Digitech Vocal 300 - digitální programovatelný multiefekt, určený především zpěvákům
Řada světových výrobců vrhá rok co rok na trh nové multiefekty, skoro by se dalo říci, že to již patří ke koloritu doby. Technický pokrok zkrátka nezastavíš a to platí i v oblasti hudební elektroniky. A tak se kytaristé, baskytaristé i klávesáci musí stále ohánět, aby si opatřili prostředky na ten nejnovější a zase o něco dokonalejší efektový procesor. V nižších cenových kategoriích se jen zřídka objeví model pro zpěváky a je pak středem jejich zájmu, neboť ne každý vokalista si může dovolit vlastní zařízení za desetitisíce.
S jedním takovým modelem přišla před nedávnem americká firma Digitech. Zařízení s jednomyslným označením Vocal 300 je, jak je na první pohled zcela zřejmé, klonem kytarového modelu RP 300. Stejná je nejen "krabice" včetně pedálu, nožních spínačů, potenciometrů a displeje, ale podle všeho i základní efektové procesory. Přidán byl především balancovaný vstup a výstup XLR na zadním panelu, v sekci efektových modulů přibyl vstupní mikrofonní předzesilovač.
Popis
Masivní kovová krabice s povrchovou úpravou vyvedenou v metalické fialové barvě vychází designově z předchozí "dvoustovkové" řady, přibyl jeden nožní spínač a vpravo pedál. Trojice nožních přepínačů ovládá - zleva - posun čísla programu dolů, posun programu nahoru a bypass. Pedálu lze přiřadit ovládání různých parametrů zvoleného programu. Pod rozměrným, dobře čitelným alfanumerickým displejem, rozděleným na dvě části (levá zelená - 6 pozic - zobrazuje názvy programů, efektů a parametrů, levá červená - 2 pozice - číslo programu či úroveň parametru), je přehledná tabulka efektových skupin a jejich parametrů, pod ní pak pětice otočných potenciometrů. První čtyři zleva mají při základním režimu funkci ekvalizéru (Low, Midrange a High) a celkové výstupní úrovně Master level. Pátý potenciometr Input Gain řídí vstupní úroveň. Tlačítky vlevo a vpravo od potenciometrů se spíná mód Edit a přepínají jednotlivé efekty k editaci (levý spínač), resp. ukládá vytvořený program do banky User presetů (pravý spínač). Zadní panel obsahuje všechny obvyklé konektory - zleva doprava: mini jack vstup pro externí audio signál (např. CD přehrávač), jack linkový vstup, XLR balancovaný mikrofonní vstup, XLR balancovaný mikrofonní výstup, stereo jack linkový výstup, mini jack sluchátkový stereo výstup a konektor pro externí napájecí zdroj 9 V (je samozřejmě součástí dodávky).
Paměť přístroje pojme celkem 80 programů - 40 továrních presetů a 40 volně programovatelných tzv. User presetů. Ty lze "poskládat" z celkem až 7 za sebou řazených efektů. Vybírat lze z následujících efektových modulů: Compressor, Mic Pre/Voice (obsahuje celkem 12 přednastavených vstupních charakteristik, pouze první z nich - Tube Pre, simulující profesionální mikrofonní lampový předzesilovač - je k serióznímu použití, ostatní s různou úrovní zkreslují a modulují vstupní signál), EQ (třípásmový ekvalizér s parametrickými středy), Noise Gate, Mod. Effects (skupina efektů modulačního charakteru: chorus, flanger, phaser, tremolo, vibrato, strobe, doubler, envelope, pixelator, detune, pitch, whammy), Delay (digital, analog a ping-pong, 10ms - 2sec) a Reverb (7 typů - hall, plate, room, chamber, garage, church, arena a space).
O hodnocení přístroje v praxi byla požádána známá jazzová diva Jana Koubková.
Ochutnávka Jany Koubkové
Pokud jde o techniku, jsem velmi nešikovná, ale už dávno vím, že zajímavý sound je takovým "sexem" muziky. Můžete mít skvělý hlas, ale špatná technika a ozvučení ho může pěkně "zmršit", a naopak, je-li kvalitní technika, včetně rafinovaných efektů, i "nehlas" může být ve výsledku pro posluchače žádoucí.
Nikdy nezapomenu, jaký dojem na mě kdysi udělala zpěvačka a performátorka Laurie Anderson při svém prvním vystoupení v pražské Lucerně. Jak se jí dokonale dařilo měnit hlas, jaká zvuková atmosféra se linula sálem a z jednoho hlasu náhle vícehlas. Jak jsem záviděla zpěvákovi Vinxovi ze skupiny Jungle Funk jeho "orchestr" zvuků, které měl k dispozici - tu zněl coby vokální skupina, tu jako les smyčců, bigband., zvuky, které se nedají popsat, ale přesto jsou tak vzrušující. Prostě nové pojetí zpěváka.
U nás se k využívání různých zvukomaleb stavějí zpěváci, na rozdíl od svých kolegů instrumentalistů, poněkud konzervativněji. Sama jsem si asi před čtyřmi lety pořídila vokální efekt Vocalist Performer od firmy DigiTech. Jde vlastně o harmony processor s reverbem. Dodnes jej používám jako koření svých vystoupení a publikum, starší i mladší, to přijímá s chutí. Je to změna a změna je život. Složitější přístroje, např. všechny ty vocodery apod., pro mě nejsou, při zpívání se soustřeďuji hodně na improvizaci a potřebuji proto zařízení s co nejjednodušším ovládáním. Když jsem si mohla půjčit k ochutnání novou "krabici" od DigiTechu, požádala jsem kytaristu Zdeňka Sarku Dvořáka a Richarda Madera z Faust Records, aby na to koukli se mnou. Zaujala mě Sarkova věta: "Je to v podstatě kytarová krabice, kterou se firma snaží vnutit zpěvákům...", a ještě pár útržků z rozhovoru s Richardem: "...pro kytaru dobrý, i pro housle ... polovina efektů by způsobila houkání na pódiu ... pro živý hraní to moc není.dobrý do domácího studia ... pro DJ a taneční záležitosti ... i do počítačový muziky."
Přiznám, že můj zájem poté mírně pohasl, i když bych "krabicí", která by za mě sama a pokud možno i líp zpívala, nepohrdla, to ale není tento případ.
Info:
-DigiTech Vocal 300 je digitální programovatelný multiefekt v provedení typu "floor pedal", určený především zpěvákům, s převahou modulačních efektů použitelných v moderních hudebních směrech. Využití najde spíše v domácích studiích, a to i ve spojení s nástroji, např. houslemi, kytarou apod. Jeho cena v Praha Music Center je 11 900 Kč.
Plus:
- přehledné ovládání a editace
příznivý poměr kvalita efektů/cena
masivní konstrukce
Mínus:
-pouze omezený počet skutečně použitelných základních vokálních efektů