Line 6 Variax 300 - virtuální kytara

Line 6 Variax 300
Line 6 Variax 300

Firma Line 6 neustává ve své inovativní činnosti, za což ostatně obdržela spoustu cen v rámci různých hudební veletrhů, a rozšířila svou řadu modelingových kytar o typy Variax 600, Variax 300, Variax Bass 700 a pětistrunný Variax Bass 705. Variax 300 je levnější bratříček typu Variax 500, určený zřejmě pro daleko širší (méně majetnou) kytarovou veřejnost, ovšem při zachování všech excelentních zvukových a jiných předností. Protože vlastním už více než rok k mé plné spokojenosti kytaru Variax 500 (jejíž test vyšel v Muzikusu 8/2003), soustředím se na porovnání vlastností obou kytar.

Kde se ušetřilo

Oproti dražšímu bratříčku Variax 500 není součástí dodávky Variaxe 300 žádné pouzdro. Kytarový stereo kabel s konektory TRS (Tip-Ring-Sleeve) je kvalitní od firmy Planet Waves se sleeve pružinou, je ale o něco kratší a konektory nejsou pozlaceny. Napájecí zdroj XPS Mini (eXtra Power Supply) nemá nožní přepínač a není vybaven dodatečným symetrickým výstupem. Součástí XPS-Mini je i externí adaptér 230 V/9 V střídavého napětí. Tato omezení však nemají žádný vliv na výslednou kvalitu.

Tvar těla kytar je shodný, Variax 300 má jiný tvar hlavy s ladicími mechanikami po jedné straně a ovládací prvky jsou jinak rozmístěny. Tyto změny rovněž nemají žádný vliv na kvalitu nástroje. Materiál těla pětistovky je basswood, u třístovky je to agathis. Krk a hmatník je u obou kytar ze stejných materiálů (javor/palisandr). Rovněž menzura je u obou kytar shodná, rozdíl je v poloměru zakřivení hmatníku - pětistovka má poloměr zakřivení 10", třístovka 12".

 

Kde se naopak nešetřilo

To, co dává této kytaře výsledný zvuk a další zajímavé přednosti, zůstalo v podstatě vše zachováno. Interní elektronika je u obou kytar shodná včetně všech ovládacích prvků, s možností napájení z baterií a výstupních konektorů. Proč konektorů? Protože jsou dva. Jeden je klasická kytarová zásuvka pro jack 6,3 mm, ale pozor! Je v provedení stereo se třemi kontakty. Na špičce (tip) je vyveden zvukový signál, na krátký kroužek (ring) se přivádí kladný pól napájení ze zdroje XPS-Mini a dlouhý kroužek (sleeve) je společný pro druhý pól zdroje i signálu. Stereo kabel musíte použít mezi kytarou a zdrojem XPS-Mini, pokud jej použijete pro napájení Variaxe. Pokud ovšem používáte bateriové napájení, můžete použít pro připojení do aparátu běžný mono nástrojový kabel. Druhý konektor je specialita a překvapení firmy Line 6. Slouží k propojení Variaxe s počítačem pomocí kabelu Ethernet CAT5-Direct. Je to stejný kabel, jaký se používá k připojení PC k počítačové síti. Kabel dodává firma Line 6 a choulostivé konektůrky typu RJ45 jsou na obou stranách chráněny v koncovkách Canon (XLR). Pokud si přikoupíte software Workbench včetně převodníku Ethernet/USB, budete mít možnost vymodelovat si svůj vlastní model kytary z nabízených typů těl různých kytar, různých typů snímačů a dalších prvků, které lze libovolně kombinovat včetně libovolného umístění snímačů (i dva snímače na sobě či zešikma nebo třeba snímač na krku kytary). Majitelé podlahové verze POD XT Live si mohou dokonce po zaregistrování koupě stáhnout Workbench ze stránek Line 6 zdarma! Ale to by si zasloužilo samostatný článek.

 

Co kytara obsahuje

Třístovka stejně jako pětistovka modeluje 28 věhlasných vintage nástrojů včetně akustických a dvanáctistrunných kytar v celkem 50 zvukových kombinacích, které lze volit 12polohovým otočným přepínačem spolu s klasickým pětipolohovým kytarovým přepínačem. Dvě polohy z dvanácti slouží jako uživatelské banky, do nichž si můžete definovat po pěti z nejčastěji používaných kytar. Volba se pak provádí jen pomocí pětipolohového přepínače. Nevýhodou je, že banky jsou umístěny na opačných koncích přepínače modelů kytar v polohách č. 1 a č. 12. Pokud jde o věrnost modelování, těžko ji mohu posoudit, neboť nevlastním ani jeden originální kus. Na diskusním fóru Line 6 Variax byl ovšem dotaz, jaký snímač osadit na originál Telecaster z 60. let, aby zněl tak skvěle jako z Variaxu! K tomu není co dodat.

Jaký je vlastně způsob modelování? Specialisté Line 6 využili zkušeností z vývojové řady efektů POD a aplikovali podobné metody na výzkum zvuků věhlasných kytar. Snímali charakteristiky těla originální kytary a ostatních částí včetně snímačů, potenciometrů atd. a vytvořili tzv. matematické modely těchto částí. Signály z piezo snímačů firmy L. R. Baggs (které mají tu výhodu, že neprodukují žádný brum), umístěných pod každou strunou, zpracovává interní počítač pomocí algoritmů, vzniklých matematickým modelováním. A ono to funguje a má to přirozený zvuk bez známky jakékoliv "chemie".

 

Jak to hraje

Line 6 Variax 300
Line 6 Variax 300

Pro test zvukových možností bylo použito lampové kombo Marshall JCM 2000, keyboardové kombo Amp-Lee CAK-300 a Line 6 POD 2.3. K testu jsem přizval kolegyni, kytaristku, která má vše mladé, tudíž i sluch. Porovnávali jsme zvuk obou kytar Variax 500 i 300 při stejném nastavení všech prvků aparatury a samozřejmě pro stejné modely kytar.

Obě kytary připojené k čistému kanálu Marshalla měly téměř shodný klasický lampový zvuk. Mírný rozdíl, který jsme zaznamenali, byl možná způsoben osazením kytar různými typy strun (pětistovka měla Stainless Steel, třístovka Nickel Wound). Zvuk třístovky se zdál být o něco měkčí. Zvuková variabilita byla samozřejmě omezena třemi knoflíky korekcí čistého kanálu. Trochu obavy jsme měli z připojení Variaxu ke kanálu pro zkreslené zvuky, ale fungoval perfektně pro obě kytary. Žádný brum ani při největším zkreslení! Ačkoliv moc zkreslené zvuky při produkcích nepoužívám, hraní si s nimi byla naprostá pohoda.

Pak jsme zkusili kytary připojit přes POD 2.3 ke keyboardovému kombu tak, jak to doporučuje manuál. Čisté zvuky si zachovaly svůj lampový charakter díky PODu a zvuková variabilita byla také díky PODu samozřejmě mnohem širší. Mezi zvuky obou kytar jsme nezaznamenali znatelnějších rozdílů. Zvukové možnosti jsou fascinující. Pokud se jedná o zkreslené zvuky, nemáme s PODem moc zkušeností, protože je (zejména když se jedná o ty silně zkreslené pro metal) moc nepoužíváme. Nicméně z diskusního fóra Variaxu víme, že Variax v kombinaci s POD XT či POD XT Live používají s úspěchem i hráči metalu. Museli ovšem trošku pozměnit techniku palm mutingu. S nastavením mírně nakreslených zvuků nebyly žádné problémy.

 

Zkušenosti

Dvě kytary Variax spolu s PODy používáme v Tribute bandu déle než rok a mohu říct, že díky nim zvuková úroveň kapely stoupla o dvě třídy. Levý výstup z PODů je zapojen přes párák přímo do mixpultu a pro odposlechy používáme pravý výstup z PODů zapojený do běžného zesilovače a širokopásmového reproboxu na pódiu. Pro napájení kytar používáme pouze kvalitní typy NiMH nabíjecích baterií o kapacitě 2100 mAh a tzv. "smart" typ nabíječky. Baterie vydrží cca 10 hodin trvalého provozu. Při delších pauzách se může knoflík hlasitosti dát na minimum a kytara se přepne do úsporného režimu napájení s velmi malým odběrem proudu. Po produkci je třeba kabel z konektoru kytary odpojit, jinak je baterie připojena, napájí elektroniku a trvale se vybíjí.

 

Odkazy

Další informace lze čerpat na internetu na domovských stránkách www.line6.com, v diskusním fóru, v Support sekci dotazů a odpovědí FAQTrack. Novinky firmy Line 6 sledují a prezentují holandské stránky www.vettaville.nl a užitečné informace jsou i na amerických stránkách www.vettaville.com. Najdete tam fotky kytar Variax a jejich vnitřností, demo empétrojky zvuků, instruktážní videa apod.

 

Resumé

Kytara Variax 300 je po zvukové stránce stejně kvalitní jako její dražší předchůdce Variax 500. Co se týče materiálů kytary a řemeslného provedení, domnívám se, že je na úrovni kytar všem přístupné cenové kategorie. To, že je o něco dražší než kytary této úrovně, je způsobeno vestavěným computerem a cenou za výzkum a vývoj. Kdo není ortodoxní zastánce jednoho typu či tvaru kytary, určitě v ní najde zalíbení. Kytaru lze doporučit zejména revivalovým kapelám a tribute bandům. Vzhledem k tomu, že Variax 300 neprodukuje žádný brum, počítám, že i moderní kapely založené na využití zkreslených zvuků nepohrdnou úžasnými možnostmi této kytary.

 

Line 6 Variax 300 je modelingová kytara, modelující přirozeným způsobem zvuky různých 28 známých strunných nástrojů. Všestranně použitelná jak pro živé hraní, tak i do studia. Cena je 14 780 Kč vč. DPH.

 

Plus:

přirozený kytarový zvuk bez známek "chemie"

minimální nepostřehnutelné zpoždění (latence)

absence jakéhokoliv brumu

pestrá paleta zvuků vintage nástrojů

 

Mínus:

dvě uživatelské banky jsou umístěny na opačných koncích přepínače modelů kytar

 

MODELOVANÉ KYTARY:

T-Model

1960 Fender Telecaster Custom

1968 Fender Telecaster Thinline

1968 Fender Telecaster Spank

1959 Fender Stratocaster Lester

1958 Gibson Les Paul Standard

1952 Gibson Les Paul Goldtop

1961 Gibson Les Paul Custom Special

1956 Gibson Les Paul Junior

1955 Gibson Les Paul Special

1967 Gibson Firebird V R-Billy

1959 Gretch 6120

1956 Gretch Silver Jet Chime

1968 Rickenbacker 360

1968 Rickenbacker 360-12 Semi

1961 Gibson ES-335

1967 Epiphone Casino Jazzbox

1957 Gibson ES-175

1953 Gibson Super 400 Acoustic

1959 Martin D-28

1970 Martin D12-28

1967 Martin O-18

1966 Guild F212

1995 Gibson J-200 Reso

1935 Dobro Model 325 Coral Sitar

1965 Danelectro 3021

Gibson Mastertone Banjo

1928 National Tricone

Psáno pro časopis Muzikus