ESP Eclipse II USA 24-7 - sedmistrunná kytara
ESP Eclipse II USA 24-7
japonská sedmistrunka
Ačkoliv kytary s přidanými strunami nejsou ani zdaleka tak rozšířené jako takové baskytary, jejich obliba roste a „sedmiček“ se na našem trhu objevuje stále víc. Podívejme se na jednu z nich.
Popis
Vcelku luxusní pevné pouzdro napovídá o vyšší řadě, kterou po otevření potvrzuje elegantní matně černý lak kytary s (při bližším pohledu) přiznanými léty vrchní desky. Černě matná je i ladicí mechanika a snímače, matnou stylovou jednotu narušuje svým leskem jen černá kobylka se struníkem a tři černé ovládací knoflíky. Bohaté lemování těla (čtyřvrstvé) a hlavy (třívrstvé), doplňuje jednoduchá bílá lemovka krku s černými orientačními značkami na horní hraně krku. Na samotném hmatníku značky nejsou, takže orientace je pouze shora.
Různé typy kytarových ladění jsme v Muzikusu už nejednou proprali. A aby toho nebylo málo, tak ladění barytónových kytar se údajně odehrává o čistou kvintu (A, D, G, C, E, A), čistou kvartu (H, E, A, D, F#, H), ale třeba i o velkou tercii (C, F, B, E♭, G, C) - pochopitelně - níž. No a teď si představte, že existují barytonové kytary šesti-, sedmi- i osmistrunné... A pak si jděte koupit struny! Tedy řeknu vám, čjort aby se v tom pak vyznal! :-)
Samotné proporce kytary navozují dojem lehce pohublého Les Paula s výrazně širším a delším krkem. Krk samotný působí příjemným masivním dojmem, profil není vyloženě tenký, a přesto padne pohodlně do ruky. Palec se v nulté poloze zastaví na sympatickém límci zpevňujícím přechod krku do hlavy. Vizuálně nevyváženě, alespoň na mě, působí kombinace masivního krku s poněkud křehkým tělem. Tato nevyváženost se fyzicky lehce projevuje i nepatrným přepadáváním na hlavu při hře vsedě. I po zvukové stránce nezapojený nástroj „hraje“ znatelně více krkem nežli tělem.
Konstrukce
Nebyl jsem si zprvu jist, zda se u evidentně delšího krku nejedná už o barytonovou menzuru, ale nejedná. Ta údajně začíná od 686 mm (27”), a u testované kytary je 648 mm (25,5”). Samotný hmatník je ebenový se čtyřiadvaceti silnými pražci, krk je javorový a tělo z mahagonu. Jinak nic neobvyklého, sedm ladicích mechanik se zamykáním prostrčené struny je rozprostřeno po obou stranách hlavy, tedy 3 + 4, s tím že čtyři jsou na tenčích strunách. Dva aktivní snímače typu humbucker (EMG 817 u kobylky a EMG 707 u krku) jsou speciálně určeny pro sedmistrunné kytary. Šikovná vyklápěcí šachta pro devítivoltovou baterii na zadní straně je chromovaná, na černě matném těle nepřehlédnutelná, a především snadno a bez pomoci šroubováku snadno odklopitelná. Ovládací prvky představují třípolohový přepínač pro základní volbu snímačů a tři potenciometry pro ovládání dvou hlasitostí a jedné společné tónové clony, bez možnosti rozpojení cívek. Poslední postřeh - tento americký model je s nálepkou „Made in Japan“ na zadní straně hlavy.
Zvuk
Nasucho dominují drátěné středovýšky, jak už bylo výše popsáno, především z krku, tělo se ozývá znatelně méně a více zastřeně.
Hra je díky pohodlnému krku příjemná, rozteče strun jsou přirozené. Na sedmou strunu je potřeba si jen trochu zvykat, ale akordy přes všechny struny se dají s nízkým dohmatem utáhnout bez problémů. Ve vysokých polohách je snadný přístup k nejvyšším pražcům, snad jen na těch nejnižších strunách je pohyb v těchto končinách poněkud krkolomný.
Po zapojení se naplno projeví šťavnatost aktivních snímačů EMG. Vliv delší menzury, nasucho ne tak zřetelný, se podle mého názoru v elektrifikovaném zvuku uplatňuje kladně na basech, zatímco výškám jakoby lehce chyběla cinkavá brilance. Zvuk kobylkového snímače má potřebnou syrovost a srozumitelnost i na sedmé struně. EMG 817 má být sedmistrunnou verzí velmi rozšířeného modelu EMG 81 pro „šestky“. Ten se mi na mé kytaře (LP Custom) zdá být méně sterilní a více živý (alikvoty), ale svou roli (na rozdíl od šířených pověstí aktivních snímačů) zřejmě přeci jen hraje dřevěný materiál nástroje. Plnější odezvu má, podle mého názoru, na kytaře ESP Eclipse II krkový snímač EMG 707, který při ztlumení hlasitosti na kytaře produkuje nečekaně vřelé čisté a polozkreslené zvuky. Při plné hlasitosti v sólech přirozeněji zpívá s jakoby přidaným prostorem, což myslím není pouze jeho umístěním u krku nástroje. Beglajtové dvojhmaty hodně zkreslených doprovodů však jsou přemírou basů přehlceny a v tomto směru bezpochyby lépe funguje kobylkový snímač. Zkreslené a případně podladěné zvuky jsou doménou této kytary. Podle mě je vhodná pro brutální zkreslení a její jakoby „scooped“, tj. na středech lehce vykousnutá, přirozená charakteristika se nejlépe prosadí u hi-gainových aparatur v metalcoreových hudebních aranžích.
Info:
ESP Eclipse II 24-7 je nástroj určený především progresivním kytaristům objevujících nebo už využívajících sedmistrunný kytarový svět, kteří stavějí na osobitém, ale nekompromisním zvuku. Zpracování a použitý materiál jsou jednoznačně kvalitní a bez chyb, takže kdo rád překračuje zaběhlé hranice, tady nebude v ničem omezen.
Plus:
hutný zvuk
kvalitní zpracování
až na proporce skvělý design
pohodlná hra
luxusní pouzdro
Mínus:
nevyváženost těla a krku
lehce „studený“ projev
cena
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
tělo |
javor (vrchní deska) + mahagon |
krk |
javor |
hmatník |
eben |
snímače |
EMG 817 (kobylka), EMG 707 (krk) |
menzura |
25,5” |
ladící mechanika |
Sperzel Trim 3 + 4, zamykací |
kobylka |
sedmistrunná tune-o-matic |
počet pražců |
24, velikost XJ |
ovládání |
2x volume, 1x tone, třípolohový přepínač |
cena |
64 200 Kč |
www: