Mooer E7 Polyphonic Guitar Synth Pedal - kapesní synťák

Mooer E7 Polyphonic Guitar Synth Pedal - kapesní synťák
Mooer E7 Polyphonic Guitar Synth Pedal - kapesní synťák

V polovině minulého roku představila značka Mooer prvního zástupce nové série minikrabiček, Tone Capture GTR - krabičku, která modeluje různé typy kytar a snímačů. V listopadu pak navázala syntezátorem E7 Polyphonic Synth. Dnes se této malé potvůrce podíváme na arpeggiátor. Tedy ne jen na něj.

Balení

Velice kompaktní černá kartonová krabička, zasunutá v papírovém rukávu s reklamním potiskem, uvnitř efekt, návod, samolepka s logem a kartička s návodem, jak krabičku zaregistrovat a získat čtyřletou záruku.

 

Popis

Krabička je opravdu maličká, vévodí jí nožní spínač, který má na sobě takovou plastovou bleděmodrou čepičku, která je v přímém porovnání s titěrnými otočnými potenciometry obrovská. Nevím, zda je tam jen jako vymezující prvek pro transport, na videích na internetu jsem ji neviděl a mně se krabička líbí víc bez ní, je to věc osobního vkusu, každopádně sundat jde, žádný problém. Vstup je, jak jsme zvyklí, vpravo, výstup vlevo, vpředu zásuvka pro napáječ. Na levé straně je ještě vstup USB pro updaty firmwaru. Nahoře je kromě nožního spínače pět otočných minipotenciometrů, kulaté tlačítko Save a na levé hraně sedm LED diod. Potenciometry si popíšeme postupně z levého horního rohu dolů. Attack se stará o náběh tónu, Speed určuje rychlost arpeggiátoru, High cut a Low cut v prostřední řadě pak ořezávají horní a spodní frekvence a poslední potenciometr Mix nastavuje poměr čistého a efektovaného signálu. Rozumím záměru vyrábět minikrabičky, ale myslím, že titěrnost potenciometrů trochu ubírá na možnostech hraní si s Atackem a High/Low cutem „za jízdy“, což snižuje atraktivitu využití.

 

Jako jeden z prvních kytarových syntezátorů bývá zmiňován model Condor GMS firem Ovation a Innovex/Hammond, vyráběný od roku 1970. Jiné zdroje uvádějí ručně vyráběný nástroj prodávaný pod obchodním názvem Guitorgan amerického vynálezce Boba Murrella, který ho na trh uvedl v roce 1968. Vždy to byla nesmírně drahá a sofistikovaná zařízení, která si mohlo dovolit jen pár vyvolených. I využití bylo, s ohledem na dostupné technologie, omezené. V posledních letech se však, především díky rozmachu technologií simulací, modelování a navyšování výpočetního výkonu procesorů, nabídka podstatně rozšířila, a i ty nejvyšší modely jsou dostupné pod hranicí 30 000 korun, to je skvělé!

 

Jak to funguje

Krabička není klasický syntezátor, který potřebuje pro své fungování speciální snímač nebo MIDI informace. Zvuky spouští obyčejný kytarový signál, takže to je úplně nenáročné řešení pro začátečníky nebo zvukové experimentátory, kteří chtějí tu a tam obohatit svůj kytarový rejstřík o barvy z jiného světa. Efekt nabízí sedm zvuků a každý může být doplněn funkcí arpeggiátoru. Efekt se zapíná a vypíná sešlápnutím nožního spínače, pokud ho podržíte, zapnete nebo vypnete arpeggiátor. Zda je nebo není arpeggiátor zapnutý, poznáte podle barvy tlačítka Save. Pokud svítí modře, je zapnutý, červená indikuje vypnutý. Tlačítkem Save přepínáme jednotlivé zvuky. Pokud provedeme změny nastavení, LED dioda presetu začne pomalu blikat. Chceme-li jej uložit, tlačítko Save podržíme. Uložení se potvrdí rychlým zablikáním diody presetu. A teď se pojďme podívat, co o presetech píší v manuálu:

 

Preset – Popis presetu – Arpeggiátor

1 – Zvuk podobný trubce – Zapnut

2 – Zvuk podobný varhanám – Zapnut

3 – Teplý zvuk podobný mořským vlnám s LFO (nízkofrekvenční oscilátor) – Vypnut

4 – Weeyo, velmi ostrý, opět z LFO – Vypnut

5 – Pilová sinusoida, pomalý průběh LFO – Zapnut

6 – Simulace osmibitového syntezátoru – Vypnut

7 – simulace EDM/Pad – Vypnut

 

Z tohoto asi moudří nebudeme, berme je proto pouze jako naznačení určitého směru, kam se můžeme se zvukem dostat.

 

Zvuk

Efekt velmi rychle a dobře sleduje signál, je polyfonický, takže lze do nějaké míry používat akordy. Lépe to funguje bez zapnutého arpeggiátoru, ale pokud akord rozezníme plynule a necháme jej znít, jde to i s ním. Presety 3, 5, a zejména 4 jsou poměrně radikální, možná je využijete pro nějaké dramatické pasáže nebo hudební styly mimo běžný kytarový záběr. Naopak 1 a 7 jsou srozumitelnější a velmi zajímavé pro různé sólové linky. Škoda, že krabička neumí také nějaké à la smyčcové plochy na podkres. Do určité míry to jde nahradit za pomocí presetu 7 nebo 3, kde už je ale poměrně výrazně slyšet LFO, což se může i nemusí hodit. Některé presety jsou vhodnější a zajímavější s arpeggiátorem, u jiných je zajímavé si pohrát s nastavením mixu čistého a efektovaného signálu. Možnosti nastavení jsou rozsáhlé.

 

Závěr

Krabička je velmi snadno ovladatelná a je muzikální. Za zajímavé peníze nabízí nevšední obohacení kytarového rejstříku. Nečekejte funkce a variabilitu velkého plnohodnotného syntezátoru, ale škála zvuků je široká a nekomplikovanost ovládání považuji za výhody.

 

Info:

Mooer E7 Polyphonic Synth je kytarová minikrabička, která nabízí funkce polyfonního syntezátoru a arpeggiátoru. Cena je 2772 Kč.

 

Plus:

rychlá reakce na signál

muzikálnost

cena

 

Mínus:

velice malé potenciometry

 

Technická specifikace

vstup/výstup jack 6,3 mm (2,2 MΩ/100 Ω)
zpracování signálu digitální
typ efektu syntezátor, arpeggiátor
konstrukce kov
počet presetů 7
ovládací prvky nožní spínač, 5 minipotenciometrů, tlačítkový přepínač presetů
napájení 9 V DC (adaptér není součást balení)
spotřeba 150 mA
true bypass ano
rozměry 93,5 x 42 x 52 mm
hmotnost 155 g

 

http://www.mooeraudio.com/product/E7-230.html

Psáno pro časopis Muzikus