M-Audio OmniStudio USB

M-Audio OmniStudio USB
M-Audio OmniStudio USB

OmniStudio USB je spojením kvalit populárních zvukových karet Quattro a OmniStudio firmy M-Audio do jednoho chassis. Jako převodník disponuje až čtyřmi vstupy a výstupy s rozlišením až 24/96. Zajímavostí je uspořádání a "routing" jednotlivých vstupů a výstupů - aux vstupy, inzerty, efektové smyčky. To jsou funkce, které známe z mixážních pultů. Tato "hračička pro dospěláky" není totiž jen zvuková karta do studia, ale je určena i pro živé vystupování. Napovídá tomu nejen hardwarové uspořádání, ale i software, jenž je dodáván v balíku - Ableton Live Delta - ale o tom všem ještě dále v článku...

 

Charakteristika

Jak jsem se již zmiňoval, OmniStudio USB disponuje až čtyřmi "AD vstupy" a až čtyřmi "direct" výstupy. Výraz "AD vstup" bych teď rád objasnil. Ve skutečnosti má OmniStudio USB vstupů více - až čtrnáct (!), které lze pomocí přepínačů na zadním panelu (výrobcem takzvaný "Aux Mon/Rec Switch Matrix") popřepínat tak, že vám bude každý instrument, zvukový modul nebo jiné zařízení přes kartu hrát, nebo můžete zdroj nahrát na HDD. Je to tedy takový "velice jednoduchý" integrovaný mixpult - technicky jednoduchý - jen se v něm vyznat... Mno, přejděme radši k popisu všech vstupů.

 

Vstupy

Každý, ze všech čtrnácti vstupů, nelze použít pro nahrávání do počítače - k tomu slouží jen několik vyvolených. V první řadě je pár vstupů 1 a 2 na předním panelu boxu. Oba dva vstupy jsou kombinované symetrické/nesymetrické XLR/jack (speciální Neutrik konektor) s možností Phantomového 48V napájení, plynulé regulace vstupní citlivosti a zařazení útlumu 20 dB. U každého z těchto regulátorů úrovně jsou dvě LED diody - zelená indikující signál a červená indikující přebuzení. Výrobce se chlubí kvalitou mikrofonních (respektive nástrojových) předzesilovačů s vysokým ziskem 66 dB. K těmto dvěma vstupům jsou také k dispozici i inserty například pro připojení externího dynamického procesoru nebo ekvalizéru, apod.

Na zadním panelu jsou umístěny dva symetrické jack vstupy 3 a 4. Ty mají pouze přepínač úrovní +4 dBu a -10 dBV a nemají regulátor Gain.

Dále jsou na zadním panelu čtyři stereofonní aux vstupy (čtyři stereofonní nesymetrické jacky), jež jsou v "Mon" módu směrovány pouze do Main výstupu (i do monitorovacího výstupu) - tím plní funkci jakéhosi jednoduchého mixu - a v módu "Rec" je aux vstup směrován do AD převodníku a je možné zdroj nahrát do počítače. Aux 1 a 3 se nasměruje přepínačem do vstupů 1 a 2, AUX 2 a 4 do vstupů 3 a 4. Je třeba ale pamatovat na to, že přepínačem v poloze "Rec" se přeruší signál z přímých XLR vstupů 1 a 2 na předním panelu (respektive vstupů 3 a 4 na zadním panelu). Je jen škoda, že tyto aux vstupy nemají regulátory vstupní úrovně ani přepínače úrovní - mají fixní citlivost.

Dalším vstupem je jeden stereofonní FX return (dva symetrické jack konektory), jenž je ale přimícháván pouze do Main (i monitorovacího) výstupu a ne do AD převodníku. Nutno ale zase podotknout, že mi schází regulátor přimíchávající signál z efektové jednotky (např. dozvuk) do výstupního signálu. Je tak nutné regulovat signál přímo na výstupu z efektu. Škoda...

 

Sluší se popsat i výstupy

I těch je požehnaně. Výstupy Main a Monitor mají uspořádání velice jednoduché - levý kanál Main (resp. monitor) jsou výstupy 1 a 3 (oba levé) a pravý kanál 2 a 4 (oba pravé). Pokud mícháte v surroundu, radši si monitorovací poslech ani nezapojujte... Na předním panelu jsou dva sluchátkové výstupy se separátními ovladači hlasitosti. Oba dva mají signál totožný s výstupem Main.

Všechny čtyři Direct výstupy jsou symetrické Jacky s přepínatelnou výstupní úrovní +4 dBu a -10 dBV.

Posledním výstupem je FX send, který má za úkol směrovat signál předmíchaný čtyřmi potenciometry "FX send levels" z direct výstupů a AD vstupů do efektového procesoru.

 

Proč právě takhle "složitá" konfigurace?

Pravda je, že mě při prvním zkoumání OmniStudia tato konfigurace překvapila, ale posléze jsem prozřel. Pro živé hraní s použitím počítače je tento hardware skutečnou výhodou. Možnost směrování do efektových procesorů Insert vstupy nebo FX sendem i s návratem zpět je skutečně dobrý nápad, nemluvě o mobilitě zařízení díky rozhraní USB. Mnoho z těchto předností se může zúročit i ve studiu, ale tam se raději všechno "dodělá" dodatečně. Hlavní je všechno dobře a kvalitně nahrát...

 

Instalace

Vše je úhledně zabaleno ve dvou papírových krabicích, z nichž jedna je zasunutá v druhé, a vysunout tu vnitřní dá pořádně zabrat - jsou opravdu dobře slícované. Po zápolení se mi podařilo krabici obsahující OmniStudio otevřít a vyjmout box z molitanového uložení, vybalit USB kabel a prostudovat si velice stručnou příručku rychlého startu "Quick Start Guide". V ní se velice často odkazují na plné znění manuálu, které je pouze v elektronické podobě (i M-Audio šetří lesy). V tomto "rychlém startu" jsou časté tiskové chyby - v nadpisech se objevuje FireWire 410, přestože se jedná o OmniStudio, a dvakrát se opakuje anglická část na úkor francouzské, ale to podstatné se dozvíme. Například, jak používat kontrolní panel, že uživatel nesmí připojovat OmniStudio USB k počítači před instalací ovladačů, atd. Učinil jsem vše podle návodu a pustil jsem se do instalace.

OmniStudio jsem nainstaloval jak na své stařičké PC (PII 450 MHz, 160 MB RAM), tak i na Power Macintoshe (dual 867 MHz, 1 GB RAM). V ovládacích panelech se okamžitě po restartu v obou případech objevily kontrolní panely OmniStudia. V panelu lze vybrat, v jakém módu bude probíhat přenos mezi kartou a počítačem (viz tabulku).

V Nuendu se mi objevila nabídka OmniStudia, a mohl jsem plně využívat všech vstupů a výstupů podle zvolené konfigurace. Při nahrávání do PC jsem ale zaznamenal relativně časté "lupance" během nahrávání. To ale bylo způsobené pravděpodobně malou výkonností počítače (nejnižší konfigurace je podle výrobce PIII 400 MHz). S G4 jsem takovéto potíže již neměl.

 

Direct monitoring

Za zmínku také stojí zajímavé použití přímého odposlechu. Nulová "latence" (čili zpoždění signálu po průchodu AD/DA převodníky a procesy v počítači) je pro nahrávání hudby potřebná. OmniStudio má možnost zapnout "Direct Monitor" pro každou stopu směřovanou do AD procesu. Na předním panelu jsou v sekci Direct Monitoringu tlačítka "Enable 1&2" a přepínač "Stereo/Mono" pro specifikaci vstupního signálu a potenciometry Level 1 a 2 pro nastavení přímého poslechu (všechny ovladače jsou pochopitelně na panelu dvakrát i pro vstupy 3 a 4). Při zapnutí této funkce (tlačítkem "Enable 1&2", respektive 3&4) vede signál ze vstupu AD převodníku přes potenciometr přímo do výstupu - funguje to tedy jako jakési přemostění. Zároveň je ale signál se zpožděním zpět monitorován i ze stopy v počítačovém programu a míchá se tak signál zpožděný s přímým. Doporučuji nahrávací stopu zatlumit (tlačítko "Mute"), abyste slyšeli pouze signál přímého odposlechu.

 

Software

Balení OmniStudia USB obsahuje CD disky s tímto softwarem - Ableton Live Delta pro Mac i Win, Arkaos VJ Lite, DSound RT Player Express, IK Multimedia SampleTank Free, LinPlug FreeAlpha, Propellerheads Demos Reason, ReBirth, ReCycle. Pod MacOS X obsahují CD pouze - Ableton Live Delta a Arkaos VJ Lite, LinPlug FreeAlpha, Propellerheads Reason Demo. Vždy se sice jedná o demo nebo free verze programů, ale i s těmi lze ledacos dokázat. Zajímavý je především program Ableton Live Delta, jenž je dodáván společně s OmniStudiem v lite verzi. Jedná se o zajímavý nástroj na studiovou tvorbu hudby, ale i živé hraní (popsán v Muzikusu 9/2003).

 

Závěr

Inu, OmniStudio mě svým způsobem zaujalo, ale něčím mě také ne zcela uspokojilo. Jak jsem již psal - box je zajímavě a (pro mě) netradičně navržen. Možnosti AUX vstupů, FX sendů a dvou sluchátkových výstupů nejsou u takového artiklu zcela běžné. Z uspořádání je ale také zřejmé, že se nejedná o zcela profesionální zvukový hardware, ale jde o zvukovou kartu určenou především do domácího nahrávacího studia nebo pro invenční DJs. Mikrofonním vstupům chybí například možnost odfiltrovat basové kmitočty (Low-cut), nemluvě ani o absenci digitálních vstupů či výstupů. Pro kvalitní nahrávání zvuku na HDD je potřeba mít silný počítač, aby audio data byla kvalitně a rychle zpracována. Umístění některých přepínačů routingu na zadním panelu také není nejpohodlnější, zvláště pokud chcete mít box umístěn ve skříni Rack.

Karta má ale relativně dobré mikrofonní předzesilovače i převodníky a výhodou je také MIDI rozhraní, které u USB karet disponujících čtyřmi vstupy/výstupy není běžné. Pozitivní je i relativně fortelné kovové chassis. Také cena 16 990 Kč s DPH je při takovéto konfiguraci velice příznivá.

 

Info:

Omnistudio USB je originální USB zvuková karta s MIDI rozhraním, vynikající svým uspořádáním, flexibilitou a vysokou konektivitou. Její cena je 16 990 Kč.

Plus:

dva mikrofonní vstupy

direct monitoring

AUX vstupy

MIDI

Mínus:

absence digitálních i/o

potřeba výkonného počítače

drobné designové vady

 

Maximální rozlišení v závislosti na počtu I/O

In Out Bitová Vzorkovací

hloubka frekvence (kHz)

4 4 16 48/44,1/22,05/11,025

4 2 24 48/44,1/22,05/11,025

2 4 24 48/44,1/22,05/11,025

0 2 24 96/88,2

2 0 24 96/88,2

Psáno pro časopis Muzikus