Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40 - vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače

Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40 - vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače
Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40 - vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače

Ať už jsme fanoušky této německé značky, nebo ne, musíme jí přiznat, že se jí podařilo pořádně zamíchat kartami na trhu kytarových zesilovačů. Kettner nejednou zvítězil v kategorii zesilovač roku od odborné poroty NammShow v L.A. Nahlédl jsem také do pořadí prodejnosti u renomovaných prodejců, a pokud není GrandMeister přímo první, najdete ho nejspíš v první pětce. Takže jsem nakonec „sám a rád musel uznat“, že se v Hughes & Kettner trefili.

Před několika lety od nich pronikla informace, že trendem se stalo a bude to tak pokračovat i v následujících letech hlavně hrát potichu, ať už v malých klubech nebo na „tichých podiích“ do in-ear sluchátek, natáčet si dema doma (myšleno domácí demosnímky), umísťovat vlastní videa na YouTube, posílat jejich odkazy přes Facebook a nechávat se vyhledávat Googlem. Nejen proto vznikl trefný slogan „Rock on stage - Play at home - Record at night“. Možná to u někoho vzbudilo pohrdavý úšklebek, ale po cca šesti letech je GrandMeister pojmem a patří k úspěšným a vyhledávaným zesilovačům. A naopak to vypadá, že se většina kytaristů přizpůsobila tomuto trendu a zmenšuje své vybavení.Při testu budu proto vycházet z toho, že původní GrandMeister v první verzi je po čtyřech letech na trhu poměrně známý, vyšla na něj řada recenzí, a proto se zaměřím především na zmíněný facelift. GrandMeister Deluxe zůstal nadále v kovovém šasi s modře prosvětleným čelním panelem, tak charakteristickým pro tuto značku. Mimochodem, to kovové šasi je skvělé pro odvod tepla, protože ty lampy jsou prostě „hot“. A jedna poznámka: Jednou v testu někdo napsal, že to nemůže vydržet horkou letní noc, plnou vášně na bujarém festivalu. Tak toho se skutečně nebojte. Ten kovový obal to skutečně stačí uchladit.Z hlediska konstrukce je zesilovač vybaven dnes často používanými 4x EL84 a 3x 12AX7. Maximální výkon 40 W. Nic nového, nic převratného. Elektronky pocházejí z Čínské lidové republiky, zcela jistě proto, aby byly za lidovou cenu. Nic proti nim, jsou pečlivě testovány v Německu na speciálním zařízení. Kdyby vás to zajímalo, lze zesilovač poměrně jednoduše „vytunit“, a to vhodnými kombinacemi pre-ampových nebo výměnou párovaných koncových lamp díky zabudovanému obvodu TSC, který nastaví bias zadarmo a bez servisního technika. Na webu najdete řadu doporučených kombinací pro tento zesilovač a doporučí vám je i dovozce. Pokud byste chtěli znát názor na upgrade dražšími elektronkami, pak za mne „ano“, poznáte to.

Na první pohled se na předním displeji neodehrály žádné změny. Snad jen dojem luxusnějšího barevného provedení. Zůstala velice nadstandardní výbava týkající se ovládání. Zleva doprava: vypínače Power a Standby, pak Master (volume) a tím končí neprogramovatelná část. Všechny další ovladače, tedy jejich nastavení se ukládají pomocí speciálně dělených potenciometrů do 128 pamětí. Je to Presence, Resonance, Reverb, Treble, Mit, Bass, Volume a Gain. Zbývající ovladače jsou tlačítkové (Store, přepínač FX Access, Boost) a poslední je otočný volič kanálů (Clean, Crunch, Lead a Ultra). Vše je přehledné a pracuje, jak má. Problémy může způsobit, když zapomeneme, že je aktivní tlačítko FX Access, které důmyslně změní funkce korekcí na nastavení efektové části (Delay Level, Feedback, Time...). Pak se můžete divit, že vám nefunguje Gain nebo hlasitost kanálu, ale zapnul se vám Chorus, a ještě je čím dál víc hlasitější. Teď vážně, skvěle vymyšleno z hlediska úspory místa. Je zde ještě řada „skrytých možností“, o kterých většinou uživatelé ani neví. Například, stisknutím Store a FX Access se přepínáte do globálního režimu, kde se dá nastavit globální ekvalizér pro všechny zvuky nebo naopak globální výkonová brzda. Ačkoliv hlavní devizou je právě možnost ukládání jednotlivých zvuků do paměti, můžou se i tyto dvě varianty hodit.

Naopak na zadním panelu je patrná zásadní změna u Red Boxu, který slouží ke zvučení bez použití mikrofonu, tedy pro přímé propojení s mixážním pultem. Přibyly zde ovladače pro volby Vintage a Modern, velikosti boxu Small a Large, volbu signálu Line a Mic, Off a On.

Pár poznámek: Tento Red Box AE je skutečný posun v kvalitě. V mnoha případech zastíní na live vystoupeních mikrofon, jednoznačně pak při nízkých hlasitostech. Pro mě osobně je nastavení: Vintage, Small, Line, On. To znamená, že preferuji vintage zvuk kytarového kabinetu, velikost bedny 1x repro (je konkrétnější než 4x 12 Large), volba Line závisí na možnostech mixpultu a On znamená, že Red Box je zapnutý.

Jinak na zadním panelu najdete připojení pro MIDI, sériovou efektovou smyčku, Line Out (výborný pro výstup na rackovou ladičku), nastavení Noise Gate, TSC (nastavuje klidový proud pro výkonové lampy, kontroluje je a zabezpečuje „dobrý“ zvuk po dobu životnosti lamp). Ovládá se buď automaticky při zapnutí zesilovače nebo zasunutím trsátka do štěrbiny. Následuje Power Soak - výkonová brzda s režimy 40 W, 20 W, 5 W, 1 W - a režim Silence, kdy nemusíte mít připojený reproduktor. Zde opět poklona. Pokud vytáhnete jack z výstupu pro reprobox, automaticky se zapne režim Silence, tedy ta automatická zátěž, takže se vám nemůže stát, že byste zničili výstupní trafo nebo elektronky, když zapomenete připojit reproduktor nebo používáte zesilovač bez reproboxu, například pro nahrávání do zvukové karty nebo na pódiu s in-ear odposlechem.

 

Lunchbox je označení nádoby na jídlo. U nás v širším pojetí „jídlonosič“ (protože jsme vynalézaví, vylepšili jsme jednoduchý lunchbox na přenášení více chodů, tedy na multi meal lunchbox). Později tento pojem začal označovat vše, co je malé a pohodlně přenosné. S rozvojem minizesilovačů se však pojem lunchbox spojil se slůvkem amp a začal se používat i pro malé zesilovače, lehce přenosné, obvykle s výkonem okolo 15 W a určené na samém počátku vzniku této kategorie pro cvičení a nahrávání. Postupně se tak zobecnil i nový název kategorie zesilovačů, které byly původně určeny k nahrazení výkonově silných zesilovačů, které hrály jen při vysokém výkonu a nebylo je možné použít doma nebo v menších studiích.

 

Výrobce chtě nechtě musel vybavit zesilovač funkcí AES podle nějakého nařízení nějaké komise EU. Tato funkce vypne po 90 minutách zesilovač, pokud není v provozu (tedy nedostane žádný signál na vstupu). Chápu šetření energií, ale když přijdete po zvukovce na pódium a zesilovač nesvítí, což v tomto případě vidíte opravdu zdaleka, může vás, než si na to zvyknete, klepnout. Tuto funkce lze ale malým přepínačem vypnout.

A teď ke zvuku. Předlohou modelu Deluxe byla vlajková loď Huges & Kettner TriAmp MKIII. Technologicky to nedokáži posoudit, nicméně, ať už byla předloha jakákoliv, zvuk se prostě povedl. Výrobce zacílil do dvou cílových skupin. Jedna jsou vyznavači vintage zvuku, kteří se pohybují od zvuků Fender po Marshall z 80. let, a druzí jsou, řekněme, metaloví nadšenci. Myslím, že tento záměr trefil do černého v obou případech. Pokud doposud někdo měl výhrady k německému zvuku, tak tady ztratí převážnou část argumentů. Čistý zvuk umí být nádherně křišťálový, ale pokud na něm použijete humbuckery, získáte při vyšším gainu i naturální crunch. V jakékoliv poloze ovladače Gain výborně funguje boost. Kde jeden kanál končí, druhý začíná. Crunch opět velmi citlivě reaguje na typ snímačů a najdete na něm jemný crunch pro Strata, ale i bluesový lead, klasický hardrockový sound a pro mě osobně i povedený brown sound. Lead a Ultra jsou pro mě dobře použitelné sólové zvuky bez jakýchkoliv výhrad s možností dokopnutí pomocí boostu, tedy jednak vyšší gain, ale hlavně zase možnost jiné barvy. Takže zvukově za mne: Není to facelift, ale zcela zásadní změna. A to k lepšímu. Uvedl bych, že zesilovač výborně reaguje na polohu potenciometru Volume a prostřední tónové clony.

K zabudovaným efektům se odvažuji říci toto: Museli byste hodně přitlačit na peněženku, abyste našli efekty, které se tak příjemně pojí se zvuky, a hlavně je nekazí. Možná nemají tolik ovládání jako jiné středně cenové značky, ale fungují. Noise gate, který kontroluje nežádoucí ruchy a šumy, jak na vstupu, tak v efektové smyčce, pracuje velmi jemně a nastavíte jej zřejmě k plné spokojenosti.

Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40 - vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače
Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40 - vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače
Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40 - vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače
Hughes & Kettner GrandMeister Deluxe 40 - vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače

Na závěr možná zmínka o doporučeném footswitchi FSM432 MKIII. Na první pohled je to běžný MIDI ovladač a mne na něm zaujalo několik věcí: Jednak připojení expression pedálů, kterými můžete ovládat v reálném čase jakýkoli parametr, ale především možnost vypnout režim Preset a používat jej jako přepínač kanálů a boostu. To, že nepotřebuje zvláštní napájení, považuji při německé dokonalosti za samozřejmé. Možná mě napadá, že jediným nedostatkem je chybějící ladička. Pomocí tohoto pedálu a modulu WMI-1 se můžete připojit k aplikaci pro iPad a ovládat nastavení na tabletu.

Přál bych všem výrobcům víc takových faceliftů. Faceliftů, které nejsou jen pouhou kosmetickou změnou, ale posouvají užitnou hodnotu o pořádný kus dál. Myslím, že GrandMeister Deluxe přinese výrobci mnoho spokojených zákazníků. Já mezi ně patřím.

A na úplný závěr si dovoluji nastínit tezi, že podle mne je GrandMeister Deluxe zajímavým vyplněním prostoru, který se nachází mezi vesmíry nazývanými Kemper Profiler a klasický, lampový, hlasitý, těžký zesilovač.

 

Info:

Hughes & Kettne GrandMeister Deluxe 40 je vylepšený model univerzálního celolampového kytarového zesilovače se čtyřmi základními kanály, výkonovou brzdou, efektovou smyčkou, možností ukládat kompletní nastavení zvuku do 128 bank, zabudovanými dozvukovými i modulačními efekty, možností ovládat přes MIDI a aplikaci na mobilním telefonu, s automatickým nastavením biasu... Cena je 32 190 Kč.

 

Plus:

vynikající zvuk

možnost ukládání zvuků do 128 pamětí

kvalitní efekty

jednoduché ovládání

nadstandardní výbava

myšleno na detaily - např. zadní vývod na rackovou ladičku

zdarma aplikace pro iPad

velikost a hmotnost

obal v ceně

 

Mínus:

Vyšší cena, která ale odpovídá výbavě.

Ladička by mohla být součástí footswitche.

Funkce AES může přivodit infarktový stav.

Footswitch, podstatný pro ovládání, není v ceně, stejně jako modul pro připojení k iPadu.

 

Technická specifikace

výkon 40 W
výkonová brzda 20/5/1/0 W
lampy (zesilovač) 4x EL84
lampy (predzesilovač) 3x 12AX7
kanály Clean, Crunch, Lead, Ultra
reverb digitální pružinový
efekty Multi-FX: Tap Delay, Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo
MIDI In, Out/Thru
simulace reproboxu Red Box AE (Ambience Emulation)
speciální výbava Deluxe Tone Technology, Preset/Global Power Soak, Noise Gate, programovatelné potenciometry Smart Rotary Controls, TSC (Tube Safety Control) – automatický bias
efektová smyčka sériová, programovatelná
výstup repro 1x 8–16 Ω
rozměry 445 x 170 x 150 mm
hmotnost 7,7 kg
footswitch FSM–432 MK III (není součást balení)
příslušenství ochranný obal, napájecí kabel

 

Web

hughes-and-kettner.com/products/grandmeister/grandmeister-deluxe-40/

Psáno pro časopis Muzikus