Ledvina basová
Fakt, že firma Line 6 neoperuje jen ve světě kytarovém (pádným důkazem mohl být i pohled na basový rack Douga Wimbishe během nedávného koncertu Living Colour v Lucerna baru), je asi již dostatečně znám. Takže po recenzi ledviny kytaristovy, zveřejněné v některém z minulých čísel, si rozebereme trochu tu druhou - basovou.
Jsa v podezření, že svět modelingu, simulací a algoritmů není pro nás, milovníky hlubokých tónů, skutečnost v širším záběru natolik známá a využívaná jako u tenko-/šestistrunných kolegů, dovolil bych si na úvod uvést některá všeobecně známá fakta (tedy, jestli u vás k jakémukoliv obeznámení již došlo, můžete tento miniúvod bez sebemenší újmy přeskočit).
Firmu Line 6 v roce 1986 založili pánové Marcus Line a Michel Doidic a poprvé použili svou technologii ampmodelingu (tzv. digitálního zpracování audio signálu) ve svém prvním počinu - kombu AXZ 212. Nedlouho nato přichází na svět první červená ledvina (či fazole - názvoslovných variant, povětšinou z oblasti fauny a anatomie je i více, záleží na míře obrazotvornosti a vztahu majitele) a firma zahajuje víceméně vítězné tažení na kytarovém poli. Posléze přicházejí na trh další komponenty, plně napěchované nulojedničkami. Do současné doby vytváří plně ucelený systém, kterému se dostává uplatnění jak při živém hraní, tak ve špičkových, analogových a digitálních studiích.
Výrobek, jemuž se budeme na těchto stránkách věnovat, je již druhý ve své vývojové řadě. Přiznám se, že s předchůdkyní Line Bass POD jsem neměl tu čest se během své praxe seznámit, a tudíž asi nebudu schopen některé inovace dostatečně pojmout a zdůraznit.
Konstrukce, ovladače
Začal bych popisem svrchního panelu, jenž je dominantou neveliké, ze silného plechu vyrobené, černé oválné skříňky již notoricky známých tvarů. Zleva doprava jsou seřazeny potenciometry: 1. Output Volume (výsledná výstupní hlasitost), 2. Drive (nastavení vstupní citlivosti), 3.-6. knoflíky korekcí Bass-Lo Mid-Hi Mid-Treble, 7. Chan Volume - vyrovnávající poměr hlasitosti zvoleného kanálu a posledním z řady ovladačů Compress můžeme nastavit míru komprese.
Ve spodní části přístroje nalezneme dvě nekonečná datová kolečka. Amp Models - s jeho pomocí máme možnost výběru z 28 modelů aparátů a Effect volí některou z 64 paměťových kombinací. Pomocí centrální části krabice manipulujeme s poty: Select Page (volba presetů) a Effect Tweak (mění hodnotu nastavované modulace). V těsné blízkosti těchto "knobů" máme tlačítka: Edit a Save (výběr a zápis zvoleného). Tune na druhé straně sepíná ladičku a poslední knoflík Tab (několikanásobným stisknutím libovolného intervalu nastavíme rychlost modulačních efektů). V samotném středu výrobce umístil podsvícený LCD displej (liquid crystal display), pod nímž je seskupena čtveřice Soft Buttons spínačů, určená k volbě čtyř kanálů v nastavené bance. Vrchních pět seřazených tlačítek má následující funkce: 1. EQ - šestipásmový parametrický ekvalizér, 2. - Stomp - výběr virtuálních krabiček z řad drajvů & distortionů a kompresorů, 3. Mod - galerie převážně vintage elity modulačních efektů, 4. Delay/Verb - název samotný již jistě funkcí napovídá a poslední 5. Cab/A.I.R. - nám slouží k výběru bassboxu a systému jeho ozvučení.
Krabici můžeme uvést v chod s pomocí přístupových a výstupních cest, instalovaných po stranách přístroje. Hned prvním zprava můžeme vniknout svým asymetrickým 6,3mm jackem vně přístroje a propojit ji se svým nástrojem. Dále, proti směru hodinových ručiček, nahmatáme jediný ovladač, a to vypínač napětí se sousedícím konektorem určeným pro připojení 9V síťového adaptéru. Následují: MIDI vstup - výstup, USB konektor, "telefonní" přípojka pro FBV Short Board a dva MONO výstupy čistého a zpracovaného signálu v podobě dvou symetrických "samic". Signál, upravený pro potřeby sluchátek, vyháníme otvorem posledním.
Bližší prozkoumání, nastavení
Po připojení basové kytary k přístroji jsem jako první věc ocenil sic nevelký, ale dostatečně přehledný displej. Je až s podivem, co se informací na tuto malou plošku, ať už při projíždění již nastavených uživatelských presetů, či tvorbě svých nových, vejde. Zajímavou zkušeností byl pro mě pokus, založený na neposloupném zpracování řetězce komponent při hledání kýženého zvuku. Tedy ne postup nástroj - efekt-zesilovač-box-způsob snímání-mix, ale buď zcela opačný, nebo nahodilý výběrem. Díky nové AIR technologii (acoustically intergrated recording) jsem měnil druh i umístění mikrofonu, dokonce i místnosti k sejmutí zvuku určené. Také volba kombinací simulovaných boxů a ampů byla neméně zábavná. Už ten fakt, že jsem měl "doma" najednou 28 takových strojů, jako jsou např. Aguilar DB 750, Eden Traveller WT 300, Gallien-Krueger 800 RB. Z generačně starších pak Marshall Super Plexi, Fender Bassman i legendární Pastoriův Acoustic 360. Aby to nebylo málo, i přímo Line 6 nezahálel a vytáhl se svými třemi originál modely, a v žádném případě bych neměl zapomenout na Bass POD XT lampový předzesilovač. Vezmeme-li v potaz, že tohle budeme zkoušet porůznu propojovat s 22 různými boxy (počínaje např. 1x12 Versatone Pan-O-Plex a Ampeg SVT CAB 8x10 konče). Nezatočila by se vám z toho hlava?
Efekty, jak bylo již výše uvedeno, jsou rozděleny do tří podskupin. Ve výběru Stomp efektů je znát, že selekce nebyla ponechána nikterak náhodě a výrobci se nechali inspirovat historií (i současností) užití analogových originálů některých, byť převážně kytarových celebrit. Ze zkreslovačů bych mohl uvést Hendrixův Fuzz Face, o více než dekádu mladší Ibanez Tube Screamer a z těch současných mi udělalo největší radost zařazení basisty široce oblíbeného Tech 21 Sans Ampu. Mezi své "best of" simulace modulačního traktu řadím "Clintonův" autowah, derivovaný z Mu-Tron III. Delaye a hally jsem příliš nestudoval; při live produkci stejně nenacházejí širšího uplatnění (v některých sálech bych přivítal spíše nějaké antihall přístroje) a studia mají své - studiové.
USB
Díky inovaci instalace USB můžeme Bass POD XT využít i jako zvukové karty a práce se stává pro nás opět o něco rychlejší (ASIO drivery nám umožňují komunikaci v reálném čase) a pohodlnější (stačí jediný kabel a ten máme navíc přibalen v papírovém obalu). Malou nepříjemností byla absence CD se softwarem (ten už v papírové krabici přibalen nebyl) sloužícím k ovládání, editaci a případnému zálohování, ale dá se jednoduše stáhnout z internetu. Internet se vůbec vyplatí sledovat. Nabízí mnoho zajímavého a máte např. možnost stáhnout si zdarma drobné aktualizace nebo již hotový zvuk. Libovolně, dle svého oblíbeného stylu či hráče.
Závěrem
Asi to nebývá zvykem, ale jak tuto věcičku ohodnotit, sám moc dobře nevím, tak ani nebudu. Jelikož se na koncertních podiích (zatím) moc neobjevuje, mám podezření, že si spíše hoví někde v pohodlíčku u studiového monitoru, šerem režijní kabiny pokrytá, a tu (potažmo studio) já, bohužel, nemám. Na kšeft jsem si ledvinu netroufal vzíti a bez shortboardu, který samozřejmě v základní výbavě není, by mi asi ani moc platná nebyla. Třeba své, v lásce chované, krabičky jednou prodám a černou "fizuli" si přeci pořídím. A taky studio. Pěkné - domácí.
P. S. Ke škodě by určitě nebyl český překlad anglického manuálu, rozměry téměř blížícímu se Ottovu slovníku naučnému. Padá na mne podezření, že distributor by snad i měl...
Info:
Bass POD XT je basový multiefekt s modelingem slavných aparatur. Jeho cena je 16 900 Kč. Více informací na www.line6.com
Plus:
výborná kvalita modelovaných aparátů
široké možnosti
připojitelný přes USB
Mínus:
v balení chybí software
slušel by mu český manuál