorus - další krůček k dokonalosti ve snímání a zesilování zvuku akustických nástrojů
Je zřejmé, že vývoj přenosu a zesílení zvuku akustických nástrojů pomocí nejrůznějších piezo nebo mikrofonních systémů není dodnes uzavřenou kapitolou. V tomto oboru není situace zdaleka tak jednoduchá a do značné míry vyřešená, jako je tomu například, u elektrických kytar vybavených elektromagnetickými snímači. Akustický hráč se potýká s problémem zpětné vazby, zkreslení a věrnosti zvuku, s jeho prostorovostí, dynamikou, barvou a určitě také krásou - sebelepší kytaru dokáže doslova zabít ne zcela vhodný piezosnímač ve spojení s nešikovně zvoleným aparátem. Těmto a podobným problémům se snaží čelit aparát japonské firmy Roland s názvem AC-90 Acoustic Chorus.
Popis
AC-90 je kompaktní a vzhledem k tomu, co dokáže, i velmi lehký aparát. Celkový výkon devadesáti wattů je rozdělen do dvou stran (2 x 45), díky tvaru a nasměrování reproduktorů dává prostorový zvuk. Na každé straně najdeme jeden neodymiový osmipalcový reproduktor, který je podpořen výškovým tweeterem. Celá reprosoustava je vysoce kvalitní a nesporně zasluhuje pochvalu, ale o tom až dále. Na ovládacím panelu najdeme dva dobře vyřešené vstupy s nezávislými korekcemi (Volume, Bass, Middle, Treble, spínač Chorus). U kytarového jackového vstupu má uživatel možnost volit přednastavení pro piezo nebo magnetický snímač, dalším tlačítkem lze aktivovat přednastavení ekvalizéru. Druhý kombinovaný XLR vstup má střed uzpůsoben rovněž pro jack a umožňuje fantomové napájení 48 V. Hned vedle umístěné tlačítko aktivuje nastavení buď pro linku (třeba druhý nástroj) nebo pro mikrofon. Potenciometry chorusu a reverbu/delaye jsou společné pro oba vstupy, stejně jako potenciometr pro nastavování frekvence anti-feedbacku, který má kromě manuálního modu i možnost automatické detekce problematického pásma. Společný je rovněž ovladač koncové hlasitosti Master a velmi praktické tlačítko Mute, které vypne signál jdoucí do reproduktorů a linkového výstupu, signál v ladičkovém výstupu však zůstane zachován. Zadní panel má dva XLR výstupy (do sterea), jednoduchý jackový mono výstup, výstup pro externí subwoofer, cinchové vstupy a jackové vstupy (z nichž jeden je pro mono použití), DI výstup (použitelný i pro ladičku) a nakonec i vstupy pro nožní ovladače chorusu, reverbu/delaye, mute a systému anti-feedbacku.
Zvuk
Roland AC-90 je velice variabilní a umí toho hodně. Přiznávám se, že jsem úplně všechno nevyzkoušel (třeba ladičkový výstup), proto se budu soustředit na to, co zaujalo mou pozornost.
Na prvním místě jsou to určitě osmipalcové neodymiové reproduktory, výkonné a lehké. Ani při největší hlasitosti nezkreslují. Tweetery jsou absolutně bez šumu a nepůsobí zde nepatřičným hi-fi dojmem. Funkční jsou rovněž tlačítkem Shape ovladatelné možnosti přednastavení EQ u kytarového vstupu - obě jsou zvukově zajímavé a rozhodně použitelné. Kombo jsem testoval s kytarou Simon & Patrick Showcase se systémem AER (piezosnímač + elektretový mikrofon), pro otestování nastavení pro elektromagnetický snímač jsem použil DiMarzio Virtual Acoustic. V obou případech hrálo pěkně, snad jen u nastavení pro elektromagnet bych čekal větší důraz na středy a na dynamiku. Tento zvuk se svým charakterem vlastně ani příliš nelišil od zvuku systému AER.
Naprosto a bezvýhradně krásný je u AC-90 vestavěný chorus - nevysušuje zvuk, naopak maže tóny měkce do sebe. Nepřestal mě bavit ani při maximálním nastavení, navíc ve spojení s delayem působil opravdu luxusně. Velmi dobré jsou u obou vstupů korekce ekvalizéru, zejména přidávání basů je plynulé a ke konci průběhu potenciometru se nezahlcuje. Výšky vám ani při maximálním nastavení neutrhnou uši, naopak působí jako ozdoba na vrcholu, středy i na maximu jsou pořád přirozené a akustické.
Systém anti-feedback nijak zvlášť neochuzuje zvuk a v automatickém režimu je velmi rychlý a spolehlivý. U nastavení hlasitostí jednotlivých kanálů jsem měl pocit, jako kdyby se po poměrně rychlém náběhu dále už zas tak moc nedělo. Něco jako jízda s omezovačem, aby se motor nezadřel. Zvuk více než na hlasitosti přibýval spíše na objemu, při zachování prakticky stejné barvy a částečně i dynamiky. Dobrá věc pro hraní beglajtů, při vyhrávkách a sólech jsem si musel chvíli zvykat. To na mě, přiznám se, působilo poněkud nezvykle, hlavně pokud jsem byl poblíž aparátu.
Závěr
Roland AC-90 je po všech stránkách vybavené a zajímavé kombo profesionálních kvalit. Jeho předností dle mého soudu nejsou ani tak možnosti vstupů a výstupů, anti-feedbacků a dalších vymožeností (to dnes najdete u řady jiných aparátů), tento Roland jde do boje za dobrý zvuk akustických nástrojů se silnými zbraněmi zachování, zesílení a přenosu původního nezkresleného zvuku.
Info:
Roland AC-90 Acoustic Chorus je kompaktní a vzhledem k tomu, co dokáže, i velmi lehký aparát kvalit. Doporučená maloobchodní cena je 17 060 Kč včetně DPH.
Plus:
kvalita patrná na první pohled a poslech
chorus, reverb/delay
nezkresluje
prostorovost zvuku
přenosná polstrovaná brašna přes rameno
Mínus:
průběh Volume
přednastavení pro elektromagnetický snímač
Technická specifikace:
výkon: 2 x 45 W (stereo)
reproduktory: 2 x neodymový 8”, 2 x tweeter 3” x 2”
kytarový kanál: předvolba pro snímač (Piezo/Magnetic), Shape, Volume, Eq (Bass, Middle, Treble), Chorus
mikrofonní/linkový kanál: Phantom Switch, volba Mic/Line, Volume, Eq (Bass, Middle, Treble), Chorus, Reverb/Delay Anti-feedback, Frequency, Start, Mute, Master
vstupy/výstupy: Guitar Input, Mic/Line Input, Aux In, DI/Tuner Out J, Line Out, Sub Woofer Out, Phones, Foot Switch
příslušenství: polstrovaný obal pro transport
váha: 11,7 kg