Ekvalizéry Rane
Americká firma Rane není u nás zatím příliš zdomácnělá, takže vám ji nejprve trochu představím. Vznikla v roce 1981 a od té doby vyrábí nenápadné výrobky špičkové kvality. Filozofie firmy říká, že rozhodující je kvalita každého detailu a všech použitých součástek, pečlivost v konstrukci i ve výrobě, příprava manuálů i péče o zaměstnance. Na všechny výrobky je již dávno poskytována dvouletá záruka (a v USA dokonce tříletá), a pokud se nějaký problém vyskytne, je ihned řešen.
Jejich výrobní program je velmi široký - od digitálních programovatelných signálových procesorů přes konferenční systémy, různé distribuční a linkové zesilovače, mixáky pro DJ's, kompresory, crossovery až po ekvalizéry. Těch Rane vyrábí patnáct druhů: dva typy parametrických a třinác typů grafických. Vybrat z tohoto množství reprezentativní vzorky pro test nebylo jednoduché. Volil jsem "od každého něco" a vybral tyto: ME 15B (2x 15 pásem), GE 60 (2x 30 pásem) a SEQ 30L (stereo, 30 pásem).
Popis
ME 15B je dvoukanálový, 2/3 oktávový microGraphic Equalizer - což je jeho celý název. Slovo "micro" znamená, že jsou zde použity 20mm tahové potenciometry a celý přístroj je vysoký jen 1 HU. Ušetří to místo v racku i vaši peněženku. Pokud potřebujete přesné nastavení jednotlivých pásem, musíte zvolit model GE 215, který má úplně stejné elektrické zapojení, stejné součástky, ale delší 45mm tahové potenciometry a je pochopitelně vysoký 2 HU. Filtry pro jednotlivá pásma mají konstantní Q. Znamená to, že šířka pásma (která je definována 3 dB pod špičkou zdvihu filtru) je konstantní, neboli šířka pásma se nemění, podle toho, jak hodně ho přidáme nebo ubereme. Potenciometr hlasitosti jednotlivého pásma je totiž také součástkou v zapojení filtru a u běžných filtrů má vliv i na šířku pásma: ta odpovídá té uváděné jen při maximu nebo minimu. Při nastavení např. +3 dB může být i dvě oktávy. Proto se používají filtry s konstantní jakostí - sousední pásma se ovlivňují podstatně méně a výsledná nastavená křivka je přesnější než u běžných filtrů. Zase na druhou stranu je třeba říct, že filtry s konstantním Q jsou dnes používány prakticky ve všech ekvalizérech a tak kvalita závisí spíš na použitých součástkách.
Přední černý panel ME 15B s bílým popisem je osazen zleva ovládacím prvkem hlasitosti prvního kanálu. Levý doraz je nekonečno, tedy signál neprochází, pravý odpovídá +6 dB (platí pro symetrické zapojení) a 0 dB je někde uprostřed. Bohužel potenciometr nemá aretaci střední polohy a popis (od 1 do 10) také hledání jednotkového zisku nepomůže. Vlevo pod tímto potenciometrem je červená ledka přebuzení, která začne blikat, když je signál 4 dB pod hranicí, kdy přístroj začíná limitovat. Dál následuje bypass také s červenou ledkou. Propojuje výstup přímo se vstupem a pracuje i při vypnutém přístroji. Dalším přepínačem měníme rozsah: buď ą6 dB nebo ą12 dB, oba stavy jsou indikovány ledkami. Pak následuje 15 potenciometrů pro jednotlivá pásma s definovanou střední polohou. Následují stejné ovládací prvky pro druhý kanál a zcela vpravo síťový vypínač. Na zadním panelu najdeme vstupy a výstupy pro oba kanály na konektorech XLR nebo jack (vše je symetrické) a neodpojitelnou síťovou šnůru.
GE 60 je opět dvoukanálový ekvalizér, ale třetinooktávový a ve verzi s dlouhými (45 mm) tahovými potenciometry. Jeho menší, ale elektricky stejný bráška se jmenuje ME 60 (a stojí zhruba o třetinu méně). Použité filtry se tady nazývají Interpolating Constant-Q. Mají tedy konstantní Q (stejně jako u ME 15B), a navíc umí pracovat i s kmitočty, které leží přesně mezi naladěnými frekvencemi dvou filtrů. Pokud nastavíme dva sousední potenciometry na stejnou úroveň (třeba +5 dB) jsou o 5 dB zdviženy i kmitočty mezi těmito pásmy. Běžné ekvalizéry vytvoří mezi pásmy díru.
GE 60 je vysoký 3 HU a i jeho přední panel je černý s bílými popisy. Vlevo je síťový vypínač se žlutou ledkou. Pak následuje 2x 30 potenciometrů pro jednotlivá pásma s aretovanou střední polohou. Za nimi jsou ještě pro každý kanál dva tahové potenciometry horní (od 10 do 250 Hz) a dolní propusti (od 40 do 3 kHz). Propusti jsou Butterworthova typu se strmostí 12 dB/okt. a nelze je vyřadit z cesty signálu. Pak následují dva otočné potenciometry hlasitosti s rozsahem od nekonečna do +8 dB pro symetrický signál nebo do +2 dB pro nesymetrický. Popis je i zde celkem nesmyslně od 1 do 10 a v návodu se dočteme, že jednotkový zisk je na šestce. Vedle těchto potenciometrů jsou indikátory přebuzení (opět 4 dB před přebuzením) a vypínač bypass s ledkou. Ten je stejně jako u ME 15B v provedení "hard-wire". Zatímco všechny tahové potenciometry jsou pro oba kanály nad sebou, hlasitost a bypass jsou trochu nelogicky vedle sebe a navíc - první kanál je napravo.
Zadní panel obsahuje výhradně symetrické vstupy a výstupy na konektorech XLR, jack a také možnost zapojení oček pod šroubky. Napájecí kabel je i u GE 60 neodpojitelný.
SEQ 30 je stereofonní 30pásmový ekvalizér. Stereo znamená, že každé pásmo má jen jeden potenciometr a oba kanály se ovládají současně. Máme tedy identické nastavení křivky pro oba kanály. Vyrábí se opět ve dvou verzích: SEQ 30S s malými potenciometry na 1 HU a nebo "profi" SEQ 30L s 45mm potenciometry na 2 HU. Zapojení je opět u obou typu shodné. Použité filtry jsou Constant-Q.
Na vzhledu nás nic nepřekvapí. Přední panel ctí firemní filozofii strohosti a nenápadnosti. Kromě třiceti tahových potenciometrů jsou tady už jen tři ovládací prvky: vstupní citlivost (poprvé je vybavena stupnicí od -12 do +12 dB), tlačítka bypassu (bez ledky indikující zapnutí) a síťový vypínač (ten ledku má). Další dvě ledky informují o síle signálu - zelená o dosažení úrovně +4 dB a červená o blížícím se přebuzení. Zadní panel opět obsahuje symetrické vstupy a výstupy (XLR a jack) a síťovou šnůru.
Měření a zkušenosti
z provozu
Nejprve bych chtěl pochválit návod k použití. Je vytvořen přesně ve firemním duchu: na ošklivém (recyklovaném?) papíře, černobílý, bez fotografií, ale nabitý informacemi. Přístroj je podrobně popsán, celá stránka přesně definuje technické parametry, blokové schéma a kompletní schéma zapojení včetně rozmístění součástek na plošném spoji. To ovšem není všechno! V každém manuálu je vloženo pojednání nazvané Sound system interconnection. Na osmi stránkách se dozvíme, jak propojovat přístroje, abychom se vyvarovali vzniku zemních smyček a dalších problémů. Najdeme tu podrobné vysvětlení symetrických a nesymetrických zapojení, plovoucí země, signálové země a pak obrázky, jak zapojit kabely s použitím všech myslitelných kombinací konektorů. Velmi užitečný přehled.
Všechny přístroje jsem vyzkoušel v praxi při ozvučování, ve studiu, a pak ještě změřil. Na jeden koncert jsem zapojil GE 60 jako master ekvalizér na výstup mixu a ME 15B do odposlechové cesty. Fungovaly podle očekávání bez problémů. Hlavně nastavování na dlouhých faderech GE 60 bylo velmi příjemné a přesné. Běžně mám na výstupu procesor s digitálním ekvalizérém, a tak se mi zase po analogu zastesklo... Potom následoval poslechový test ve studiu, kdy jsem testované ekvalizéry porovnával s Yamahou GQ 2015 (2x 15 pásem, střední cenová třída) a s Behringerem GEQ 3102 (2x 31 pásem, nejnižší třída, ale u nás hojně rozšířený). Zkoušel jsem nastavit všechny tahové potenciometry na nulu, pak na minimum a na maximum a vytvořit určitou reálně využitelnou křivku. Při nastaveném rovném průběhu byly rozdíly prakticky zanedbatelné. Při maximálním nastavení všech faderů Yamaha zvuk "obarvila". Měl jsem pocit, jako by byly použity nějaké korekce, ale nedokázal jsem říct, co se stalo. U ME 15B zůstal signál oproti originálu nezměněn. Behringer při maximálním nastavení všech pásem signál také trochu upravil (stal se jakoby míň čitelným), ale méně znatelně než Yamaha. Rane si u obou 30pásmových exemplářů zachoval zvukovou neutralitu. Nejmarkantnější rozdíl byl při nastavení skutečné ekvalizační křivky. Nejprve jsem ji nastavil podle popisu potenciometrů (zvlášť pro 15 a 30pásmové). Jedině SEQ 30 a GE 60 měly stejný zvuk, Behringer byl úplně jinde a Yamaha taky. Potom jsem je zkoušel nějak dorovnat, ale nepovedlo se.
Poslední fáze testu bylo měření. Z mnoha grafů jsem jich vybral šest. Na prvních dvou je ME 15B. Nejprve je jedno pásmo nastaveno na maximum a vytvořen graf. Pak je potlačeno na minimum a kmitočtová charakteristika je zakreslena do stejného grafu. A tak dál pro všechna pásma. Je krásně vidět, jak všechna pásma mají stejný zdvih i šířku filtru a střední kmitočty dokonale sedí. To, že graf padá na basech, je dáno vestavěnou nevypínatelnou horní propustí. Na druhém grafu je zakresleno nejprve nastavení potenciometrů všech pásem na maximum, pak na minimum a "prostřední" dvě čáry odpovídají nastavení přechodů, kdy je půlka ekvalizéru na maximu a druhá půlka na minimu. Tím, že sedí jakosti i střední kmitočty filtrů, je i tato kmitočtová charakteristika téměř rovná. Pro porovnání je na grafu 3 totéž pro Yamahu GQ 2015. Zde sice sedí střední kmitočty, ale už nesedí zisk a hlavně vůbec nesedí šířka pásma - ta odpovídá třetině oktávy. Tím razantně zasahuje do kmitočtové charakteristiky a výsledného zvuku. Na grafu 4 jsou jednotlivá pásma pro Rane GE 60 (stejný typ měření jako na graf 1). Není co dodávat, takhle to má vypadat. Jen pro zajímavost: graf z měření SEQ 30L je naprosto stejný! Opravdu, jak přes kopírák. Na pátém obrázku jsou maxima a minima pro SEQ 30L. A na posledním je Behringer 3102. A to je ovšem něco! Od 20 Hz do 200 Hz jsou kmitočty vždy o jeden výš než odpovídá popisu - nejspíš špatně osazené součástky. Kmitočty popsané 200 a 250 Hz jsou osazeny stejně (liší se jen tolerancí součástek), a tím se od 315 Hz srovnává popis s realitou. Ovšem nepřesnost středních kmitočtů je značná (např. díra mezi 2 a 3 kHz). Tyto chyby pak značně ovlivňují výslednou kmitočtovou charakteristiku.
Závěr
V tomto testu jsem se pokusil o objektivní posouzení ekvalizérů Rane doplněné měřeními. Bohužel jsem srovnával nesrovnatelné (GE 60 je víc než pětkrát dražší než Behringer GEQ 3102), a tak zajímavější by bylo porovnat Rane např. s DBX nebo Klark Teknik. Ovšem toto nebyl pravý srovnávací test. Doufám ale, že časem se jim budeme věnovat, protože si myslím, že jsou nejzajímavější a nejprůkaznější. Jinak musím říct, že mě výsledek nepřekvapil. Je jasné, že levný ekvalizér nikdy nemůže dokonale fungovat. Velmi přesné odpory a jakostní kondenzátory jsou pořád drahé, a proto je do levných výrobků nelze použít. A kvalitní součástky mají i lepší teplotní a dlouhodobou stabilitu. To jsou věci, které si uvědomíme, až když nám na ekvalizér bude svítit letní slunce a nebo třeba po pěti letech provozu. Bohužel, je pravda, že i když mám v racku pětkrát dražší ekvalizér, za zvučení pětkrát víc nedostanu! A tím je dáno, proč je u nás víc přístrojů značky Behringer než Rane. Ale pokud přeci jen máte plné prasátko nebo potřebujete kvalitní profesionální ekvalizér, vyzkoušejte Rane. Věřím, že budete spokoneni.
Info:
Předmětem testu jsou grafické ekvalizéry americké firmy Rane. ME 15B (2x15 pásem) stojí 12 833 Kč, GE 60 (2x 30 pásem) je za 30 876 Kč a SEQ 30L (stereo 30 pásem) koupíme za 17 471 Kč.
Plus:
zvuk
kvalita použitých součástek
velký výběr různých typů
Mínus:
u GE 60
chybí kalibrace potenciometrů úrovně
u ME 15B a GE 60