Marshall Ministack MG15MSII - test zmenšené marshallské hradby

Marshall Ministack MG15MSII - test zmenšené marsha
Marshall Ministack MG15MSII - test zmenšené marsha

Vývojáři světově proslulé firmy Marshall vypustili v roce 2003 na trh novou miniaturizovanou kytarovou sestavu.

Idea legendárního konstruktéra a guru firmy Jima Marshalla nabídnout kytaristům minimalizovaný model kytarové soupravy formátu: hlava + 2 reproboxy, s maximální simulací marshallského zvuku Full Stacku, se naplnila právě v modelu Ministack MG15MSII.

Testovaná minivěž sestává ze dvou zmenšenin klasických boxů 1960 A a 1960 B včetně zkosení horního boxu. Oba boxy i zesilovač mají typický marshallský vzhled (včetně odolné černé koženky, plastových rohů, bílé lemovací pásky a typického loga na síťce). Vzhledem k velikosti boxů je zásadní rozdíl v osazení reproduktorů. U každého boxu je zde použit jeden 10" reproduktor Marshall o výkonu 15 W. Hlava o výkonu 15 W je konstrukčně totožná se zesilovačem 15 W komba MG15 CDR.

 

Ovládání (viz foto)

Přední panel z klasického zlatavého eloxovaného plechu nese nepodsvícený vypínač a kontrolní ledku provozu. Dále jeden kytarový jackový vstup In a dva jackové vstupy pro sluchátka a kombinovaný vstup/výstup pro Line Out a CD přehrávač. Zadní panel obsahuje pouze síťovou zásuvku a dva impedančně upravené výstupy pro připojení boxů (16 ohmů).

Zesilovač nabízí dva základní zvukové modely kanálů. Čistý zvuk Clean ovládaný Volume a zkreslení, s nastavitelným Gain a Volume. Přepínání těchto základních zvuků se děje pomocí malého tlačítka OD Select. Korekce zesilovače se ovládají pomocí bass, treble a contour a konstrukčně i zvukově se chovají podobně jako zesilovače řady Valvestate. Kombo obsahuje klasický pružinový reverb Accutronics s ovladačem Level. Novinkou je tlačítko FDD (Frequncy Depandant Damping). Tato nová technologie, použitá poprvé u zesilovačové řady MG, slouží k emulaci zvukového pocitu, který očekáváme od plně lampových aparátů - a to včetně reproduktorů. Sluchátkový výstup po zapojení jacku automaticky odpojí oba reproboxy a vy si můžete týrat uši hlasitým poslechem do sluchátek podle libosti. Zapojení sluchátek můžete použít i při tichém nahrávání do harddisku z či rekordéru z výstupu Emulated Line Out. Tento kombinovaný In/Out je ovšem vychytávkou, jejíž princip mi zůstal technicky utajen.

Umožňuje:

a) zapojit do zesilovače CD přehrávač, srovnat úrovně signálů a cvičit si s vybranou nahrávkou (potichu, či nahlas) tzv. "play-along" systém

b) připojení zesilovače k mixu, harddisku nebo nějakému rekordéru vysílaný zvuk respektuje veškerá vaše výchozí nastavení a je podpořen kvalitní reproduktorovou emulací pro přímé nahrání zvuku na vnější média

 

Zhodnocení

Nejprve je nutno předeslat, že tato soustava nemůže zvukově uspokojit marshallské puristy, kteří neuvažují o jiném zvukovém výsledku než jaký mají z vybuzených 50 až 100W hlav přes klasické boxy Marshall. Také si to myslím neklade za cíl. Jejím cílem je co nejvíce se zvukově přiblížit požadovanému typickému zkreslení. Pro vyzkoušení zvukových možností jsem použil kytary Gibson Les Paul Custom s humbuckery a Fender American Standart Strat se singly.

Při standartním nastavení se zesilovač choval velmi podobně jako řada Valvestate s širokými možnostmi ekvalizace a velmi akčním ovládáním Contour ve středech. Zde se dá zvuk při nastaveních kolem 0 pěkně nabrousit a vykrojit cca kolem 800-900 Hz. Při vysokých nastaveních kolem 10 se zvuk ve středech dřevitě zaplnil a ztloustl, především s humbuckery. Mezi těmito mezemi si můžete najít nejvíce vyhovující barvu tónu. Prostorové dobarvení kvalitním hallem dle libosti.

Rozdíl snímačů byl výrazně patrný ve zvuku, a to při čistém i zkresleném zvuku. Gain funguje standartně od lehkého crunche po tvrdé a syté zkreslení. Korekce výšek a basů jen zvýrazňuje požadované temnější basy nebo agresivní výšky podle vašeho zvukového vkusu. Korekce EQ se na poslech výrazněji projevovaly se vzrůstajícím zkreslením gainem.

Zásadní vylepšení zvuku modelů řady MG nastane ale po zapojení obvodů FDD. Je to vychytávka, která skutečně proteplí a zhutní zvuk, dodá mu lampový charakter a odstraní jeho původní tranzistorovou papírovost. Tady to konečně kytarám začalo hrát a zpívat. Dobrý sustain, atack a čitelnost jednotlivých tónů se zvýšila, projevila s nárůstem harmonických i pěknými flažolety. Vyloudit slušný feedback nedalo velký problém. Zvuk se nesléval ani při rychlé akordové hře. Obě bedýnky kupodivu slušně tlačí (v rámci výkonu kolem 15 W) a skutečně dávají zvukový pocit velkého aparátu. Dva oddělené boxy dávají plošně širší zvukový pocit než směrové kombo se stejný zesilovačem, s nímž jsem stack mohl porovnat. Aparát minimálně šumí a přepínání kanálů ani FDD není v zásadě slyšitelné. Bylo by milé mít možnost zapojit foot switch, ale to bych asi chtěl moc. Akustický výkon byl překvapivě silný, ale samozřejmě nedokáže uhrát příliš velké prostory. Marshallský pocit dobrého sytého zkreslení se však dostavil. I na obou linkových výstupech bylo možno dosáhnout velmi dobrého výsledku. Škoda, že jsem v praxi nemohl vyzkoušet při přímém nahrávání do harddisku s emulací reproduktorů. Přesto se domnívám, že právě toto bude největší devizou této aparatury. Vítaná je i možnost málo hlasitého nebo úplně tichého zkoušení na sluchátka při plném vybuzení. Kvalitní zkreslení při malém výkonu aparátu, velmi sympatická ceně 9990 Kč a příjemné rozměrové a váhové vlastnosti jsou základními devizami tohoto ministacku. Zkušebna, malý klubík a home recording jsou variantami, kde lze tento aparát s úspěchem využít. Doporučuji vyzkoušet!

 

Info:

Marshall Ministack MG15MSII je minimalizovaný model kytarové aparatury - hlava a dvě bedny. Cena je 9990 Kč.

 

Plus:

přijatelná cena

malé rozměry a váha

zvuk a emulace zkreslení

home recording

 

Mínus:

chybí footswitch

čistý zvuk bez FDD nepřekvapil

Psáno pro časopis Muzikus