Digitech RP360 XP & Element XP - bohatě vybavené multiefekty
Buďme k sobě upřímní - takzvaná komunita kytaristů dovede být pěknou sebrankou. Kytary, aparáty a krabičky jsou pro většinu z nich nevyčerpatelným zdrojem konverzací konce neberoucích a přivádějících „zdravý“ zbytek společnosti k šílenství.
Aby toho nebylo málo, rozmohl se i v našich luzích a hájích takový nešvar: ohrnovat nos nad zaběhnutými firmami a vyhledávat výrobky od co možná nejméně známých a obskurních „butikových“ firem, jimiž se trh poslední roky plní a které spoustu muzikantů nevědomky podněcují k velmi specifickému druhu snobství.
Dovedu si tedy představit, že spojení „nové podlahové multiefekty Digitech“ vyvolá v nejednom zběhlém „tone conscious“ kytaristovi smíšené pocity a zvednuté obočí...
Úvod
... jenže zcela neprávem. Nová generace „mulťáků“ všem dobře známé americké firmy je přímou odpovědí na měnící se pedálový trh mající čím dál tím větší nároky a požadavky. Pedály Element XP a především RP360 XP zvedl DigiTech laťku své oblíbené produktové řady ve všech směrech, od kvality provedení po muzikálnost použitých algoritmů, a dosáhl tak pro leckoho překvapivých výsledků.
Provedení
Ačkoliv rámcově design Elementu XP ctí estetiku nižších modelů řady RP, je zde patrný výrazný posun co do použití materiálu - je použita vkusná, matná imitace hliníku, díky níž pedál působí respektuhodně, někdejší velké černé šlapky z plastu jsou nahrazeny kovovými spínači. Obavu bych měl jedině z jacků ukotvených přímo v PCB, které jsou poněkud „na volno“.
Oproti tomu působí zcela nový design RP360 XP vskutku robustně, takřka nezničitelně. Materiály jsou, vzhledem k ceně, o třídu kvalitnější a masivnější (hliníková konstrukce), včetně potenciometrů, footswitchů i zmiňovaných jacků a expression pedálu. U obou efektů je zřetelná snaha o zbavení se asociací s hráčskými začátky provázející jejich předchůdce; v tomto ohledu je možné říci, že DigiTech rozhodně uspěl.
Ovládání
U obou pedálů byl očividně kladen důraz na přímočarost, o čemž svědčí i fakt, že se přiložený „návod“ vešel v obou případech na jednu stranu velikosti A5. Pedály zakoupivší muzikanti jsou tedy milosrdně ušetřeni sáhodlouhého laborování a mohou jít rovnou k věci.
V obou případech máme co do činění s určitou formou virtuálního pedalboardu, který je nám prezentován ve formě presetů. Navrch má v tomto ohledu jednoznačně RP360 XP, který díky svému GUI vyniká přehledností, všechny části signálového řetězce jsou zde graficky znázorněny a jejich parametry připraveny k (pře)nastavení čtyřmi otočnými ovladači.
Rozhraní Elementu je opravdu „elementární“ - krabičky jsou schematizovány devaterem obrázků ve tvaru pedálů, k nimž se druží příslušné diody indikující jejich zapnutí. Dlužno říci, že je nastavení Elementu navzdory své jednoduchosti o něco krkolomnější než RP 360 XP, především kvůli omezením, která skýtá třímístný displej.
DigiTech
na konci minulého roku vzkřísil dceřinou značku DOD, významného výrobce pedálů 80. a 90. let. Po představení nových verzí legendárních šlapek Overdrive/Preamp 250 (recenzováno v 7/2014) a Phasor 201 má během léta vyjít i Envelope Filter 440, proslavený Jonnym Greenwoodem z Radiohead (především deska OK Computer).
Funkce
Základní koncepcí obou efektů je pojmout co největší množství funkcí (včetně ladičky, drum machine/metronomu, sluchátkového výstupu atd.) a zvuků (simulace pedálů, aparátů i beden) v co možná nejlepší kvalitě za rozumnou cenu. Toto mají pedály společné, nicméně RP 360 XP jde (opět vzhledem k ceně) ještě mnohem dál. Kromě možnosti zapojení až osmi efektů naráz v rámci presetu se může pochlubit velice povedeným a snadno použitelným čtyřicetisekundovým looperem, stereo výstupem, zdířkou pro externí třítlačítkový footswitch a v neposlední řadě i USB portem, který umožní nahrávat přímo do DAW (odzkoušeno), jakož i upravovat presety a jednotlivé zvuky za pomoci programu Nexus. Příjemný je i expression pedál, u kterého za zmínku stojí hladký a plynulý chod a který v základu reguluje hlasitost, ale po „prošlápnutí“ špičky se automaticky přepne do režimu kvákadla, je-li v daném presetu zapnuté. Za zmínku rovněž stojí stovka uživatelských presetů, kterou oba pedály disponují a která by měla být pro většinu uživatelů více než dostačující.
Hraje to?
Kromě uživatelských presetů je v obou přístrojích i stovka továrních. Jak už tomu bývá, takové presety většinou emulují legendární zvuky legendárních kapel a jejich aparatury a ani v případě testovaných přístrojů (s tím, že v případě RP 360 jsou o něco lépe identifikovatelné, díky názvům zobrazeným na displeji) tomu není jinak. Jakkoliv je jejich záběr působivý (od Hendrixe a Pink Floyd přes Police nebo Radiohead až k Patovi Methenymu), jejich kvalita je poněkud nekonzistentní a překvapivě místy až bohužel nedobrá. Přiznám se, že mě tento fakt při prvotním seznamování se s efekty zmátl, jelikož jsem si byl vědom vší chvály, kterou pedály ve světě sklízejí. Řešení však bylo nasnadě - stačilo si vybudovat jeden preset takříkajíc od nuly, a pedály byly jako vyměněné!
Nemá smysl se opakovat, každopádně RP 360 XP hraje opravdu o třídu lépe než jeho menší kolega. Opravdový dojem na mě udělaly simulace všech možných druhů kreslítek, zejména těch, které osobně znám/mám (mj. Fulltone OCD, Octavia nebo DOD 250) Výběr je vskutku bohatý a drtivá většina zvuků reálně uplatnitelná. To samé lze z velké části říci i o modulačních efektech, kde je taktéž mnoho použitelných modelů (A/DA Flanger, Boss CE-2 nebo Whammy), ale i několik méně povedených, jako třeba simulace Leslie bedny, která má se zvukem Leslie málo společného. Stejně tak je výtečná i kvalita delayů a zejména reverbů (používajících algoritmy Lexicon), uvážíme-li cenu přístroje.
Modelované zesilovače a bedny asi přílišného využití při zapojení do opravdového aparátu nenajdou (určitým způsobem se „bijí“ s vlastním charakterem zesilovače), zato ale přijdou vhod při nahrávání přes USB port i při cvičení se sluchátky, kdy je zvuk nad očekávání „dospělý“ a vskutku použitelný. Klobouk dolů.
Závěrem
U Elementu XP i RP360 XP rozhodně převažují pozitiva nad negativy; u Elementu je třeba vyzdvihnout výtečný poměr kvality a ceny, kde je za „lidový peníz“ k mání velké množství zvuků a efektů obdivuhodné kvality. Náročnější a profesionální hráče sice s velkou pravděpodobností plně neuspokojí, nicméně oni také nejsou jeho cílovou skupinou.
Klíčovou charakteristikou RP 360 XP je pak bezesporu překvapivě vysoká úroveň kvality zvuku a univerzálnost. Pedál bude fungovat v mnoha situacích, ať už jde o použití jako hlavního FX procesoru, rozhraní pro domácí nahrávání, looper, záložní „rig“ na koncerty nebo cvičítko na cesty do hotelu. Ve všech těchto scénářích bude efekt fungovat více nežli důstojně a i když není dokonalý, DigiTech udělal ve vývoji cenově dostupných multiefektů obrovský pokrok, který, zdá se, ponese ovoce a oba pedály si s velkou pravděpodobností najdou řadu příznivců.
Info:
Element XP a RP 360 XP jsou bohatě vybavení členové nové generace multiefektů firmy Digitech určené pro začínající zvukové experimentátory (Element XP) i pro ty pokročilejší, hledající komplexní přístroj ve stylu „vše v jednom“ (RP 360 XP) bez nutnosti vykrást banku. Ceny jsou 2990 Kč a 5666 Kč.
Plus:
nepřeberný výběr modelů aparátů, beden a efektů
výtečný poměr kvality a ceny
široký záběr využití (RP 360 XP)
Mínus:
místy nepřesvědčivé tovární presety
řada zvuků může někomu znít „plastově“
provedení jacků (Element XP)
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
AD/DA převod: | 24 bitů/44,1 kHz |
Efekty: | až 10 naráz použitelných efektu (9 u Elementu) |
Presety: | 100 uživatelských + 100 továrních |
Rozměry Elementu: | 15,9 cm x 20,2 cm x 5,7 cm |
Rozměry RP 360: | 28 cm x 21.6 cm x 5 cm |
Hmotnost Element: | 0,64 kg |
Hmotnost RP 360: | 1,87 kg |
Napájení: | 9V, 300 mA (Element), 350 mA (RP 360) |
Adaptér: | v obou případech adaptér součástí balení |
www: