EBS Black Label - efektové krabičky pro baskytaru
S krabičkami renomované švédské firmy EBS jsem se u nás setkal poprvé asi před pěti lety, kdy zde na ně hrál vynikající polský basista Marcin Poszpieszalski. Už tehdy mne opravdu zaujaly, a proto jsem velmi rád přijal nabídku otestovat nový sortiment efektů z produkce této u nás stále populárnější severské společnosti.
Firma EBS byla založena poměrně nedávno, v roce 1988. Firemní strategie byla jednoduchá: basisté pro basisty. Všichni zaměstnanci jsou zároveň aktivními hráči na baskytaru. Nabídka výrobků není příliš rozsáhlá, jedná se ovšem o přístroje té nejvyšší kvality. Firma se netají tím, že vyrábí produkty zejména pro profesionální využití, čemuž odpovídají nejen použité technologie, kvalita zpracování a výsledný uživatelský přínos, ale také dostupnost na trhu a cena.
Tuto linii trochu narušují právě krabičky, které mám testovat. Samozřejmě že jde o kvalitní výrobky made in Sweden, myslím si ovšem, že právě pro svou cenu a možnosti, které nabízejí, se díky nim nejeden méně majetný český basák může přiblížit onomu skvělému soundu EBS, který dnes udává standard na desítkách světových pódií.
Konstrukce
Všechny krabičky jsou koncipovány v jednotném, velmi elegantním designu. Mají shodné rozměry 115x70x35 mm, a jelikož jde o výlisky z kvalitního, 2 mm tlustého plechu, dosahuje jejich váha bezmála půl kila. Každá z krabiček má dva korekční potenciometry, jeden malý přepínač pracovních módů a samozřejmě vypínač. Jackové samice jsou vyvedeny po stranách, zdířka pro 9V adapter je na horní straně. Pokud ovšem jste z těch šťastnějších a hrajete na zesilovač nebo předzesilovač EBS, můžete své EBS krabičky napájet Phantomem přímo z vašeho zesilovače.
Povrchová úprava je provedena lehce pískovaným černým nástřikem.Krabičky se od sebe liší pochopitelně nápisem a také vzorem z modrých proužků, který je poznávacím znamením každé z nich.
Já jsem měl možnost testovat všechny krabičky z nabídky EBS zabudované do originálního pedalboardu, který je u nás také k dostání. Je proveden v podobném duchu jako krabičky. Také jde o výlisek z 2 mm tlustého plechu, v černé barvě. Je velmi stabilní, a jak jsem měl možnost na vlastní oči i nohy se přesvědčit, snese on i krabičky i ty největší surovosti, které se mohou při živém hraní přihodit.Na pedalboard je dále napojen i originální 9V napáječ.
V horní části pedalboardu, nad každou příslušnou krabičku, výrobce umístil i nákresy vždy tří různých modelových nastavení efektu. Zprvu se mi to zdálo poněkud zbytečné, ale poté, co jsem začal v širokých možnostech nastavení poněkud bloudit, přišly mi naznačené kombinace velmi vhod.
K pedalboardu jsou krabičky přichyceny vždy čtveřicí šroubů a navzájem jsou propojeny celokovovými propojkami. Signál prochází pedalboardem zprava doleva a výrobce složil celou efektovou cestu takto:
První v řadě je MultiDrive. Za ním následuje MultiComp, uprostřed je zařazen OctaBass, pak BassIQ a celá cesta končí UniChorusem.
Jak výrobce ve svém prospektu několikrát uvádí, jedná se o pouze přísně analogové přístroje, vyrobené za použití nejlepších technologií, proto každá krabička výrazně převyšuje vše, co zatím zatím v tomto ranku vyrobeno.
Pojďme se tedy podívat, co je na tom pravdy, a jak je mým dobrým zvykem, vezmeme to přesně z opačné strany. Tak tedy první přijde na řadu
UniChorus
Jak nám název podsouvá, mělo by se jednat o standardní chorus pedál, leč není tomu jen tak. Přepínačem Mode si můžeme vybrat ze tří typů funkcí krabičky, což jsou Chorus, Flanger a Pitch Modulation. Potenciometry Depth a Rate se ovládají poměry zpracování signálu a krabička je také opatřena dvěma jacky pro stereo výstup.
Mód Chorus nabízí modulaci od lehkého provzdušnění tónu, které obohatí zvuk snad každé basy, až po masivní rozvibrování hraných tónů, které se dá, pokud se s ním člověk naučí pracovat, velmi zajímavě použít i pro lehké rozladění. To získáme v klasickém začátečnickém nastavení: Všechno doprava!
Chorus mi přišel velmi vhodný také pro akordovou hru, zvýraznění sól ,méně výrazně ovlivní nejnižší tóny.
Mód Flanger funguje nachlup stejně jako kterýkoli jeho kvalitní kytarový bratr. Zde se firmě EBS podařilo velmi dobře převést klasický kytarový efekt do baskytarových sfér, se zachováním charakteru zvuku basy, což už tak samozřejmé nebývá. Tento flanger neořezává frekvence, zvuk zůstává hezky hutný, basový a konkrétní, samozřejmě pokud to vaše basa umí.
Pitch Modulator přidá určité frekvence, projasňuje tón. Nižším polohám dodá zvláštní sympatický brum a basa potom zní, tak jak po Pitch modulaci žádám: lehce, jasně, vzdušně, přitom velmi konkrétně s hutným spodkem.
Kromě standardního nastavení Chorusu se mi z toho, co krabička umí, zdá toto nastavení nejpříjemnější.
Flanger má pro mne trochu problematické využití, ovšem hráči, kteří více laborují se zvukem, si jej určitě oblíbí.
BassIQ
Výrobce udává, že tento trojitý envelope filtr, cituji: "vypíchne každou notu, kterou hraješ". Já osobně jsem tento pocit nenabyl. To, co krabička umí, mě poněkud zklamalo a IQ v názvu mi přijde lehce zavádějící. Efekt nabízí korekce Treshold a Attack, ve všech třech módech: Hi-Q, Up a Down předvádí zvláštní mutaci autowahu, která pouze při přepnutí módu prožene signál vaší basy spektrem jiným směrem. Korekcemi lze ovlivnit rychlost a délku průběhu, ovšem čekal jsem daleko širší praktické možnosti této krabičky.
Dostanete z ní kvantum různých "kosmických" zvuků, u kterých bohužel už ani nepoznáte, že na jejich počátku byl zvuk basy. Zvukovým novátorům a jiným chemikům tahle mašinka ovšem určitě udělá velkou radost .
Nejpoužitelnější a zvukově velmi zdařilé mi přijde naznačené tovární nastavení Auto Wah. Kváknutí je přesně takové, jak se očekává, efekt hezky opíše zahraný tón, přičemž umí kvalitně prokváknout jen dva současně zahrané tóny. Můj oblíbený ve výškách hraný akordový beglajt se mi prostě vykvákat nepodařilo. Na druhou stranu Auto Wah hezky zvládá rychlou prstovou hru a za vyzkoušení stojí také palcová střelba hraná v nastavení Down Envelope.
Celkové využití efektu je ovšem dosti problematické.
OctaBass
Tento oktaver je právě jednou z věciček od firmy EBS, obsažených v arzenálu výše zmíněného Marcina Poszpieszalského. Dokud jsem jej znal pouze z desek, které nahrál se svou kapelou 2.Tm2,3 (mimochodem, doporučuji všem k poslechu), žil jsem v přesvědčení, že Marcin hraje na pěti a vícestrunné basy. Jaké bylo mé překvapení, když jsem jej poprvé viděl naživo. Všechny ty slapem hrané, velmi, velmi nízko posazené hutné spodky hrál na čtyřstrunného JazzBasse model 76. Ten skvělý, hloubkami nadupaný zvuk měla na svědomí krabička, o níž je řeč, OctaBass.
Sám jsem měl možnost již několik různých oktaverů vyzkoušet, ale zde musím říci, že tahle potvůrka od EBS to všem ostatním natřela na celé čáře.
Co se ovládacích prvků týče, nenabízí nic výjimečného. Dvěma potenciometry Normal a Octave lze míchat poměr rovného signálu a přidané nižší oktávy, efekt má tři úrovně úpravy zvuku: High, Mid a Low. Navenek se tedy OctaBass tváří standardně až nenápadně, rozdíl je asi někde uvnitř. Oktaver produkuje ve všech nastaveních velmi konkrétní hutný basový zvuk, od klasického přikreslení nižší oktávy pro ztluštění zvuku, což je vítaná pomoc zvláště levnějším basám, k masivnímu subbasovému soundu, kdy z aparátu leze pouze přidaná nízká frekvence. Výtečná je rovněž simulace Synth Bass, kdy i vaše stará Jolana hraje tak, jak je teď v kraji zvykem: pevně, konkrétně, hodně hluboko a kapánek chemicky. Na nahrávkách se toho dociluje syntezátory, vy tak můžete znít s jakoukoli basou díky "černé skříňce" EBS.
Tato krabička mi zatím ze všech testovaných udělala největší radost. Získala si mě kvalitou podání každého tónu, přirozeností zvuku přidané oktávy a hlavně svými možnostmi. Od tlustého funky soundu, přes syntetickou techno basu až po brutální metalové hloubky pekelné. A to vše lze skoro bez omezení kombinovat. A lahůdka nakonec: v nastavení Subbas jsem si jen tak z legrace přehrával čtyřhlasy a hádejte, jak to tahle potvůrka zvládla?
MultiComp
Ani ti nejpozději narození, hledíc na název, nebudou očekávat jakýsi multipočítač. MultiComp je velmi povedený, aktivně i pasivně pracující kompresor/limiter. Tato krabička nabízí standardní možnosti komprese signálu, srovnatelné se zařízeními jiných firem. To, co ji však odlišuje od jiných kompresorů, je nabídka pracovních módů. Kromě klasické komprese se zde nabízí i její lampová simulace.
Mód Tubesim výrazně přiblíží váš zvuk k takovému soundu, jaký známe od elektronkových kompresorů řádově o deset tisíc dražších. Zvuk je příjemně teplý, velmi konkrétní a hutný, ne však tvrdý nebo nepřirozeně přiostřený. Zkrátka lampa bez lampy.
V poloze Multiband se nabízí mix lampové simulace a klasického kompresoru.
MultiComp je velmi kvalitní zařízení nabízející široké možnosti úpravy zvuku vaší basy. Malou chybkou na kráse je, že při vyšším nastavení gainu, zvláště u levnějších baskytar, přibývá šum.
MultiDrive
A nakonec nám naší milí z EBS nabízejí univerzální overdrive pedál. Opět jde o aktivně i pasivně pracující zařízení a opět umí simulovat elektronkový obvod. Nabízí vše, co by měl profesionální zkreslovač umět. Od lehkého nakřápnutí tónu přes tlustý zkreslený zvuk až po zpětnou vazbu, kupodivu čistou a poměrně ovladatelnou. To vše MultiDrive zvládá opět ve třech pracovních úrovních, tentokrát Tubesim, Standard a Flat. Právě mód Flat je velmi zajímavý. Při jeho použití kromě zkreslení dojde k ořezání basů a části výšek, tedy ke "zplacatění" zvuku, tak jak název napovídá. Velmi vhodné pro každého, kdo musí čas od času v kapele zastávat kromě tvrdé basácké práce i post doprovodného kytaristy. Nu což, basák z Manowaru takhle hákuje pořád.
Nejsympatičtěji z nabízených širokých možností zkreslení zní simulovaný lampový sound, který zachovává nejvíce přirozené hutnosti basy.
V nejnižších úrovních nastavení Drive i Volume potenciometrů umí tento efekt hezky prohřát tón, proto jej mohu doporučit všemu lidu basovému, nejen metalovým a hardcorovým řezníkům.
Slovo nakonec
Basové efekty EBS patří dle mého mezi nejlepší na současném trhu. Díky kvalitě zpracování nabízejí nejen skvělý zvuk, snadné intuitivní ovládání, dlouhou životnost, ale také vcelku přijatelný poměr užitnosti výrobku a jeho ceny. Více se o testovaných efektech a dalších produktech EBS můžete dozvědět na www.ebs.bass.se
Info:
Efektové a krabičky a pedalboard od firmy EBS určené pro baskytaru, ceny: OctaBass 4990 Kč, MultiComp 6600 Kč, UniChorus 7600 Kč, BassIQ 6950 Kč, MultiDrive 6700 Kč; Black Label Pedalboard 2990 Kč, 9V adapter pro pedalboard 1060 Kč.
Plus:
vysoká kvalita provedení
vynikající zvuk a vzájemná kompatibilita
široké možnosti nastavení
Mínus:
omezené využití některých "kosmických" zvuků
vyšší šum kompresoru (možná pouze u testovaného modelu)