M-Audio Luna
Luna je kondenzátorový mikrofon americké firmy M-Audio, jímž doplňuje své jakostní analogově-digitální předzesilovače v nabídce kompletního profesionálního sejmutí a zpracování zvukového zdroje. Nejen vzhledově připomíná legendární vařečku - kapsli M7 z letitého "neumannovského" kompletu CMV 563. Není však vyměnitelná, průzvučný koš chránící pozlacenou membránu (průměr 1,1") je napevno včleněn do těla mikrofonu. Dodávaný přepravní kufřík se zdá být nerozbitný, stejně jako bytelný odpružený držák mikrofonu. Konstrukce mikrofonu vychází z jedné směrové charakteristiky (kardioda) široké celopokovené kapsle, předzesilovač je FET A třídy s výstupním transformátorem, frekvenční charakteristika je uváděná v rozsahu 20-20 kHz s toleranční odchylkou ą1 dB (!), citlivost 16 mV/Pa (-36 dBV) a max. SPL je 130 dB. Napájení je klasicky fantom (48 V), doporučená vstupní impedance větší než 1000 ohmů.
Použití mikrofonu Luna je univerzální - s velmi dobrým výsledkem se dá využít pro sejmutí zpěvu, klavíru, akustické kytary, ale i amplifikované kytary a baskytary. Od prvních záznamů bylo zřejmé, že čistota a neagresivní brilance vysokých frekvencí je naprosto srovnatelná s konkurencí těch nejvyšších tříd, charakter měkkých, ale velmi pevných basů zase připomíná právě vintage lampové mikrofony. Určitá neprůraznost středů může být patrná právě pro udávanou výjimečnou frekvenční vyrovnanost s již zmíněnou minimální tolerancí odchylek napříč celým rozsahem. Je to však zcela jistě cílená vlastnost, jež zajišťuje srozumitelnost a přirozený přednes zvláště u hlasitějších zvuků bez nutnosti použití korekčních úprav. Elektrická kytara či forzírovaný zpěv znějí přes Lunu překvapivě "hotově" a plně, naopak určité rezervy na středech se projevily u akustické kytary - nutno však podotknout, že test probíhal porovnáním se současným záznamem asi patnáctkrát (!) dražšího AKG C-12! Vůbec zjištění ceny tohoto mikrofonu neasijské produkce bylo pro mne velmi příjemným překvapením. Nedostatky podle mého názoru spočívají (pomineme-li jen jednu, i když asi nejpoužívanější směrovou charakteristiku) především v chybějícím skokovém potlačení signálu o 10 či 15 dB (snadno můžete přebudit podobně nevybavený mixpult) a v podobné korekci na basech (horní propust). Na závěr si dovolím vyjádřit přesvědčení, že za podobné peníze se u nás jen těžko sežene podobně kvalitní mikrofon. Cena je 8890 Kč. Nebo, že by přece jen nějaká ta "čína"?