Jalapeno Classic - hand-made bicí souprava aneb komu se nelení, tomu se zazelení

Jalapeno Classic  - hand-made bicí souprava aneb komu se nelení, tomu se zazelení
Jalapeno Classic - hand-made bicí souprava aneb komu se nelení, tomu se zazelení

Když se ve mně před časem znovu ozval vnitřní hlas mé kreativity, která volala po změně nástrojů, nemohl jsem to přejít jen tak. Začal jsem se proto pídit a zjišťovat, co by asi tak mohlo onen hlas uspokojit a současně nespustit finanční alarm v racionální oblasti mé muzikantské duše.

Jelikož jsem chtěl skutečný upgrade a žádný kompromis, začal jsem se dívat dost vysoko, ale z toho se mi trochu roztočila hlava. Bubny, které mě zaujaly, jsem si mohl prohlédnout v katalozích či na webových stránkách, ale nikde jsem si na ně nemohl zahrát. Abych byl upřímný, při návštěvě Hannoveru jsem si jednu vyhlédnutou bicí soupravu měl možnost vyzkoušet. Stále více ve mně ale rostla chuť vymanit se z té komerční mašinérie reklamy a najít něco opravdového, nadčasového, něco co si svou kvalitou udrží svou hodnotu i po několika letech. Kde vzít a nekrást? Jak je psáno, kdo hledá, nalézá, a právě tak se stalo.

 

V roce 2005 jsem měl možnost navštívit v Lancasteru na severu Anglie člověka jménem David Nuttall, ručně vyrábějícího bubny značky Jalapeno. Dostal jsem doporučení od zakladatele Psalm Drummers Terla Bryanta, který jako pravý profesionál hrál s lidmi zvučných jmen, včetně John Paul Jones Orchestra, takže za svou praxi vyzkoušel rozličné top nástroje. O těchto bubnech se vyjádřil, že je to Rolls--Royce. Ačkoli si tohoto člověka velmi vážím, byl jsem zpočátku zdrženlivý, protože když už se mám držet automobilové terminologie, potkal jsem už hodně těch, kteří neuznávají nic než BMW a budou se za něj bít ze všech sil. Nicméně důležitou roli sehrálo, že jsem si na tyto nástroje mohl sáhnout, a to několikrát a na různé typy souprav. Výsledkem bylo, že jsem si jako závdavek odvezl z této první návštěvy typického anglického řadového domku 10” efektový bubínek.

 

Konstrukce a vzhled

Posunu se teď o kousek dál v čase až k pointě příběhu, kterou bylo, že jsem si v červnu 2007 vyzvedl svou vlastní soupravu Jalapeno, na kterou jsem záhy odehrál malé anglické turné. Zde jsou velikosti a průměry jednotlivých bubnů. 20 x 18” bass; 14 x 5,5” snare; 10 x 8”, 12 x 9”, 14 x 12” tomy. Každý buben je zevnitř osobně podepsaný výrobcem, ve velkém a malém bubnu je dokonce osobní věnování. Použitým materiálem je finská bříza v povrchové úpravě forest green – lak. Konstrukční zvláštností korpusů na rozdíl od většiny běžně vyráběných bubnů je, že směr dřevních vláken vnějších i vnitřních vrstev korpusu je svislý. Důvodem je, že dřevo „po letech“ rezonuje čtyřikrát rychleji. Bubny jsou zevnitř v konečné konstrukční fázi napuštěny olejem, což způsobuje větší tvrdost dřeva, a tudíž lepší rezonanci. Hrany korpusů jsou seříznuty pod úhlem 45 º . Mušle ve tvaru šestihranu (přiléhající na tělo bubnu) a koule, jíž prochází šroub z ráfku, jsou vyrobeny z mosazi. Pro přímý kontakt a opět dobrou rezonanci bubnu jako celku nejsou mezi mušlemi a korpusem použity žádné plastové či gumové podložky ani pružiny uvnitř mušlí. Tloušťka korpusů je u tomů a basových bubnů 6 mm a tvoří ji dvanáct vrstev dřeva, v případě malých bubnů je to standardně osmnáct vrstev v celkové síle 9 mm. Měl jsem možnost si vyzkoušet i bubínek s velmi silným korpusem (odhaduji mezi 20–30 mm) a úžasně kompaktním zvukem. Tomy jsou zavěšeny pomocí RIMS systému. Basové bubny jsou nevrtané, ale vzhledem k tomu, že se jedná o nástroje vyráběné na zakázku, na základě požadavku je vše možné. Můj 20” dupák je navíc doplněn o držák šlapky, takže pedál neupínáte přímo na ráfek bubnu. Jednak se tím ráfek neodírá a buben tak neleží tělem přímo na zemi. Výšku nastavení lze pomocí dvou šroubů snadno upravit. Určitým, na pohled patrným specifikem, je rozložení mušlí na těle bubnu, kdy tyto nejsou paralelně pod sebou, ale mezi sebou. Krom malého bubnu, je takto osazena celá souprava.

 

Popisovaná souprava patří do řady Classic Series, vedle níž se vyrábí ještě Elite Series. Bubny druhé zmíněné řady se liší tloušťkou korpusů, která je v tomto případě tenčí – 3 mm –, šest vrstev dřeva. Stěny korpusů jsou zesílené na 6 mm (dvanáct vrstev) v místě připevnění mušlí a na 9 mm u hrany bubnu. Výsledkem je vyšší rychlost zvukové vlny, tudíž otevřenější rezonance a hlubší tón. Vzhledem k tenké stěně korpusu se v tomto případě basové bubny nevrtají. U obou řad je možno zvolit si druh ráfků – od ocelových přes die-cast hoops až k dřevěným, březovým. Samostatnou kategorií jsou famózní malé bubny Prestige Series.

 

Rozličné sestavy bubnů Jalapeno

Co je dost unikátní záležitost, jsou „skládačky“ – tzv. Pack-away neboli Russian Doll Kits vyráběné v různých velikostech od malé „matrojšky“ – The Babushka Kit až po The Mother Russian s „bonhamovským“ dupákem 24 x 19”. Tyto soupravy jsou skutečně konstruovány tak, aby se vše dalo složit do sebe, tedy basový buben a kotel jsou rozříznuté po obvodu. Osobně jsem tomu příliš nevěřil, dokud jsem si na to nezahrál. Měl jsem možnost vyzkoušet „matrjošku“ s dupákem 18 x 16” produkujícím neuvěřitelně konkrétní, plný, basový zvuk, a virblem 13 x 5”, který je svým úžasně barevným, živým, zvonivým zvukem ozdobou soupravy. V loňském roce jsem si potřeboval za účelem hraní na britských ostrovech půjčit bubny a dostalo se mi většího pack-away modelu s názvem The Rocker. To zahrnuje 22 x 19” dupák, 14 x 5,5” virbl, 12 x 10” tom a 16 x 13” floor tom. Vše v jednom Hardcase opatřeném kolečky, takže se celá souprava celkem v pohodě vejde do kufru průměrně velikého kombíku. Určitě vás napadnou oprávněné pochybnosti, jako například že každý zásah do korpusu se musí někde negativně projevit. Ono to ale hraje, a to dost dobře.

 

Jak to hraje?

Výrobce Jalapeno standardně osazuje své bubny blánami Aquarian, ale jak už bylo řečeno, náš zákazník náš pán. Moje souprava (malý buben a tomy) je osazena pískovými blánami Aquarian Texture Coated a rezonačními Classic Clear. Na velkém bubnu je Aqaurian Force I Clear (jednovrstvá čirá blána s tlumicím okružím na vnitřní straně) a rezonanční Evans EQ3 Frosted. Vyzkoušel jsem alternativu v podobě pískovaných i čirých Evans G1, ale vrátil jsem se zpět ke značce Aquarian. Krom jejich trvanlivosti se mi velmi líbí jejich tonalita, která umocňuje celkový přirozený zvuk těchto nástrojů. Terl Bryant to vyjádřil velmi trefně: „Bubny, které vyrábí David Nutall, jsou jedinečné. Jejich zvuk je silný a současně však překvapivě tonální a dynamický. Můžete na ně hrát razantně, a dostanete autentický rokový zvuk, můžete na ně hrát jemně, a těšit se z barevných jazzových tónů.“ Hraji na bubny Jalapeno už téměř dva roky a stále mě něčím příjemně překvapují, především širokým spektrem ladění. Můžete nechat blány volnější, dostanete hlubší, rokový zvuk, můžete blány utáhnout, ale ani jedno ladění neubere těmto nástrojům nic z jejich barevnosti a dynamičnosti, což ocení zvláště hráči pohybující se v různých žánrech. Jsou to mé první bubny, u kterých se nemusím potýkat s tlumením, a to ani v případě velkého bubnu – žádný hadr! Hrál jsem na tuto soupravu v různých akustických prostředích, od malých klubů až po sály, včetně sportovní haly. Je víc než příjemné mít zvláště v klubových prostorách na pódiu dobrý akustický zvuk a nemuset se držet při zdi, když potřebujete jít dynamicky nahoru. Většina zvukařů, kteří zatím tyto nástroje zvučili, byla nadšená, jelikož mohli nechat korekce téměř na rovno. I spoluhráči mě mají nějak raději, prý sami sebe na pódiu slyší a nejsou válcováni mohutným zvukem bubnů. Co víc si přát?

 

Když už jsem u těch plusů, tím největším je pro mne poměr kvalita vs. cena. Dostalo se mi zvláštní výsady v podobě nestandardní ceny, kterou z pochopitelných důvodů uchovám jako obchodní tajemství. Na rozdíl od Cimrmanů mohu alespoň naznačit, že za peníze, které jsem za tyto bubny zaplatil, včetně futrálů zn. Hardcase na celou soupravu, bych si u nás koupil pouze soupravu střední třídy. Na webu najdete sice ceník, ale v případě zájmu si můžete troufnout očekávat výhodnější, „customer-friendly“ nabídku. Jinou nevýhodou je, že tyto nástroje nenajdete v žádné obchodní síti a i přes komunikační výhody internetu, je nesporně důležitý osobní kontakt. Chystáte-li se do Anglie, doporučuji.

Abych nepřetížil váhy pouze jedním směrem, měl bych rovněž zmínit mínusy. Přiznám se, že ač se snažím o maximální objektivitu, hledají se mi negativa poměrně těžko. To víte, když je člověk zamilovaný... Nicméně se jedná o ruční výrobu, takže i zde platí, že kdo hledá, nalézá. Na rozdíl od komerčně vyráběných nástrojů renomovaných firem, kde je design dotažen k velké dokonalosti už i u nižších či středních řad, lze při bližším ohledání u Jalapeno najít mouchy v podobě povrchové úpravy. Například na velkém bubnu jsou místa, kde se nepodařilo dosáhnout stejného lesku lakovaného povrchu, čehož si ovšem bez podrobného zkoumání téměř nevšimnete. Ostatně David Nuttall osobně preferuje, a tudíž i doporučuje, voskovou povrchovou úpravu, kterou lze v případě poškrábání snadno zaretušovat.

 

Suma sumárum bubny Jalapeno jsou úžasnou alternativou pro ty, kdo hledají originalitu, barevnost nikoliv pouze vizuální a široký rozsah dynamiky. To vše za velmi dobrou cenu.n

 

Info:

Bicí souprava Jalapeno řady Classic je ručně vyrobená v Anglii a osazena blánami Aquarian Texture Coated (MB, TT) Aquarian Force I (VB), dodávaná ve futrálech Hardcase. Ceny souprav se pohybují od 1600 do 2000.

 

Plus:

vynikající tonalita

zvuková barevnost a dynamika

široký rozsah ladění

 

Mínus:

nepatrné odchylky v lesku laku u velkého bubnu

 

Specifikace:

bass drum: 20 x 18”

snare: 14 x 5,5”

tomy: 10 x 8”, 12 x 9” a 14 x 12”

materiál: finská bříza

Psáno pro časopis Muzikus