Marshall MG100 HCFX - plnohodnotný čtyřkanál
Když se řekne MG, jako první se mi vybaví nabušené anglické sporťáky, které jezdím obdivovat na veteránské srazy. Tahle značka vždy znamenala sílu, výkon, skvělé jízdní vlastnosti a nepřehlédnutelnou image. Dnešní vozy jsou už sice východní provenience a plné moderní elektroniky, ale jejich původ je ve staré dobré Anglii. Jejich vývoj a postavení jsou podobné jako u Marshallu. Řada aparátů MG v sobě spojuje tradici, know-how respektované značky a inovativní přístup. V novém MG jsem seděl a bylo to hodně dobré, tak se pojďme podívat, jak jsou na tom novinky pro kytaristy.
Popis a základní orientace
Vlajkovou lodí celé řady je MG100 HCFX. Jde o stowattovou hlavu se zabudovanými digitálními efekty. Záměr výrobce je zřejmý: poskytnout nejen začínajícím kytaristům výkonný, dobře hrající aparát, který nabízí i několik základních efektů.
Co nás čeká na předním panelu: konektor Input, knoby Gain, Bass, Middle, Treble, Reverb, Volume, kterým ovládáme hlasitost zvoleného kanálu, FX, kterým vybíráme a nastavujeme zvolený efekt, Delay a Master Control. Nad těmito ovladači jsou logicky umístěny spínače, kterými aktivujeme nebo přepínáme jednotlivé funkce, jsou to Clean/Crunche, OD1/OD2, Reverb, FX, Tap, Ext. FX, Dumping (přepíná charakter zesilovače nebo aktivuje režim Preset, popř. nakopává zvuk) a Store, kterým všechno uložíme. Pod nimi je vstup pro sluchátka. Poslední tlačítko na předním panelu je Power. Zadní panel obsahuje kromě vstupu pro napájecí kabel dvě konektorové zdířky na připojení boxů, konektorové zdířky Send a Return pro připojení případných dalších efektů do smyčky a vstupní konektor pro připojení třeba MP3 přehrávače.
Standardně dodávaný pedál PEDL 900010 určitě postačí, nicméně mnozí určitě uvítají možnost přikoupit za snesitelný peníz PEDL 90008, který má oproti „desítce“ čtyři spínače a diody k ladičce, kterou můžeme současným sešlápnutím dvou spínačů aktivovat. Kromě toho díky vlastní paměti výrazně rozšiřuje možnosti nastavení zesilovače o další konfigurace zvuků a efektů.
Nyní se pojďme podívat na jednotlivé sekce. Díky použité technologii máme k dispozici plnohodnotný čtyřkanál Clean/Crunche/OD1/OD2. Každému kanálu můžeme přiřadit jeden z těchto efektů: Chorus, Phaser, Flanger, Vibe nebo Octave, vždy v základní variantě a pootočením knobu FX přidáváme efektu na intenzitě. Nezávisle na tom je možné přiřadit také Delay i Reverb. V praxi to vypadá tak, že si vybereme jeden ze čtyř kanálů, nastavíme korekce, přiřadíme efekty a nastavíme požadovanou hlasitost. Celé to pak uložíme. Je to jednoduché, rychlé a praktické. Komu to nestačí, může použít další zařízení připojené přes efektovou smyčku.
K hlavě můžeme připojit box o impedanci 4/8/16 Ω. Vše je zabudováno do pevné dřevěné skříně se stříbrným čelním panelem, plastovými rohy a velmi odolnou povrchovou úpravou.
Zvuk a hra
Protože mi na první pohled nepřipadalo nic složité, nevzal jsem si návod a spolehl se na svou intuici, přece jen nějaké aparáty už mi rukama prošly. Ovládání a nastavení bylo rychlé a bezproblémové i bez manuálu, který je mimochodem velmi dobře zpracovaný a kvalitně přeložený, což není úplně běžné. Takže pokud jste začátečník, neztratíte se v překladu, ale rychle přejdete k vlastnímu hraní.
Jednotlivé kanály
Zesilovač může pracovat buď v manuálním nebo presetovém režimu, tedy v prvním případě všechny nastavovací prvky fungují jako u běžného aparátu. V druhém režimu volíte předem naprogramovaný a uložený kanál.
Clean je použitelný, ale považuji ho za relativně nejslabší. Samotný zvuk bez efektů je trochu nevýrazný a postrádá prostor, takže i když je to hodně nahlas, není to ono. Po přidání např. slabého chorusu a reverbu se to spravilo, zvuk se rozjasnil a získal na kvalitě. To mi připomnělo vlastnost mnohých multiefektů. Jeden samotný prvek vás moc nepotěší, ale celý řetězec většinou nezní špatně. Po vyzkoušení kombinace s ostatními modulačními efekty jsem byl mile překvapen, že použitelné jsou všechny, jejich aplikace tedy nebude omezena kvalitou, nýbrž jen individuálním vkusem.
Pro objektivitu dodávám, že pokud preferujete jazz a čistý zvuk a zkreslení používáte spíš jen okrajově, nejspíš si koupíte Fender nebo Roland. Doménou MG100 HCFX je zcela jasně rock, metal a zkreslení. Ne saka a stupnice, ale rock and roll a ty ostatní věci. Však to znáte.
Crunch oproti Cleanu produkuje výrazně lepší sound. Ideální pro hru lehce nakřápnutých doprovodů, a když si dobře nastavíte korekce a budete pracovat s volume na kytaře, dosáhnete mnoha barev. Osobně mě bavilo hrát čisté zvuky víc na tomto kanálu a jen prací s dynamikou občas trochu přiostřit zvuk. I když ta dynamika by mohla být lepší.
OD1 je správná old school klasika. Tady je opravdu cítit Marshall. Zkreslení je kvalitní, a pokud se budete pokoušet o klasický hard rock, přehrávat si duhová sóla a nebo skotačit na pódiu ve školní uniformě, z tohohle kanálu to dostanete. Pokud zde hledáte odkaz na JCM 800, najdete ho. V doprovodech to má ty správné... parametry. Ve své kategorii má tenhle aparát super basy, které produkují opravdu pěkný, hutný sound, který se neslévá do nekonkrétní koule, ale je stále čitelný.
OD2 je modernější a dravější. Zkreslení má větší intenzitu, sound je posazen trochu víc do středů. Pokud chtěl výrobce zvuk pro moderní styly, myslím, že se mu to povedlo. Zvuk nepostrádá razanci a šťavnatost, prostě to tam je. Když jsem připojil Ibanez S 920 s EMG snímači, dalo se na OD1 a OD2 zahrát cokoli, co mě napadlo a znělo to dobře.
K tomu všemu jen malá výtka. Uvítal bych funkci Presence, kterou bych mohl jednoduše upravit čitelnost zvuku. Takto je potřeba víc řešit ekvalizaci. Není to vysloveně chyba, jen by to bylo příjemnější.
A na závěr přidám pár slov o efektové sekci. Samozřejmě, že minimum ovládacích prvků k detailnějšímu nastavení jednotlivých efektů je limitující, ale to bychom se dostali mimo koncepci těchto aparátů. Je potřeba se zaměřit na to, zda jsou poskytované možnosti použitelné. V našem případě ano a všechny. Výrobce se nepředvádí kosmickými ruchy, ale dal nám do rukou praktické zvuky, které můžeme s klidem používat. Naopak bych při tak nízké ceně vyzdvihl jejich kvalitu. Delay má velmi příjemnou barvu, Reverb evokuje pružiny, modulační efekty nemají pachuť umělých sladidel.
MG je britský, respektive anglický, výrobce malých sportovních automobilů. Písmena M a G pocházejí ze jména firmy Morris Garages dealera automobilů značky Morris z anglického Oxfordu. Společnost MG vlastní po finančních problémech, které vyvrcholily bankrotem v roce 2005, čínská společnost Nanjing Automobile Group. (citováno z Wikipedie)
Doufejme, že Marshall nepostihne stejný osud.
Marshall MG 4x12A
K testu jsem použil klasicky se tvářící bednu s osazením Marshall Custom Selected. O reproduktorech jsem se toho mnoho nedozvěděl, ale nejspíše jde o nějakou základní řadu Celestion. Box hraje vcelku dobře, hodnotil bych ho jako zlatou střední cestu, na jejímž konci možná bude 1960 a Greenbacky.
Hodnocení
Při každém testu je potřeba mít na paměti, že určitý aparát nebo nástroj něco stojí a něco za to nabízí. To se snažím respektovat a hodnotit především z hlediska užitné vlastnosti a bankovek, které musí při koupi změnit majitele. Tenhle poměr je u MG100 HCFX velmi dobrý. Pokud chcete zvuk osmistovky, delay znějící jako DD-3..., budiž vám přáno, šetřete dál a kupte si originály. Jestliže chcete dobrý a výkonný aparát nejen do začátků, ale i pro zkušenější hudebníky, je to rozumná volba. Koncepce „všechnovjednom“ je dnes podporována mnoha výrobci, ale ne každému se to podaří tak, aby u zákazníků ve finále spíše nepodporoval bazarový obchod. V případě Marshall řady MG můžu s klidem napsat, že hraje pěkně, je dobře vybavený a začínající rocker bude, doufám, dlouho spokojen. Jedinou výtku, kterou vůči tomuto aparátu mám, je poněkud slabší dynamika, která nebude vyhovovat zkušeným profesionálním hráčům, kteří ale také při koupi aparatury zamíří do zcela jiných finančních rovin.
Info:
MG100 HCFX je vlajková loď inovované základní řady kytarových aparatur Marshall. Plnohodnotný čtyřkanál poskytuje hudebníkovi tradičně dobré zkreslení a kvalitní digitální efektovou sekci.
Plus:
poměr výkon/cena
koncepce
kvalitní efekty
zkreslení
Mínus:
slabší dynamika
absence Presence
web: www.marshallamps.com