IK Multimedia AXE I/O - zvuková karta určená pro kytaristy
Zasekni a nepusť...
... svůj kytarový zvuk
Zvukovek jsou mraky, těžko se v nich vyznat. Hodně z nich disponuje tzv. nástrojovým vstupem, který se vyznačuje hlavně vysokou impedancí. Kdo si někdy zkusil zapojit kytaru do linkového vstupu, tak ví, jak to umí požrat signál, a z kytary začne lézt jen „pára“. A i když použijete onen nástrojový vstup, tak to mnohdy nebývá ono. Teď mám tady na stole zvukovku, která slibuje, že by mohlo být vše jinak. Koneckonců i ovládací prvky vstupní sekce vypadají více než nadějně. Tak pojďme na to.
Ale nejprve pohled jako na řadovou zvukovku
AXE I/O je designovaná jako „stand alone“ a můžete ji míti na stole nebo na mixáku ve studiu či podobně. Při potěžkání působí fortelně a stabilitu zajišťují nalepovací gumové nožičky. Pokud si odmyslíme prvky předního panelu týkající se kytary, tak vše je jako u klasické zvukovky. Dva vstupy s volbou zdroje zvuku: mikrofon, linka a nástroj a ovladači zesílení, tedy gainy. Spínač fantomu 48 V. LED diody indikují jak volbu zdroje zvuku, tak i jeho úroveň. Další LED diody indikují aktivitu MIDI a USB. Ovladač monitoru nastavuje poměr přímého signálu bez latence a signálů procesovaný počítačem. Pak je zde ještě výstup na sluchátka s ovladačem úrovně a ovladač hlavního výstupu Master. Výstup Amp Out se od klasiky ale už liší, o tom ale později.
Zadní panel, až na vstupy pro externí pedály, nabízí u zvukovky očekávané prvky: MIDI In/Out, USB (2.0), konektor napájení s vypínačem, čtyři výstupy a vstupy XLR mikrofon/linka. Toť vše. Tedy ještě zámek Kensington. Pomocí něj si můžete AXE „přidělat“ ke stolu ocelovým kabelem, který by měl jít přestřihnout jen obouručnými pákovými nůžkami.
Podíváme-li se na parametry zvukové karty, jako jsou odstup šumu, zkreslení, dynamický rozsah, frekvenční rozsah, vzorkovací frekvence či bitová hloubka převodníků, tak si myslím, že plně splňuje standardy, které vyhoví ve většině použití i v profesionálních studiích. O domácích studiích nemluvě.
Po nainstalování ovladačů vám obživne Ovládací panel, který velmi účelně kombinuje funkce normální zvukovky s funkcemi, které jsou určeny pro kytaristy.
Krátce řečeno, dobrá zvukovka.
Podívejme se na vstupy pro nástroje
Druhý vstup je jednoduchý a klasický s velkou impedancí 1 MΩ, což svědčí kytarovým snímačům, neboť díky vysoké impedanci nepožírá jejich signál, a tedy zachová jejich barvu. Zato první vstup nám zabere trochu více času.
Přepínač mezi aktivními a pasivními snímači přizpůsobí vstupní obvod, jeho impedanci a citlivost tak, aby co vše nejlépe vyhovovalo těmto typům snímačů.
Dále můžeme zvolit typ vstupního obvodu. Přepínač v poloze JFET využívá tranzistory tohoto typu, které přidávají do zvuku trochu harmonických, čímž se změní jeho barva a zvuk se stane teplejším. Naopak poloha Pure aktivuje lineární vstupní obvod, bez harmonických, a zkreslení, a tím získáme zcela čistý a konkrétní zvuk. Tato funkce je aktivní pouze pro režim pasivních snímačů.
Posledním prvkem na druhém vstupu je ovladač Z-Tone. Velikost vstupní impedance jakéhokoliv kytarového vstupu má vliv na zvuk, neboť tím, že různě zatěžuje elektromagnetické kytarové snímače mění, a to dost zásadně, barvu jejich zvuku a i pocitovou odezvu. A právě Z-Tone tuto impedanci plynule mění, což se nakonec projeví změnou zvuku od ostrého po zastřený, a i pocit mohutnosti či tenkosti se bude měnit. Proto je tedy jasné, že tato funkce nemůže rovněž fungovat pro aktivní snímače, neb ty nejsou z principu impedančně závislé.
Re-Amplification
Zde není českého ekvivalentu pro tuto funkci. Snad „znovuzkreslonahrávaní“. :-) Zde se tedy zastavíme u výstupu Amp Out na předním panelu. Je to pátý a nezávislý výstup, ať už kytary zapojené na vstupu nebo kytary, která hraje z nahrané stopy v DAW. Navíc ho lze odpojit od země (softwarově v Ovládacím panelu), aby se omezil brum zemních smyček, který nás kytaristy nezřídka trápí. A celé to spočívá v tom, že si nahrajeme kytaru do jedné stopy. Při následném přehrávání připojíme k Amp Outu buď svoje krabičky, které zavedeme zpět do prvního vstupu anebo kombo, které pak sejmeme mikrofonem a připojíme do mikrofonního vstupu. V DAW může nahrát nový zvuk do další stopy. Jak prosté. :-) V praxi jsme schopni změnit zvuk kytary tak, jak si o to říká nahrávka po nahrání dalších nástrojů, zpěvu... Koneckonců i při masteringu můžeme zjistit, že to není ono, a kytaru přetočit, pardon „přere-amplifikovat“. :-) V praxi to bude tak, že si nahrajete úplně čistou kytaru do jedné stopy, což jde přes výstupy na zadním panelu. Aby se zachoval charakter hry na zkreslenou kytaru, tak si do výstupu Amp Out zapojíte svoje kombo, kde bude slyšet zkreslený zvuk či crunche (konec konců i delay nebo reverb či wah bude mít vliv na styl vaší hry). A pak už můžete vesele „re-ampovat“ a nahrát si různých stop kolik chcete.
Další kytarové „fjůčurky“
Tou první je kytarová ladička na předním panelu a na zvukovkách opravdu nebývá. Stačí zapnout a ladit. Praktické.
Externí pedály lze na zadním panelu připojit dva. A může to byt jak nožní přepínač či dvojitý přepínač, tak expression pedál (kontinuální změna parametru, jako například volume nebo wah) v libovolné kombinaci. Signál z nich je převeden na MIDI hodnotou a pak lze jimi ovládat přiřazený parametr, který si nastavíte v Ovládacím panelu. Včetně toho, na jakém MIDI kanálu se bude vysílat. Musím říci, že tohle je opravdu fajn. Máte možnost nastavit tyto pedály tak, aby fungovaly zcela klasicky. Ale pokud chcete experimentovat s parametry reverbů, chorusů, zkreslení..., tady se vyřádíte.
Poslední funkcí, na kterou se podíváme, je ovládání AmpliTubu. Kdo neví, je to software simulující kytarové aparáty, bedny, krabičky, nahrávací místnosti a snímací mikrofony. Pomocí digitálního krokového kolečka z předního panelu se můžete v Amplitubu prohánět jeho presety, tedy zvuky, které jsou v AmpliTubu přednastavené.
Ovládací panel
Někdy bývám z ovládacích panelů zvukových karet trochu nešťastný. Jsou spartánské a moc toho nenabízí. Panel AXE I/O ale musím pochválit. Pro práci kytaristy je to úplně v pohodě. Nejvíc mě odvázalo tlačítko Gnd Lift. :-)
Zvuk vstupu jedna, který nás asi nejvíce zajímá
Vliv Z-Tone na barvu a tloušťku zvuku je opravdu značný a dal by se přirovnat k aktivní tónové cloně, s tím že se mění i vydatnost tónu. Musím říci, že pro mne krajní polohy nebyly příliš použitelné, ale v rozpětí od 9 do 12 h pro nabroušení tónu a od 12 do 15 h pro zmohutnění a zastření tónu byl zvuk dobrý. Navíc průběh při otáčení ovladačem nebyl lineární a myslím, že každý snímač bude na změnu impedance reagovat jinak. Vliv změny rovněž narůstá se zkreslením.
Jak jsem napsal, volba presetů v AmpliTubu mne příliš neoslovila, ale jinak pro mne opravdu měl zajímavý vliv na zvuk AmpliTubu ovladač Z-Tone, a to hlavně u zvuků crunche. Pro některé simulace zesilovačů šlo nastavit crunche od tzv. papírku až po docela bručivý a chrčivý. Když zatáhnete myší za roh Ovládacího panelu, tak se zvětší. Dříve to u zvukovek nebývalo zvykem. A nakonec IK Multimedia při zakoupení AXE I/O vám po registraci AmpliTube 4 Deluxe ke kartě dá. Plus další zajímavé efekty pro T-RackS, jako třeba Tape Echo, Vintage Tube Compressor Limiter/ Model 670... no, je jich asi patnáct. A Ableton Live 10 Lite.
I pocit ze hry, kdy u linkových vstupů karet máte pocit, jako by se zvuk vytrácel, tak zde to bylo v pořádku. I když přeci jen jsem zaznamenal rozdíl mezi hlavním výstupem do studiových monitorů a výstupem Amp Out do lampového komba.
Volba mezi JFET a Pure byla hlavně znatelná, pokud byl Z-Tone otočen doleva, kdy byly zvýrazněny vyšší středy, kde se zvuk v poloze JFET v těchto středech zakulatil a zesílil, naopak při Pure se ztenčil a měl větší tendenci nacinkávat. Přepínač pro aktivní snímače neměl na zvuk žádný vliv, neboť vstup je od snímačů elektronicky oddělen a chová se podobně jako linkový signál. Lze tedy říci, že první vstup s ovládacími prvky má široké možnosti nastavení barev a jeho, použil bych zde výraz „kytarová muzikálnost“, je dobře vyřešena.
Pár slov závěrem
Jak jsem předeslal, musím říci, že slib byl splněn. Karta se opravdu odlišuje od běžných zvukovek a je vybavena skvěle pro nahrávání ve studiu. Díky možnosti připojení externích pedálů se můžeme posunout i na pódium. Lze hrát přímo do FOH využitím simulací AmpliTubu (ani zde se bez počítače, kde bychom AmpliTube rozběhli, neobejdeme) plus si k výstupu Amp Out připojit klasický aparát. Zvukař by nakonec mohl pracovat s oběma signály. Fantazii se meze nekladou. Jasně, nic pro kytarové puristy kytara-kabel-lampáč. :-)
Chod ovladačů je příjemně tuhý, působí důvěryhodně. Instalace ovladačů a integrace do DAW byla bez problému. Alespoň za PC to mohu říci.
Takže pokud jsi kytarista nebo baskytarista a trávíš hodně času se svým DAW, tak „ikáčka“ pro tebe vyrobili skvělou, a řekl bych originální, zvukovku, která pro tebe udělá hodně dobré a poctivé práce.
Info:
IK Multimedia AXE I/O je zvuková karta určená pro kytaristy. Kromě standardních vlastností a parametrů studiových karet je vybavena i „kytarovými“ funkcemi, které z ní dělají silný kytaristický nástroj jak do studia, tak na pódium. Její cena je 9790 Kč.
Plus:
originální řešení
studiové parametry
Ovládací panel
možností nastavení kytarového vstupu
Re-Amplification
Gnd Lift u výstupu Amp Out
Mínus:
Listování v prestech AmpliTubu pomocí digitálního kolečka není příliš obratné, ale je to věc zvyku.
Ladění není úplně komfortní kvůli pouhým třem indikacím, dole, nahoře a naladěno.
Uvítal bych možnost zamontování do racku.
Technická specifikace
vzorkovací frekvence | 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4, a 192 kHz |
bitová hloubka | 24 bitů |
fantomové napájení | 48 V |
USB | 2.0 |
frekvenční rozsah 1–4 | 3 Hz až 32 kHz |
rozměry | 23,8 x 21,1 x 5,3 cm |
hmotnost | 1,3 kg |
operační systém | 64 bitů, W7 nebo macOS 10.11 nebo pozdější |
Web