Danelectro Dano Pro - reedice legendárních nástrojů z 50. a 60. let

Danelectro Dano Pro - reedice legendárních nástrojů z 50. a 60. let
Danelectro Dano Pro - reedice legendárních nástrojů z 50. a 60. let

Legendární firma Danelectro před pár lety znovu rozjela výrobu svých klasických modelů kytar z 50. a 60. let. Tyto nástroje se vyrábí, jak tomu dnes již bývá zvykem, v Číně. Díky unikátní konstrukci a použitým materiálům byly vždy cenově velice přístupné a i dnes je tomu stejně. A protože jsou doprovázeny také řadou úspěšných recenzí ve spoustě renomovaných časopisů, rozhodli jsme se je také vyzkoušet...

Design a konstrukce

Kytara vás svým netypickým vzhledem zaujme již na první pohled. Svým tvarem vzdáleně připomíná jakýsi zmenšený, asymetrický či jinak zdeformovaný dreadnought.

 

Tělo nástroje je uvnitř duté - jedná se vlastně o jakési "hollow body" bez otvorů. Je vyrobeno z materiálu zvaného masonite, což by měl být speciální druh překližky, vyrobené pouze ze dřeva bez chemických příměsí a lepidel. Na několika místech (zejména pod kobylkou a krkem) je vyztuženo klasickým dřevem. Tloušťka desek vypadá odhadem na něco kolem 5 mm. Krk je naopak klasický javorový s palisandrovým hmatníkem, ladicí mechaniky zřejmě firemní...

 

Na rozdíl od původních originálů má kytara nyní plně nastavitelnou kobylku - lze nastavit výšku strun, ladění oktáv, a díky způsobu uchycení (celá kobylka spočívá na třech šroubech) dokonce i úhel strun za kobylkou. Díky většímu zapuštění krku do těla kytara na první pohled působí, že má kratší menzuru, ale není tomu tak - délka strun je zcela standardní. Nultý pražec je kovový, což by mohlo mít za následek cinkavější atak tónu.

Všechen hardware je v úpravě "distressed" - neboli vypadající jako starý, ale fungující jako nový. Stejně tak pickguard je "sešlý" (neboli "aged") a má lehce nažloutlou barvu - prostě vše retro

 

Jedinou vadou na kráse by mohlo být špatné natažení továrních strun, které nebyly správně zafixovány na ladicích mechanikách, takže se kytara neustále rozlaďovala. Po nápravě však již bylo vše v pořádku a kytara drží ladění, jak má.

 

Snímače, elektrické zapojení a zvuk

Velkou specialitou jsou snímače Lipstick Sweet Baby. Jedná se vlastně o single coil snímače speciální konstrukce, které jsou schovány v kovovém válečku. Svůj název získaly díky tomu, že původní kovové válečky na originálních modelech byla vlastně pouzdra na rtěnky (anglicky "lipstick"), která nakoupili ve velkém množství designeři snímačů ve snaze najít vhodné a levné řešení. Snímače zde najdeme dva - u krku a u kobylky.

Ovládání je jednoduché - typicky hlasitost a tónová clona, přepínačem lze zvolit každý současně anebo oba najednou. Na rozdíl od většiny ostatních kytar jsou zapojeny nikoli paralelně, ale v sérii, takže pokud hrají současně, výsledkem je zvýšení hlasitosti a mnohem hutnější zvuk. Snímače nebrumí, resp. brumí jen nepatrně.

 

Již akusticky hraje kytara nahlas a překvapivě dobře. Po zapojení dostáváme výsledek opět velice zajímavý. Zvuk nástroje je jedinečný a svůj. Není to pokus o levné napodobení nějakého slavného modelu jiné věhlasné značky, naopak, vytváří zcela samostatnou kategorii - prostě zvuk, který jinde nenajdete - něco mezi akustickou a elektrickou kytarou. Samotné snímače zní více akusticky - výrazné basy, cinkavé výšky, pokud hrají oba v sériovém zapojení, dostáváme zase více zvuku elektrické kytary - hutnější basy a zejména středy. Snímače byly z továrny nastaveny příliš vysoko, což způsobovalo drnčení strun vlivem magnetického pole. Po jejich snížení se tento problém vyřešil.

 

Kytara velmi dobře funguje zejména s čistým anebo lehce zkresleným zvukem. Hodí se výborně pro hraní akordů a vybrnkávání. Její zvuk má v sobě nádech určité etnické či orientální atmosféry, a proto také skvěle funguje v různých modálních či otevřených laděních. Zřejmě nejznámějším uživatelem kytary Danelectro byl v 70. letech Jimmy Page (model 59), který ji používal pro živé provedení zeppelinovských skladeb Kashmir, Black Mountain Side, White Summer apod. v ladění D-A-D-G-a-d.

 

Protože Page je pověstný svým ultimativním přístupem ke zvuku kytar, zajímalo mě, proč si vybral právě tento nástroj. Zkusil jsem tedy také přeladit do D-A-D-G-a-d a byl jsem opravdu nadšen. Zdá se mi, jakoby toto ladění sedělo nástroji snad více než ladění standardní. Díky poloakustické kvalitě vyznívají všechny orientální postupy a prvky hry mnohem zajímavěji než se standardním gibsonem, či fenderem...

 

Takže...

Kytara Danelectro mě nadchla jako velice zajímavá alternativa, která pokrývá zcela nové zvukové teritorium. Je vhodná pro rozšíření výrazu a zvukového rejstříku všech kytaristů - experimentárů. Kromě toho ale samozřejmě funguje výborně i při zcela standardním použití - navíc vypadá skvěle a její cena je více než příznivá. Pokud nejste tedy výhradně zvukově fixování na fendera, gibsona, ibanezku, Floyd Rose, jejích kopie a nevím, co všechno ještě, a chcete zkusit něco zajímavého, s vlastním zvukem a charakterem, určitě zkuste Danelectro. Kromě modelu Dano Pro máte k dispozici také model 59 s výřezy a 21 pražci a v současnosti nastupuje další model 63. Za danou cenu lepší kytaru zřejmě budete jenom těžko hledat.

 

Info:

Elektrická kytara Danelectro Dano Pro je součástí reedice legendárních nástrojů Danelectro z 50. a 60.let s unikátní konstrukcí a retro designem. Doporučená maloobchodní cena je 7579Kč včetně DPH.

 

Plus:

poměr cena/kvalita

snímače "lipstick"

unikátní zvuk

retro design

legendární nástroj

 

Mínus:

tovární nastavení snímačů a navinutí strun

retro kytara s nápisem Made in China nepůsobí zcela retro

 

Technická specifikace:

tělo: duté (masonite)

krk: javor

hmatník: palisandr

menzura: 25"

snímače: 2x Lipstick Sweet Baby

ovládání: Tone a Volume, třícestný přepínač

počet pražců: 19

 

Masonite je typem překližky, který vynalezl Wiliam H. Manson. Je vyrobena použitím jeho metody z dřevěných úlomků, z nichž se pod tlakem za použití páry a tepla vylisují desky. Nepoužívají se lepidla ani žádné jiné materiály, jedná se tedy o velmi ekologický produkt. Masonite je silný, stabilní, odolný vůči tlaku i ohýbání.

Psáno pro časopis Muzikus