EastWest Quantum Leap Voices of Passion - virtuální nástroj ženských sopranistek z Walesu, Sýrie, Indie, Bulharska a Ameriky

EastWest Quantum Leap Voices of Passion - virtuální nástroj ženských sopranistek z Walesu, Sýrie, Indie, Bulharska a Ameriky
EastWest Quantum Leap Voices of Passion - virtuální nástroj ženských sopranistek z Walesu, Sýrie, Indie, Bulharska a Ameriky

Virtuální nástroj ženských sopránových vokalistek z Walesu, Sýrie, Indie, Bulharska a Ameriky vytvořila firma EastWest.

Autor

Nick Phoneix, narozen roku 1967 v Londýně, je nejen tvůrcem Quantum Leap Voices of Passion, ale také autorem hudby k celovečerním filmům (Spiderman 3, Piráti z Karibiku 3, Superman se vrací, Da Vinciho kód, Noc v muzeu a mnoho dalších) i televizním inscenacím pro NBC, CBS, Fox Family aj. Je skladatelem hudby k počítačovým hrám, ale i New Age umělec. Quantum Leap Voices of Passion koncipoval jako: první virtuální nástroj nebo zvukovou knihovnu vytvořenou pro specifické použití hudby pro film/TV/hry, ale také ve stylech Ambient a New Age, se skutečně věrným legatem mezi intervaly. V 7,2 GB velké zvukové knihovně jsou pro zpěv k nalezení jednotlivé hlásky (Oo bez vibráta s výrazným dechem, Ohm vibráto, Ohm bez vibráta, Aa, Doo...), efekty, poměrně dlouhé fráze (více než tisíc etnických, nemělo by se tedy stát, že nyní uslyšíme stovky a stovky písní poskládaných z naprosto stejných frází ve stejném pořadí), dechy atd. Vše je navzorkováno ve 44,1kHz a 24bitové hloubce.

 

Play System

Na rozdíl od Symphonic Orchestra (test Muzikus 6/2008), který je staršího data, Voices of Passion je postaven na novém enginu firmy EastWest, nazvanému jednoduše Play System. Na tomto enginu jsou postaveny i další produkty EastWest, jako například Fab Four, Gypsy, Quantum Leap Pianos a další. Play System je vlastně sada různých komponent, které vzájemně spolupracují a vytvářejí hudbu. Srdcem systému je Play Advanced Sample Engine – softwarový přehrávač samplů navržený tak, aby spolupracoval s jakoukoliv zvukovou knihovnou pro něj speciálně upravenou. Engine běží jak v systému Windows (XP i Vista) tak Mac OS (Universal Binary) na platformě 32 i 64 bitů (interní zpracování zvuku je 64bitové) v režimech stand alone i plug-in. Samotný engine pochopitelně nemůže generovat zvuk bez nějaké knihovny zvuků (Play System Library). Engine je vlastně program, který ví, jak přehrát vzorky z připojených (nainstalovaných) knihoven. Nejdůležitějším bodem designu bylo to, aby byly nástroje snadno hratelné.

 

Ovládací prvky

Hlavní ovladače

Mezi ně patří Main Menu – rozbalovací seznam příkazů podobných menu v mnoha jiných aplikacích, jako jsou About (okno s informacemi o aktuální verzi aplikace, autorech, a copyrightu), Open (načíst knihovnu), Recent (zobrazení posledních deseti načtených nástrojů), Save (uložení stávající kolekce). Tlačítko Settings slouží pro vstup do tabulky se základním nastavením, jako jsou MIDI porty, zvukové vstupy a výstupy a latence. Browser/Player tlačítko přepíná mezi režimy přehrávače a prohlížeče. Rozbalovací seznam Instrument zobrazí všechny aktuálně otevřené nástroje v Play System.

 

Ovládání sterea

Pro řízení umístění zvuku ve stereu slouží dva ovladače. Prvním je Channel Source, který je možné přepnout do čtyřech režimů – Stereo, Mono (sloučení levého a pravého kanálu), Mono (pouze z levého kanálu), Mono (z pravého kanálu). Ovladač Pan řídí relativní hlasitost levého a pravého kanálu mezi sebou. Ovladačem nad tlačítkem Stereo Double je možné volit relativní úroveň mezi dvěma rozdílnými mikrofony nebo celými signálovými cestami, které byly při záznamu použity. U virtuálního nástroje pro kytarové zvuky je například možné vollit poměr mezi čistým a zkresleným zvukem. Výhoda tohoto ovladače je, že nijak nezkresluje signál, pouze mění poměr mezi dvěma různými signály. Tento ovladač může být použit také pro změnu mono signálu ve stereo signál.

 

Round Robin Reset

Round Robin artikulace je jedním z několika zásadních rozdílů mezi klasickým samplerem a Quantum Leap řadou. Řada parametrů zvuku, jako je třeba hlasitost, doba náběhu a další, byla nahrána v několika různých variantách, které se při přehrávání střídají, aby nebyl výsledný zvuk tak jednotvárný a mechanický, jak se u samplerů stává. Tato technologie s sebou ale přináší jeden možný problém. Pokud se například v jednom parametru střídají dva vzorky (A B A B A). Voices of Passion si pamatuje, který vzorek byl přehráván naposledy, i když je zastaveno přehrávání. V nastíněném případě by Voice of Passion pokračoval vzorkem B, podle logiky. Ten je ale poněkud jiný, než vzorek A, a tak může znít skladba trochu jinak. Tlačítko Round Robin Reset, vyresetuje veškeré nastavení. Tlačítko se dá řídit i pomocí MIDI kontroléru.

 

Efekty

Delay je minimalizován na parametry čas, zpětná vazba a úroveň. Konvoluční reverb je omezen pouze na výběr z 29 továrně připravených presetů a vysílání úrovně dozvuku. Většina dozvuků byla pořízena přímo v EastWest studiu nebo koncertní síni, kde někdo z EastWest natáčel nějakou jinou zvukovou knihovnu, ale k dispozici jsou i katedrála, kostel, čtyři různé hollywoodské haly a jiné. Ve filtru lze nastavit frekvenci a rezonanci. Obálka hlasitosti má pět elementů. ADT (Artificial Double Tracking) je technika často používaná v 60. a 70. letech, kterou vymysleli v Abbey Road pro Beatles. Jedná se o zdvojování stop. Jeden stejný part (instrumentální nebo vokální) se nahraje dvakrát a následně na sebe vrství. Originální ADT proces byl postaven na magnetické pásce, v enginu Play je efekt tvořen digitálně. Přesto programátoři do efektu přidali simulaci pásky, aby byl výsledek co nejlepší. Díky ADT není nutné stopu skutečně dvakrát nahrávat, ale docílit přitom stejného zvukového výsledku. Parametry jsou zpoždění (v milisekundách), hloubka modulace, rychlost modulace a úroveň. S extrémním nastavením se dá docílit dokonce až pocitu sboru.

 

Artikulace

Nad klaviaturou jsou zobrazeny ovladače pro artikulaci, které je možné snadno řídit pomocí přiřazených MIDI událostí, nejčastěji přepínáním mezi jednotlivými artikulacemi pomocí klaviatury. Klávesa s přepnutím artikulace musí být stisknuta dříve, než je stisknuta samotná klávesa s požadovaným tónem. V sekvenceru lze jednoduše noty přepínající artikulaci nasměrovat, při živé hře to chce trochu tréninku a soustředění. Zažitá přesná rytmická hra může být trochu na obtíž. Jednotlivé artikulace jsou v manuálu precizně popsané. Jejich kompletní zapamatování je téměř nemožné. Pro lepší orientaci se vyplatí tabulky vytisknout a vyvěsit na místo, kam ze židle pohodlně dokoukneme.

Vlevo od parametrů artikulace je několik informačních ploch, zobrazujících například zvolený MIDI Port, zvukový výstup, MIDI kanál, transpozici, citlivost a minimální a maximální přijímanou hlasitost při stisku klávesy (hrát tedy lze, například pouze pokud je hlasitost přijatých MIDI not v rozmezí 60 až 80, a nebo se tato funkce dá využít pri vrstvení zvuků). V této části lze také najít informace o aktuálním zatížení procesoru, rychlost čtení z disku, velikost načteného vzorku a aktuální polyfonie.

 

Virtuální klaviatura

Po načtení vzorku, které jsou organizovány do skupin, se klaviatura barevně rozdělí. Bílé klávesy generují zvuk, modré klávesy slouží pro přepínání různých artikulací v rámci zvoleného zvuku, ostatní klávesy, zbarvené do světle béžové, nejsou nijak využívány.

 

Zvuk

Zvuk, který z Voices of Passion leze, je neuvěřitelně realistický a při nejmenším velice efektní. Nejde to úplně samo, pro opravdu dobrý zvuk je potřeba poměrně hodně programování, experimentování, nastavování artikulací. Ale výsledek opravdu stojí za to. Na druhou stranu, tvorba vokálních partů není programátorsky až tak náročná, jako je tomu u staršího balíku sborového zpěvu Choir, kde se přímo v editoru skládala celá slova hlásku po hlásce.

 

Závěr

Rozhodnutí, že bude firma EastWest roubovat své virtuální nástroje do velmi podobného prostředí, postaveném na jednotném enginu, ukazuje, že nástroje postavené na bázi samplingu rozhodně nemusejí znít nudně strojově. Díky Round Robin artikulaci zní výsledek mnohem realističtěji. Voices of Passion jsou poměrně dobře rozumět slova díky tomu, že se jedná o nasamplovaná celá slova nebo fráze. (často výrazně lépe než mnohým populárním zpěvákům). Intonace je pochopitelně vynikající, na druhou stranu ne ale strojově dokonalá, dají se tvořit vynikající glissanda, což opět dodává zvuku na realističnosti. Kromě poměrně krátkého, ale postačujícího manuálu v pdf souboru jsou na webových stránkách EastWest k nalezení tři velice názorné video tutoriály v angličtině.

 

Info:

EastWest Quantum Leap Voices of Passion je virtuální nástroj ženských sopranistek z Walesu, Sýrie, Indie, Bulharska a Ameriky postavený na bázi nasamplovaných hlásek, ale i celých frází. Doporučená maloobchodní cena je 7120 Kč.

 

Plus:

jednoduché uživatelské rozhraní

vynikající zvuk, včetně legáta

více různých vzorků pro jednu stejnou událost (nota zapnuta rychlostí X) – artikulace Round Robin

 

Mínus:

vzorkovací frekvence samplů jen 44,1 kHz

v dnešním gigantickém světě jsme zvyklí na obsáhlejší zvukové knihovny

 

Technická specifikace:

minimální požadavky pro Mac: G4 1 GHz, 1 GB RAM, Mac OS X 10.4, DVD mechaniku, iLok (není součástí balení), jednorázové připojení k internetu pro aktivaci produktu

minimální požadavky pro PC: Pentium IV, 1 GB RAM, Windows XP SP 2 nebo Vista, zvková karta, DVD mechanika, iLok (není součástí balení), jednorázové připojení k internetu pro aktivaci produktu

doporučená konfigurace pro Mac: Core Duo nebo lepší procesor, 2 GB RAM

doporučená konfigurace pro PC: Core Duo nebo lepší procesor, 2 GB RAM, zvuková karta s ASIO ovladači

podporovaná rozhraní pro Mac: VST, Audio Units, Core Audio, RTAS

podporovaná rozhraní Windows: VST, ASIO, DirectSound, RTAS omezeně

velikost knihovny: 7,2 GB

počet různých hlasů: 4 – sopranistky z Walesu, Sýrie, Indie, Bulharska a Ameriky

interní zpracování: 64 bitů

vzorkovací frekvence samplů: 44,1 kHz

bitová hloubka samplů: 24 bitů

Psáno pro časopis Muzikus