Godin Session - univerzální kytara typu stratocaster

Godin Session - univerzální kytara typu stratocaster
Godin Session - univerzální kytara typu stratocaster

Po čase opět dostávám na test další zajímavou elektrickou kytaru z produkce kanadské firmy Godin. Patří mezi novinky a jsem opravdu zvědav, zda Robert Godin dodržuje nastavenou laťku vysoké kvality, na kterou jsme zvyklí. Nástroje Godin se již nastálo zakotvily v pomyslné první lize, jak použitými materiály, tak i perfektním dílenským zpracováním. Ačkoli takřka celá široká produkce pochází buď z Kanady nebo USA, jejich cena je pro český trh více než příznivá. Troufám si tvrdit, že snese srovnání se značkami mnohem slavnějšími, a je veřejným tajemstvím, že jejich loga jsou nasazována na hlavice kytar právě v továrnách Godin. Sám vlastním již několik let model Freeway Classic, a proto se těším na srovnání...

Popis

Tvarově vychází ze známého typu stratocaster, který se dobře prosadil jako naprosto univerzální nástroj. Patří do série Performance. U Godina je to tak trochu odklon od ostatních modelů, jejichž design má poněkud uniformní charakter superstrata a vzorem se stal populární Freeway Classic. Tělo je tedy u Sessionu větší, robustnější a také těžší. Materiál na stavbu se jmenuje Canadian Laurentian Basswood, tedy česky řečeno jakási kanadská laurentská lípa, o které slyším poprvé. Jak vidno, výrobci již zkouší leccos. Od dob geniálního Lea Fendera se toho na stratu moc nezměnilo, protože konstrukce je daná: rezonannční dřevo na tělo, javorový krk a javorový nebo palisandrový hmatník. Krk je přišroubován a máme zde skládačku, kde nejvíce práce dnes udělají počítačem řízené stroje, na rozdíl od továren firmy Gibson, kde je dodnes největší podíl lidské práce (ovšem také cena tomu odpovídá a firma si na tom zakládá). Současné technologie umožňují již takřka dokonalou výrobu i použití nejrůznějších materiálů a největším snem každého výrobce je prosadit se designově. To však není snadné, protože karty jsou již rozdány a ne každému se to podaří. Proto i Godin kráčí svou cestou a myslím, že se mu docela daří. Stal se výrobním gigantem a v jeho produkci nalezneme širokou škálu nástrojů jak akustických, tak i elektrických.

 

Velkým krokem do budoucnosti je i použití MIDI a napojení se na syntezátorovou oblast. Mnoho hudebníků o tom ví své. Session tedy oplývá všemi atributy dobré elektrické kytary a na přední straně nalezneme trojici snímačů a pětipolohový přepínač à la stratocaster.

 

Snímače jsou ukotveny v třívrstvém světlém pickguardu s nápisem Godin u spojení krku s tělem. Tvarově připomíná kryty na telecastru. Kombinace je klasická - 2x single coil a 1x humbucker u kobylky - ten je ovšem zvlášť a má chromovaný a u Godina nezvyklý kryt, ukotvený v černém rámečku. Toto provedení na mne působí trochu nesourodě a rušivě. Možná tím chtěl Godin zvýraznit právě poslání kytary jako modelu určeného na session produkce, a tím i jeho univerzálnost. Elektronika je doplněna dvojicí potenciometrů - Volume a Tone - s push-pull prvkem. Na knoflíku clony tedy můžeme rozpínat cívky humbuckeru. Tím ještě více vyniknou zvukové možnosti. Oba knoflíky jsou chromované.

Godin Session - univerzální kytara typu stratocaster
Godin Session - univerzální kytara typu stratocaster

Kobylka je provedena velice kvalitně a jako klasické jednozvratné vibrato je uložena na dvou pivotech. Seřízení je snadné a de facto opět kopíruje strata. O dobrý chod se starají tři pružiny, které však nebyly příliš seřízeny na tah (pohyb pákou vyžadoval značné úsilí), ale to je asi ten nejmenší problém. Páka vibrata je šroubovací bez koncového úchytu, tedy rovná.

 

Rolny na přichycení jsou opět v chromu a umožňují nasazení zámků na řemenu. Na spodní straně nalezneme klasicky kryt na mechaniku vibrata a kryt pro potenciometry.

 

Všechny kryty jsou v krémové barvě. Vstup pro konektor jack je na boku těla, chráněn oválným krytem chromovaným. Tělo má ergonomické zešikmení jak na spodní straně, tak i pod pravou rukou. Barva nástroje je vyvedena v temně rudé metalíze. Vyvážení kytary na řemeni je naprosto perfektní - tělo je dosti masivní.

 

Krk

U Godina obvyklý rock maple - tedy velmi tvrdý javor z jednoho kusu s rovnými léty. Godin opravdu dbá na pečlivý výběr dřeva na krky a zpracování je také prvotřídní. U kytary je to, myslím, docela zásadní prvek a každý kytarista musí mít dobrý pocit hratelnosti. Proto opravdu dobrý výrobce věnuje maximální úsilí při konstrukci a provedení krku. Technologie Plek dnes prakticky umožňuje nasazení a zpracování pražců strojově za pomoci počítačů s odchylkou jedné desetiny milimetru. Takové krky jsou pak opravdovou lahůdkou pro hráče.

Hmatník je u testovaného nástroje také z javoru a působí v kombinaci s krémovým krytem a snímači velmi pěkně. Orientační značky ve tvaru puntíků jsou černé. Krk obsahuje dvaadvacet pražců a ty jsou precizně vsazeny. Mají užší rozměr než jumbo a podle známé pravdy tak zlepšují přesnost ladění. Hlavice je klasika - opět fenderovská. Má šest olejových mechanik v řadě s logem výrobce a názvem modelu. Umístěny jsou zde i kvalitní srážeče pro první čtyři struny. Krk je nasazen k tělu na patnáctém pražci a lakován je polomatným lakem, příjemným na dotyk.

Godin Session - univerzální kytara typu stratocaster
Godin Session - univerzální kytara typu stratocaster

Zvuk

Po řádném vyzkoušení ve fusion kapele, kde jsem se snažil zpracovat co nejvíce zvukových možností, jak kombinací v nastavení snímačů, tak i laborováním lampového komba, jsem byl velmi příjemně překvapen. Určitě se nabízí srovnání se stratocasterem, ze kterého model vychází. Single snímače produkují pevný barevný tón - určitě zde pracuje rezonance robustního těla a lípa má přece jen jiné vlastnosti než olše u většiny modelů stratocastera. Párováním snímačů se projevuje zvuková paleta, na kterou jsme u stratů zvyklí. Nejvíce mne však “dostal” humbucker. Kromě toho, že se dají rozpínat cívky a vznikají další barvy, tahle součástka mi opravdu udělala radost. Při hraní latiny snímač pěkně držel sustain, jak u Santany, a ozýval se i pěkný twang a také dynamika šla dobře za rukou. Jak na čistý, tak i na zkreslený kanál komba. Nemám, co bych zvuku kytary vytkl. Hratelnost rovněž vynikající!

 

Závěr

Godin Session je velmi kvalitní kytara, určená pro univerzální hráče a prosadí se téměř ve všech hudebních žánrech (snad vyjma tvrdého metalu, kde hráči požadují jiné provedení a také Floyd Rose tremolo). Kombinací snímačů lze získat zajímavé barvy. Designově je to nástroj podařený, s drobnými výhradami, ale to je věc vkusu a individuální. Zpracování hodnotím na jedničku. Kdo touží po nástroji typu strat a nemusí mít na hlavici logo jedné nejmenované a známé firmy a chce ušetřit, mohl by sáhnout právě po Sessionu. Neudělá v žádném případě chybu. Pěkný, slušivý a pevný gigbag dává Godin jako bonus ke každé elektrické kytaře. A pro případné snoby - je to nástroj z USA!

 

Info:

Godin Session je elektrická kytara typu stratocaster.

 

Plus:

prvotřídní dílenské zpracování

použité materiály

vynikající hratelnost

univerzálnost v hudebních žánrech

kvalitní a pevný zvuk

 

Mínus:

trochu sporný design, ale věc vkusu,

hmotnost

jinak opravdu nevím

 

Technická specifikace

celková délka: 980 mm

délka těla (bez rohů): 415 mm

šířka těla: 325 mm

hloubka těla: 50 mm

menzura: 25,5”

rádius hmatníku: 12”

šířka nultého pražce: 43 mm

šířka 12. pražce: 53 mm

počet pražců: 22

hmotnost: 4,8 kg

kobylka: classic vibrato jednozvratné

mechaniky: die-cast( olejové)

snímače: 2 x single coil pasivní snímače Godin GS1, 1 x humbucker Godin s krytem u kobylky

ovládání: Volume, Tone s rozpínáním cívek

 

Jam session je hudební činnost, kdy muzikanti hrají (tj. jamují) pomocí improvizace, bez náležité přípravy nebo předem definované aranže. Jam sessiony se často využívají pro účely tvorby nového materiálu, nalezení vhodných aranží, jednoduše jako sociální setkání anebo společné procvičení. Jam sessiony mohou být založeny na existujících písních nebo skladbách, mohou být volně založeny na dohodnutých akordových postupech anebo schématu, navrženým jedním z účastníků, a mohou také být naprosto improvizační. Jam sessiony jsou různého druhu, od velmi volných setkání amatérů až po sofistikované improvizované nahrávací sessiony, jejichž cílem je po editaci vydání v určité formě pro veřejnost. (zdroj: www.wikipedia.org)

Psáno pro časopis Muzikus