Digitech Vocal 300 - digitální programovatelný multiefekt, určený především zpěvákům

Digitech Vocal 300 - digitální programovatelný mul
Digitech Vocal 300 - digitální programovatelný mul

Řada světových výrobců vrhá rok co rok na trh nové multiefekty, skoro by se dalo říci, že to již patří ke koloritu doby. Technický pokrok zkrátka nezastavíš a to platí i v oblasti hudební elektroniky. A tak se kytaristé, baskytaristé i klávesáci musí stále ohánět, aby si opatřili prostředky na ten nejnovější a zase o něco dokonalejší efektový procesor. V nižších cenových kategoriích se jen zřídka objeví model pro zpěváky a je pak středem jejich zájmu, neboť ne každý vokalista si může dovolit vlastní zařízení za desetitisíce.

 

S jedním takovým modelem přišla před nedávnem americká firma Digitech. Zařízení s jednomyslným označením Vocal 300 je, jak je na první pohled zcela zřejmé, klonem kytarového modelu RP 300. Stejná je nejen "krabice" včetně pedálu, nožních spínačů, potenciometrů a displeje, ale podle všeho i základní efektové procesory. Přidán byl především balancovaný vstup a výstup XLR na zadním panelu, v sekci efektových modulů přibyl vstupní mikrofonní předzesilovač.

 

Popis

Masivní kovová krabice s povrchovou úpravou vyvedenou v metalické fialové barvě vychází designově z předchozí "dvoustovkové" řady, přibyl jeden nožní spínač a vpravo pedál. Trojice nožních přepínačů ovládá - zleva - posun čísla programu dolů, posun programu nahoru a bypass. Pedálu lze přiřadit ovládání různých parametrů zvoleného programu. Pod rozměrným, dobře čitelným alfanumerickým displejem, rozděleným na dvě části (levá zelená - 6 pozic - zobrazuje názvy programů, efektů a parametrů, levá červená - 2 pozice - číslo programu či úroveň parametru), je přehledná tabulka efektových skupin a jejich parametrů, pod ní pak pětice otočných potenciometrů. První čtyři zleva mají při základním režimu funkci ekvalizéru (Low, Midrange a High) a celkové výstupní úrovně Master level. Pátý potenciometr Input Gain řídí vstupní úroveň. Tlačítky vlevo a vpravo od potenciometrů se spíná mód Edit a přepínají jednotlivé efekty k editaci (levý spínač), resp. ukládá vytvořený program do banky User presetů (pravý spínač). Zadní panel obsahuje všechny obvyklé konektory - zleva doprava: mini jack vstup pro externí audio signál (např. CD přehrávač), jack linkový vstup, XLR balancovaný mikrofonní vstup, XLR balancovaný mikrofonní výstup, stereo jack linkový výstup, mini jack sluchátkový stereo výstup a konektor pro externí napájecí zdroj 9 V (je samozřejmě součástí dodávky).

 

Paměť přístroje pojme celkem 80 programů - 40 továrních presetů a 40 volně programovatelných tzv. User presetů. Ty lze "poskládat" z celkem až 7 za sebou řazených efektů. Vybírat lze z následujících efektových modulů: Compressor, Mic Pre/Voice (obsahuje celkem 12 přednastavených vstupních charakteristik, pouze první z nich - Tube Pre, simulující profesionální mikrofonní lampový předzesilovač - je k serióznímu použití, ostatní s různou úrovní zkreslují a modulují vstupní signál), EQ (třípásmový ekvalizér s parametrickými středy), Noise Gate, Mod. Effects (skupina efektů modulačního charakteru: chorus, flanger, phaser, tremolo, vibrato, strobe, doubler, envelope, pixelator, detune, pitch, whammy), Delay (digital, analog a ping-pong, 10ms - 2sec) a Reverb (7 typů - hall, plate, room, chamber, garage, church, arena a space).

 

O hodnocení přístroje v praxi byla požádána známá jazzová diva Jana Koubková.

 

Ochutnávka Jany Koubkové

Pokud jde o techniku, jsem velmi nešikovná, ale už dávno vím, že zajímavý sound je takovým "sexem" muziky. Můžete mít skvělý hlas, ale špatná technika a ozvučení ho může pěkně "zmršit", a naopak, je-li kvalitní technika, včetně rafinovaných efektů, i "nehlas" může být ve výsledku pro posluchače žádoucí.

 

Nikdy nezapomenu, jaký dojem na mě kdysi udělala zpěvačka a performátorka Laurie Anderson při svém prvním vystoupení v pražské Lucerně. Jak se jí dokonale dařilo měnit hlas, jaká zvuková atmosféra se linula sálem a z jednoho hlasu náhle vícehlas. Jak jsem záviděla zpěvákovi Vinxovi ze skupiny Jungle Funk jeho "orchestr" zvuků, které měl k dispozici - tu zněl coby vokální skupina, tu jako les smyčců, bigband., zvuky, které se nedají popsat, ale přesto jsou tak vzrušující. Prostě nové pojetí zpěváka.

 

U nás se k využívání různých zvukomaleb stavějí zpěváci, na rozdíl od svých kolegů instrumentalistů, poněkud konzervativněji. Sama jsem si asi před čtyřmi lety pořídila vokální efekt Vocalist Performer od firmy DigiTech. Jde vlastně o harmony processor s reverbem. Dodnes jej používám jako koření svých vystoupení a publikum, starší i mladší, to přijímá s chutí. Je to změna a změna je život. Složitější přístroje, např. všechny ty vocodery apod., pro mě nejsou, při zpívání se soustřeďuji hodně na improvizaci a potřebuji proto zařízení s co nejjednodušším ovládáním. Když jsem si mohla půjčit k ochutnání novou "krabici" od DigiTechu, požádala jsem kytaristu Zdeňka Sarku Dvořáka a Richarda Madera z Faust Records, aby na to koukli se mnou. Zaujala mě Sarkova věta: "Je to v podstatě kytarová krabice, kterou se firma snaží vnutit zpěvákům...", a ještě pár útržků z rozhovoru s Richardem: "...pro kytaru dobrý, i pro housle ... polovina efektů by způsobila houkání na pódiu ... pro živý hraní to moc není.dobrý do domácího studia ... pro DJ a taneční záležitosti ... i do počítačový muziky."

 

Přiznám, že můj zájem poté mírně pohasl, i když bych "krabicí", která by za mě sama a pokud možno i líp zpívala, nepohrdla, to ale není tento případ.

 

Info:

-DigiTech Vocal 300 je digitální programovatelný multiefekt v provedení typu "floor pedal", určený především zpěvákům, s převahou modulačních efektů použitelných v moderních hudebních směrech. Využití najde spíše v domácích studiích, a to i ve spojení s nástroji, např. houslemi, kytarou apod. Jeho cena v Praha Music Center je 11 900 Kč.

 

Plus:

- přehledné ovládání a editace

 

příznivý poměr kvalita efektů/cena

 

masivní konstrukce

 

Mínus:

-pouze omezený počet skutečně použitelných základních vokálních efektů

Psáno pro časopis Muzikus