MXR Timmy Overdrive - custom shop overdrive
Analogové kytarové efekty overdrive byly, jsou a budou. To zní dobře, že? Abych se přiznal, o tomto efektu jsem vůbec nevěděl. Až nedávno jsem na YouTube viděl nějaké porovnání těch „nejlepších“ a Timmy byl mezi nimi, nicméně jelikož takových videí jsou spousty, nevěnoval jsem tomu pozornost.
No a teď ho mám doma na zemi, zapojený do lampového pre-ampu (to proto, že si s lampami dobře rozumí) a hraju si. Na efekty overdrive se mě žáci často ptají. Otázka je stále stejná: K čemu má overdrive sloužit? Odpověď: Overdrive je konstruován především k tomu, aby „nakopával“ aparáty - komba, hlavy, pre-ampy. Když máme moc čistý zvuk a chceme, aby byl víc zkreslený, použijeme pedál overdrive.
Efekty overdrive používají různé technologie. Různé typy polovodičů - tranzistorů, operačních zesilovačů atd. A také různé typy zapojení obvodů. Beru šroubovák a Timmyho otevírám. Pomocí „lupy“ v mobilu fotím součástky. A zjišťuji, že srdcem Timmy Overdrivu je duální operační zesilovač LF353M s polem řízený tranzistor s přechodovým hradlem (JFET). Kdo se trochu vyzná v elektronice, tak asi ví, o co jde, kdo ne, nevadí. A vlastně to kytaristovi může být jedno, protože důležité je, jak to hraje. Taky můžeme jít „do hloubky“ a vyhledáme si podobné krabičky s JFET a posoudit jejich zvuk.
Původní verzi tohoto efektu navrhl, vyrobil a pojmenoval Paul Cochrane. A je inspirován vtipem z filmu Monty Python and the Holy Grail.
Zjistil jsem, že JFET nemají moc rády silný výstup ze snímačů. To je důležitá informace! Lépe si rozumí se slabším signálem, to znamená singlové snímače jsou dobrá volba. Další možnost je na humbuckerech ubrat hlasitost, případně humbuckery víc oddálit od strun. Moderní hi-gain snímače nejsou pro tenhle typ součástek optimální.
MXR Timmy Overdrive umí pracovat ve třech režimech (takže je to vlastně 3 in 1), které se přepínají malým třípolohovým páčkovým přepínačem. Přepínač je opravdu malinký, opatrně na něj. Máme tady 1x asymetrický a 2x symetrický clipping. Původní Timmy Overdrive měl dokonce čtyři režimy, které se přepínaly pomocí přepínačů DIP.
První asymetrický clipping (zkreslení) má konkrétní zvuk a dobrou artikulaci tónu. Zkreslení je jemné. Druhý režim je trochu odlišný, řekl bych, že má nepatrně hutnější zvuk. Třetí má výrazně větší kompresi a také víc zkresluje. Je u něj zřetelný pokles hlasitosti, což je dáno zapojením obvodu. Úbytek hlasitosti vykompenzujeme zvýšením hlasitosti na krabičce. Třetí režim je nejvíce zkreslující a je takový „zamazaný“, nebo jak říkají v Americe, je tak trochu „muddy“.
Korekce jsou důležitá součást úpravy zkreslených zvuků. Tady je to vyřešeno velice zajímavě. Basy i výšky jsou pasivní, to znamená, že když je potenciometr úplně doprava, tak korekce nijak neovlivňují zvuk. Teprve když kroutíme doleva, začíná se něco dít. Další zajímavost je, že basy jsou „umístěny“ před efektem a výšky za efektem. To umístění basů je kvůli tomu, že příliš basů může zvuk nehezky „zahltit“. Nastavení basů se mi líbilo nejvíc zhruba uprostřed, kdy byl basů ještě dostatek, ale nejhutnější „banho“ bylo pryč. Oříznout výšky pak můžeme, když se nám bude zdát zvuk příliš ostrý. Mně se nezdál, tak jsem potenciometr nechal vpravo.
Závěr
Timmy Overdrive mě zvukově potěšil. Zvuk je inspirující, tři typy clippingu jsou velké plus. Chválím chytře vymyšlené korekce, především „předsazený“ ovladač basů. Timmy si dobře rozumí s lampovými zesilovači a překvapivě úspěšně se dá použít i přes solid state zesilovače, takže na tranzistorovém kombu jsem dosáhl také velmi pěkných zvuků. Milovník vintage zvuků overdrivu si bude spokojeně pomlaskávat.
Info:
MXR Timmy Overdrive je custom shop overdrive se třemi režimy, resp. se třemi typy zapojení obvodů, které každé trochu jinak zkresluje. Cena je 3990 Kč.
Plus:
tři typy clippingu
basy před obvodem
pasivní korekce
krásné a jemné zkreslení
Mínus:
přepínač clippingu je příliš malinký
Technická specifikace
true bypas | ano |
napájení | 9V adaptérem |
spotřeba | 2,2 mA |
rozměry | 90 x 40 x 55 mm |
hmotnost | 130 g |