Melodyne - tím pivem to asi nebude

Melodyne - tím pivem to asi nebude
Melodyne - tím pivem to asi nebude

Harddiskové nahrávání, jak ho známe, se nijak zvlášť neliší od klasického magnetofonu. Řídící počítač má stejnou míru inteligence jako magnetický pásek, nabízí jen podstatně větší editační pohodlí a pár triků navíc, které s páskem dělat nemůžete. Hlavní úsilí vývojářů soudobých HD systémů se tak upírá do oblasti přidružených modulů a aplikací - efektové procesory, integrované syntetizéry, mastering atd.

 

Německá firma Celemony zvolila opačný úhel pohledu. Melodyne je sofistikovaný nahrávací systém, v němž "pásek" plní aktivní úlohu inteligentního partnera. Mixážní část je velmi jednoduchá, je proto pravděpodobné, že budete svou práci dokončovat v komfortnějším prostředí, ale to podstatné, čím se tenhle program vyznačuje, nikde jinde nenajdete. V minulosti už sice vznikla řada pokusů s obdobným zaměřením, vesměs však jenom jako miniaturní zajímavosti bez praktického významu. Melodyne je nejspíš první software, který dosáhl na profesionální úroveň co do kvality i spolehlivosti. Ochuzený mix je tady možná jenom dočasným řešením, které si vynutila stále ještě omezená výpočetní kapacita dnešních počítačů.

 

Architektura

Systém pro vlastní záznam a playback je poměrně jednoduchý: osm i více stop (v závislosti na výkonu CPU) směrovaných na mixer, který má odpovídající počet mono/stereo kanálů a stereo master. Každý kanál obsahuje Pan a Effect Send, DSP sběrnice ve stávající verzi nabízí pouze trochu bezbarvý reverb.

Mix není vybaven žádnou automatikou, je určen pro přípravu k exportu výsledného stereo souboru. Výsledek (stereo master nebo jednotlivé stopy) je exportován off-line (bez současného playbacku).

Tím je zajištěna jednoduchá návaznost na další zpracování v aplikacích typu Logic, Nuendo apod.

Ačkoliv je tedy Melodyne vhodný i pro vícestopý záznam a playback, ve skutečnosti představuje spíš unikátní audio editor. Veškerá podobnost se standardními HDR systémy totiž končí v okamžiku, kdy je ke stopě přiřazen nahraný nebo importovaný soubor.

 

Melodie

Tímhle slovem Melodyne označuje audio na stopě, aby bylo hned jasné, že jde o víc než obyčejný záznam.

V první podobě připomíná grafická prezentace audia klasický wave diagram.

Následující krok však zkonvertuje záznam na melodii a radikálně změní situaci. Melodyne provede komplexní analýzu zvukového materiálu. Teď musím zdůraznit, že na stopě musí být monofonní hudební nástroj, lidský hlas nebo perkuse. Polyfonní materiál bude sice zpracován také, ovšem s těžko odhadnutelným výsledkem. Ačkoliv i v takovém případě můžete pak zvuk podrobit editačním procedurám, nemůže se na polyfonním záznamu uplatnit celý potenciál programu, dosáhnete spíš jen více či méně zajímavých efektů...

Monofonní stopa je prozkoumána z hlediska artikulace, výšky tónu a harmonického obsahu. Algoritmy jsou překvapivě účinné - Melodyne bez problémů rozpozná jednotlivé noty a jejich artikulační návaznosti, přechody i harmonické proměny. Zaznamená i nejjemnější intonační detaily, glisanda, nepravidelnosti ve vibratu apod. Analýza nemá žádný vliv na přehrávání, záznam se nijak nezmění, ale Melodyne má od této chvíle statisíce kvantizovaných parametrů, které pak může uplatnit při bezprecedentní editaci. V hlavním okně (Arrange Editor), kde jsou zobrazeny všechny stopy, se po analýze objeví grafický obraz rozpoznaných not s vertikálním proporčním rozlišením tónových výšek.

K detekci melodie je definován velký počet optimalizačních algoritmů: perkuse, mluvený hlas, vokály v pěti hlasových oborech, smyčce, dřevěné a žesťové dechové nástroje. V každé skupině jsou speciální algoritmy pro všechny obvyklé akustické nástroje včetně modifikací v různých laděních. Mezi smyčci najdeme i nástroje drnkací (kytara, elektrická kytara, elektrická basa a bendžo). Zvolení správného algoritmu zaručuje jedinečnou schopnost detekce. Dokonalost rozpoznání bych přirovnal ke výkonnosti OCR (extrakce textu z obrázku).

Program pamatuje i na případné chyby. Po skončení analýzy je možno otevřít Melody Definition Window, kde se dají chyby v detekci manuálně zkorigovat. Nejčastěji se vyskytnou chyby v rozpoznání artikulace, kdy dvě nebo i více not (ornament apod.) splynou v jedinou. Pro všechny opravy jsou k dispozici vhodné nástroje.

Zvláštní část analýzy je věnována tempu a kvantizaci. Udáte-li fixní tempo, Melodyne si pouze dosadí časový údaj o každé notě podle nejbližší hodnoty kvantizačního rastru. V opačném případě se pokusí tempo odečíst z průběhu melodie a automaticky nabídne vlastní řešení.

K editaci složí Editor Window, kde jsou na pozadí taktového rastru zobrazeny jednotlivé noty, vertikálně uspořádané podle výšky tónu. Na grafu je čitelný i amplitudový průběh (hlasitost).

 

Intonace

Přesný průběh intonace (vibrato apod.) znázorňuje vložená křivka. Funkce Snap dovolí automatické doladění zvolené noty nebo celé skupiny na nejbližší chromatický půltón, nebo na nejbližší tón zvolené stupnice. K dispozici jsou čtyři typy mikroladění, každý z nich je možno volně editovat.

Každou notu lze samozřejmě individuálně přeladit pomocí myši. Můžete dokonce vytvořit úplně odlišnou melodii, nebo třeba po zkopírování melodie do dvou nových stop sestrojit harmonický trojhlas. U legata Melodyne přesně zmapuje průběh intonační změny. Funkce Pitch Transition pak dovolí změnit jeho strmost. Pitch Align mění dynamiku intonačního průběhu od úplného narovnání křivky (eliminace vibráta) až po extrémně expresívní rozšíření.

Zajímavý je režim Scrub Play: při horizontálním tahu myši přes graf noty je nota přehrávána rychlostí pohybu myši - přitom však zní absolutně nezkreslený zvuk se všemi intonačními, harmonickými a amplitudovými charakteristikami daného místa. Nic podobného jsem dosud nikde neviděl, informace je až neskutečně výstižná. Je to neocenitelná pomůcka při všech úpravách. Nachází se nejen v editoru, ale i v okně Arrange, kde můžete takhle přehrávat všechny stopy. Dokonalý akustický zoom.

 

Formanty

Editace harmonického průběhu vydá za celou sadu filtrů a efektových algoritmů. Při změnách intonace jsou harmonické tóny upravovány automaticky, takže zvuk nástroje udrží svůj přirozený charakter v nebývale velkém rozsahu. Samostatné přelaďování formantového komplexu nabízí obrovskou škálu barevných změn. Tón je možno libovolně zaostřit nebo naopak zaoblit. Až na opravdu extrémní hodnoty zůstává neobyčejně věrohodně zachován akustický charakter, mění se pouze barevná expresivita.

Podobně jako u intonace i tady je možno upravit strmost harmonického přechodu mezi sousedními notami.

 

Amplituda

Účinek amplitudové obálky každé jednotlivé noty lze změnit od polohy Mute až po Clipping. Pianissimo nebo forte můžete ještě podpořit přiměřenou formantovou úpravou, takže iluze výrazové proměny je i tady dokonalá. Funkce Amplitude Transition také jako v předchozích případech ovlivní strmost amplitudového přechodu, což tady znamená detailní úpravu artikulace.

 

Časový průběh

Jednotlivé noty nebo celé skupiny můžete libovolně posouvat v čase. Opožděné nebo předčasné nástupy lze velmi snadno opravit. Samozřejmá je i kvantizace, funguje úplně stejně jako v MIDI.

Note Stretch umožňuje totéž co časová komprese/expanze v samplerech. Jenomže proběhne v mžiku a ani v nejmenším nepoškodí charakter akustického zvuku. Nechápu sice, jak je to možné, ale je to pravda. Intonační průběh zůstává proporčně zachován, takže třeba vibrato se může nápadně zrychlit nebo zpomalit. Pokud to ruší, pomůže samozřejmě Pitch Align. Ale je tu ještě mnohem rafinovanější kapacita. Time Handle je parametr, který má pod kontrolou časový průběh všech charakteristik uvnitř jednotlivé noty. Vypadá to, jako by všechno bylo navlečeno na gumové šňůře, kterou můžete libovolně stlačovat či natahovat a posouvat tak všechny propojené komponenty směrem k začátku nebo konci noty. Samozřejmě opět bez újmy na akustické věrohodnosti.

Note separation notu v kterémkoliv místě rozdělí na dvě, s nimiž pak můžete zacházet samostatně. Naopak dovede také spojit dvě či několik sousedních not v jednu. A konečně pak Segment Separation jednoduše změní legato ve staccato.

Melodyne obsahuje i systém cut/copy/paste. Noty a celé skupiny můžete libovolně kopírovat, vyměňovat navzájem nejen v rámci jediné stopy, ale i mezi stopami: program bez reptání vřadí houslovou sekvenci třeba do klarinetové linky nebo zpívanou frázi mezi saxofony!

 

Local Sound Synthesis

Tahle označili autoři souhrnně celý audio systém programu. Základním rysem lokální syntézy je schopnost měnit intonaci a čas nahrávky nezávisle na sobě. Tak můžete čas úplně zastavit a poslouchat právě znějící tón v libovolné délce a v původní intonaci bez rušivých artefaktů. Melodyne dovoluje definovat jakékoliv změny tempa, dokonce i nezávisle v jednotlivých stopách. Program se dokonale orientuje ve zvukové struktuře a automaticky ošetří veškeré střihy s ohledem na hudební konzistentnost. Vůbec se nemusíte starat o nulové přechody akustických křivek a podobné patálie, které provázejí editaci v samplerech a standardních HD systémech.

Melodyne obsahuje ne jeden, ale hned pět playbackových algoritmů lokální syntézy, optimalizovaných pro různé účely.

Sampler je nejjednodušší z nich. Není to vlastně lokální syntéza, tempo je tu svázáno s intonací, při zpomalení nebo zrychlení se mění i výška tónu. Je tu trochu do počtu, snad abyste si mohli jednoduše užít, jak to chodí jinde.

Algoritmus Time je určen pro perkusivní materiál nebo mluvené slovo. Pečuje o zachování charakteristického attacku a dovoluje změny pouze ve fázi doznívání noty. Je možné editovat intonaci, ale nemění přitom formantovou pozici.

Pitch aplikuje lokální syntézu na celý zvuk ve všech jeho fázích. Neumožňuje však formantové změny.

Formant funguje podobně jako Pitch, ale dovolí navíc editaci harmonického obsahu až do extrémních poloh.

Algoritmus Voice zaručuje nejpřirozenější zvuk. Stejně jako předchozí váže formantové změny na intonační, ale tlumí jejich účinek při extrémních nastaveních. Je ze všech algoritmů nejkomplexnější, a klade tudíž také největší nároky na CPU počítače.

Algoritmy je možno volit manuálně, ale Melodyne je vybírá automaticky s ohledem na provedené editační operace.

Kombinace uvedených editačních funkcí představuje nevídaný kreativní potenciál, jehož možnosti jsou téměř bezmezné. Možné je snad opravdu cokoliv, co vás napadne, ať už jde o barvu zvuku, melodii, harmonie, tempo nebo rytmus. Rychlost prováděných operací je neuvěřitelná, jako byste pracovali v prostředí MIDI. Stejně neuvěřitelné jsou i akustické schopnosti.

Veškeré změny jsou navíc prováděny bez újmy na původním záznamu, který se dá kdykoliv zpětně rekonstruovat. Kromě toho je editace zaznamenána do historie projektu, kde se můžete vracet až o 500 jednotlivých kroků nazpátek.

Pokud chcete globálně transponovat celý projekt (intonace nebo/i formanty), případně změnit celkové tempo, můžete to udělat v okně Temporary Play Offsets. Melodyne tyto změny přehrává v reálném čase a v případě potřeby je pak dovede zafixovat i do stop.

Chybí snad už jen možnost svobodně překreslovat myší intonační křivky nebo amplitudové průběhy a transienty. Až na to dojde, bude na světě nikdy nevídaná továrna na hudbu. Ostatně už ve stávající podobě překonává Melodyne všechny myslitelné rekordy a poskytuje svobodu, o které se nám ještě před pár lety nemohlo ani zdát. Věřili byste snad, že z jednohlasého zpěvu bez velkých problémů vytvoříte čtyřhlas a třeba i s rytmicky nesouběžnými melodiemi a se zachovanou artikulací? - S tímhle softwarem je to hračka.

Melodyne je sice o něco dražší než třeba Logic Platinum, ale cena není nedostupná a podle mě odpovídá mimořádným schopnostem.

Za zdůraznění stojí, že nejde o žádný experimentální výstřelek, program má obrovské využití v jakékoliv běžné nahrávací praxi.

Tak trochu mimochodem - zdá se, že specifické vlastnosti macintoshů k sobě čím dál zřetelněji přitahují nejzajímavější hudební i filmový software. Například Emagic po svém letošním přičlenění k Apple oznámil ukončení dalšího vývoje Logicu pro Windows, provázené velkorysými nabídkami slev na crossgrade i celé počítače při změně platformy. Společnost Apple rozjela hlasitou kampaň, výslovně vyzývající k přechodu z Windows na Macintosh, a nejzajímavější je, že se na ní otevřeně podílí i Microsoft, který například přišel s lákavou slevou Office pro nové majitele Maců. Vypadá to, že původně nepochopitelné spojenectví Steva Jobbse a Billa Gatese nakonec dostává obrysy vzájemného rozdělení teritorií.

Tak vidíte - Logic, Nuendo, Cubase, Native Instruments a teď tedy ještě Melodyne. Německo se ve světě hudebního software stalo pomalu nedostižnou velmocí. No, tím pivem to asi nebude...

 

Info:

Melodyne je vícestopý HD recording systém s hudební inteligencí, který umožňuje unikátní možnosti zpracování monofonního audio materiálu. Cena 33 499 Kč.

Plus:

unikát

profesionální kvalita

editační schopnosti

intuitivní srozumitelné ovládání

Mínus:

nároky na výpočetní kapacitu CPU

mixážní část

 

Nároky na systém

Mac: MacOS 9.0.4+, Power PC, 128 MB RAM

PC: W98/ME/2k/XP, PII 400 Mhz, 128 MB RAM.

Import/Export

Melodyne podporuje formáty *.wav (PC), *.aiff (Mac), Sound Designer II (Digidesign) a *.snd (NeXT/Sun). Typicky pracuje se vzorkovací frekvencí 44,1 kHz s kvantizací 16 nebo 24 bitů.

Psáno pro časopis Muzikus