Mojave Audio MA-300, MA-301fet, MA-50 - studiové mikrofony
Slovo Mojave evokuje poušť, Divoký západ a rozlehlé prérie s indiánskými válečníky kmene Mohavů. Ale také je to výrobce mikrofonů. Značka je spjata se jménem David Royer. A kde je tenhle mág, nemůže jít o nějaké noname čínské deriváty, ale o svébytné originály.
Rodokmen
Za návrhem mikrofonů stojí podle firemních prospektů přímo David Royer. Ten se proslavil mj. návrhem legendárních páskových (ribbonových) kousků firmy Royer Labs. Pro seznámení s mikrofony Royer koukněte třeba na recenzi párovaných R-121 od Václava Vlachého (Muzikus č. 7/2018).
V rámci testu jsme vyzkoušeli elektronkový MA-300, tranzistorový MA-301FET a kondenzátorový MA-50. Po rozbalení na nás dýchne pocit luxusu. Všechny mikrofony jsou dodávány v ochranném kufříku. Bezpečí především. To je dotaženo k dokonalosti u MA-300, kde máme kufříky dva(!). Jeden velký, ve kterém je kromě trafa, kabelu a pavouka ještě jeden menší kufřík na samotný mikrofon. Součástí každého balení je kartička s potvrzením pravosti a ručně vepsaným typem a výrobním číslem. Přiložená je i samolepka.
Na webu se dočteme, že společnost Mojave odstartoval David Royer v garáži svého domu v devadesátých letech. To bylo ve Fullertonu v Kalifornii, kde z hudební branže najdeme i další klíčové společnosti. Základy novodobé značky Mojave spadají do roku 2005 a děj se odehrává zase v Kaliforni, v dalším proslulém městě, Burbanku.
Při výrobě se používají trafa Jensen a lampy NOS (new old stock), navíc splňující vojenské standardy na odolnost. Kompletace mikrofonů probíhá mimo Burbank (domýšlím, kde asi) a následně jsou finalizovány a testovány zpátky v mateřské továrně. Kompletace mimo domov je prý důležitý faktor pro dosažení příznivého poměru cena/kvalita.
Jako klíčové pro společnost jsou kromě Davida uváděni ještě Dusty Wakeman, producent, technik a hudebník, dále John Jennings, starající se o marketing a obchod, a konečně Rick Perrotta, stojící mimochodem i za znovuvzkříšením zesilovačů Matchless.
Očumujeme
Těla všech mikrofonů jsou na první pohled totožná, liší se barevným provedením. Rozměrově odpovídají namátkou třeba Rode NT-1, tvarem hlavy, zkosením mřížky či ochrannými prvky jsou zase podobná třeba U 87 Ai. Mechanické provedení působí robustně, kvalitně, ani náznak nějakého ošizení či optimalizace nákladů (tohle eufemistické označení snahy výrobců ušetřit za každou cenu asi všichni známe...).
Mikrofony jsou dodávané s pavoukem (odpruženým držákem). Ten není přehnaně robustní, mezera mezi tělem a kostrou je asi centimetr. Má šikovně řešené utahování, kdy jej utahujeme kličkou místo šroubem s plastovým nástavcem. Je to fajn, nic neprokluzuje, v síle utažení máme cit.
Napájecí zdroj MA-300 je poctivě subtilní, zepředu má ovladač charakteristiky a vstupy na kabely, zezadu pak přívod napájení a vypínač. Praktičtější by bylo umístění vypínače dopředu, kvůli kontrole zapnutí.
Zapojujeme
Mikrofony jsme testovali v profesionálně vybaveném studiu. Nahrávali jsme elektrickou kytaru, akustickou kytaru, mluvené slovo i zpěv (mužský i ženský hlas). Navíc byla díky souhře náhod ve studiu sopranistka paní L. M. Štifterová, která se laskavě uvolila na testování participovat. Měli jsme možnost porovnání s levnějšími kousky, ale také s mikrofony o dost dražšími. S kolegou jsme zjistili, že každý slyšíme nahrávky jinak; každý odlišně vnímáme detaily i jejich individuální povahu. Z toho plyne závěr, že poslech mikrofonů je po čertech subjektivní záležitost. Popsané postřehy tedy berte s velkou rezervou. Nemíníme tím, že si za svým názorem nestojíme. Naopak! Ale holt nám ty uši rostou každému jinak... Takže věřit hlavně sobě, víme?
Mohavská poušť (anglicky Mojave Desert) leží na jihovýchodě Kalifornie. Má rozlohu kolem 65 tisíc metrů čtverečních. Název pochází od slova Mojave, počeštěle Mohavové, jména indiánského kmene, který ji obýval. Znalci Karla Maye jsou doma.
Na webu se také dá dočíst, že Mohave stone je kámen užívaný jako šperk, který je spjatý s arizonskými doly v oblasti Mojave. Kámen může být modrý, tyrkysový, zelený a fialový.
(zdroj: Wikipedia a https://nativeamericanjewelrytips.wordpress.com/)
Kondenzátorový MA-301fet
Přepínání charakteristiky i útlumu leží přímo na těle. Mikrofon potřebuje fantomové napájení. Zvuk je neutrální, v porovnání s testovanými kousky je barvou posazený do vyšších středů a výšek. Má hodně detailů a dobrou citlivost. Projev je trochu tenčí v porovnání s lampou, v komplikovanějších pasážích měl možná malou tendenci ke slévání. Líbil se nám na akustickou i elektrickou kytaru, kdy byly pěkně slyšitelné středy, detaily hry, včetně obligátního šoupání při přesunu ruky po strunách. Šum byl neznatelný, nevadil mu ani vytavený aparát. Ve zvuku bylo cítit jakési rozostření, něco jako flanger (nedovedu to lépe popsat), které třeba na kytaře nebylo výrazně znát, ale při záznamu řeči i zpěvu ano a výsledný projev byl maličko nekonkrétní.
Kondenzátorový MA-50
Akustická kytara má plné tělo, zvuk je hezky kulatý, možná trošku zastřenější. Na řeč dostaneme krásně otevřený zvuk. Zpěv zní přirozeně, barevně. Výborně vychází snímání zpěvu s kytarou. Oproti druhým modelům byl v tichých pasážích postřehnutelný šum. Bylo nutné pohrát si s umístěním mikrofonu i s nastavením úrovní. Ze všech tří modelů se nám jeví jako nejvíce univerzální.
Lampový MA-300
Mikrofon má plný a hlavně pevný zvuk, který není nijak naleštěný. Nejlépe jej vystihuje slovo pravdivý. Úroveň šumu byla neznatelná, nahrávky byly hezky čisté. Barvu zvuku bychom označili jako temnější. Pro současný záznam zpěvu s kytarou jsme nakonec upřednostnili jejich oddělené nahrávání. Spojení v nahrávce nám nepřišlo tak dobré jako u MA-50. Ale samostatně zaznamenané stopy, ať už kytary nebo zpěv, znějí nádherně. Dýchne na nás dojem, že tady se nachází luxus. Souvisí to s již uvedeným postřehem, že tento mikrofon nelže. Takže pro dosažení skvělého zvuku byl nezbytný kvalitní nástroj.
Závěr
Zvukově i provedením se jedná jednoznačně o profesionální mikrofony. Ale s ohledem na příznivou cenu je doporučíme též do domácího studia. Mnoho z nás si určitě prošlo dlouhou a těžkou (a taky ve výsledku nákladnou) cestou hledání a poznávání. Na jejím konci se dostaví prozření: Lépe mít jeden kvalitní kousek než několik průměrných. Testované mikrofony mohou být jedním z možných řešení.
Hudbě zdar a muzice zvlášť!
Info:
Studiové mikrofony Mojave: elektronkový MA-300, kondenzátorový MA-301fet a kondenzátorový MA-50. Jejich vývoj je spjatý se jménem konstruktéra David Royer. Ceny jsou 32 490 Kč, 23 390 Kč a 12 690 Kč.
Plus:
design
zvuk
výborný poměr kvalita/cena
univerzálnost MA-50
pravdivost MA-300
Mínus:
nádech rozostření (MA-301fet)
vypínač vzadu (MA300)
Pro názornost, jak uvnitř vypadá páskový (ribbon) mikrofon a jak si jej můžeme vyrobit doma, doporučuji stránky Petra Černého: http://www.elektroakustika.cz/. Až po přečtení podrobného postupu, jak se vytváří a napíná pásek, si člověk uvědomí, o jak komplikovaný proces jde. Osobně bych na takovou piplačku neměl nervy... Autor doporučuje knihu Gramofony a mikrofony - jejich provoz a opravy od Jiřího Drdy, kde jsou popsány některé závady a způsoby oprav páskových mikrofonů.
Technická specifikace
MA–300 | |
typ | lampový |
směrová charakteristika | plynule měnitelná (na zdroji) |
přepínatelný útlum | –15 dB |
útlum basů | bass roll-off |
audio transformátor | Jensen |
elektronka | millitary-grade JAN 5840 |
membrána | dvojitá 1” s nanesenou vrstvou zlata, tloušťka 3 µm |
frekvenční rozsah | 20 Hz až 20 kHz, ±3 dB |
maximální akustický tlak SPL | 120 dB (pad off), 135 dB (pad on) |
vlastní šum | nominální 14 dB (méně než 16 dB) |
rozměry | 19,4 x 5,1 cm |
hmotnost | 0,45 kg |
doporučené použití | zpěv, snímání hlasů, broadcast, bicí nástroje, akustické nástroje, orchestry, sbory, stereofonní záznam |
balení | přenosný kufřík, odpružený držák |
MA–50 | |
typ | kondenzátorový, beztransformátorová konstrukce |
membrána | průměr 1”, tloušťka 3 μm s nanesenou vrstvou zlata |
charakteristika | kardioidní |
frekvenční rozsah | 20 Hz až 20 kHz, + 3 dB |
citlivost | –40 dB re 1V/ Pa |
maximální akustický tlak SPL | 125 dB |
zkreslení | < 0,5 % @ 140 dB SPL |
vnitřní šum | méně než 16 dB (A křivka) |
impedance | < 100 Ω |
fantomové napájení | +48 V, proud 2 mA |
rozměry | 19,4 x 5,1 cm |
hmotnost | 0,45 kg |
doporučené použití | zpěv, akustické nástroje, bicí nástroje, perkuse, over heady, mluvené slovo |
balení | přenosný kufřík, odpružený držák |
MA–301FET | |
typ | kondenzátorová konstrukce |
tranzistor | military–grade FET |
směrové charakteristiky | kardioida, koule, osmička |
membrána | 1” dvojitá, tloušťka 3 µm |
frekvenční rozsah | 20 Hz až 20 kHz, +/- 3 dB |
útlum | přepínač –15 dB |
útlum basů (Bass Roll-off) | 100 Hz, 6 dB/okt |
maximální akustický tlak | SPL 120 dB (Pad off) a 135 dB (Pad on) |
vlastní šum | nominální 14 dB |
fantomové napájení | +48 V, proud 1,2 mA |
audio transformátor | Jensen |
rozměry | 19,4 x 5,1 cm |
hmotnost | 0,45 kg |
doporučené použití | zpěv, broadcast, akustické nástroje, bicí nástroje, kytarový a basový aparát, nástrojové sekce, stereofonní snímání |
balení | přenosný kufřík, odpružený držák |
Web