Kustom KBA 30 - malé a lehké basové kombo

Kustom KBA 30 - malé a lehké basové kombo
Kustom KBA 30 - malé a lehké basové kombo

Využití nových technologií umožní vykouzlit poměrně slušný zvuk i z malých kombíček, kterých by se „majetnější“ basák netknul ani pohledem. Mít za sebou pořádnou hradbu a zvukově si na pódiu pohrávat, to je něco úžasného. Dobrý pocit ale opadne ihned po koncertě, když nejsou bedňáci, muzikant musí vše tahat sám a nyní začne přemýšlet o změně. Výrobci přichází s malými, lehkými avšak výkonnými aparáty. Kustom KBA 30 patří mezi malá komba jak velikostí, tak svým výkonem, a 30 W není pro žádné velké pódiové exhibice.

Dle manuálu je kombo vhodné pro širokou škálu použití, a to od hraní ve zkušebně, ve studiu - ostatně i v malém sále by bylo použitelné -, ovšem ne s rockovou kapelou. Tělo je potaženo černou koženkou, reproduktor je chráněn kovovou mřížkou a rohy pevnými plastovými krytkami. Na horní straně je zapuštěn panel s ovládacími prvky. Zadní strana je v oblasti reproduktoru odkrytá a v tomto místě je slabá překližka. Na zadní straně panelu zesilovače se ještě nachází přípojka AC 240V a čtyři 6,3mm jacky (vstupy/výstupy). K přenášení je na horní straně umístěno umělohmotné, velmi příjemné, držadlo a na spodní straně jsou čtyři gumové nožičky.

 

Popis a zvuk

Jak jsem již výše uvedl, je to apárátek menších rozměrů a také výkonu, což je samozřejmě znát, zejména při hraní s více nástroji. Standardně používám 250W Hartke repro 15” - na basech nesrovnatelné - a úžasný byl oproti tomu i Marshall 400W, repro 4 x 10”. Ale zpět ke Kustom KBA30. Tak tedy začněme - na testování jsem použil tři baskytary. Šestistrunnou Yamahu John Myung RBX 6 JM, čtyřstrunnou Tenson a jako poslední čtyřstrunnou Fender Precision Bass, rok výroby 2001.

Yamaha i Tenson jsou aktivní a nastavování bylo shodné. Snažil jsem se zvuk nastavit tak, aby byl čitelný a jasný, tedy zkombinovat basy, středy a výšky do příjemně silného a čitelného zvuku.

 

Nejdůležitější bylo nastavení Notch filtru, v mém případě na čtvrtou pozici (každý potenciometr zde má šest označených pozic, přičemž využití je průběžné po celém obvodu 360 °). Při nastavování tohoto potenciometru, bylo mírně slyšitelné přeskakování zvuku v průchodu přes třetí pozici.

Low (dotlačení basů) - bylo nutné nastavit na pátou pozici a malá bednička začala konečně basovat.

Lo-mid a Hi-mid - vyšší a nižší středy jsem také nastavil na pátou pozici a z hlubokého beztvarého bublání se linul o něco lépe čitelnější zvuk.

High - výšky jsem zkoušel nastavit dle svých představ a finalizovat produkt ke své dokonalosti. Z pohledu EQ jsem narazil - aby byl zvuk čitelný, jasný a konkrétní, musel jsem nastavit potenciometr na pátou pozici. Zvuk byl jasnější a čitelnější, leč byl provázen nepříjemným šumem. Potenciometr jsem přesunul na druhou pozici a výšky jsem nastavoval pomocí korekcí přímo na nástrojích. U Yamahy korekce u obou snímačů a Tenson má vlastní ekvalizér. V rámci možností byl zvuk celkem slušný a šum byl částečně potlačen.

U Fenderu Precision Bass jsem Notch a basy Low nastavil shodně na čtvrtou pozici, kde basa začala bublat o něco konkrétněji než předchozí nástroje. Pro čitelnější zvuk jsem ještě nastavil Lo-mid (nižší středy) na pátou pozici a Hi-mid (vyšší středy) na druhou.

Teď přišel problém s výškou High - postupně jsem otáčel potenciometrem, který začal výrazně šumět až okolo šesté pozice, tak jsem potenciometr přesunul na pátou pozici, kde se šum zmírnil a zvuk zůstal čistý.

Třicet wattů se při hraní s ostatními nástroji dohromady rychle vytrácí, a tak přidáváte a přidáváte, a aby nedošlo při velkém zatížení k poškození zesilovače, tak tomu by měl zabránit zabudovaný limitér. Na zadní straně panelu zesilovače je špatný přístup ke všem prvkům a při vypnutí komba vyjde docela slušná rána z reproduktoru. Je to pravděpodobně dáno MOSFET tranzistorem, úder se sníží, ale vypne se úplně, pouze tehdy, když je vyndán jack a všechny ovládací prvky na panelu zesilovače jsou otočeny doleva.

CD Tape Input - zařízení lze snadno připojit a k tomu si ještě hrát na basu. Sílu zvuku je ovšem nutné nastavit samostatně, tzn. na zařízení a na kombu také.

Headphone - o využití sluchátek na noční cvičení se snad nemusím zmiňovat. Při zapojení sluchátek je automaticky vypnut reproduktor.

 

Závěr

K čemu je tedy možné toto kombo využít? Je to aparát, no tedy spíše aparátek, nižší třídy. Lze z něj vyloudit i docela slušný zvuk, je nutné si trochu pohrát s EQ. „Celestion“ je z kategorie lepších reproduktorů a zvuk ještě zvedne. Kombo je lehké, snadno přenositelné, ovládání jednoduché s moderním designem. Pro začínající basisty je ideální na cvičení i na hraní. Kombo se podle mne dá použít i v malých klubech a v malých partách, jako doprovod k elektroakustickým kytarám na elektroakustickou basu nebo kontrabas.

 

Info:

Kustom KBA 30 je basové kombo vhodné pro začínající basisty i zkušenější hráče, kteří ocení především jeho hmotnost. Doporučená maloobchodní cena je 4699 Kč včetně DPH.

 

Plus:

pěkný design

jednoduché ovládání

přenositelný

hmotnost

nízká cena

 

Mínus:

silnější šum u potenciometru High

zvukové problémy při vypínání

špatný přístup ke všem prvkům na zadní straně panelu zesilovače

 

Technická specifikace:

model: KBA 30

lampa/tranzistor: transistor (MOSFET)

výkon: 30 W

impedance: 8 Ω

reproduktor: Celestion 10”

kanál: jeden

vstupy, výstupy: 1 x Bass Guitar, CD Tape Input, sluchátkový výstup, výstup na externí repro, linkový výstup 6,3 mm TRS

korekce: Volume; EQ (5 pásem) - Notch, Low, Lo-mid, Hi-mid, High

efektová smyčka: ano

limiter: ano

rozměry: 380 x 450 x 310 mm

hmotnost: 15,5 kg

 

Ve zkušebně s dalšími nástroji (3 kytary, bicí) obstál lépe než 100W Behringer. Samozřejmě také záleží na použitém nástroji - v tomto případě se jednalo o Fender Precision Bass ze 60. let, zvuk byl dobře čitelný i přes to, že nástroj byl osazen starými strunami. Na dobré čitelnosti se podepsala také práce s ekvalizérem.

Psáno pro časopis Muzikus