DigiTech HM2 HarmonyMan - inteligentní dvojhlasý kytarový harmonizér

DigiTech HM2 HarmonyMan - inteligentní dvojhlasý kytarový harmonizér
DigiTech HM2 HarmonyMan - inteligentní dvojhlasý kytarový harmonizér

Dle slov tvůrců tohoto inteligentního zařízení je HarmonyMan první kytarový pedál na světě, který automaticky generuje vícehlasé harmonie k vašemu sólu v reálném čase, a to v závislosti na akordech, které jste do mašinky předtím nahráli.

Pokud to zní trochu nesrozumitelně, upřesním, že HarmonyMan dokáže díky patentované technologii „musIQ“ (použité již v řadě Digitech Vocalist) automaticky analyzovat kytarový signál (hraný akord) a rozpoznat, které noty jsou v tom kterém akordu kritické pro vytvoření harmonie. Tato informace je poslána do procesoru, který na jejím základě tvoří vlastní harmonické hlasy. To znamená, že výsledné harmonie jsou hudebně korektní ve vztahu k tónině/stupnici charakterizované právě Vámi zadanými akordy. Jak je z obrázku patrné, jedná se o velmi solidně zpracovaný stompbox v kovovém šasi se dvěma šlapkami.

 

Popis

Na čelním panelu pak najdeme tyto ovládací prvky: dva otočné potenciometry Voice1 a Voice2 (nastavení typu harmonizace jednotlivých hlasů). Ke každému hlasu náleží jeden displej, zobrazující interval, o který je posunut.

Středu čelního panelu dominuje Harmony Key Display, který pomocí LED diod indikuje, která tónina je právě použita ke generování hlasů. Jedná se vlastně o kvintový kruh, kde jsou velkými písmeny značeny tóniny durové a malými s nimi souběžné mollové (například C-Am, G-Em atd.) Pod tímto displejem se nachází ledkový displej zabudované chromatické ladičky. Dále vpravo se nachází tlačítko musIQ pro zapnutí/vypnutí „musIQ“ technologie (pokud je zapnuté, přepisuje HarmonyMan manuální nastavení a tvoří automaticky harmonie vycházející z naposled zahraných akordů, pokud je vypnuté, vrací se přístroj k naposled manuálně zadané tónině), tlačítko Store pro uložení až čtyř nastavení do interní paměti (ukládá se vždy nastavení Voice1, Voice2, tónina, stupnice a poměr smíchání čistého signálu a generovaných hlasů), čtyři malé Memory ledky s označením 1, 2, 3, 4, indikující, který z uložených presetů paměti je zrovna aktivní, a konečně otočný potenciometr Mix Knob pro míchání čistého signálu s harmonizovaným a signální LED dioda svítící zeleně při detekci kytarového signálu.

Aby toho ale nebylo dost, máme tu ještě vstupy a výstupy...

Takže při pohledu zezadu zde máme zleva: Guitar Clean Input (vstup pro čistý signál), Dist Send a Dist Return (pokud chcete zkreslit signál ještě před harmonizací, jednoduše zapojíte kreslítko do této smyčky), Sidechain Input (tady se může zapojit doprovodný kytarista z kapely a HarmonyMan bude analyzovat jeho akordy, zatímco vy budete mastit sólo harmonizované na základě jeho hry), Sidechain Thru (výstup, z něhož lze poslat čistý signál zpět do aparátu doprovodného kytaristy), tlačítko Ground (potlačení případného šumu či brumu vznikajícího při zapojení dvou kytar do jednoho zařízení) a výstupy Left (mono) a Right (při zapojení do sterea je panoráma generovaných hlasů směrována natvrdo vlevo a vpravo, zatímco původní signál je vprostřed). Úplně nakonec zbývá zdířka pro konektor napájecího adaptéru, který je součástí balení.

 

Ovládání

Do vstupu Clean Input zapojíme kytaru, z výstupu Left/Mono pošleme signál do aparátu. Levou šlapkou (sešlápnutí) sepneme efekt (přidržením sepneme ladičku). Pravou šlapkou (jen sešlápnutí) zvolíme preset paměti, který budeme upravovat. Na potenciometrech Voice1 a 2 nastavíme požadované hodnoty. (Oba hlasy jsou naprosto nezávislé, na každém můžeme nastavit kterýkoli z intervalů, kterých je k dispozici dvaačtyřicet v těchto čtyřech kategoriích:

1) Triad-Centered Shifting - jsou generovány harmonie (hlasy) na základě struktury akordu: základní tón, tercie, kvinta a jeho obraty.

2) Scalic Shifting - tvoří hlasy tak, aby spadaly vždy do dané tóniny - např. pokud máme Voice1 nastaven na 3H (posunutí o tercii nahoru) a zvolená tónina je G/Em, pak námi hraný tón B vygeneruje posun o tři půltóny nahoru (mollová tercie), což je tón D. Pokud ale zahrajeme D, pak výsledný posun bude o čtyři půltóny nahoru (durová tercie), což je Fis.

3) Fixed Chromatic Shifting - vygeneruje hlas posunutý vždy o zvolenou hodnotu bez ohledu na tóninu (jeden až dvanáct půltónů nahoru i dolů).

4) Detune Shifting - možnost jemného rozladění hlasu, tj. jeho posunutí o 5,10, 20 a 30 centů. Oba hlasy se rozlaďují opačným směrem o tutéž hodnotu (Voice1 + 5 centů/ Voice2 - 5 centů atd.)

Upravíme si poměr čistého a generovaného signálu a uložíme stisknutím tlačítka Store. Jednoduché, prosté.

 

Nastavení tóniny a stupnice automaticky: tlačítko musIQ je sepnuté, efekt je v režimu Off. Stačí zahrát pár akordů z písničky, do které budete hrát sólo, dokud se na Harmony Key displeji nerozsvítí zelená ledka. Tím je tónina rozpoznána a uložena v přístroji.

Nastavení tóniny a stupnice manuálně: sešlápneme a držíme šlapku Memory Select. Tlačítko musIQ bliká a červená ledka obíhá Harmony Key displej. Zahrajeme akord(y), přístroj zvolí tóninu, pustíme šlapku.

 

Shrnutí

Musím říct, že jsem si s Harmony Manem užil dost zábavy a možností harmonizace je vážně spousta - od klasických hardrockových nastavení přes bizarnosti à la Cacophony (speedmetaloví kytaroví čarostřelci Marty Friedman a Jason Becker) až po naprosté šílenosti. Musím vypíchnout moc pěkný chorusový efekt, který najdeme v režimu Detune Shifting. Ovládání je jasné, jednoduché a intuitivní, navíc velmi srozumitelně popsané v návodu (bohužel, pouze anglicky). Hlasy generované procesorem znějí poměrně věrně hlavně při čistém zvuku i při maximálním potlačení čistého signálu, při zkresleném zvuku se mi generované harmonie zdály už trošku chemické, zejména při zapojení Voice 1 i 2. Pokud jsem měl jeden z „vojsů“ vypnutý, bylo to v pohodě. Také hodně záleží na tom, jaký interval máte nastavený. Hlasy dobře ladí (na rozdíl třeba od oktaveru v mém levnějším Digitechu RP150). Myslím, že nabídka čtyř paměťových pozic je naprosto postačující, z té přehršle možností si jich nakonec stejně asi oblíbíte jen pár a s těmi pak budete pracovat. Oceňuji ladičku v mašince - velmi praktické, důležitý je potenciometr Mix Knob!

 

Závěr

Řekl bych, že tenhle stompbox má vše, co je potřeba, nic nechybí, je to dobře promyšlené a vychytané. HarmonyMan může být dobrou volbou (nejen) pro „samokytaristy“ v kapele (ti co nemají kolegu kytaristu) jak obohatit a zpestřit zvuk při hraní sól, (ale tady bych se držel rčení „všeho s Mírou“, protože opravdu není problém, abyste zněli jako kytarový symfoňák! Otázka je, jak to pak bude v kapele a muzice ve výsledku znít, a určitě stojí za to vzít si ho do studia a trošku tam s ním počarovat.

 

Info:

DigiTech HM2 HarmonyMan inteligentní dvojhlasý kytarový harmonizér za doporučenou maloobchodní cenu XXXX Kč včetně DPH.

 

Plus:

bohaté možnosti nastavení

design, zpracování

jednoduchost ovládání

ladička

technologie „musIQ“

super chorus v Detune režimu

Mix Knob

 

Mínus:

návod pouze v angličtině

cena je mírně vyšší

 

Technická specifikace:

USB rozhraní: ne

MIDI in/out/thru: ne

počet presetů továrních/uživatelských: 42/4

výstup na sluchátka: ne

napájecí adaptér: ano součást balení

rozměry: 9,75 x 7,9 x 3,4”

konstrukce: kov

displej podsvícený: ano

manuál/návod k obsluze (cz/eng): eng

True Bypass: ano

Psáno pro časopis Muzikus