M-Audio Axiom Pro - řídicí klaviatura

M-Audio Axiom Pro - řídicí klaviatura
M-Audio Axiom Pro - řídicí klaviatura

Řídicí klaviatury Axiom Pro navazují na předešlou úspěšnou sérii klaviatur Axiom. Kromě změny designu (dříve byl Axiom nenápadně černý, nyní je extravagantně bílý a musím říci, že mu to dle mého názoru hodně sluší) samozřejmě přibyly i nové funkce. Tou nejzásadnější je HyperControl.

HyperControl

Jedná se o protokol, pomocí kterého lze Axiom Pro použít jako DAW ovladač, tedy ovladač událostí sekvencerů. To znamená, že přímo z Axiomu lze řídit tlačítka sekvenceru (přehrávání, zastavení, záznam, pohyb vpřed a vzad, smyčka - to bylo možné i dříve, ale bylo to poněkud složitější), ale i hlasitosti jednotlivých stop, listovat mezi stopami, dokonce lze řídit interní ekvalizéry sekvencerů, přidávat Insert efekty, měnit parametry jednotlivých efektů, řídit parametry VST nástrojů atd. atd. Vše se odehrává přímo z Axiomu. V podstatě lze celý sekvencer řídit pouze z Axiomu.

 

V konkurenci

Pokud Axiom Pro srovnám s jinými DAW ovladači, je třeba říci, že ovládání nepatří mezi nejpohodlnější. Displej je poměrně malý, a tak se na něj nevejde dostatek informací. Ve výsledku to dopadne tak, že jakmile je spuštěn třeba nějaký Insert efekt, zobrazí se na úvodní obrazovce prvních osm parametrů, které lze pomocí osmi fyzických otočných ovladačů nastavovat. Na další parametry se lze dostat pomocí tlačítek Pages. Jakmile se začne jakýkoli parametr nastavovat, zobrazí se na displeji aktuální hodnoty osmi stávajících parametrů a pod nimi název aktuálně nastavovaného parametru. Tím ale pochopitelně okamžitě zapomenu všech dalších sedm parametrů, které mohu nastavovat dalšími ovladači. U panoramy je to jednoduché - nastavuje se panorama pro osm kanálů, ale u parametrů uvnitř efektů je již problém větší. Na druhou stranu, ani displeje Mackie Conttrolu, Frontier AlphaTracku a jiných nejsou moc větší; o DAW ovladačích bez displeje vůbec nemluvě. Fyzické ovladače (jezdce, otočné ovladače i tlačítka) nejsou primárně zamýšleny pro ovládání sekvenceru, a tak je i z tohoto důvodu ovládání poněkud nepohodlné. Jezdce jsou příliš tuhé, otočné ovladače reagují pomalu, tlačítka jsou gumová... I přes to všechno je ale možné pomocí Axiomu sekvencer ovládat. Na to vše si lze zvyknout.

 

Motory

Axiom Pro pochopitelně nenabízí motorizované jezdce. To by mohl být docela zásadní problém v okamžiku, kdy změníme nastavení parametru v sekvenceru. V M-Audio ale vyřešili tento problém velmi šalamounsky. Jezdec pochopitelně při změně hodnoty ze sekvenceru stojí, ale na displeji Axiomu se u daného faderu zobrazí čárka, která reprezentuje onu hodnotu změněnou v softwaru. Poté se hodnota nemění, i když hýbu fyzickým ovladačem, až do okamžiku, kdy dosáhnu oné hodnoty nastavené ze softwaru. Pak převezme kontrolu opět Axiom Pro a pokračuje ve vysílání dat. Stejně to kupodivu funguje i v případě záznamu automatizace. Jakmile je parametr (v tomto případě hlasitost stopy) automatizován, opět se na displeji hýbe čárka zobrazující aktuální polohu. Pokud hýbu fyzickým ovladačem, sekvencer to ignoruje do okamžiku, než se dostanu na aktuální hodnotu, vysílanou automatizací. Pokud současně automatizuji více parametrů ve více stopách, může displej poněkud zmatkovat a přeblikávat mezi různými obrazovkami. Nicméně existuje zde určitý čas (ovšem velice krátký), který podrží aktuálně zobrazovanou obrazovku.

 

Sekvencery

Aby sekvencer našel Axiom Pro jako DAW ovladač, je třeba nainstalovat speciální aplikaci od M-Audio. Ta se jmenuje v závislosti na používaném sekvenceru - Axiom Pro Cubase HyperControl, Axiom Pro ProTools HyperControl atd. Podporovány jsou tedy sekvencery Cubase (předpokládám, že by stejně fungovalo i Nuendo, ale speciální aplikace ke stažení není), ProTools, Ableton Live (nevyžaduje žádnou speciální instalaci HyperControl), Reason a Logic (ten pochopitelně pouze pod Mac OS X).

 

V případě, kdy je Axiom Pro používán jako DAW ovladač, jsou pochopitelně všechny fyzické ovladače využity právě pro ovládání DAW a nelze jimi vysílat MIDI události. Klasická MIDI data v ten okamžik vysílají pouze klaviatura, dotekové plochy (pady) a kolečka pro ohýbání tónu a hloubku modulace. Nicméně všechny parametry ve virtuálních nástrojích lze namísto klasických MIDI událostí rovnou automatizovat pomocí DAW ovladače.

 

Co dál Axiom Pro umí

Kromě poměrně podrobně popsaných vlastností HyperControlu, umožňuje Axiom Pro také vysílat události klávesnice. Nemusí se jednat pouze o písmena, ale lze vysílat i klávesy Escape, mezerník, Alt, Tab, Ctrl+Shift, různé znaky, Enter a mnohé další. Díky tomu lze opět Axiom Pro použít jako ovladač v podstatě libovolné aplikace pomocí klávesových zkratek. A nebo lze tuto funkci použít třeba i v sekvenceru pro popisování stop. Takže opravdu není potřeba připojovat ani klávesnici, ani myš.

 

Co zůstalo ze starého Axiomu

Axiom Pro se pochopitelně umí chovat naprosto stejně jako „starý, dobrý“ Axiom. Funkce pro ovládání DAW mohou být vypnuty a Axiom Pro bude vysílat klasické MIDI kontroléry. K dispozici jsou čtyři zóny, které mohou vysílat na různých MIDI kanálech, v různých polohách, různé informace. Díky tomu je Axiom Pro velice sofistikovaný MIDI kontrolér. S počítačem komunikuje Axiom Pro pomocí USB (nejsou potřeba žádné speciální ovladače, pouze v případě použití jako DAW). Nicméně k dispozici je i klasický MIDI vstup a výstup. Připojit lze dva nožní pedály - jeden kontinuální (Expression) a druhý spínač (Sustain). Klaviatura zůstala stejná jako u předešlé generace Axiomů - tedy polovyvážená. Verze Axiom Pro 61 nabízí šedesát jedna kláves a verze Axiom Pro 49 jich nabízí devětačtyřicet. V ostatních vlastnostech se tyto dva modely shodují. K dispozici je tedy osm dotekových ploch (padů), osm otočných ovladačů (předesignovaných - nově nesou logo M-Audio), devět jezdců (bohužel mi přijdou ještě tužší než u předešlé generace) a patnáct tlačítek pro vysílání MIDI událostí. Menší verze Axiom Pro 25 postrádá jezdce a devět tlačítek, která jsou umístěna pod jezdci. Funkční tlačítka pod displejem jsou také omezená a není zde ani prostor pro tlačítka vysílající čísla (např. pro vyvolání z paměti) a písmena. Ovládání celého Axiom Pro 25 je tedy poněkud odlišné od větších verzí 49 a 61. Displej je bíle podsvícený s modrými znaky.

 

Závěr

Přes všechny výše zmíněné nedostatky, které detailista může na Axiom Pro najít, je tento rozhodně velice pozoruhodným MIDI ovladačem kombinovaným s DAW ovladačem. Jeho klady jsou nesporné a na drobnosti v ovládání se dá zvyknout. Každodenním užíváním se spousta věcí zautomatizuje a uživatel přestane hledat a tápat. Axiom tak skutečně může ležet na stole přímo mezi uživatelem a monitorem počítače. Klávesnice a myš nejsou skoro potřeba (myš přece jenom občas ano, ale ta může ležet vedle, u verze 61 dokonce na Axiomu Pro). Podle mého názoru Axiom Pro skvěle navázal na předchozí generaci a upevnil svou pozici na trhu. U Axiom Pro není moc o čem diskutovat a stojí za pozornost. Je to prostě axiom.

 

Info:

M-Audio Axiom Pro je řídící klaviatura se 61/49/25 polovyváženými klávesami a DAW ovladač v jednom. Doporučená maloobchodní cena je 13 490 Kč (Axiom Pro 61); 10 990 (Axiom Pro 49) a 7990 Kč (Axiom Pro 25)

 

Plus:

vynikající funkce HyperControl pro ovládání DAW

rychlá odezva ze softwaru

dobře čitelný displej

výborně vyřešený problém s nemotorizovanými fadery

všechny skvělé funkce předešlé generace zůstaly na svém místě nezměněné

 

Mínus:

fyzické ovladače nejsou primárně zamýšleny pro ovládání DAW a je to na nich znát

malý displej

 

počet kláves: 61/49/25

aftertouch: ano

dynamika klaviatury:ano

počet tahových ovladačů: 8 (verze 25 má 0)

počet otočných ovladačů: 8

počet dotekových ploch: 8

celkový počet ovladačů: 65

komunikace s počítačem: USB

MIDI: In/Out

počet zón: 4

přepínání oktáv: ano

kolečka: ohýbání tónu a modulace

počet pamětí: 50

napájení z USB: ano

napájení ze zdroje: ano (není součástí balení)

obsažený software: Ableton Live Lite 7

Psáno pro časopis Muzikus