Korg SP500 - digitální klavír
Tento nový digitální klavír se objevil na trhu začátkem roku 2002 a ve své cenové třídě představuje skutečně zajímavý nástroj s pozoruhodnými možnostmi. Dokonale odpovídá linii nástrojů Korg z posledních 10 let a představuje zatím dle mého nejdokonalejší počin firmy v oblasti digitálních klavírů. Rád se s vámi podělím o první dojmy z něj.
Popis
SP500 zaujme již svým designem, současně střízlivým i dráždivým, ale především soudobým. Kombinuje stříbrnou barvu panelu se světlým dřevem, které je použito na bočnice a na pruh před klaviaturou.
Středu horního panelu dominuje oranžově podsvícený displej (ještě o něm bude řeč), nalevo od něj jsou umístěna tlačítka Demo, Help, tři tlačítka ovládání doprovodné jednotky Acc, Small Acc, Acc Reset, dále 10 tlačítek volby kategorie stylů, tlačítka Ensemble, Single Touch, Synchro Start/Stop, Touch. Nejblíže klaviatuře jsou posuvné regulátory celkové úrovně a úrovně doprovodné sekce, větší tlačítka Fill 1 a 2, Intro/Ending 1 a 2 a Start/Stop. Napravo od displeje se nachází datakolečko s prosvíceným zarámováním, tlačítka Function, Mixer, Display Hold, Exit, Page doleva a doprava, Value - a +, Tempo Down a Up, Tap, Metronome, 10 tlačítek volby kategorie zvuku, tlačítka Reverb, Chorus, Keyboard Assign (Split, Layer) a Play Piano. Nejblíže klaviatuře jsou větší tlačítka ovládání sekvenceru Song Select, Pause, Rew, FF, Play/Stop, Record.
Na zadním panelu najdete regulátor kontrastu displeje, MIDI vstup a výstup, minijack pro stereo vstup, jacky pro stereo výstup, Sustain pedál (při použití typu DS-1H získáte i efekt třetinového, dvoutřetinového a celého pedálu) a přiřaditelný nožní spínač, dále vypínač a konektor pro externí adaptér. Jsou zde i otvory pro zasunutí stabilního notového pultíku. Obojí - adaptér i pultík, je v příslušenství spolu s návody a jednoduchým nožním spínačem.
Na předním panelu vlevo pod klaviaturou jsou dva minijacky pro sluchátka.
Nástroj je solidně mechanicky zpracován a vypadá docela luxusně. Ještě rozměry a váha: 1285 x 320 x 122 mm, 19,4 kg.
Koncepce
Jde o digitální klavír, jak nasvědčuje rozsah a provedení klaviatury. Po této stránce je i zvukově vybaven perfektně, včetně metronomu pro cvičení a možnosti připojit čtyřpolohový Sustain pedál. Navíc je tu několik set dalších vynikajících zvuků, možnost mikroladění, k tomu dva kvalitní efektové procesory (technologie Infinity), doprovodná jednotka a sekvencer s možností krokového záznamu akordů. K tomu bohaté MIDI možnosti, dotekově citlivý displej a velmi estetický design a solidní zpracování.
Tónový generátor
Má polyfonii 64 hlasů, ale téměř polovina z 396 zvuků je sestavena ze dvou elementů a pak klesá polyfonie na 32 hlasů. V ROM je 19 klavírů, 33 elektrifikovaných a elektronických klavírů a varhan, 47 píšťalových/plátkových, 45 žesťových/vokálních, 32 strunných, 37 strunných trsacích, 26 basových, 59 syntetických a zvukových efektů, 34 laděných bicích a 14 bicích sad. V RAM (kategorie USER) najdete dalších 64 programů a 2 bicí sady. Označení této kategorie neznamená, že byste si mohli programovat zcela nové zvuky, je pouze možné sem kopírovat kterýkoli program ze všech kategorií a sestavit si je do žádaného pořadí včetně možnosti je přejmenovat. Kdykoliv je možné se vrátit k továrnímu nastavení RAM.
Pokud jde o kvalitu zvuků, je skutečně vysoká a byla pro mne příjemným překvapením. Analyzoval jsem důkladně klavírní zvuk z hlediska počtu vzorků - je použito 18 vzorků, rozsah zón sahá od velké sekundy přes tercie (nejčastěji) po kvarty, výjimku představuje nejnižší oktáva, kde je jediný vzorek. Bohužel v obou vzorcích pokrývajících nejvyšší oktávu byla slyšitelná zvuková nečistota, jinak znějí klavíry velmi přirozeně. Pokud bych měl uvést jenom programy, které se mi líbily, musel bych jmenovat skoro všechny (vynikají zejména ty, které začínají slovem Melody): E klavíry (FunkyRoads, ClavMotion), varhany (Organ 3, EuroPipe, Gospel Org, Tone Wheel), harmoniky (MelodyMonica, Harmonica, Fr. Musette, Cassotto), flétny, saxofony (AltoBreath, Folk Sax, Pan Flute, Shaku 1, PurePanLead, snad jenom Soft Tenor má moc dechové složky), žestě (MelodyTrumpet má již navzorkované vibráto a nerovnoměrně temperované ladění!, Dynabone, Sfz
Jak je na digitálních klavírech zvykem, je možné kombinovat dva zvuky nad sebou (Layer) nebo vedle sebe (Split). Pro každý z nich lze nastavit oktávovou polohu a hlasitost, dělicí bod je možné nastavit libovolně.
DSP jednotky
Jsou dvě, reverb se 13 typy (včetně resonancí při stisku Sustain pedálu) a chorus s 24 typy (tady ovšem je mnohem víc typů, které nemají s chorusem ani podobnými modulačními efekty nic společného - exciter, enhancer, distortion, overdrive, ozvěny.). Pro oba procesory se dá nastavit hloubka efektu a tlačítky na panelu je možné je kdykoli vypnout. Jejich kvalita je výborná, jenom při hodně silném úderu např. u Rhodes piana se mi objevilo u dozvuku nepříjemné "střílení".
Doprovodná jednotka
Nabízí celkem 218 stylů, z toho 154 v ROM, 64 v RAM (opět je možné sem zkopírovat kterékoli styly, do jisté míry editovat, přejmenovat je a libovolně seřadit). Jednotlivé kategorie obsahují 16 stylů: 8/16 beat, Dance, Latin, Ballroom, Traditional, Jazz/Funk, R&B/Rock a World. V kategorii Pianist je dalších 26 stylů, které mají jednodušší aranžmá (někdy jenom klavír). Hlasitost doprovodné jednotky se dá nastavovat nezávisle na celkové hlasitosti nástroje.
Styly jsou velmi propracované, jak je u Korga zvykem již mnoho let - mají dvě předehry, čtyři variace, dva přechody (dá se nastavit, která variace bude hrát po přechodu - 9 možností), dvě dohry. Využívají 6 partů - 2 rytmické, 4 melodické, je možné nastavovat individuálně jejich hlasitost nebo je kdykoli vypnout. Dá se zvolit menší aranžmá (Small Acc). Nechybí synchrostart, možnost startovat manuálně nebo pedálem, možnost změnit kdykoli tempo pomocí tlačítka Tap. Tempo a metrum je zobrazováno i opticky - rámeček datakolečka bliká synchronně s běžícím rytmem.
Zadávání akordů probíhá v levé části klaviatury v režimech One Finger, Fingered 1, Fingered 2 (na rozdíl od Yamahy znamená, že se musí stisknout tři a více kláves pro vložení akordu, jinak nereaguje) a Full Keyboard (opět nejméně tři tóny, tentokrát kdekoli po klaviatuře). Je tu možnost zapnout funkci Bass Inversion, která provádí obraty akordů. Nástroj rozezná 33 typů akordů.
A nakonec dvě další související tlačítka: Single Touch nastaví automaticky optimální zvuky a další parametry ke stylu, Ensemble přidává další hlasy k jednohlasé melodii hrané pravou rukou (10 typů).
Styly v RAM je dokonce možné upravovat v těchto parametrech: tempo, rozsah nástrojů v melodických partech, jestli hraje interní, externí nebo oba zvuky, oktávová poloha, stereo pozice, hlasitost, hloubka dozvuku a chorusu, jméno stylu.
Nic víc, nic míň, skvěle a jednoduše vymyšleno, výborně naprogramováno.
Sekvencer
Nabízí 8 stop (řídicí, akordická, klávesová + 5 dalších stop). Údaje o kapacitě paměti v návodu jsou poněkud záhadné: maximálně 16 300 not na jednu stopu, maximálně 40 000 not na jednu skladbu, maximálně 128 000 not (pokud nahrajete 12 skladeb), maximálně 100 skladeb v paměti (celkově pro všechny skladby 72 000 not). A teď si vyberte! Neměl jsem možnost tyto údaje nijak ověřit, ale absolutním a konečným měřítkem je velikost paměti v kB - to je asi 523. Skladby zůstávají v paměti i po vypnutí nástroje.
Nahrává se v reálném čase, určí se stopy, metrum, tempo (jeho změny je možné zaznamenat také), kvantizace a počet taktů v předklepání. Je možné nahrávat i s doprovodnou jednotkou - její data se do paměti nezaznamenávají, pouze řídicí povely (to je chytré, šetří se paměť, na druhou stranu není bohužel možné skladby převést na SMF). Kterákoli ze tří hlavních stop může být nezávisle nahrána, přehrána nebo dočasně vypnuta. Dalších 5 stop může být nahráno nebo přehráno. Nahranou stopu je možné nahrát znovu, nebo se na ni může nahrát další vrstva, případně se dá využít metoda letmého střihu a opravit jenom určité místo mezi nastavenými lokátory (pouze na hranici taktů).
Pro záznam změn akordů (včetně obratů), stylů, jejich formálních částí, zapnutí a vypnutí partů, programů a oktávových poloh pro pravou a levou ruku hranou živě lze využít krokový režim s rozlišením 96 tiků na čtvrtku.
Je tu dokonce možnost editace skladeb, ať už nahraných v reálném čase nebo krokově. Dá se editovat kvantizace, opravovat jednotlivé eventy, vkládat nebo je mazat, včetně interních řídicích povelů výše jmenovaných a inicializačních dat na stopě (program, hlasitost, stereo pozice, hloubka a typ dozvuku a chorusu, program a oktávová poloha klávesových partů). Stopy je možné míchat, dají se vkládat prázdné takty nebo je můžete mazat (a to dokonce i na individuálních stopách!).
Skladby je možné individuálně vyslat do MIDI jako výpis paměti a uložit mimo nástroj.
Klaviatura
Byla pro mne spolu se zvuky největším překvapením a až podezřele mi připomněla vynikající klaviaturu na nejnovější Yamaha Clavinově P120. Korg ji nazývá RH2 (Real Weighted Hammer Action 2) a ve čtyřech zónách simuluje rozdílnou hmotnost kladívek. Rychlostní křivka se dá změnit, je tu celkem 5 typů a šestý rychlostní citlivost vypne.
Ovládání
Díky podsvětlenému dotekově citlivému grafickému displeji 240 x 64 bodů s nastavitelným kontrastem už nemůže být jednodušší. Ten funguje zcela bez problémů, snad jen pro moje klavíristicko-dřevorubecké ukazováčky je zvolená šířka rámečků někdy trochu úzká a byl problém se do ní hned trefit. Naštěstí je mezi sousedícími rámečky malá mezera, ostatně všechno je jen věc zvyku. Vzdálenost virtuálních tlačítek a jiných ovládacích prvků je bez problémů.
Ovládání dále usnadňuje tlačítko Help, kde se zejména japonština dobře uplatní (chcete-li někoho opravdu polekat, přepněte na japonštinu - pak i názvy zvuků a některé další nápisy probíhají v tomto jazyce). Je tu samozřejmě i angličtina.
Tlačítko Display Hold drží stále poslední zvolené okno displeje. Další praktické tlačítko Play Piano kdykoli vrátí nástroj do základního režimu klavíru.
Pod tlačítkem Functions je možno nástroj ladit (427,5 až 453 Hz po krocích 0,5 Hz), transponovat po půltónech (+/- 11) a po oktávách (+/- 2, nezávisle pro oba zvuky navrstvené napravo i pro levý zvuk dělené klaviatury). Dále lze zvolit temperaturu nástroje (10 typů historických a etnických ladění včetně náhodně rozlaďované rovnoměrné temperatury a možnosti programovat 4 vlastní ladění, kde každý tón klaviatury lze rozladit o +/- 50 centů), vztažný tón, další alternativní ladění a jeho vztažný tón (mezi nimi lze kdykoli přepnout pomocí nožního spínače, má-li tuto funkci nastavenou). Dále se programuje funkce nožního spínače (28 funkcí, z těch zajímavějších jmenuji ovládání doprovodné jednotky včetně vypínání sekcí, tap tempo, ensemble a Quarter Tone, kdy se přeladí tóny hrané se stisknutým pedálem o čtvrttón nahoru nebo dolů), jestli Sustain pracuje pro oba zvuky v režimech Layer a Split. Lze nastavit i stereo vyvážení pro oba pravé i levý zvuk, nastavit čas, po který zobrazuje displej aktuálně zvolenou stránku (0,1 až 10 sekund), není-li aktivováno tlačítko Display Hold. Všechna tato nastavení spolu s MIDI parametry se dají uložit do paměti, nebo je možné se vrátit k továrnímu nastavení.
Pro metronom je možné určit metrum, hlasitost a tempo.
Nástroj sám pozná polaritu připojených spínacích pedálů. Rozezná také standardní spínací pedál nebo čtyřpolohový Korg pedál DS-1H pro funkci Sustain pedálu.
Tlačítko Demo je vlevo nahoře, tedy co nejdále od klaviatury, to je v pořádku, když už musí být na panelu (firma jej totiž využívá pro další dvě funkce). Pro předvedení klavírních zvuků je tu 24 demoskladeb (od Bacha po Elgara), dalších 9 ukazuje jiné zvuky a 9 skladeb se věnuje předvedení kompletních stylů. Klavírní skladby lze využít i pro nácvik, protože je možné slyšet jenom part jedné ruky a druhý hrát živě. Dá se změnit i tempo.
MIDI
Je možné nastavit přijímací kanály pro klaviaturu, part pravé a levé ruky, zadávání akordů pro doprovodnou jednotku a šest partů doprovodu (platí i pro vysílání). SP500 může pracovat i v multirežimu - stačí stisknout tlačítko Demo (přijímá na všech 16 kanálech). Dá se vypnout místní řízení, zapnout externí synchronizace, MIDI transpozice nezávisle pro příjem a vysílání, je možné filtrovat typy MIDI dat. Nástroj nepochybně umí mnohem více díky SysEx řízení, ale Korg šetří papírem a podrobnou MIDI implementaci si musí zájemci vyžádat extra. Osobně nemám tuto diskriminační politiku rád. I když někdo tato data nikdy v životě nevyužije, má je mít standardně dodána spolu s nástrojem.
Facit
Nástroj mi vychází ve výsledku velmi pozitivně, protože konkurenční firmy v této cenové třídě nenabízejí nástroj s tolika možnostmi. Za 59 000 Kč získáte skutečně moderní nástroj vybavený vším z technologie, co se do něj vešlo. Vzhledem k ceně bych dokonce konstatoval, že je toho tam víc, než za kolik platíte. Stojí to za vyzkoušení. Určitě budete příjemné překvapení.
Info:
- Digitální klavír s mnoha zvuky, doprovodnou jednotkou a sekvencerem. Cena je 59 000 Kč.
Plus:
-design a provedení
kvalita a kvantita zvuků
kvalita klaviatury
doprovodná sekce
výborně vyřešené mikroladění
kontinuální Sustain pedál
ovládání, dotekový displej
Mínus:
-k dokonalosti chybějí kolečka ohýbání tónu a modulace
jakož i To Host rozhraní
neúplná MIDI implementace
tlačítka Fill In nemají optickou indikaci