Edirol UA-4FX - audio rozhraní s technologií COSM

Edirol UA-4FX - audio rozhraní s technologií COSM
Edirol UA-4FX - audio rozhraní s technologií COSM

... která toho dokáže poměrně dost, protože vývojáři do ní dokázali dostat poměrně dost elektroniky. Ale hezky po pořádku. Zařízení je určeno k přehrávání a nahrávání audio signálu a zároveň slouží jako MIDI in/out. Nahrávat může ve frekvencích 44,1, 48 a 96 kHz při 24bitové hloubce vzorkování.

Kromě MIDI in/out konektorů disponuje analogovými (2 x mikrofon, kytara a RCA stereo) i optickými digitálními vstupy a výstupy. Výstup může být přes RCA konektory do sterea nebo přes digitální optický výstup do systému 5.1.

 

About

Celá krabička je plastová se stříbrným vrchem a černou spodní částí, na které jsou nožičky z pryže. Ty zaručují, že se i při své menší hmotnosti neposouvá po stole, takže zasunování konektorů je bezproblémové. Celému vrchnímu panelu vévodí tři velké stříbrné otočné ovladače, které mají na starosti řízení vstupní úrovně kytarového (nebo mikrofonního) a ostatních vstupů a celkovou výstupní úroveň. Dalšími ovládacími prvky jsou čtyři, ale už menší, točítka a čtyři průsvitné knoflíky, kterými se ovládají efekty, kterými tahle krabička disponuje (to je to FX v názvu). Naleznete zde i pětiúrovňový ukazatel síly signálu. Na zadní straně je USB konektor (ten slouží i k napájení), MIDI konektory, digitální v optice a stereo vstup a výstup v RCA. Na levé straně se nachází XLR konektor pro mikrofon (do něj lze poslat i fantomové napájení) a přepínače pro změnu zdroje nahrávání, vzorkovací frekvence a zapnutí rozšířeného ovladače. Vepředu je ještě přepínač pro vstup kytara/mikrofon, vstup pro kytaru a mikrofon (oba velký jack 6,3 mm), mikrofon 3,5 mm a velký jack pro sluchátka. Na spodní straně jsou ještě dva přepínače pro zapnutí fantomového napájení a monitoringu vstupního signálu.

 

Driver

Zařízení může pracovat ve dvou režimech ovladače: v jednoduchém a rozšířeném. V tom jednoduchém není potřeba vůbec instalovat ovladač, bohužel pak ale nefunguje ASIO ani MIDI. Přehrávání je taky možné jen při frekvenci 44,1 Hz.

V rozšířeném režimu ovladače je možné využít veškerých vymožeností zařízení: lepší vzorkovací frekvence, ASIO ovladače i MIDI. Nicméně to znamená nutnost instalace ovladače - ta je však zcela bezproblémová; ovladače jsou k dispozici pro Windows XP, Mac OS 9 a Mac OS X.

 

Playback & recording

Přehrávat a nahrávat lze ve všech výše uvedených frekvencích. Pokud ale potřebujete zvuk v systému 5.1, pak se připravte na to, že s macintoshem se vám to nepovede.

Latence přístroje při ASIO ovladačích je docela malá: mně se v XP dostala asi na 3,3 ms. Bohužel při této latenci už docházelo k dropoutům při nahrávání a současném přehrávání; pomohlo až zvýšení asi na 20 ms.

Nejvyšší vzorkovací frekvence (96 kHz) je na krabičku už docela záhul, takže můžete při této frekvenci buď jen nahrávat, nebo přehrávat. Navíc jsou všechny efekty nepřístupné a nemůžete je využívat. Pro přepnutí mezi vzorkovacími frekvencemi je ale nutné krabičku vypnout a zase zapnout - stačí jen USB kabel vytáhnout a zase zapojit.

Nahrávat lze jak ze všech analogových vstupů, tak i z digitální optické cesty. Navíc je možné využít zpětnou smyčku, která umožňuje nahrávat to, co právě vstupuje do tohoto zařízení. Tím pádem můžete nahrávat třeba zvuk z internetových rádií. No, není to žádná překvapivá funkce, disponují jí i levné zvukové karty (what you hear). Zdroj signálu pro nahrávání volíte pomocí přepínače. Nicméně se musíte smířit s tím, že při přepínání se na krátkou, necelou sekundu, trvající chvilku ztratí signál.

Už i při nahrávání můžete zvolit efekty, kterými tohle malé zařízení disponuje, a tím změnit zvuk přímo při nahrávání do počítače.

 

FX

Efekty jsou asi tak to nejlepší, co se si mi na UA-4X líbí. Jsou rozděleny do tří skupin po čtyřech efektech (Mastering, Listening a Perform) a navíc je tu ještě simulace elektronkového zesilovače. Každý efekt se pak v každé skupině ovládá jedním otočným ovladačem, jehož míra otočení určuje míru efektování původního zvuku, přičemž nejzazší poloha vlevo efekt vypíná.

V sekci Mastering jsou efekty pro práci s nekvalitními nahrávkami - například pokud restaurujete staré pásky nebo desky. Nachází se tady odstraňovač šumu, enhancer a zvýšení basů a výšek. Enhancer pracuje skvěle, basy a výšky taky, ale Noise Reducer - nic moc. Jde spíš o šumovou bránu: signál pod určitou úroveň efektem prostě neprojde. Budiž, ale v tichých pasážích je v podstatě k ničemu.

V sekci Listening můžete odebírat zvuky v centrálním kanálu (tedy to, co hraje zároveň vpravo i vlevo), zvýšit výšky a basy a měnit reverb. V podstatě efekt Center Cancel pracuje pravděpodobně na principu rozdílů fází v každém kanále: tomu taky odpovídá výsledek - tedy nic moc (sólová kytara vám zmizí, stejně jako vokály a nástroje umístěné panoramaticky na střed, a celkový zvuk nic moc) - použití na karaoke.

Sekce Perform nabízí to pravé pro kytaristy... Efekt FX Voice sem sice nezapadá, ale je zajímavý svou funkčností: dokáže přeladit zvuk o oktávu nahoru a dvacetpět půltónů dolů. Pomalým otáčením odpovídajícího ovladače tak můžete docílit simulaci zastavující se gramofonové desky. Další tři efekty této sekce jsou právě ty kytaristické: amp/drive neboli zkreslení, chorus a delay. Pokud si pohrajete, docílíte docela pěkný a plný zvuk zkreslené kytary. Bohužel, pokud využijete efekt zkreslení, počítejte s tím, že na předzesilovač je vázána šumová brána (viz sekce Mastering), a tudíž i slabě hrané tóny neuslyšíte. Naštěstí jde úroveň brány změnit.

Tak trochu bokem stojí simulátor elektronkového zesilovače Tube Simulator, který využívá technologii COSM (Rolandi to tlačí fakt všude). Tato sekce simuluje elektronkový zesilovač: jsem vychován na tranzistorech, ale vskutku tahle simulace udělá teplejší, hutnější a jasnější zvuk. To se ovládá dvěma točítky; další dvě mají na starosti kompresor.

Efekty můžete použít jak na přehrávaný zvuk, tak na zvuk, který právě nahráváte - to se přepíná dvěma průsvitnými tlačítky se světelnou indikací. Rovněž Tube Simulator je od dalších efektů oddělen speciálním tlačítkem (jedním tlačítkem přepínáte jednotlivé sekce, druhým zapínáte simulaci elektronky). Velkou nevýhodou je ale možnost použití buď jen jedné z efektových sekcí, nebo simulace elektronky. To znamená, že nemůžete třeba zároveň použít delay a reverb, nebo zkreslení se simulací elektronkového zesilovače.

Rovněž se mi zdá problematické přepínání sekcí efektů - na živé vystoupení v podstatě nevhodné. Sice je tu velice kvalitní zpracování signálu (32 bitů), ale při přepínání mezi jednotlivými sekcemi dochází k minimálně půlsekundovému vypnutí signálu. To znamená, že pokud chcete přepnout z karaoke na kytaru, půl sekundy nic neuslyšíte - a to ani ze vstupů, ani z počítače - prostě ticho.

 

Software

K této krabičce se dodává Sonar LE (Cakewalk) a Edirol Virtual Sound Canvas jako DirectX nástroj (teda plus ovladače). Jde konečně o pořádnou dávku kvalitního softwaru; a ačkoliv jsem "cubasista", už kvůli tomuto softu bych si to koupil (ačkoliv bych samotný hardware nepoužil). Jde o konečně funkční sw, který není omezen počtem několika MIDI stop.

Virtual Sound Canvas pracuje jak v režimu standardu GS, tak i GM2. To si rád časem prozkoumám, protože zvuky jsou vskutku pěkné a není z nich cítit syntetika jak z mnoha virtuálních nástrojů. Škoda, že to nerozjedu ve svém oblíbeném "kjůbejzu" :-).

 

Summary

Tak špatný to není; naopak. Myslím si, že Edirol UA-4FX využijí spíše začátečníci nebo mírně nároční amatéři (či spíše míň majetní), kterým efekty v jednom zařízení vyhovují. Já osobně bych sáhl po jeho efektu zkreslení a simulaci elektronky ve spojení se zpětnou smyčkou při nahrávání. Navíc pokud je podpořeno kvalitním softwarem a dobrým virtuálním MIDI nástrojem. Vtipné je i využití efektů buď na nahrávání, nebo přehrávání. Bohužel mě neuspokojila možnost současného použití efektů z různých sekcí a nemožnost jejich MIDI ovládání (jsem si našel skvělej zvuk pro tu moji starou kajtru, ale nezapsal jsem si nastavení ovladačů). Prostě pro domácí zábavu a soukromé jamování...

 

Info:

Edirol UA-4FX je USB audio rozhraní s rozlišením až 24 bitů/96 kHz, které obsahuje čtrnáct typů snadno použitelných vestavěných efektů, a to včetně simulátoru lampového předzesilovače s technologií COSM. Doporučená maloobchodní cena je 5404 Kč.

 

Plus:

nízká latence

možnosti vzorkování

spousta efektů

dodávaný software

ovladače Win XP/Vista 64/32 a Mac OS X

 

Mínus:

nutnost vypnutí při změně vzorkovací frekvence

výpadky zvuku při přepínání efektů

při nízké latenci vypadával zvuk (ale netvrdím, že na tom neměl vliv můj noťas)

 

Technická specifikace:

počet nahrávaných/přehrávaných kanálů: 1 stereo duplex (vyjma 96 kHz)

zpracování zvuku pro počítač: 24 bitů

AD/DA konverze: 24 bitů

vnitřní zpracování zvuku: 32 bitů

vzorkovací frekvence digitálního výstupu/výstupu a AD/DA konverze: 44,1/48/96 kHz

frekvenční rozsah: 96 kHz-20 Hz až 40 kHz (+1 dB/-2 dB), 48 kHz-20 Hz až 22 kHz (+1 dB/-1 dB), 44,1 kHz-20 Hz až 20 kHz (+1 dB/-1 dB)

efekty: Mastering (šumová brána/enhancer/dvoupásmový kompresor-limiter), listening (center cancel/high boost/low boost/reverb), performance (voice-change/amp-simulator a distortion/chorus/delay), simulátor elektronkového zesilovače (Tube Amp Simulator/kompresor-limiter)

přípojná místa: linka stereo vstup/výstup (RCA), mikrofon (XLR, symetrický, fantom napájení +48 V), mikrofon (malý jack), kytara/mikrofon (6,3 mm jack), sluchátka (stereo 3,5 mm jack), digitální vstup/výstup (optika), MIDI in/out, USB (typ B)

napájení: z USB počítače, proud 360 mA

rozměry: 171 x 126,8 x 43,6 mm

hmotnost: 335 g

Psáno pro časopis Muzikus