Godin Freeway 4

Godin Freeway 4
Godin Freeway 4

Nástroje kanadské firmy Godin není nutno českým hráčům zvlášť představovat. Jedná se vesměs o kvalitně zpracované nástroje, vyrobené z výběrových materiálů, vymykající se ovšem tradičním konvencím o tom, jak má kytara či basa vypadat a hrát. Nejinak je tomu i u dvou bas, které jsem testoval. Už při otevírání dvou bytelných kufrů, ve kterých jsou basy dodávány, jsem nabyl dojmu, že tohle bude asi trochu jiný šálek kávy. Ale o tom až dále, nechejte se překvapit. Myslím, že to bude stát za to.

 

Jak již z výše napsaného vyplývá, testované kousky byly dva. Lišily se barvou, jedna přírodní tmavý fládrovaný javor, druhá standardní černý lak. Tento jediný rozdíl mezi nástroji, vizuální, doplnil i rozdíl cenový, takže náš test začneme zvesela. Zadržte dech; černá stojí 19 990 korun a její sestra mulatka je k mání za 22 490, což není malý peníz.

Godin Freeway 4
Godin Freeway 4

Nespornou předností obou nástrojů je kvalitní materiál, z něhož jsou vyrobeny. Výrobce uvádí, že nástroje jsou montovány v USA z dílů připravených v Kanadě. Proč zrovna tato kombinace, to mi zůstává temnou záhadou, ale budiž. Bez debat zůstává precizní zpracování nástrojů, které v této cenové kategorii není vždy standardem. Tělo je slepeno ze dvou kusů stříbrolistého javoru. Tvarově zachovává linii, na kterou jsme u kytar tohoto výrobce zvyklí. Co se hmotnosti týče, spadá do kategorie lehčích, tělo je vykrojeno všude, kde se to očekává, nic nepřekáží, ať hrajete vstoje nebo vsedě. Lakování, klasické černé, nebo dražší matovaný lak, je velmi kvalitní a myslím, že vám bude trvat dlouho, než je trsátkem oškrábete. Zvláštní pochvalu před nastoupenou jednotkou (a možná i rozvinutou zástavou) si zaslouží dva drobné detaily, na první pohled nepatrné, při praktickém použití nástroje však velmi žádané a účinné. První z nich, hluboké spodní vykrojení těla. Kam ruka dříve jen s námahou a bolestí těžce hrabala, tam tyto Godiny dovolují příjemnou a pohodlnou hru. Druhý detailek, dle mého s jednoznačně pozitivním vlivem na výsledný zvuk, se nachází na zadní straně těla. Jedná se o malou mosaznou destičku, v níž jsou uchyceny struny, procházející skrz masivní a snadno nastavitelnou kobylku, a hlavně, skrz tělo. Tato mnohými hráči i výrobci zavržená nepatrnost výrazně napomáhá sustainu nástroje a zvuk získává na barevnosti.

K ohledání těla zbývá už jen dodat, že snímače jsou naprosto standardní, samořezkami implantované přímo do těla. Ovládací knoflíky jsou tři, tedy volume pro každý snímač zvlášť a jedna společná tónová clona. Celkově dobrý dojem z kvalitně, dalo by se říci seriózně zpracovaného těla těžce narušilo seznámení s krkem a hlavou. Už při prvním otevírání kufru se mi hlavou mihla otázka: Sakra, kde už jsem tohle viděl? Stačilo vzít krk do ruky, zahrát pár tónů a matná vzpomínka na mou první Jolanu mi málem vehnala slzu do oka. Bez legrace, jak hlava tak i profil krku nechvalně známé české nástroje více než připomínají. Bohužel, ke škodě celého nástroje. Jde jen o nešťastnou souhru náhod, anebo kanadskému výrobci snad přijeli předat své zkušenosti čeští truhláři? Nevím, výsledek je ovšem žalostný. Pominu-li prapodivný vzhled hlavy, která jakoby zrovna sjela z pásu, následována Irisem a Vikomtem, musím bohužel konstatovat, eufemisticky řečeno, že krk je divný. Na to, o jak velký nástroj se jedná, je u hlavy dle mého příliš úzký. Budiž, zřejmě mám abnormálně velkou pracku. Nad čím mi ovšem zůstává rozum stát, je nepochopitelně vysoký a kulatý profil krku. Po hmatu připomíná baseballovou pálku a docela znesnadňuje pohodlnou hru. Směrem k tělu se profil zlepšuje a mezi dvanáctým a dvacátým pražcem už je hra celkem pohodlná, ale jinde mi krk v ruce prostě neseděl. Možná se najde někdo, komu tento nástroj sedne, ale já osobně jsem záměr výrobce nepochopil. Zbývá dodat, že tento nepříliš podařený krk je vyroben z javoru, hmatník z palisandru.

 

Jako plus nástroje a malou náplast na krk musím uvést kvalitní, spolehlivě chodící mechaniku a dva vodiče strun na hlavě, vytvářející dostatečný zlom na nultém pražci, který je vyroben z mně neznámého kovu.

Co říci o zvuku? Nástroj nezapře kvalitu dřeva, z něhož je vyroben. Nasucho je zvuk kompaktní, zdravě agresivní, vlivem dostatku vyšších frekvencí zvonivý a průrazný. Nástroj má díky strunám vedeným skrz tělo poměrně dlouhý dozvuk. Trochu mně zklamaly nižší frekvence nástroje. Není jich tolik, kolik jsem čekal od celojavorového nástroje, a navíc jsou místy náchylné k zahlcování. Zapnutý nástroj zní celkem solidně, vše hraje, jak má. Zvuk je hutný, konkrétní, možná trochu staromilský, záleží na použitých korekcích. Basa zvládá obstojně všechny techniky hry, pravačka má dost místa na trsátko i slap. Zvukově basa nabízí vše, co se v této cenové kategorii očekává.

A co nakonec? Nástroj doporučuji všem k vyzkoušení, určitě se najdou spokojení majitelé, kterým Freeway 4 padne jako ulitý. Kromě podle mě nepodařeného krku, se jedná o nástroj z velmi kvalitního dřeva precizně vyrobený, se slušným zvukem. Tak neváhejte, basičku vyzkoušejte a napište mi, třeba se mýlím. Na úplný konec jen malá informace, že Freeway se vyrábí i v pětistrunné verzi.

 

Info:

Godin Freeway 4 je slušná baskytara z kvalitního dřeva. Cena je 19990 Kč, černá a 22490 Kč matný přírodní lak. V ceně je zahrnut i kvalitní pevný kufr.

Plus:

použitý materiál a zpracování

struny vedené skrz tělo

dohmat

kufr

Mínus:

krk!

hlava

cena

 

Internet

www.godinguitars.com

Psáno pro časopis Muzikus