Godin 5th Avenue Kingpin P90 Natural - elektrická lubová kytara
Kytary Godin nejsou příliš velkými stálicemi na našem trhu s hudebními nástroji. Osobně to považuji tak trochu za chybu, protože vzhledem k ceně je to špičkové muzikantské nářadí. Produkce pochází z Kanady a v mnoha případech i z USA, kde má firma své montovny. Není to tedy asijská výroba. Technologické provedení je na nejvyšší úrovni a sám vlastním již deset let model Freeway Classic, na který pravidelně hraji, a je můj oblíbený. Rád jsem proto přijal nabídku na recenzi lubové kytary, ke kterým mám vřelý vztah.
Trocha historie
Firmu založil Robert Godin roku 1972 ve francouzské části Kanady ve městě La Patrie v Quebecu. Nástroje se vyrábí v šesti závodech na čtyřech místech - třech v Quebecu a jednom v New Hampshire v USA. Od začátku si vytkl Robert cíl vyrábět kytary z nejlepších materiálů a za použití nejmodernějších dostupných technologií. Dnes tedy řídí výrobu počítače a velmi zkušení nástrojaři. Kromě elektrických kytar tvoří portfolio také akustické a klasické kytary a baskytary. Godin tedy sdružuje značky Norman, Seagull, Simon & Patrick, Art & Lutherie a La Patrie. Také nalezneme v katalogu pouzdra a kufry značky Tric. Vedle využití velmi kvalitního dřeva pro výrobu, většinou z oblastí Kanady, severovýchodní Ameriky a speciálních výrobních postupů, je Robert také významným průkopníkem v instalaci MIDI snímačů přímo do nástrojů a tím podstatně rozšiřují své zvukové a herní možnosti. Jeho top modely jsou unikátními hybridními stroji v nejvyšší kvalitě a používané nejlepšími hudebníky světa.
Popis
V podstatě se jedná o jednoduchý celolubový nástroj v reminiscenci na padesátá léta. Tedy opravdové jazzové „necky“. Není zde výřez pro levou ruku, tedy vypadá tak, jak se první lubové jazzové kytary vyráběly. Název modelu 5th Avenue nám připomíná legendární newyorskou ulici, kde se již přes sto let hraje nejkvalitnější jazz v klubech. Jako materiál těla byla Godinem vybrána oblíbená divoká třešeň, jež má pěknou kresbu, podobnou javoru. Tedy ovšem překližka v natural provedení, tzn. byl použit průhledný lak v pololesku, pečlivě vyleštěný a tak trochu připomínající šelak. Veškeré díly jsou pečlivě slepeny a dokonale ošetřeny broušením a lakováním. Spoje lubů jsou lemovány na obou deskách plastem v barvě slonové kosti s jemným černým proužkem a vše působí velmi hezky a také dojmem vintage. Ozvučné otvory, tzv. „efka“, mají poněkud jiný tvar než u většiny lubovek a Godin je používá u všech jazzových modelů. Konstrukci vrchní klenuté desky podpírají dvě podélná smrková žebra a olubení na spojích je čisté a bez štěpin. Krk je dle tovární specifikace ze stříbrolistého javoru, kterého zřejmě roste v Kanadě habaděj a firma jej v převážné části u svých nástrojů preferuje. Má tvar kulatého c a do ruky je velice příjemný. Lakován je opět pololeskem a pečlivě leštěn. Pro kytaristy s potivými dlaněmi naprosto ideální. Hlava je přilepena až za nultým pražcem, podobně jako u klasických kytar. Hmatník je tmavý palisandr s jednadvaceti poměrně úzkými pražci. Zde se již opravdu projevuje pokročilá technologie, protože vsazeny a zabroušeny jsou dokonale. Nikde nic nedrnčí a dohmat je v celém rozsahu skvělý. Orientační značky jsou tvořeny malými puntíky z umělé perleti, ovšem pouze do sedmnácté polohy.
U hmatníku se ještě trochu zastavím. Je zde totiž použit zajímavý, zřejmě designový prvek, a to je přesah na hranách krku od patnáctého pražce. Krk se tedy směrem ke kobylce a snímači zužuje. Jaký to má účel, opravdu nevím. Hlava je hraněna javorem v tenkém proužku a je vysoce lesklá s černým podkladem. Obsahuje logo firmy a označení modelu s podtextem Made in Canada. Kryt napínacího šroubu je z umělé želvoviny, rovněž tak pickguard, designově velmi hezké. Struny se napínají kvalitními chromovanými mechanikami typu Kluson, tedy opět vzpomínka na první používané strojky. Mají kulové rondelky a fungují spolehlivě. Pěknou práci odvedla firma na kobylce, která je z ebenu a výškově nastavitelná dvěma šrouby s kolečky, tedy jazzová klasika. Horní díl je zešikmený a distančně upravený pro dvě vrchní struny e a h. Rádius se přesně shoduje s hmatníkem, což ne vždycky platí i u mnoha konkurenčních značek. Tady je Godin velmi důkladný. Struny drží typický trapézový struník v chromu a ozdobným kosočtvercem, ten jsme také mohli častokrát vidět na starých nástrojích zlatého věku. Již zmíněný pickguard je přichycen dvěma body, u krku a chromovaným držákem k lubu. Nechybí nápis firmy. Rolny pro uchycení řemenu mají půlkulatý tvar a opět jsou chromované. Struny síly .012 roundwound, tedy nehlazené. Nultý pražec je z materiálu Tusq, což velmi dobře nahrazuje tvrdost přírodní kosti, kterou se dříve nástroje výhradně osazovaly.
Elektrické vybavení
To je velmi jednoduché, sestává z jednoho plastového firemního snímače Godin Kingpin single coil P90 v černé lesklé barvě. Tedy kopie legendárního Gibson P90. Má silný výstup a citlivě reaguje na dynamiku hry. Bohužel chytá brumy ze zesilovače v tak 1,5m vzdálenosti. Dál už je to lepší, ale to je u jednocívkových snímačů normální. Uložen je na plastové podložce, protože sklon krku je u jazzových kytar dosti velký a kobylka je vyzdvižena nad desku 27 mm. Výstup se ovládá dvěma potenciometry, klasicky Volume a Tone. Strmost tónové clony je dobrá a dá se dosáhnout pěkných barev. Knoflíky jsou černé, plastové se stříbrným vrchem a nápisem. Koncová zdířka je na spodním lubu v chromu.
A jak to hraje?
Kytaru jsem vzal do své jazzové kapely ve zkušebně a pěkně ji prohnal. Při zapojení do lampového komba jsem byl trochu překvapen silným výstupem a musel jsem regulovat korekce. Nástroj je totiž nastaven na projekci spíše středních a basových kmitočtů, což u jazzových lubovek tak nějak podvědomě očekáváme. Laminátové desky nejsou příliš náchylné na zpětnou vazbu, takže nic moc nehučelo a vazba se konala jen při velkém zesílení na overdrivu. Ale kytara pochopitelně k takovému řádění není ani moc určena. Ale jazzový zvuk opravdu lahůdka. Hrál jsem si s tónovou clonou, od medového po tak trochu crunch. Možná bych ocenil spíše modifikaci snímače P100, který je bezbrumový. Příjemný krk mi umožňoval i rychlé běhy a sóla. Akordy hutné a čitelné. Nemám opravdu, co bych vytkl. Máte pocit, jako kdybyste hráli na padesátiletý nástroj se vším všudy. I dohmat ve vyšších polohách nebyl problém. Spoj krku s tělem je na čtrnáctém pražci a absence výřezu mi ani moc nevadila. V zájmu staromilství bych ale určitě natáhl hlazené struny.
Závěr
Tak zase se mi potvrdil odhad a Godin nezklamal. Dílenské provedení špičkové, design jednoduchý a plní svůj účel, žádné zbytečné příkrasy. Použité materiály kvalitní, zvuk, který očekáváme, s příměsí plně akustického korpusu a dobrý snímač. A musím pochválit seřízení kytary, je absolutně bez problémů, což nebývá vždy zvykem. Na hlavici visela cedulka s datem seřízení. Kytara udělá radost swingovým kytaristům, ale tak nějak se dá na ni jazz hrát v mnoha případech i jinak a také v pop hudbě se neztratí. Vyrábí se ještě v barvě koňakového burstu a matně černé. Za cenu necelých dvaceti tisíc dobrá volba. Jazzmani, vyzkoušejte!
Info:
Celolubová elektrická kytara osazená jednocívkovým snímačem Godin Kingpin single coil P90. Cena je 19 390 Kč.
Plus:
design
dílenské zpracování
použité materiály
zvuk
dobrý snímač
hmotnost
Mínus:
trochu problémy s vazbou a brumem (ale u lubovek běžné)
Technická specifikace
tělo | divoká kanadská třešeň překlížená |
krk | stříbrolistý kanadský javor |
hmatník | palisandr |
kobylka | eben |
struník | trapézový |
celková délka | 1040 mm |
délka těla | 515 mm |
šířka těla | 410 mm |
hloubka lubu | 77 mm |
počet pražců | 21 |
šířka pražců | 2,2 mm |
výška pražců | 1,4 mm |
mechaniky | Kluson |
šířka nultého pražce | 43,7 mm |
šířka hmatníku na 12. pražci | 54 mm |
šířka hmatníku na 21. pražci | 58 mm |
menzura | 630 mm |
snímač | Godin Kingpin single coil P90 |