LTD B-1004SEMSR NS - aktivní baskytara
Baskytara, která mi nedávno dorazila domů na recenzi, byla pro mě velkým překvapením. Dosud jsem neměl tu čest hrát na nástroj z dílen kytarového kolosu ESP. A hned první vlaštovka nebyla úplně obyčejná.
Jde sice o klasickou aktivní čtyřstrunku, navíc s opravdu exkluzivním vzhledem, ale hned po vybalení nástroje mě do očí praštilo nezvyklé vějířovité uspořádání pražců, které výrobce označuje slovem multi-scale. O to více jsem se těšil, až basu zapojím a budu se s vámi moci podělit o to, jak ta nádhera hraje.
První dojmy
První věcí, kterou zaregistrujete, když se podíváte na tuhle baskytaru, bude pravděpodobně její neobvyklé uspořádání pražců. O něm si ale povíme v další kapitole. Další známkou toho, že se nejedná o běžnou basu střední třídy, je prvotřídní zpracování. Černý hardware, pečlivě zabroušené pražce a tělo i krk z výběrového dřeva se sametově matným povrchem. Zaujmou i drobné detaily: tvar hlavy, vykládání ze dvou druhů dřev na zadní straně hmatníku, ergonomicky zkosené hrany těla, uchycení krku k tělu šesti asymetricky uspořádanými šrouby nebo příjemné potenciometry, u kterých při otáčení uprostřed chodu ucítíte lehkou zarážku, což pomáhá v orientaci nastavení.
Výbava
Tělo nástroje je vyrobeno z masivního bahenního jasanu s palisandrovým povrchem a jasně viditelnou kresbou dřeva. Krk je lepený z pěti kusů pravidelně se střídajících dřev bubingy a wenge. Oba tyto druhy mají vysokou přirozenou odolnost proti oděru. Lakování jak těla, tak i krku je příjemné s hedvábně matným leskem, výrobcem označované jako atural satin. Hmatník vyrobený z palisandru má příjemný rádius 400 mm, obsahuje dvacet čtyři pražců a perleťové značky na těch správných místech. Délku menzury výrobce udává vzhledem k rozložení pražců v rozmezí 36,25” (u struny E) až 34” (u struny G).
Pro hardware této krasavice výrobce zvolil spolehlivé ladicí mechaniky Gotoh a masivní kobylu Hipshot Solo, tvořenou čtyřmi samostatnými kobylkami - to vše v matně černém provedení. Samostatné uchycení strun na těle zajišťuje optimální rezonanci, protože jednotlivé struny jsou ovlivňovány vibrací ostatních strun jen minimálně.
Dva černé snímače Big Single z dílny stále známější značky Nordstrand jsou stylově uloženy šikmo. Pod nimi se nachází třípásmový ekvalizér ABQ-3 s přepínačem středních frekvencí a hned vedle něho se nalézá přepínač aktivního a pasivního modu.
Co je to ta multi-scale?
Česky bychom mohli říkat „proměnná menzura“. Technologii kompenzovaných pražců (fanned frets), si už v roce 1989 nechal patentovat designér Ralph Novak, majitel firmy Novax Guitars. Tyto vějířovitě uložené pražce jsou podmínkou pro „multi-menzuru“. Její základní vlastností je, že na nejsilnější struně je délka mezi nultým pražcem a kamenem kobylky výrazně delší než na struně nejtenčí. Basy jsou tak díky delší menzuře (jako u klavíru) pevnější, zatímco výšky jsou naopak měkčí a tolik netahají za uši. Druhotným důsledkem tohoto uspořádání je přesnější intonace a také komfort hry díky přirozenějšímu postavení levačky ve všech polohách. Toto tvrzení jsem se jal otestovat na vlastní kůži.
Bombastický zvuk
Nasucho zní basa překvapivě dobře - dost kovově a poměrně dost hlasitě. Zvuk je plný v celém rozsahu a baskytara disponuje velmi solidním sustainem. Poslechem na hmatníku jsem zjistil, že o něco delší dozvuk mají krajní struny E a G, ale při běžné hře bude rozdíl nerozeznatelný. Nezaregistroval jsem žádnou nežádoucí rezonanci, všechny tóny měly srozumitelnou artikulaci a navíc jsem byl překvapen, že testovaný nástroj byl již seřízen a perfektně ladil. Mechaniky jsou přesné, s jemným chodem a nerozlaďují se. Krk padne skvěle do ruky, je pohodlný, rychlý a matnější povrchová úprava je příjemná na dotyk.
Po zapojení do komba (TC Electronic BG250-210) jsem si pohrál s nastavením třípásmového ekvalizéru, abych našel správnou barvu zvuku. Ekvalizér je citlivý a poskytuje dobré možnosti nastavení. Na kombu tak můžete korekce nechat v rovině a zvukové barvy volit jen na těle kytary. Každý ze snímačů má vlastní ovládání hlasitosti, minipřepínačem volíte aktivní a pasivní mod. Druhý přepínač umožňuje volbu středních frekvencí na 800 Hz/400 Hz, takže na své si přijdou i hráči milující klasické ekvalizérové „véčko“. Osobně mi vyhovovalo zapnutí střední frekvence 800 Hz při použití kobylkového snímače. Zvuk se mi zdál velmi příjemně hutný, a přesto průrazný. Tenhle nástroj nebude mít rozhodně problém se prosadit v kapele jakéhokoliv stylu. Snímače Nordstrand Big Single dávají zvuku jazzbassový charakter tónu, avšak v jejich podání je zvuk o něco plnější a také agresivnější. Kovový nádech přičítám novým strunám (odhadem medium .050). Aktivní elektronika dělá z této baskytary nástroj hromadného ničení. Signál je velmi silný, přesto nezkreslený a zvuk je přenášen rovnoměrně v plném frekvenčním spektru. Při použití prstů i trsátka se nástroj chová vzorně. Umí citlivě reagovat na jemnou dynamiku hry. Přibližně dvoucentimetrová rozteč mezi strunami pak zaručuje i bezproblémovou hru slapem.
Na YouTube samozřejmě najdete spoustu klipů, kde vám předvedou, jak se na nástroj s multi-scale hraje. Chcete si ale poslechnout, jak na baskytaru s vějířovitými pražci hraje opravdový profík? Doporučuji se podívat na koncert Toto v Paříži před devíti lety. Na baskytaru s pražci do vějíře tam hrál Leland Sklar, nepřehlédnutelný basista, který hrával i s Philem Collinsem - takový ten basový Gandalf. A znělo to úžasně.
Tato baskytara patří mezi ty nástroje, které hráče neunaví svou hmotností - váží příjemných 4,4 kg. Uchycení je standardní. Po zavěšení se nijak nepřevažuje, což považuji kupodivu za drobný problém. Zjistil jsem totiž, že pokud chci hrát na ESP Multis-cale svým běžným způsobem, s nástrojem zavěšeným spíše výše a krkem vodorovně, je celkem problém kvůli pražcovému systému zahrát v první poloze tóny B a F - jednoduše proto, že to anatomicky nejde. Vadí totiž nultý pražec, o který se zarazí kloub ukazováku levé ruky. A právě tento pražec je poměrně ostrý. Potíže zmizí, jakmile prodloužíte popruh, zavěsíte kytaru níž a zvednete krk nástroje vzhůru. Rázem je vše jak má být a vějířovité rozložení pražců funguje bezbolestně a naopak velmi ergonomicky.
Cena za kvalitu
Baskytara je určená pro ty, kteří jsou ochotni si za kvalitu připlatit. Vyrábí se ve čtyřstrunné i pětistrunné variantě. S tímto nástrojem by si ovšem neutrhl ostudu žádný profesionální hráč. A to ani na pódiu, ani ve studiu. Jak jsem ale avizoval v úvodu, není pro každého. Opravdu je třeba si rozmyslet, zda právě váš styl hry je kompatibilní s rozložením hmatníku multi-scale. Osobně jsem si na to po dobu testování nebyl schopen zvyknout. Inu, starého psa novým kouskům naučíš jen stěží. Přesto tvrdím, že navzdory vyšší ceně se jedná o skvělou volbu.
Info:
Aktivní baskytara LTD B-1004SEMSR NS je nástroj prémiové kvality a patří k vlajkovým lodím výrobce. Z hlediska použitých materiálů, elektroniky, zvuku i designu se jedná o výjimečný a zajímavý nástroj, který nezklame žádného hráče. Prodejní cena testovaného modelu je 54 000 Kč.
Plus:
kvalitní zpracování
skvělý zvuk
neotřelý design
Mínus:
vyšší pořizovací cena
součástí není pevné pouzdro
multi-scale, které není pro každého
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Model | B-Series Real Wood Multi-Scale Natural Satin |
Menzura | 36,25”"–34”, multi-Scale |
Tělo | bahenní jasan/palisandr |
Krk | lepený – 5 vrstev wenge/bubinga |
Hmatník | palisandr/poloměr 400 mm |
Povrch | natural satin |
Počet pražců | 24 XJ |
Nultý pražec | 42 mm |
Hardware | černý/Gotoh |
Kobylka | Hipshot Solo |
Snímače | 2y Nordstrand Big |
Ovládání | Vol/Bal/třípásmový EQ/2x přepínač |
Elektronika | aktivní |
www
www.espguitars.com/products/17150-b-1004se-multi-scale-ns?category_id=1963318-b-series