DigiTech iStomp - jeden pro všechny, všichni do jednoho
O tom, že něco takového jako iStomp existuje, jste si před časem mohli přečíst v muzikusích Novotách. Teď jsme dostali možnost vyzkoušet si tuhle krabičku na vlastní uši.
iKoncepce
Z názvu je patrné, že se jedná o další ze skupiny „i-výrobků“, tedy věcičku, kterou oživíme prostřednictvím applovských iZařízení. DigiTech iStomp je konstrukcí podlahová krabička. Její výjimečnost tkví v tom, že typ efektu, jakým bude hrát (distortion, phaser, delay...), je zcela na nás. Volba zvuku se děje právě pomocí zařízení Apple (iPod, iPhone, iPad, dále jen „iZařízení“). iStomp propojíme s naším Applem a prostřednictvím obchodu AppStore si do iStomp nahrajeme efekt, který se nám líbí. A který jsme si samozřejmě zaplatili. Jedná se tedy vlastně o malý počítač, do kterého pomocí iZařízení nahrajeme program se zvoleným efektem. Pokud sledujete vývojovou řadu DigiTechů poslední doby, je zřejmé, že firma pokračuje v nastaveném kurzu.
iVzhled
Krabička je nízká, rozměrově akorát tak do ruky. Hmotnost je o něco menší než u krabičky klasické konstrukce, ale dostatečná na to, aby na zemi neklouzala. Celý spodek je pokryt tlustou gumovou vrstvou, jako to známe třeba u krabiček Carl Martin. Na pravém boku jsou dva audio vstupy a kulatý konektor pro připojení k iZařízení. Na levém boku jsou dva výstupy a klasická samice na napájecí adaptér 9 V DC. Nicméně lze použít i klasický 9V zdroj. Jenom je třeba dát pozor na odběr, iStomp baští 150 mA, standarně si krabičky berou do 100 mA. Kabel s redukcí na applovský plochý konektor a napájecí adaptér 9 V DC jsou součástí balení.
Z přítomnosti dvou vstupů a výstupů je jasné, že je plně stereofonní. Lze jej ale samozřejmě zapojit jak monofonně, tak mono vstup a stereo výstup.
Nahoře je nožní přepínač, vedle něj signalizace zapnutí (svítící logo DigiTechu) a nad ním čtyři potenciometry. Mají příjemně tuhý chod, dobře se ovládají. Trochu nešikovné je, že u nich chybí popisky, k čemu který slouží. Jak by taky ne, když má každý rozdílnou funkci pro různé krabičky, dokonce u některých efektů mají funkci jen tři z nich. Je škoda, že u DigiTechů něco nevymysleli. Třeba umístit pod potenciometry obyčejný podsvícený displej, na němž by byly popisky kroutítek. Možná zde přijde nějaká inovace časem, možná ne. Je to řešeno polepy na tělo krabičky. Pár jich je součástí balení. Jsou z tuhého papíru s lepicí vrstvou. Svojí funkci plní dobře, i když odhaduji, že po čase přestanou držet nebo se někam zakutálí.
iObchoďák
S krabičkou dostaneme dva efekty zdarma, vše ostatní se platí. Nabídka efektů nyní čítá více než 35 zvuků a postupně přibývají další. Díky propracovaným pravidlům a kontrolním mechanismům AppStore jde všechno jako na drátkách. Zde si můžeme prohlédnout nabídku efektů seřazenou do skupin podle typu efektu. U každé krabičky zmůžeme přečíst popis a poslechnout ukázku. Co je ale skvělé, že si můžeme libovolný efekt nahrát na pět minut do iStompu a přímo si jej vyzkoušet. To je rozumná doba na to vyzkoušet, jak se nám líbí. Ceny efektů se pohybují od jednoho do dvaceti dolarů.
Název iPad není v Americe úplně v pohodě. Slovo Pad (podložka, polštářek) totiž mj. označuje dámské vložky (sanitary pad). Nebohý iPad kvůli tomu musí za oceánem strpět mnohé posměšky. Mezi námi, není se čemu divit. Angličtina má tolik krásných slov, ale Steve si musel vybrat ausgerechnet právě tohle.
iZapojení
Efekt je plně stereo. Má tedy dva vstupy a dva výstupy. Je škoda, že není k dispozici vstup TAP pro naklepání tempa play nebo modulačních efektů. Naopak ladem asi zůstane druhý vstup, který dle mého skromného odhadu stejně 99 % kytaristů stejně nikdy nevyužije. Ale nic není ztraceno, protože u efektů delay TAP k dispozici i tak máme. Podržením nožního spínače na pár sekund se přepne do režimu TAP, kontrolka začne problikávat v aktuálním metru a pomocí naklepáním zvolíme tempo. Tedy stejný systém, jaký známe z jiných „jednotlačítkových“ delayů.
Krabička není true bypass. Zkoušel jsem účinky přítomnosti iStompu v signálové cestě, pomocí svojí true bypass lišty. Jakmile byl iStomp v cestě signálu, ten vliv tam byl (zkoušeno při slepém testu). Po připojení iStompu do kytarového řetězce lze vnímat malou ztrátu výšek a velmi malou ztrátu hlasitosti.
iPropojení a iPerlička
Krabičku připojíme k iZařízení, vybereme si efekt (který jsme si zakoupili) a spustíme nahrávání. Program se nahrává skoro půl minuty. To je bohužel hodně dlouhá doba na to, aby bylo možné využít „proměnu“ iStompu během živého hraní. Snad jedině o přestávce.
Perličkou je, že si můžeme vybrat, jak bude svítit signalizaci zapnutí. Máme zde paletu asi patnácti barev, takže chorus může svítit modře, zkreslení červeně, tremolo fialově. Jde o skvělý nápad, protože po odpojení iZařízení bezpečně zapomeneme, jaký efekt jsme si tam včera nahráli. Pokud tedy hned na krabičku neumístíme polepku. Takhle se můžeme pomocí barvy rozpomenout. Z pohledu designu jde o zajímavý nápad. Takže zapojíme a hrajeme...
iHraní
Co se týče kreslítek, přijde mi, že u DigiTechů umí nejlépe ostrá zkreslení a že tu platí přímá úměra: čím větší zkreslení, tím zní zvuk lépe. Dynamika pořád malinko pokulhává, viz Povzdech staromilce. Co hodnotím jako lepší, je reakce některých zkreslených zvuků na potenciometr hlasitosti na kytaře. Zdá se mi, že se zde podařilo dosáhnout určitého pokroku a zvuky již reagují lépe. Nabídka je pestrá a věřím, že si (skoro) každý vybere to svoje.
Modulační efekty jsou velmi slušné, znějí příjemně. Vypíchnu napodobeninu Boss CE-2. I když je pořád jen napodobeninou, ale ten pocit už tam skoro je. A to je co říct. Určitě se povedly delaye, zvuk se dobře váže. Reverby jsou v pořádku. Kousek s názvem Lexicon trošku zaostával za očekávanou kvalitou, respektive za mým očekáváním s ohledem na název a grafiku.
Škoda, že jsem nenašel looper. Také by bylo fajn cvičítko, které by hrálo bicí smyčky a do druhého vstupu bychom si pouštěli muziku na jamování. Ale co není, třeba v budoucnu bude. Místo zdlouhavého popisování „jak to hraje“ mrkněte do AppStore a zkoušejte.
Povzdech staromilce
Nedá mi to a zmíním jednu věc, která mi u všech podobných e-mršítek, v porovnání s reálnými kousky, ve zkresleném zvuku chybí. Pořád u podobných virtuálních kreslítek totiž postrádám určitý „pocit z hraní“. Cítit to skutečné propojení tónu, který zahraji - a který fyzicky cítím svými prsty na hmatníku -, s tím, co slyším, zkrátka „život“. Dynamika je menší a jiná než u klasických krabiček. Na poslech znějí zkreslené zvuky skutečně velmi dobře. Jenže ať hraji jak chci dynamicky, zvuk je jakoby pořád nadupaný, navoněný, „dokonalý“.
Obecně platí, že zkreslené zvuky mají velmi dobrou úroveň. Na druhou stranu je vše určitým způsobem sterilní. Je to stejné, jako u grafických počítačových programů. Pozvánka na večírek dělaná ve Wordu nebo v Corelu, s tou ručně malovanou prostě neobstojí. Chybí tam určité kouzlo, charakter, nedokonalost. A to je něco, co je vlastním mnohým podlahovým efektům a lampáčům. Ale tak to prostě je. Od počítačové hry nemůžu očekávat, že budu umět střílet jako Rambo. A od simulací nemůžeme očekávat, že budou znít jako skutečný Marshall, i když na monitoru svítí virtuální elektronky „vostopéro“.
Je to prosté. Kdo z nás si na to zvykne, bude maximálně spokojen. Dostaneme perfektní zvuk, se kterým můžeme čarovat až do nebes. A za zlomek ceny. Pochybnosti se objeví, až si jednou zahrajeme na kamarádovu lampovou hlavu za třicet tisíc nebo na boutiquové kreslítko prestižní firmy. Pak teprve mohou nastat pochybnosti.
To, co zde píši, prosím neberte jako dogma. Jenom mluvím o tom, k čemu jsem časem došel. Sám jsem deset let nedal dopustit na digitální multiefekt, než jsem si - když mi nečekaně odešlo na zkoušce kombo - zapojil kamarádovo lampové Peavey. Pak nastalo zjevení. Od té doby se snažím nenechat to všechno na digitálu, ale kombinovat je s lampami.
Nepochybuji o tom, že je hodně kytaristů, kteří to takto nevnímají. A proto mají tyto mašinky navýsost rádi ve svém arzenálu. A taky třeba i z důvodů finančních, stylového zaměření (když dynamika není tak zásadní), nebo se s tím prostě nechtějí tahat.
Spousta skvělých kytaristů digitální mašinky miluje. Spousta je zatracuje. Každý si holt musíme osahat co nejvíc možností a pak si říct, kudy se dát. Nikdo jiný to za nás neudělá :-)
iZávěr
Celá koncepce a provedení krabičky iStomp je výborný nápad. V oblasti virtuálních podlahových krabiček (u nás prodávaných) má iStomp konkurenci zatím asi jen v efektu iRig Stomp od IK Multimedia. S jedním fyzickým zařízením máme k dispozici desítky efektů, které můžeme měnit podle potřeby; a podle peněženky. Kam tohohle prcka vzít? Určitě do studia. Na živé hraní taky, s tím omezením, že nelze měnit efekty během koncertu. Je dobrý pro hledače zvuků, kteří chtějí každý měsíc vyzkoušet něco nového. Rozhodně se neomezuje jen na kytary, ale i na basu či klávesy.
Cena iStompu a vlastních efektů je více než rozumná. Je škoda, že bez nějakého Apple výrobku si neškrtneme. Ale je to logické, protože nad PC platformou nelze uzavřít bezpečný obchodní cyklus. Pokud by bylo možné provozovat iStomp pod PC (z technického hlediska není důvod, aby to nešlo), byly by po několika dnech ke stažení softwarové efekty zdarma všude po síti.
Bez zajímavosti není ani to, že zespoda iStomp je uvedeno Made In USA. Že by blýskání na lepší časy?
Info:
DigiTech iStomp je podlahová krabička, do které je možné pomocí připojeného Apple iZařízení nahrát libovolný zvukový efekt dostupný na AppStore. Cena je 3890 Kč.
Plus:
nápad
variabilita
velký výběr z efektů
některé zvuky
provedení
adaptér součástí balení
volitelná barva LEDky
cena
Mínus:
dynamika
využití druhého vstupu
popisky potenciometrů
závislé na „i“ platformě
nejede na baterky