Miniaturní kytarové předzesilovače Mooer - modelingové simulace lampových zesilovačů v miniaturním provedení
Sněhurka měla trpaslíků jenom sedm. Kolik Micro Preampů budete mít v pedalboardu vy? Aneb když se firmě Mooer podaří nacpat výkonný kytarový modeling do malé krabičky, jeden vám nestačí.
Když jsem před deseti lety v Muzikusu psal seriál o elektrických kytarách a apeloval na nutnost být připraven na možnost závady hlavního kytarového zesilovače, byly ještě tehdejší záložní systémy přeci jenom celkem velké. Ale všeho jenom do času - agilní firma Mooer připravila deset skutečně malých kytarových předzesilovačů Micro Preamp, které nejenom mohou pomoci vyřešit kytaristům zálohu pro tyto případy, ale hlavně mohou být použity i jako kvalitní samostatné kytarové efekty v efektových řetězcích.
Tolik možností v mini provedení...
V principu je každý z řady Micro Preamp modelingovým procesorem, který napodobuje zvuk určitého kytarového zesilovače. Každý má ovladače gainu/zkreslení, hlasitosti a třípásmových korekcí (basy/středy/výšky). Pak jsou zde dvě tlačítka se zdvojenými funkcemi. Malé tlačítko s LED diodou, označené jako CH/CAB slouží k přepínání mezi dvěma kanály zesilovače, podržíte-li ho ale déle než dvě vteřiny, aktivujete nebo deaktivujete simulaci reproduktoru/mikrofonu. Ta vám totiž pak umožní použít kterýkoliv z efektů Micro Preampu pro hru přímo do vstupu mixážního pultu. Krátkým stiskem pak volíte skutečně odlišné zvukové charaktery daného předzesilovače, tak jako byste měli dvoukanálový zesilovač; hodnoty zkreslení, hlasitosti a ekvalizace, které si nastavíte pomocí ovladačů, si navíc přístroj zapamatuje. Každý přístroj v řadě Micro Preamp má v sobě integrovanou jak simulaci většího nebo velkého zkreslení, tak simulaci čistého zvuku zesilovače nebo menších (crunch) zkreslení. S tím souvisí druhá funkce velkého (klasického) nožního přepínače, který sice základně funguje jako přepínač bypassu, ale pokud ho opět podržíte stisknutý déle než dvě vteřiny, aktivujete přepínání nikoliv režimu s efektem / bez efektu, ale režim přepínání mezi oběma kanály Micro Preampu. Získáte tak například pro hru do linky plné dva kanály se samostatnými korekcemi a charakterem. Pokud svítí červená LED dioda, máte k dispozici kanál s větším či velkým zkreslením, pokud modrá, aktivovali jste kanál čistý nebo crunch. Tyto možnosti jsou skutečně skvělé a umožní vám pokrýt celou škálu nasazení Micro Preampů v reálném životě kytaristy: Můžete Micro Preamp použít jako klasickou zkreslovací krabičku bez simulace reproduktoru, můžete ho použít jako dvoukanálovou zkreslovací krabičku, ale jedním stisknutím z něj uděláte přístroj, který vám umožní hrát přímo do linky se dvěma odlišnými kanály, což můžete využít při běžném hraní, ale také v případě závady vašeho hlavního zesilovače. Během skutečně krátké chvíle tak vaše show může pokračovat a zvukař už si s vaším zvukem jistě poradí, aby divák nebyl ochuzen.
Vzhledem k rozměrům Micro Preampu se pochopitelně dovnitř baterie nevejde, ale ona by tam také k užitku moc nebyla. Tyto efekty jsou pochopitelně digitální, spotřeba tedy jednoznačně vyžaduje napájecí adaptér. Pokud vás efekty zaujmou a budete chtít jich použít ve svém efektovém řetězci více, pak váš napájecí adaptér musí být schopen každému z předzesilovačů poskytnout 220 mA proudu, což není nejmenší hodnota.
Každý trpaslík individualitou
V řadě těchto předzesilovačů pro světovou distribuci je deset odlišných modelů, pro čínský trh jsou ještě dva navíc. Já na testy dostal všech deset, které lze koupit v našich zeměpisných šířkách. V nabídce tedy jsou:
001 Gas Station - založený na zvuku zesilovače Diezel Hagen;
002 UK Gold 900 - ten je podle Marshall JCM900;
003 Power-Zone - napodobuje Koch PowerTone;
004 Day Tripper - jak název napovídá odkazem na skladbu Beatles, jde o napodobeninu Voxu AC-30;
005 Brown Sound 3 (takto se nazývá nově, já ho na testy dostal jako 005 Fifty-Fifty 3) - kdo ví, že Brown Sound je typický pro Eddiho van Halena, tomu dojde, že zvuk se inspiruje v Peaveyi 5150;
006 Classic Deluxe (dříve značený jako 006 US Classic Deluxe) - samozřejmě jste všichni poznali, že to je napodobený Fender Blues Deluxe;
007 Regal Tone - simulace ToneKing Falcon;
008 Cali-MK3 - kdo ví, že Mesa Boogie sídlí v Kalifornii, ten nemůže netrefit a správně tipuje, že jde o simulaci Mesa Boogie Mark III;
009 Blacknight - v tomto případě je to jasnější než černá noc čaroděje Ritchieho Blackmora a jeho zesilovače Engl Blackmore;
010 Two Stones - zatím poslední trpaslík v řadě napodobuje zesilovač Two Rock Coral.
Nabídka je tedy velmi komplexní, najdete zde jak modely s menším zkreslením, modely s higainovým zkreslením pro metalisty, jedovatější i teplejší charaktery zvuku, navíc ještě znovu připomínám, že každý obsahuje dva modely, vždy jeden čistější a jeden zkreslenější zvukový. A vzhledem k tomu, že nabídka je velmi široká a komplexní, dostáváme se k nejtěžší a nejsubjektivnější části mého testování, tedy k praktickému testu s kytarami.
Do stejného zvuku nevstoupíš
Deset předzesilovačů, každý se dvěma režimy, to je dvacet modelů, ale dle situace můžeme/nemusíme aktivovat simulaci reproduktorů (někdy se může hodit nejen při hraní přímo do linky), takže čtyřicet základních charakterů... A dalo mi to celkem zabrat. Neberte to jako výtku - berte to jako možnost volby. A že jich máte požehnaně! Začal jsem s testy do linky, do mixážního pultu a do full range reproboxů. Některé předzesilovače se mi se snímači typu humbucker líbily, jiné moc ne, další bodovaly se single coil snímači. Další se mi líbily v kombinaci s určitou kytarou, když jsem vzal do ruky třeba až svoji pátou, osmou nebo kolikátou kytaru. Je těch možností tolik, že si nedovolím vám radši říci, které se mi líbily víc a které míň. Je to zcela individuální. Vybral jsem si svých několik favoritů, které konvenovaly mému vnímání a stylu hry.
Úplně stejně to následně probíhalo při testování s klasickými lampovými zesilovači a Komby. Co je ale důležité, je to, že mezi mými oblíbenci se objevily jiné typy, než při testech do linky. Dokonalá džungle. Musíte prostě pro svoji aplikaci najít ten svůj nejvhodnější, nikdo to za vás neudělá. Dokonce to ani nemusí být tak, že „hraji na Fender, Marshall, vyberu si rovnou model dle Marshallu nebo Fendera“. Může se vám víc líbit na podobný zvuk jiný z řady... i u mne to bylo trochu přeházené, ale našel jsem si pro svou danou aplikaci svůj model Micro Preampu.
Možná bych ale výrobci doporučil ještě vypilovat pro další řady korekce. Na můj vkus jsou trochu moc „univerzální“ a ne zcela reflektují chování korekcí na tom kterém zesilovači, jako by byly na všech předzesilovačích stejné. Pak při nastavování zvuku musíte kroutit ovladači trochu jinak a až moc - a pokud ty originální zesilovače znáte/máte, tak vás to jejich „univerzální“ chování může trochu mást. A rozhodně neplatí nastavení oblíbených hodnot na daných vzorových aparátech, prostě se korekce chovají jen jako nějaké „basy, středy, výšky“, což je trochu škoda.
V Čechách jsou simulace velmi populární. Nemusí jít jenom o simulace kytarových zesilovačů, prostě obecně jsou simulace u nás nesmírně úspěšné. Nejznámější simulant byl Josef Švejk, který simuloval revma. „Nejlepší,“ mínil jeden ze simulantů, „dá se simulovat šílenství. Z našeho učitelského sboru jsou vedle v cimře dva, jeden neustále křičí dnem i nocí: ,Hranice Giordana Bruna ještě dýmá, obnovte proces Galileův!‘ a ten druhý štěká, napřed třikrát pomalu: haf - haf - haf, potom pětkrát rychle za sebou: hafhafhafhafhaf, a zas pomalu, a tak to jde neustále.“ Podle nás bude ale nejlepší simulovat místo šílenství zvuk dobrých kytarových zesilovačů pomocí Micro Preampů od firmy Mooer.
Zcela mimochodem
Pravidelné okénko Mimochodem naleznete blízko tohoto článku. Moje Mimochodem je zde zaměřeno na ty, kteří to myslí s životem na pódiu fakt vážně. Jak jste se dočetli úvodem, kdysi jsem v Muzikusu psal o tom, že kytarista má mít zálohu, kdyby něco... Však víte. Komu se na scéně nic nepokazilo, odjel prostě málo akcí. Vás možná neznám, ale na základě zkušeností si dovoluji tvrdit, že většina z vás to neřeší. Prostě někam přijedete a hrajete. Nějak to dopadne. Od jisté úrovně profesionality (přesněji bych řekl „když vám lidi platí“) byste se měli popasovat i s většinou variant „co když se něco...“ Vaším řešením může být dovyprávět koncert slovy, možná to bude mít i větší úspěch, ale já apeluji na řešení v rámci hudby, kterou hrajete. Když si vyberete z řady modelů Micro Preamp nějaký, který vám vyhovuje, můžete ho použít právě pro tyto účely. Musíte to mít samozřejmě připravené. Můžete si dát třeba se svým zvukařem trénink a vybrat si přesně model, který bude zvukově vyhovovat do linky tak, že za pár vteřin opět hrajete bez dramatické změny... Zkuste si malou rozcvičku: Přestal fungovat zesilovač v průběhu koncertu. V pedalboardu zapojuji výstup z poslední krabičky místo do zesilovače do Micro Preampu (nebo ho už mám připravený a jen aktivuji speaker simulátor). Mám tam hotový DI box, zapojuji linku, která původně byla do SM57... Zvukař srovnává gainy, kývá, že to má, pouští, vrací mi do monitoru, pár desítek vteřin. Nebude to asi přesně tak, jak jste zvyklí, ale vaši fanoušci to nemusí ani poznat a show může pokračovat. Já vám to nenutím. Ale rozhodněte se sami, jestli není lepší si najít jeden z řady Micro Preamp, ten, který vám sedne, a zkusit si nacvičit situaci, kdy se vám něco pokazí. Že to netrénujete a nevíte, co dělat v případě problému? Promiňte, to ale není problém ani můj, ani firmy Mooer. My vám fakt dáváme všechny informace pro to, abyste byli připraveni pro případ, že něco selže.
Nikdy neříkej nikdy
Já jsem nikdy neřekl, že Mooer Micro Preampy jsou jen výborný backup pro vaše velké zesilovače. Našel jsem s některými modely spoustu dobrých nastavení, která jsou velmi dobře použitelná s celolampovými zesilovači jako samostatné zkreslovací krabičky, další modely jsou lepší pro hraní přímo do linky nebo při nahrávání. U některých higainových se trochu projevuje „digitálnost“ (třeba při hraní pinch harmonics), ale obecně si ty zejména „mid gainové“ modely vedou u mne dobře. Nemohu vám tedy doporučit jeden modul z řady pro všechny aplikace, to prostě nejde. Stejně tak ani nemohu pohanět některý z nich, protože možná pro vás to bude to pravé. Modelová řada je velmi široká a tedy možnost výběru dle reálného nasazení a vašich potřeb také. Musíte si sami vybrat ten správný typ. Když najdete ten správný model pro svoji aplikaci, může to být malý zázrak v miniaturní krabičce, který vám třeba jen rozsvítí zkreslený zvuk, ale třeba také může zachránit celou rockovou show pro pár tisíc lidí.
Info:
Mooer Micro Preamps jsou modelingové simulace lampových zesilovačů v miniaturním provedení. Cena pro všechny modely je stejná: 2961 Kč.
Plus:
skutečně malé rozměry
variabilita díky široké modelové řadě
vypínatelný speaker simulátor
možnost dvoukanálového provozu
Mínus:
vyšší spotřeba může zkomplikovat nasazení více kusů v jednom pedalboardu
příliš univerzální korekce nejsou vždy přesně naladěny na daný model
Technická specifikace
kanály | dva nezávislé v každém předzesilovači |
ekvalizér | nezávislý třípásmový v obou kanálech |
simulace reproduktorů | integrovaná |
nožní přepínání | dva režimy (On/Off a přepínání kanálů A/B) |
napájení | 9V DC, 220 mA |
rozměry | 93,5 x 42 x 52 mm |
hmotnost | 160 g |