Osobní orchestr podle Garyho Garritana
Koncem listopadu 2003 představil americký producent Gary Garritan světu svou nejnovější zvukovou banku - Garritan Personal Orchestra (GPO); uběhlo pár týdnů a z čerstvého přírůstku rodiny Garritan Orchestral Libraries se stala jedna z nejžádanějších zvukových bank současnosti. V čem tkví tajemství úspěchu jednoho z mnoha konkurenčních produktů na trhu? Odpověď je jistě nejenom ve kvalitě, ale i v odlišné filosofii - u nás bohužel zatím málo známé - rodinné firmy.
Něco z historie
První zvukovou banku vytvořil Gary Garritan v roce 1999, krátce po uvedení tehdy převratného produktu firmy Nemesys (dnes Tascam) GigaSampler. Banka nesla název GigaHarp a svému tvůrci brzy vydobyla mezinárodní respekt: jednak na trh dodal v podobném rozsahu a kvalitě nevídané vzorky orchestrální harfy, jednak coby jeden z prvních vývojářů vsadil na správnou, byť průkopnickou, technologii. Následující dva roky strávil Garritan pracemi na dnes již téměř kultovních Garritan Orchestral Strings - dílem po pravdě mimořádným nejen co do rozsahu (16 CD) a kvality zpracování, nýbrž i volbou nástrojů věhlasných mistrů - Stradivariho, Gaglianiho, Montaniho aj. Unikátní zvuková kolekce provázená až sběratelsky hodnotnou dokumentací dnes patří k tomu nejlepšímu, co kdy bylo na trhu k mání; o tom ostatně svědčí nespočet prestižních ocenění v odborném tisku, i spokojení uživatelé z řad renomovaných hudebních skladatelů a producentů (viz www.gigastrings.com/endorsements.html).
A jakoby toho stále nebylo dost, Garritan všem registrantům přidal bonus ve formě pravidelných a bezplatných aktualizací; k dnešnímu dni se tak Garritan Orchestral Strings rozrostly o plná 4 CD nových samplů, a ani tento úctyhodný počet (celkem 20 CD) ještě zdaleka není konečný. Uplynuly další dva roky a Garritan přichází s novou, obsahově zatím nejrozsáhlejší, zvukovou bankou.
Garritan Personal Orchestra
Jak již název napovídá, GPO sestává z desítek různých (sólových) akustických hudebních nástrojů a jimi tvořených instrumentálních skupin běžně užívaných v symfonické hudbě; vedle nástrojů smyčcových (vycházejících z již zmiňovaných Garritan Orchestral Strings) tu jsou nově nástroje dřevěné (flétny, hoboje, klarinety a fagoty), žesťové (horny, trubky, pozouny a tuby), klávesové (klavír, cembalo, celesta a varhany), skupina bicích (laděné i neladěné) a dvě harfy (přesný soupis použitých nástrojů včetně jejich výrobců lze najít v precizně vyvedeném manuálu). Všechny zvukové vzorky byly pořízeny technologií 24 bitů/96 kHz a nahrány střídavě hudebníky z USA, Kanady a České republiky. Narozdíl od předchozích Garritanových bank je Personal Orchestra zpracován v univerzálním formátu, spolupracujícím s většinou hudebního softwaru a pod oběma nejrozšířenějšími počítačovými systémy (Windows i MacOS). Pro svou činnost nevyžaduje přítomnost softwarového sampleru - integrální součástí je totiž aplikace Kontakt Player (GPO edice), umožňující spouštět GPO jednak přímo (jako samostatnou aplikaci), jednak ve formě virtuálního nástroje (plug-in). Celkem nedávno byla ještě uvedena aplikace VST Host Studio (zdarma ke stažení z oficiálních stránek produktu), která umožňuje využívat GPO i v aplikacích virtuální nástroje přirozeně nepodporujících (např. v notačních programech nebo starších sekvencerech).
Praktické
zkušenosti
Garritan Personal Orchestra je dodáván na čtyřech CD s podrobnou dokumentací v plastovém boxu. První tři CD obsahují vlastní zvuková data (okolo 2 GB vzorků), čtvrté pak tvoří bonus ve formě hudebního software. Hardwarové nároky na správnou funkci GPO odpovídají nasazení - v případě profesionální práce je nezbytný výkonný procesor (P4/G4) a dostatek paměti (doporučen 1 GB RAM). Vlastní instalace produktu je bezproblémová, i když díky množství dat trvá o něco déle než obvykle. Nejpozději do 30 dnů od instalace je pak ještě třeba produkt zaregistrovat (vyžaduje Native Instruments).
Nastavení a ovládání GPO v zásadě vychází z Kontakt Playeru, a není proto obtížné se jej záhy zmocnit. Pro ty, kteří dosud se zmíněnou front-endovou aplikací nepřišli do styku, je tu velmi lapidární popis v instalační příručce. Hudební nástroje jsou řazeny po sekcích v abecedním pořadí, a to buď v "suché", nebo "echované" verzi; u každého nástroje má pak uživatel na výběr hned z několika charakteristických technik (vibrato, non vibrato, frulato, tremolo, glissando, trylky apod.). Nabídku obohacuje i několik předdefinovaných instrumentálních sestav (např. klavírní trio, smyčcové kvarteto, dechový kvintet aj.) a barevných kombinací (rejstříků pro varhany a cembalo), které lze individuálně modifikovat a ukládat (výrazně se tím urychlí práce s GPO). Ačkoliv jde "jen" o virtuální orchestr, je úžasné, s jakou opravdovostí k němu Garritan přistupuje. Podobně jako u "živého" orchestru i zde rozlišuje např. sekci prvních a druhých houslí anebo pořadí a počet hráčů na (stejný) hudební nástroj ve skupině. Rovněž směrování jednotlivých nástrojů odpovídá obvyklému posazení hráčů v orchestru. Garritanův smysl pro detail jde ovšem ještě dál: implicitně jsou např. sólové dechové nástroje monofonní, což umožňuje vytvářet jednolitou melodickou linku a zbraňuje přesahům; u smyčcových nástrojů lze zase pomocí předdefinovaných kláves ovládat smyk anebo střídat různé techniky hry. Autentický je i tónový rozsah jednotlivých nástrojů; každý tu má totiž rozsah právě takový, jaký se během nahrávání podařilo tomu kterému hudebníkovi na tom kterém nástroji vyloudit (pro skladatele často neocenitelná informace). I sebekvalitnější zvukové vzorky však samy o sobě nezaručují, že výsledek bude znít opravdu reálně. Je zde totiž celá řada aspektů, které úzce souvisí s živou interpretací (zejména pak s jejím průběhem) a které ve finále často dokáží i vysoce kvalitní zvuky deklasovat na levné imitace. Garritan si byl tohoto úskalí zřejmě dobře vědom, a proto do ovládání zvukové banky umně zakomponoval i méně obvyklé, volitelně plně automatizované, prvky: přirozeného průběhu tónu včetně bohatých dynamických odstínů lze např. jednoduše dosáhnout pomocí implicitního kontroléru Mod Wheel (jinak užívaného pro vibrato). Podobně lze pomocí dalších kontrolérů ovlivňovat i takové aspekty tvorby tónu jako např. intonaci, náběh či zabarvení. Všechny přednastavené funkce (či spíše vlastnosti) lze přitom velmi snadno modifikovat. Záleží tak pouze na zručnosti uživatele, zda potenciál, který se mu v podobě GPO dostává do rukou, dokáže plně využít.
Shrnutí
Garritan Personal Orchestra dnes představuje jedno z nejefektivnějších řešení hudebního studia, a to již v domácích podmínkách. Za zlomek ceny konkurenčních produktů (250 $) získá uživatel nejen kvalitní sadu sólových akustických nástrojů či dokonce celého orchestru, ale současně veškeré potřebné programové vybavení pro tvorbu profesionálních nahrávek (SW bonus tvoří: sekvencer Cubasis 4.0 VST OEM, notátor Ouverture 3.5 SE a reverb Ambiente). Kvality a možnosti komerčního využití produktu v praxi se v dnešní době osvědčily mj. v baletním představení Louskáčka v Northwest Ballet Theatre anebo v několika realizovaných filmových a scénických hudbách (za všechny jmenujme např. hudbu k - u nás dobře známému - seriálu Sex ve městě). Čerstvé partnerství s Berklee College of Music je dokladem nemalého význam GPO i v oblasti edukativní, zejména pak u adeptů skladby a instrumentace. Učebnicově pojatý manuál osloví uživatele všech stupňů pokročilosti.
Info:
Garritan Personal Orchestra je zvuková banka akustických hudebních nástrojů a instrumentálních skupin. Cena je 8880 Kč.
Plus:
univerzalita
kvalita zpracování
možnosti nastavení
cena
přidaná hodnota (SW)
Mínus:
vyšší hardwarové nároky
chybějící lokalizace
Gary Garritan
- virtuóz na harfu (vlastní a hraje na čtrnáct nejrůznějších druhů harf); vynálezce, konstruktér a držitel patentu na první elektrifikovanou MIDI harfu na světě; skladatel; producent. Jako harfista uskutečnil nespočet sólových koncertů i vystoupení s rockovými kapelami a vydal několik kompaktních disků (více než 100 000 prodaných nosičů). Od roku 1999 se věnuje vývoji a produkci profesionálních zvukových bank.
Mini rozhovor u příležitosti uvedení Garritan Personal Orchestra na český trh.
Kde se u tebe zrodila myšlenka vytvořit orchestrální banku?
Vytvořit vlastní orchestrální banku bylo mým snem již dlouho. V minulosti, když jsem chtěl orchestrální doprovod k mým nahrávkám, jsem byl s kvalitou a možnostmi zvukových bank velmi nespokojený. Naštěstí se mi ale tehdy podařilo realizovat nahrávku se skutečným orchestrem v České republice. Následně jsem proto natočil velký smyčcový orchestr v Lincoln Centru (Garritan Orchestral Strings - pozn. autora) a nyní celý orchestr v Kanadě, USA a v České republice.
Co tě vedlo ke spolupráci s českými umělci?
V minulosti jsem zde měl velmi dobré zkušenosti. Čeští hráči jsou vysoce profesionální a patří k těm nejlepším, které jsem kdy slyšel. Ostatně, své zkušenosti ze spolupráce s českými hudebníky jsem podrobně popsal v článku pro Electronic Musician v říjnu 2000 (viz industryclick.com/magazinearticle.asp?magazineid=33 &releaseid=2245&magazinearticleid=2010&siteid=15).
V čem se tvoje zvuková banka liší od konkurence?
Dříve byly zvukové banky tvořeny sekcemi - pod jednou klávesou jsi tak měl např. šest horen nebo tři flétny, tři hoboje atd. hrající stejný tón. Když bys pak v těch šesti hornách zahrál akord, ve skutečnosti jich znělo osmnáct... V reálném životě však hráči nehrají jen v unisonu, ale mívají své vlastní, často sólové party. S Garritan Personal Orchestra jsem se proto rozhodl udělat jiný typ zvukové banky, a to banky postavené výlučně na sólových nástrojích.
Jaké jsou tvé další plány?
Do budoucna připravujeme rozšíření Garritan Personal Orchestra o další nástroje. Rádi bychom nabídli smyčcový orchestr sestavený výhradně ze sólových nástrojů. V plánu jsou i typizované sestavy - např. jazzový orchestr, big band, sbory, doprovodné vokály... I zde bych rád ke spolupráci přizval české hudebníky.
Web
domovská stránka produktu: