Framus AK 1974 Custom - luxusní saská pololubovka
Při otevření kufru mi spadly brejle a chvíli nato i čelist. Když jsem vzal kytaru do ruky, zalila mne vlna zvláštního tepla a pocitu, že to se jen tak nevidí. Není divu, protože tenhle nástroj je vlajkovou lodí firmy, a tedy nejvyšší model, a k takovým je třeba přistupovat opatrně ze všech hledisek. Jak pozitivních, tak i negativních. Přiznám se, že již od počátku se kytara tvářila velmi, velmi pozitivně.
Filozofie
Základním hlediskem výroby nástrojů u německé firmy Framus, patřící dnes do koncernu Warwick ve městě Markneukirchen v bývalé východoněmecké zóně v centru Saska těsně po válce, je především kvalita. Tedy ne cena. Tomu odpovídá nejpečlivější výběr stavebního materiálu a precizní dílenské zpracování. Když k tomu připočteme všudypřítomnou snahu o německou dokonalost, tak nám z pomyslné pece vyleze téměř nedostižný výrobek. Nerad přeháním, ale přátelé, tahle kytara je opravdu umělecké dílo. V dnešní době, kdy se technologie zpracování dostala na neuvěřitelnou úroveň a počítače kontrolují všechny nedostatky to není až tak ojedinělý zjev, ale myslím si, že zde máme co do činění se skutečnou kvalitou. Dřevo je velmi svědomitě vybíráno v ekologicky čistých lokalitách, sušeno v otevřených halách dlouhé roky a nejvyšší důraz je kladen na rezonanci a stabilitu. S technologií jde ruku v ruce vynikající zručnost nástrojařů, špičková elektronika, úchvatná povrchová úprava a computerově řízené konečné seřizování. No, srovnejme například německá auta, a musíme mít jasno. Podívejme se tedy, jaké výrobky opouštějí brány továrny.
Popis
Jedná se o pololubovou konstrukci moderní technologie, tedy již ne lepením, ale frézováním dutin korpusu a následným spojením s vrchní deskou. Designově odpovídá poněkud většímu les paulu nebo také moderním modelům gibsona s jedním výřezem. V prvním plánu je určitě určena jazzovým kytaristům, jak vzhledem, tak i vybavením a zvukem. Ostatně s jazzem je Framus od počátku převážně spojován. Ale i bluesmani by jistě ocenili teplý charakter zvuku a hutný sustain. Tělo je tvořeno z výběrového javoru, který opět zaručuje nejvyšší kvalitu, a je složeno ze tří kusů. Vynikne zde krásné fládrování tygřích pruhů. Vrchní deska opět z AAA žíhaného javoru s úžasnou kresbou širokých pruhů. Do vrchní části je vyříznut ozvučný otvor ve tvaru f, jak bývá u jazzových kytar zvykem. Tělo je lemováno plastovým bindingem, složeným z pěti vrstev. Dostávám se ke krku a ten je opravdu a skutečně dokonalý. Na výrobu byl použit německý horský javor vynikající kvality. Tvarově mi připomíná staré gibsony z padesátých let. Tedy žádné rychloběžné placičky, ale poctivě tlusté poleno. Padne však výtečně do ruky a má profil do C. Hmatník je z úplně tmavého ebenu, skvěle vyleštěného, a zdoben je trapézovýmiinleji coby orientačními značkami v obvyklých polohách.
Samostatnou kapitolou jsou jumbo pražce, které opět vykazují dokonalé opracování, vsazení a leštění. Jsou široké, vysoké a 24 kusů nám umožňuje dostat se až na rozsah čtvrté oktávy. Framus zde užívá tzv. PLEK technologii, což znamená plné počítačově seřízení pražců. Hmatník je měřen ve 132 bodech a počítač hlídá každý pražec v závislosti na namáhání strunami a tlakem strun. Výsledkem je dokonalé zpracování a hratelnost. Tato technologie je použita na všech Framus kytarách. Hlava má typický tvar Framusu s perleťovým logem firmy a inlejovým vykládáním. Kryt seřizovacího šroubu tvoří ozdobná placka se jménem modelu. Mechaniky s firemním nápisem, olejové a pracují, jak jinak, než bezchybně. Jsou zde použity i zamykací zámky pro struny, ovládané svrchu. Spojení hlavy s krkem je provedeno dosti masivním límcem, který je ergonomicky řešen.
Teď se zaměřím na spojení krku s tělem. Krk je dle dokumentace průběžný, což zaručuje vynikající rezonanci, a ve výřezu je vybroušen a v připojení k tělu opět ergonomicky upraven. Levá ruka se tak bez problému dostane k nejvyšším polohám, což například Gibson Les Paul až tak moc dobře neumožňuje. Docela dobrá vychytávka. Hardware je klasika jako u Gibsona, tedy nastavovací kobylka tune-o-matic a struník typu stopbar. Pro uchycení pásu slouží dvě rolny v masivním provedení. Celý hardware je ve zlatě. Finální úprava má tříbarevný cherry sunburst a působí nádherně. Krk a hlava jsou kryty černým lakem. Struny firemní s označením Custom Light .009 - .046, což mi přijde jako nepřiměřená tloušťka. Viděl bych tam radši desítky nebo spíše jedenáctky vzhledem ke stylovému určení. Nástroj má přiložen firemní a opět luxusní černý obdélníkový kufr. Součástí balení je i seřizovací sada klíčů.
Elektronika
Základ tvoří dvojice snímačů typu humbucker se zlatým krytem bez šroubů pólových nástavců. Jedná se o originální Seymour Duncan SH-1 model 59 s V-AlNiCo magnety. Produkují silný, temný a vřelý zvuk a dobře se pojí s filosofií stavby nástroje. Tedy celojavor s jazzovým charakterem. Zvuk ovládá dvojice potenciometrů Volume a gone, osazených zlatými knoflíky. Masivní páčkový přepínač spojuje cívky snímačů do šesti poloh - 1. A+B+C+D , 2. A+B, 3. B+C, 4. C+D, 5. A+C, 6. A+B v pořadí od krku. Výběr zvukových barev je tedy dostačující a kombinace jsou opravdu odlišné. Zdířka s kovovým krytem je umístěna na lubu obdobně jako u les paula. Vše pracuje naprosto bezchybně.
Zvuk
Kytara má vše, co lze od ní očekávat. Svým určením přesně zapadá do škatulky, pro niž byla vyrobena. Tedy jazzový a blues-rockový styl hraní. To ale neznamená, že se nedá použít jinde. Kombinačních možností s rozpínáním a slučováním cívek v závislosti na volume a tónové cloně je mnoho, a tím například i "válcuje" osvědčené stratocastery, u nichž si kytaristé se zvukovou barevností také hezky pohrají. Máme zde navíc hutnost humbuckerů. Můžete si poslechnout ukázky na přiloženém CD.
Závěr
Kytara nejenže se tváří jako luxusní, ona taková opravdu je. Provedením, ušlechtilostí materiálů, zvukem a také svojí cenou a neobvyklostí. Framus, jak se zdá, začíná hovořit svým jazykem a do světa posílá opravdu jedinečné výtvory, směle konkurující americké produkci. Jistou "vinu" na tom má špičková technologie zpracování, německá důkladnost a pečlivost, ale myslím, že i kladný vztah k hudbě a v neposlední řadě i šedesátileté dědictví proslulosti kvality značky. Kdo touží po "téměř dokonalém" nástroji za "téměř optimální cenu", tak by si neměl nechat ujít kytaru alespoň vyzkoušet. Bojoval jsem sám se sebou, jestli ji nemám koupit, ale tak je to vždycky, když píšu test na něco hezkého. A matně si vzpomínám, že v malé privatizaci jsem chodil hrát na Karlův most, místo abych spřádal v dobře utajené místnosti plány na privatizační projekty. Takže, hm, nekoupím! Hm...
Info:
Elektrická pololubová kytara Framus, model AK 1974 Custom, osazený dvojicí humbuckerů. Doporučená maloobchodní cena je 79 789 Kč včetně DPH.
Plus:
naprosto špičkové zpracování
použité materiály v nejvyšší kvalitě
vlastní design
zvuk
ergonomické vychytávky
Mínus:
snad jen ta cena
Technická specifikace:
Materiály:
tělo: javor s frézovanými dutinami
vrchní deska: javor
krk: javor, průchozí
hmatník: eben leštěný
hardware: pozlacené
lemování: pětivrstvý plast
Elektronika:
2 x humbucker Seymour Duncan SH-1 model 59
1 x volume, 1 x tone
6polohový páčkový přepínač snímačů s rozpínáním cívek
Mechanika:
kobylka: tune-o-mattic
struník: stopbar
mechaniky: olejové se zámky
Míry a váhy:
délka těla: 468 mm
šířka těla: 335 mm
hloubka těla: 55 mm
celková délka: 1008 mm
šířka na nultém pražci: 42 mm
šířka na 12. pražci: 52,5 mm
tloušťka krku na nultém pražci: 19 mm
tloušťka krku na 12. pražci: 23 mm
rádius hmatníku: 305 mm (12” )
menzura: 648 mm (25,5” )
počet pražců: 24
šířka pražců: 3 mm
výška pražců: 1,7 mm
váha: 4,3 kg