Pearl Export Series - bicí souprava
Firma Pearl patří mezi největší firmy vyrábějící úspěšně bicí soupravy a vše, co se týká bubnů jako takových, od základních sad po špičkové řady, od hardwaru přes perkuse až po elektronické příslušenství a další doplňky.
Ale i taková firma musí čelit tlaku trhu a konkurence, a proto zkouší upoutat pozornost nás zákazníků. Buď to firmy dělají představováním nových úžasných produktů, které prostě musíte mít a bez nichž nemůžete vůbec hrát a žít, a nebo se snaží navázat na úspěšnou tradici a představit v novém to, co tady už jednou bylo a bylo úspěšné. Toto je právě příklad testované soupravy v tomto článku. A musím předem říci, že se tento návrat opravdu velice, až překvapivě, povedl.
Bicí značky Pearl byly jedny z prvních, které se na našem trhu v 90. letech prosadily po otevření západního trhu pro nás. Bylo to díky firmě Praha Music, která je distribuovala v naší domovině. Velice dobře si pamatuji, jak jsem chodíval do malého krámku v Soukenické ulici okukovat bubínky, mechaniku a i soupravy a přál si něco takového si pořídit místo klasiky tehdejších dnů - Amati. Nakonec mi učarovala jiná značka a od Pearl jsem pořídil pouze na tehdejší dobu velice moderní dvojpedál. Právě do tohoto období spadá také řada Export.
Počátek výroby této úspěšné řady se datuje do první poloviny 80. let. V devadesátých letech se stala nejprodávanější a nejúspěšnější řadou vůbec. Bylo to hlavně díky její cenové dostupnosti spojené s velmi kvalitním zpracováním. Co se týká mechaniky, není potřeba polemizovat o tom, že firma Pearl produkuje jednu z nejkvalitnějších na trhu a že vždy tato firma stála u různých inovací, které nám bubeníkům pomáhaly. Právě toto vše dohromady vytvořilo úspěšnou prodejnost této řady. I díky tomu a pod tlakem konkurence pravděpodobně nastal velký návrat ke znovuzavedení výroby této řady. Samozřejmě však se všemi moderními prostředky a dnešními znalostmi.
Pokud bychom vedle sebe postavili původní soupravu a dnešní model, bude na první pohled patrné, že se jedná o úplně něco jiného než na konci osmdesátých let. Změnou designu prošlo vše. Mechanika, logo i barevné provedení. Nejprve byly standardem u série Export oddělené mušle a později přišly na řadu průchozí. U dnešní série Export proběhl návrat zase k odděleným mušlím. To jen tak na úvod.
Pojďme se tedy podrobněji podívat na současné provedení řady Export
Filozofií použitou u mechaniky mušlí a uchycení bubnů je co nejnižší hmotnost, co nejmenší dotyk s bubnem pro co nejvyšší zachovanou rezonanci korpusů. Stejnou filozofii zachovává i speciálně pro tuto řadu vyvinutý systém Opti-Loc pro uchycení tom holderu k tomům. Jedná se o trojúhelníkové uchycení, které zaručuje dostatečnou stabilitu tomů při hře, ale i částečnou kyvnost, právě pro zachování rezonance bubnů. Snaha byla o co nejmenší dotek mechaniky s bubnem a oddělení všech kovových součástek pryží. Pokud mám tuto snahu zhodnotit, co se zvuku a rezonance bubnů týká, povedlo se. Avšak pravda je, že o tento koncept se snaží všechny firmy vyrábějících bubny, a pro nás zákazníky je velmi pozitivní, že se i tyto výdobytky dříve pouze těch nedražších řad objevují vlastně už u těch na druhém konci cenového spekra.
Co se korpusů týká...
... bylo snahou dosáhnout už i u takto levné řady kvalitního zvuku. Základem korpusu je dýha topolu spolu s mahagonovou dýhou. Právě mahagon udělá se zvukem bubnů své a myslím, že to bylo velmi dobré řešení pro konkurenční boj v cenové hladině, ve které se tato řada pohybuje. Korpusy jsou sestavovány metodou SST, která je specifická právě pro Pearl. Dochází k lepení jednotlivých vrstev dýhy za extrémně vysoké teploty a pod tlakem až tisíc liber.
Jedním ze špičkových a dnes velice uznávaných hráčů i lektorů používajících ve svých začátcích Pearl Export byl i Ray Luzier, hrající v současnosti v kapele Korn a dnes jeden z vůdčích endorserů značky Pearl. Tehdy mu bylo pouhých devět let. Psal se rok 1982.
Korpusy série Export mají tloušťku 7,5 mm a skládají se ze šesti vrstev kombinace dýhy topolu a asijského mahagonu. Nejedná se o sice špičkový mahagon používaný ve vyšších řadách, ale přesto dodá bubnům velice dobré zvukové a barevné spektrum. Malý bubínek je dřevěný a má stejnou specifikaci jako zbytek korpusů. Šest vrstev a tloušťku 7,5 mm. Struník je ocelový a má dvacet strun. Napínací mechanizmus funguje plynule a citlivost bubínku je velmi dobrá. Zajímavé je, že se dá naladit i tak, že z něj dostanete jakoby kovový charakter tónu. Dokonce v první chvíli jsem si myslel, že se jedná o kovový bubínek. Což byl tedy vzhledem k designu trochu nesmysl. Ale i tak je to milé překvapení, jelikož nebývá zvykem, že by se u takto levné řady nacházel dřevěný bubínek, a ještě s takovými zvukovými možnostmi.
Bubínek má osm ladicích šroubů. To je tedy škoda, ale zase nemůžeme chtít vše. Konfigurace soupravy je docela bohatá a každý zájemce si určitě vybere. Jsou k dispozici i basové bubny o rozměru 24 palců. Testovaná sada měla specifikaci 10 x 7” se šesti ladicími šrouby, 12 x 8” se šesti ladicími šrouby a floor tom 14 x 14” se šesti ladicími šrouby. Zde jsem ocenil délku nožiček, jelikož jsem poněkud vyšší postavy a stavím si floor tom dost vysoko. Malý buben měl rozměr 14 x 5,5” a basový buben 20 x 18”. Všechny hrany korpusů jsou zbroušeny v úhlu čtyřicet pět stupňů, což je standard. Barevné provedení u této řady je možné v pěti barvách. Modrá, bílá, červená, černá a chromová.
Zvukově mě tato souprava více než mile překvapila
Osazena je blánami Remo Clear (tomy), na basovém bubnu je Remo Powerstroke, bubínek je klasika - Remo Coated. Hned po prvním úderu na bicí jsem byl doslova nadšený, jaký zvuk souprava vydávala pod údery. Samozřejmě zde berme v potaz cenu, ale i tak si troufnu tvrdit, že ve studiu s klidem uspěje. Zvukově mají tomy plný a hutný zvuk. Tom čtrnáct jsem ve středním a vyšším ladění lehce tlumil Moongelem, to samé s malým bubínkem. Zde by jinak stačilo tlumení okružím. Basový buben splňoval veškeré požadavky pro zvuk a plnost projekce.
V nižším ladění se bubny osvědčily ještě více. Jednoduše shrnuto a podtrženo: na výbornou. Pro mě osobně až překvapivě. Součástí této sady je i mechanika, která čítá hi-hat, stojan na bubínek, pedál, rovný stojan na činel a šibenici. U stojanu na bubínek jsem ocenil možnost plynulého naklápění a pedál, který vychází z řady Demon, fungoval také velmi dobře. V celku jediné, co bych soupravě vytknul vzhledem k mé poněkud vyšší postavě a zvyku sedět od basového bubnu poněkud dále, byla krátká ramena pro uchycení tomů. Ale i to se dá dořešit nákupem delších. Součástí této sady je i kompletní činelové osazení - hi-hat, crash a ride. Zde je patrné, že se jedná cenově o nízkou hladinu, a tomu i odpovídá zvuková kvalita činelů. Po pravdě řečeno, jsou vhodné tak maximálně pro cvičení, a myslím, že ani moc nevydrží. Ale pro začátek to určitě stačí.
Celkově musím zhodnotit počin firmy Pearl vrátit se k výrobě této řady jako více než velice zdařilý a myslím, že i v silné konkurenci dnešního přesyceného trhu má tato řada na to, aby svou historickou pozici potvrdila.
Info:
Pearl Export je řada bicích, kterou firma začala vyrábět v první polovině osmdesátých let a nyní se k ní navrací. Doporučená cena testované sady je 18 900 Kč.
Plus:
cena
zvukové vlastnosti a variabilita ladění
zpracování
stojan na bubínek
pedál
dlouhé nožičky floor tomu
Mínus:
krátká ramena pro tomy
činely, které zvukově nevyhovují kvalitě soupravy
Technická specifikace:
Souprava: pětimístná souprava v základu včetně kompletní mechaniky
Materiál: topol/mahagon
Tomy: 10 x 7”,12 x 8”, floor 14 x 14”
Snare: 14 x 5,5”
Basový buben: 20 x 18”
Blány: Remo Clear, Coated Snare a Powerstroke Bass
www