Eventide H9 - S tělem podlahové krabičky a duší rackového obříka
Od Eventide jsme se v poslední době dočkali pořádných změn. Po letech striktně rackových harmonizérů, představoval nástup čtyř podlahových krabiček menší efektovou bouřku. Mrňavý H9 je spíš zemětřesením.
Krémová poleva
Efekt H9 je v bytelné, krémově bílé krabičce. Dole má ostřejší rohy, ale nic, co by nám nadělalo šrámy. Zespoda jsou čtyři gumové nožičky zajišťující stabilitu. Efekt je plně stereo. Zapíná se zasunutím zdroje, vypínač chybí. Adaptér je pěkně malinkatý, přívodní šňůra měří cca jeden a půl metru. Ani on ani H9 se po delší době nijak nezahřívají.
Klíčové jsou dvě vlastnosti, které by se daly parafrázovat oblíbenou hláškou: „Máme pro vás dvě zprávy, sire, dobrou a špatnou. Kterou chcete slyšet první?“ Třeba tu dobrou? Obsahuje algoritmy ze všech stávajících podlahových krabiček Eventide: TimeFactor (delay), ModFactor (modulační), PitchFactor (harmonizér) a BlackHole (reverb). A jaká je ta druhá? V jeden okamžik umí pouze jeden efekt.
Co je co
Preset je zvuk. Parametry jsou hodnoty, kterými zvuk nastavujeme: délka ozvěny, počet opakování, atd. Algoritmus je šablona pro zvuk: jestli to bude delay, reverb nebo chorus. Vybírat je z čeho: reverbů je dvanáct, ozvěn devět a pitch-efektů i modulací je po desíti. Jako třešnička je zde nový algoritmus Ultra tap, který umí až šedesát čtyři ozvěn najednou. Šikula!
Kompletní zvuky... ehm, pardon... presety, jsou ukládány do paměti, která jich pojme 99. Přepínají se rychle, nic nelupe ani nepraská. Ke změně dojde téměř okamžitě a hlavně nepostřehnutelně.
Ovládání a nastavení
Nemá cenu popisovat, koukněte raději na YouTube. Máme snadný přístup k nastavení tří hlavních parametrů: mix wet/dry, úroveň dozvuku a doba ozvěny. Vše ostatní už chce promačkávání se do „meníček“, hodně věcí bez počítače vůbec nejde. Ovládání prostřednictvím velkého kolečka a čtyř maličkých tlačítek umožnilo stlačit rozměry na minimum. Na základní nastavení a změnu zvuků to je v pohodě. Na rozsáhlejší operace to chce počítač.
Po zapnutí si přistroj pamatuje poslední nastavení: zvuk, parametry, tempo atd. Takže po probuzení začínáme přesně tam, kde jsme skončili.
Systémové menu umožňuje velmi rozsáhlé nastavení. Vyzdvihneme pouze Tempo, které lze nastavit jako globální nebo individuální. Úroveň vstupního a výstupního signálu se děje pouze softwarově, chybí přepínače, který známe z ostatních krabiček.
MIDI a Exp
Jako u všech Eventide, i zde najdeme rozsáhlou MIDI implementaci. To mj. umožní snadné přepínání pomocí externího MIDI pedálu. Dva spínače na krabičce základní funkce zvládnou, ale komfortnější je cesta MIDI. Nebo vstup ExpPedal. Sem můžeme připojit buď kontinuální pedál - najde využití hlavně u efektů jako Q-Wah (jasně, to je kvákadlo), různých pitchshifterů a harmonizérů - anebo lze připojit až tři nožní spínače. Ty pak doplňují ty dva vestavěné a umožní třeba právě snadný pohyb mezi presety nebo něco jiného. Nastavení je variabilní.
A copa počítač?
K mašince si můžeme stáhnout aplikaci H9 Control. Pracuje se s ní na jedničku. Je rychlá, přehledná, hezky graficky provedená. Jedinou otravnou záležitostí je nutná registrace.
Efekt máme jako na dlani: můžeme měnit názvy presetů, přesouvat je v paměti, ukládat, editovat zvuky nebo tvořit nové. Stačí připojit H9 prostřednictvím mini USB. Těžká pohoda. USB ještě slouží jako MIDI propojení s počítačem a pro obligátní upgrade firmware.
H9 nabízí bezdrátové propojení přes Bluetooth. Bohužel jen s iZařízeními od Apple. Funguje to bezvadně, opět umožní kompletně softwarově ovládat celou mašinku. Podle informací výrobce nelze vyloučit rozšíření na Android.
Dárečky
V krabici dostaneme luxusní látkové pouzdro s logem výrobce, nezbytnou samolepku (ta je přibalena u všech podlahových sourozenců) a firemní trsátko.
Uživatelský manuál má padesát stran, popis algoritmů přes třicet. Oba jsou psány v duchu „eventajdovských“ návodů - konkrétně, jasně, místy prošpikovány jemným humorem. I přes občasné odlehčení jde o hutný technický popis toho, „co to umí“. Což bývá pro muzikanty často věc nestravitelná. Takže je tu i rychlý manuál, popíše jen základní ovládání a může se hrát.
Hrajeme
Jak bylo řečeno v úvodu, dva zvuky nemohou běžet současně. Takže nemůžeme mít najednou třeba chorus a delay nebo delay a reverb. Pokud tohle překousneme, čeká nás při hraní jen radost.
Zvuky jsou podle očekávání výborné. Reverby dýchají, malé i velké prostory znějí velmi dobře, mají vlastní charakter. Podobně jako u Blackhole, i zde se mi zdají presety od výrobce hodně nadýchané, aby bylo vidět, co to všechno umí. V tomto stavu nejsou úplně použitelné na hraní a nejprve potřebují kapku poladit (taky vás baví Mafie?).
Stejně tak echo a delay znějí, jak ostatně očekáváme, naprosto skvěle. Výběr algoritmů dává velkou svobodu. Můžeme si vybrat od digitálních přes ducking (ozvěna je silnější, když nehrajeme, základ úspěchu TC 2290) až k analogovým. Pokud budeme velcí hnidopiši, tak lze namítnout, že pocit analogična není úplně stoprocentní. Ale nebuďme rejpalové a hledejme a hrajme.
Současná produkce
Audio Eventide čítá tři základní řady produktů: rackové, podlahové a plug-iny. K těm prvním patří H7600, osvědčený Eclipse nyní verze 4, Reverb 2016 a vlajková loď H8000FW. Podlahové sourozence jsme vám postupně představili na stránkách Muzikusu. Skupina plug-inů je rozsáhlá; koneckonců koukněte se sami.
Pitch shifterovská rodina navazuje na harmonizéry, které ostatně dávají jméno všem rackovým výrobkům, jež Eventide tak proslavily. Máme tu bezvadný octaver, různé harmonizéry a rozlaďovače i vyslovené srandičky. Opět platí, že tohle H9 zkrátka umí.
Co se týče modulací, zase samá chvála. Chorusy, flangery a phasery mají svůj vlastní charakter a (nenapadá mě lepší spojení) digitální teplo. Kvákadlo není stoprocentní, ale využití rozhodně najde.
Jelikož H9 vychází z předchozích čtyř podlahových efektů, mrkněte pro detailnější popis na předchozí čísla Muzikusu.
Efekty jsem zkoušel na elektrickou i akustickou kytaru, ale taky na zpěv. Všude jsou dobře využitelné. Ono stejně jak na podlahu můžeme stejně dobře (ne-li ještě lépe) využít H9 ve studiu. Protože tu rázem máme po kupě efekty od výrobce, jehož cenovky začínají na pětinásobku H9.
Průchod signálu krabičkou (bypass) je řešen standardně třemi způsoby: První je DSP, tedy sto procent signálu prochází efektem (dobré na modulační efekty). Druhý je rue bypass, pomocí relátka. Třetí je DSP+FX, kdy si na výstupu mícháme poměr efektovaného a čistého zvuku (dobré třeba na delay).
Závěr aneb což takhle úderná hesla?
Minimalistické ovládání. Editace na počítači. Pouze jeden efekt v čase, ale velké množství algoritmů. Zvukové možnosti rackové mašiny nacpané v prťavém kovovém diblíkovi. Na zaplivanou podlahu i do teplíčka vymazleného studia. Ladička. Skvělý zvuk Made in Eventide... Tohle všechno tam je. Skryto v malé krémové potvůrce.
Info:
Eventide H9 je multiefekt v podobě podlahové krabičky nabízející algoritmy (zvuky) delay, reverb, modulace a pitch shifter. V jednu chvíli lze využít jen jeden zvuk. Jejich editaci a organizaci lze provádět na počítači. Cena je 19 700 Kč.
Plus:
zvuk
aplikace H9 Control
poměr cena/výkon
bluetooth (i když jen Apple)
bezešvé přepínání zvuků
dárky v krabici
obsahuje ladičku
čitelný displej
Mínus:
bluetooth není pro Android (není vyloučeno, že bude)
nemá vypínač
chybí fyzický přepínač nastavení úrovně signálu
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Vstupní impedance | 600 kΩ (mono/stereo) |
Výstupní impedance | 470 Ω |
Doporučená zátěž | 10 kΩ nebo větší |
Vstupy, výstupy | Input 1 (mono), Input 2, Output 1 (mono), Output 2, vše velký jack
; expression pedál velký jack TRS |
USB | ano, mini USB 2.0 |
MIDI konektory | MIDI In, MIDI Out/Thru |
Napájení | 9 V DC, 500 mA, adaptér přiložen |
Rozměry | 13 x 12 x 5 cm |
Hmotnost | 0,7 kg |
www: