Laney AH4x4 - univerzální, baterií poháněný ozvučovací systém
Firma Laney připravila systém, který nejen že klame tělem, ale nabízí daleko více, než je na první pohled patrné. Laney AH4x4 je zařazen ve firemním portfoliu do kategorie přenosného PA. Na první pohled vás zaujme dokonale funkčním, a řekl bych, i odvážným designem, který byl donedávna právě u konzervativně smýšlejících Laney docela tabu.
Já mám z tohoto vykročení mimo zažité standardy upřímnou radost. Pro mě jako muzikanta je to vítaná změna, která potěší nejen oko, ale zjistíte, že se to daleko líp nosí. Laney k tomu vyrábí i na míru šitý gigbag, který jednoduše hodíte přes rameno a jdete. A navíc to budí dojem opravdu moderního aparátu.
Přední panel
Z čelního pohledu zaujme čtveřice čtyřpalcových reproduktorů a jeden jednopalcový výškový reproduktor, což budí dojem dnes stále se rozšiřující nabídky systémů line array. O tento systém se zde až tak doslovně nejedná, nicméně rozmístění reproduktorů zde má funkci krom ušetření místa hlavně široko vyzařující. Zvuk se krásně nese a je pěkně všudypřítomný, aniž bych musel „tavit“ bednu naplno. Měniče chrání bytelný kovový gril, na kterém nechybí nezbytné logo firmy. Oproti jiným modelům zde není možnost logem otáčet, ale to je opravdu nepodstatná maličkost. Celý PA systém je oděn v nádherně vyprofilovaném černě eloxovaném hliníkovém plechu ve tvaru korýtka a dává tak celému systému osobitý vzhled. Spodní a vrchní část korýtka doplňují plastové kryty, přičemž spodní má nožičky, aby to dobře stálo, a vrchní má v sobě ukrytý prolis s držátkem, kam schováte ruku, aby se to dobře neslo. Na spodním plastu je ovšem ještě hnízdo pro stojan, a to v klasickém rozměru 35 mm, takže můžete použít libovolný stojan a nemusíte si pořizovat nic extra. Plastový vršek i spodek přečnívá decentním cca centimetrovým lemováním, aby se dal PA systém položit a použít jako odposlech a nepoškrábal se vám po bocích.
Tak to aspoň píše autor manuálu i reklamního textu. Kapku při tom ale zapomněl autor designu na nějaké zploštění nebo zarážku, aby se to nekolíbalo. Ale šikovný muzikant si vždy poradí. Krabička cigaret postačila k aretaci. Nezletilý muzikant si bude muset posloužit krabičkou Tic Tac.
Zadní panel
Velké překvapení nás čeká při prvním pohledu na záda celého systému. Zde se vám totiž tohle malé PA „odkope“ v celé své kráse. Směrem shora dolů jsou seřazeny čtyři kanály, ovládání efektu FX, jednotka DSP Master s ovladači Volume, Anti Feedback, Power Mode, čtveřice konektorů k propojení s dalším systémem, ovládáním FX pomocí pedálu, a pozor, linkový výstup na subwoofer. Dále plastový kryt baterií a konektor pro napájecí adaptér a nezbytný zapínač/vypínač.
Tohle jsem vzal letem světem a ne náhodou, protože u každého kanálu a ovládacího prvku stojí za to se zastavit a trochu o něm pohovořit.
Jak jsem zmínil v úvodu, na první pohled systém zaujme, ale stejně jako mě, i další přihlížející zarazil relativně malý počet ovládacích prvků.
Rozčarování trvalo samozřejmě jen do chvíle, kdy jsem celý systém zapnul a začal zkoušet zvuk.
CH1 a CH2
Oba dva tyto kanály, chcete-li vstupy, jsou identické a k připojení signálu nabízejí tzv. konektor kombo, kam zapojíte jak konektor XLR, tak i jack. Nechybí kontrolka přebuzení signálu Peak a samozřejmě regulace hlasitosti kanálu. Pod konektorem je ještě přepínač citlivosti vstupu Mic (mikrofon) a Line/Instrument (linka nebo nástroj). Pokud jde o linku nebo nástroj, byl jsem překvapen, jak si systém poradil s rozdílnou úrovní signálu. Ať jsem zapojil klávesy nebo třeba akustickou kytaru, nebyl problém. Dokonce i multiefekt na elektrickou kytaru s aktivovaným speaker simulátorem hrál tak, jak bylo třeba.
Mé velké obavy spočívaly, ale v něčem jiném. Pozornému čtenáři neunikla jistě maličkost, že zde není žádných korekcí ba ani třeba tónová clona. Což nevadí u kláves ani u kytary, ať už elektrické nebo akustické, protože se zde nastavuje zvuk víceméně přímo na nástrojích a nebo na multiefektu. Mě ale zajímalo, jak si systém poradí s mikrofonem, protože přece jenom každý používá jiné nastavení a každý mikrofon má svůj charakteristický zvuk. Nebudu vás dlouho napínat, přátelé. Vstup na mikrofon je nastaven tak, že po prvním promluvení nebo zazpívání úplně zapomenete, že tam žádné korekce nejsou. Mluvené i zpívané slovo je slyšet pěkně zřetelně a nerezonuje v žádných frekvencích. Tohle bych nečekal, a palec nahoru směrem k inženýrům z Laney. Opravdu skvěle vymyšleno. Přijít, zapojit a odehrát.
A pozor, vychytávkám ještě není konec. Oba vstupy XLR mají fantomové napájení. Sice nejde vypnout, ale zkušenější vědí, že to nikterak nevadí. Nesmíme zapomenout na možnost přiřazení vestavěného efektu pomocí tlačítka FX (podrobnosti viz níže).
CH3-4
Tento kanál je vymyšlen jako stereo a slouží k připojení například kláves, malého mixpultu s předmíchaným signálem, a nebo jej třeba použije DJ se svou konzolí. Opět ovládání pouze hlasitosti a kontrolka pouze pro indikaci přebuzení. Vstupy jsou zde velké 6,3mm jacky.
CH5-6
Následující kanál skrývá další překvapení. Opět se zde jedná o stereo vstup označovaný také jako Aux, ale zde je použitý malý 3,5mm jack. Je zde tedy nasnadě, že je počítáno s použitím MP3 přehrávačů, iPodů, vlastně iČehokoliv, co může vypustit signál přes kabel s těmito konektory. No a co když tento kabel zrovna nemám? A nebo co když mám třeba novou generaci iPhonu, která nemá 3,5mm zdířku? Nevěšme hlavu, přátelé. Všudypřítomný Bluetooth se dostal až sem. Není tady úplně nejposlednější výkřik tohoto bezdrátového protokolu, nicméně pro dané použití je víc než dostačující. V domácím hi-fi by mi to vadilo, ale při použití, jaké jsem zkoušel, si toho ani nevšimnete. Příslovečná jednoduchost neopustila ani tento vstup. Opět pouze konektor, hlasitost a indikace přebuzení Peak. Jediným tlačítkem navíc je zde aktivace příjmu Bluetooth, který zároveň při dlouhém stisku spustí párování s vaším přístrojem. To proběhne tradičně rychle a bez problémů.
FX
Tradice pokračuje. Ovladač pro nastavení Delay/Reverb aneb čím víc vlevo, tím víc delaye a méně reverbu, a obráceně. Celková hlasitost efektu a samozřejmě tlačítko pro zapnutí či vypnutí efektové jednotky. Přiřazení ke vstupům CH1 a CH2 se provede již výše zmíněným tlačítkem FX u příslušného vstupu. Ke kvalitě efektu nemám žádných výhrad, protože opět si musíme uvědomit, komu je tento PA systém určen. Studiovou nahrávku z toho pořizovat nebudeme a při použití ve vinárně nebo na ulici to více než stačí. A na aerobic se to stejně nepoužívá. A komu by to náhodou nestačilo, může použít jakýkoliv efektový pedál, dnes je jich pro zpěváky taky už docela pěkná řádka.
Ještě jedna poznámka k ovládání efektu, a to ta, že se dá zapínat/vypínat pomocí pedálu, k čemuž slouží jackový konektor skoro vespod systému. Použít se dá například Laney FS1 nebo cokoliv podobného.
DSP
Zde se zastavíme trochu déle. Tady se totiž ukrývá další překvapení a další důkaz o důvtipu inženýrů z Laney.
Tradiční celková hlasitost se dala očekávat, a taky tady je. Nalevo od ní se nachází svisle čtyři LED diody. Dvě zelené a dvě červené. Nad nimi nápis EQ dává tušit, o co zhruba jde. Tento systém používá Laney často, a protože se to osvědčilo a funguje to, tak to máte i zde.
EQ se ovládá tlačítkem Mode a při každém zmáčknutí zvolíte další mód. Shora dolů je to: Flat, tedy rovný ekvalizér; Bass, tj. více basů, Loud, hojně používaný při nižších hlasitostech, kdy se zvýší basy i výšky společně, a poslední volbou je tzv. Vocal,tedy použití spíš na mluvené slovo a nebo jako zpěvový odposlech, kde se zvýší středové frekvence.
To, ale není vše, co tato část dovede. Celý systém jest možno provozovati nejen zapojený v elektrické síti, ale i na baterie, což je jeho velká deviza a, řekl bych, i konkurenční výhoda oproti ostatním podobným produktům. No a abychom věděli, jak si na tom s energií stojíme a kolik toho ještě uhrajeme, musíme mít možnost kontroly. K tomu slouží opět tlačítko Mode, po jehož zmáčknutí a držení se nám rozsvítí LED diody indikující stav baterií.
Je zde ještě nezbytné tlačítko Anti Feedback pro aktivaci eliminátoru zpětné vazby, který opět plní svoji funkci dostatečně, a pokud se nenajde jedinec popírající všechny dostupné fyzikální zákony, tak bych řekl, že i velmi účinně.
Posledním přepínačem je Power Mode a umožňuje provozovat systém v módu normálním nebo Eco. Pro šetření baterií ideální věc.
Čtyři konektory aneb překvapením ještě není konec
Další sekce skýtá čtveřici konektorů. Horní dva se jmenují Link Out a Link In. Tady jsem se musel až pousmát nad vynalézavostí. Ne, že by se tahle možnost zapojení už dříve neobjevila v obdobných podobách u jiných výrobců, ale rozhodně ne v této cenové kategorii, a už vůbec ne s absencí jakéhokoliv dalšího potřebného nastavování. O co jde?
Představte si, že jste dva kamarádi a každý si hrajete svoje. Ale někdy si jdete zahrát spolu. A každý z vás má svůj vlastní jeden AH 4x4. Dáte tedy na každou stranu jeden a propojíte pomocí dvou kabelů jack-jack oba systémy mezi sebou. Samozřejmě, že Link Out zapojíte na druhé straně do Link In a naopak. Co nastane? Já si zapojím mikrofon u sebe do CH1 a kolega na druhé straně do CH2. Oba tyto kanály budou hrát z obou stran stejně. Při použití kanálů CH3-4 a CH5-6 zůstane levá strana na levé a pravá na pravé. Získáte tak stereo systém, který vám budou ostatní buskeři závidět.
Třetí konektor slouží, jak už jsem zmínil, k aktivaci FX a čtvrtý k zapojení aktivního subwooferu. Ano, slyšíte dobře. I subwoofer se k tomu dá připojit. Dokonce Laney jeden takový už nabízí, nebo můžete použít sub klidně z jakéhokoliv PA systému.
Schránka na baterie, překvapení ještě pokračují
Zbývá se zmínit, co jsem tu několikrát nakousnul: apájení. První možnost je pomocí přiloženého adaptéru. Vzhledem k tomu, že je tento systém určen spíš pro venkovní použití, můžete tento s klidem uložit do své sbírky dalších adaptérů.
Provoz na baterie je totiž největším překvapením tohohle systému. Při vybalování najdete krom jiných věcí také tzv. battery pack na tužkové AA baterie, kterých se sem vejde celkem osm. Jaké použijete, záleží na vás. Kamarád, kterému jsem systém nechal vyzkoušet, používá akumulátory, protože je mimo jiné modelář a dělá RC autíčka, a tak se mu jich doma válí haldy. Jiný kamarád, který si na moje doporučení tento systém již zakoupil, si kupuje alkalické baterie, protože se nechce starat o nabíjení. Já, který jsem to testoval, jsem použil jinou vychytávku. Po odšroubování krytu na mě totiž vypadnul druhý battery pack, a ten byl na tři kusy akumulátorů, které se označují 18650. Vidím vám na očích, že vůbec nevíte, co to je. Nebo že by? Nebudu vás napínat. Kuřáci elektronických cigaret se teď jistě ťuknou do čela. No jo, vždyť to mám v gripu.
Zde je na místě říct důležitou věc: Systém neumí, opakuji, neumí, akumulátory nabíjet. Důvodů, proč tomu tak je a proč mi to ve finále přijde logické, je zhruba tolik, proč mi to přijde divné, že tomu tak není, ale opět se vraťme k pořizovací ceně a k určení systému. Když mi dojdou baterie uprostřed hraní někde venku, tak raději zaběhnu na nejbližší benzínovou pumpu nebo někam do večerky a dohraju na nové baterie. Stejně bych neměl čas čekat několik hodin, než by se mi v systému nabilo těch osm, potažmo tři akumulátory.
Mě tu trochu rozladila jiná věc. V době, kdy jsou všude „rychlozaklapávací“ nebo, přesněji řečeno, „odtamdacíazastamdací“ krytky, musel tu „někdo“ použít kryt připevněný pomocí dvou šroubů, sice udělaných na prsty, ale s tak jemným závitem, že pokud budete vyměňovat baterie a necháte si před tím ohřívat párky, tak si dejte bacha, aby vám mezitím nepopraskaly.
Battery packy jsou v šachtě loženy volně, ale to zase tak nevadí. Vadí mi spíš konektor, kterým je battery pack připojen. Titěrný konektor, takový ten napájecí, co je v počítačích na deskách, no už se těším, až to budu vyměňovat zase.
Výdrž na baterie aneb překvapení poslední
Výrobce uvádí 24 hodin. Samozřejmě je zde pár veličin, které tuto dobu mohou ovlivnit. Hlasitost produkce, kvalita či pořizovací cena baterií/akumulátorů.
Věřte, nevěřte, vy, co jste dočetli až sem, si zasloužíte čistou pravdu. Já jsem to zkoušel tak, že jsem si to každý den pouštěl v práci a doma jsem na to hrál s akustikou. Počítejme pracovní dobu sedm hodin, co to hrálo, a doma ještě s kytarou tak dvě hoďky, a ještě jsem to předváděl kamarádům a známým. Tři dny v práci a něco doma a při předvádění. Samozřejmě že se mezitím musí počítat zregenerování baterií při vypnutém přístroji. Ale výpočet si každý udělejte sám a zjistíte, že to je dobrý, a že výrobce moc nekecal. Dokonce mám zákazníka, který to používal v létě na tenisových turnajích a tam to hrálo celé dny. A baterie měnil cca co dva a půl dne. To je prostě dobrý.
Pár slov na konec
Tento test mi trval trochu déle než obvykle, za což se klukům z redakce omlouvám. Ale zato prošel systém víc než důkladným testem za různých podmínek, a vždy s perfektním výsledkem.
Vždycky je třeba posuzovat danou věc podle typu použití a vzhledem k cenové relaci.
Zde si troufnu říct, že za dané peníze nemá v době psaní testu takový systém konkurenci. Zvukově i přes svůj relativně malý výkon 70 W je více než vyhovující. Velikost, možnosti, jednoduchost a spolehlivost jsou skutečnou přidanou hodnotou, kterou dostanete jako bonus.
Info:
Laney AH4x4 je univerzální, baterií poháněný a díky své lehké váze snadno přenosný ozvučovací systém. Cena je 8990 Kč.
Plus:
rozměry
zvuk
výbava
bateriový provoz
výdrž na baterie
Bluetooth
výstup pro subowoofer
možnost propojení s druhým systémem
možnost připevnit na stojan
Mínus:
šroubovací krytka pro přístup k bateriím
konektor battery packu
kolíbání při použití na ležato
Technická specifikace
výkon | 35 W RMS 70 W peak |
osazení | 4x4” + 1” |
vstupy mikrofoní/nástrojový | 2x |
vstupy stereo | 2x |
Bluetooth | ano |
provoz na baterie | ano |
rozměry | 540 x 175 x 175 mm |
hmotnost | 6,5 kg |
hnízdo na stojan | ano, 35 mm |
Freestyle je forma elektronické hudby, která vznikla na začátku 80. let ve Spojených státech. Popularita žánru přetrvává až do dneška, především v portorických a italských komunitách. (Wikipedie)
Bůh ví, co pod tímto označením zamýšlel sám jeho autor, ale pravda je, že se klidně mohl tento drobeček jmenovat Busker, Street a já nevím jak ještě.
Web
https://www.laney.co.uk/products/audiohub-ah4x4-active-cabinet