Boss MD-500 a RV-500 - modulace a reverb

Boss MD-500 a RV-500 - modulace a reverb
Boss MD-500 a RV-500 - modulace a reverb

I když efekty působí na první pohled spíše skromněji, po kratším seznámení se s nimi je jasné, že se naráz pohybujeme v pomyslné vyšší lize. Tohle už nejsou žádné hračky pro děti, ale ostře nabité kousky.

Zevnějšek

Po konstrukční stránce jsou si obě krabičky velmi podobné. Bytelné šasi, trojice nožních ovladačů, malý, ale přehledný a podsvětlený displej. Na zadní straně zbytečně přečuhují kovové samice, zapuštěné by vypadaly lépe. Plné stereo znamená dvojici vstupů i výstupů. Modulační MD-500 má vychytávku, kdy lze jeden ze vstupů i výstupů využít jako efektovou smyčku. Do samice Ctrl lze připojit externí spínač nebo pedál. Následuje pár konektorů MIDI a napájení.

Ovládání je intuitivní a jednoduché. Základní parametry můžeme kdykoliv upravovat pěti potenciometry. Hned slyšíme, co se děje. Pro podrobnější nastavení je třeba skočit do režimu editace (stiskem tlačítka Edit), kde se nám nabídne kompletní seznam parametrů.

Boss MD-500 a RV-500 - modulace a reverb
Boss MD-500 a RV-500 - modulace a reverb

Tři spínače, čtyři režimy

Nožní spínače jsou označené A, B, C. Nabízejí několik režimů využití. V prvním slouží A a B pro výběr zvuku, C pro nastavení tempa. V dalším slouží všechny tři pro výběr zvuku. Následuje režim, kde A je pro zapnutí/vypnutí efektu, B a C přepínají zvuky. V posledním režimu s názvem Simul mohou být (a teď se podržte) zapnuté A a B současně. Ano, to tedy znamená dva efekty najednou. Pecka, že jo? V tomto režimu se displej rozdělí na dvě poloviny, každá zobrazuje nastavení jednoho z efektů.

Boss MD-500 a RV-500 - modulace a reverb
Boss MD-500 a RV-500 - modulace a reverb

Systémové nastavení

Zde můžeme měnit kupu věcí. Třeba omezení nejmenšího a největšího čísla banky. Nebudou se tak stále nabízet všechny banky 0 až 99, ale jen v omezeném rozsahu.

Dále chování potenciometrů. Jelikož jsou nekonečné, po přepnutí patche se hodnoty parametrů skokově změní. Jenže potenciometry zůstávají v takové poloze, kde byly při posledním nastavování. Otočením bychom nechtěně naráz změnili jejich hodnotu. Co s tím? Můžeme využít funkci Hook, kdy se otáčením nic nezmění až do chvíle, než dorazíme přesně na aktuální hodnotu. Zde se točítko „zachytí“ a už pracuje normálně.

Nechybí bohatá implementace MIDI, včetně možných hrátek při nastavování tempa nebo namapování interních programů k číslování MIDI. K dispozici je zdarma aplikace pro práci se zvuky. Je super na jejich organizaci, editace se mi lépe dělala naživo na efektech.

Hotový zvuk se nazývá patch. Obsahuje nejen parametry zvuku, ale i většinu nastavení, která s efektem souvisí: celkovou hlasitost, mix, nastavení efektové smyčky.

 

A co takhle modrý Boss CH-1? Vůbec bych se nerozpakoval jej nazvat tuzemským králem všech chorusů. No schválně, kdo z kytaristů neměl alespoň na čas tuhle potvůrku ve svém pedalboardu?

 

Poslech MD-500

Po nastavení modulace (chorus, flanger...) vybereme její typ. Velmi sympatické je, že nenabízí desítky bombasticky pojmenovaných typů, které ale stejně znějí stejně. Zde jich máme pro každou modulaci jen několik.

Tovární zvuky dobře ukazují možnosti efektu. Jsou ihned použitelné, žádné nesmyslně sci-fi úlety se nekonají. Postupně jsou typy modulací prostřídány, takže ochutnáme od všeho trochu.

A jak tedy MD hraje? Chorus je jedním slovem parádní. Osobně mám chorus na kytaru moc rád a tady si mé ucho pochutnalo. Barva zvuku je studenější, taková ta typická roland-bossovská. Vše zní krásně: je to naleštěné, kovové, ale přitom je ve zvuku cítit život, není to jenom umělý digitální chlad. Osobně se mi zdá, že oproti starším kouskům je zde k dobru větší dynamika, což opět jenom umocňuje bezvadný pocit při hře. Jemný Flanger perfektně pasuje na Blues o spolykaných slovech. Při umírněném nastavení krásně dobarví čistý zvuk, při ostřejším se v pohodě pojí s nakreslenou kytarou. Phaser je opět skvělý jak na čistou, tak zkreslenou kytaru. Jenom je třeba počítat s tím, že se z něj nedá dostat takový ten zvuk starých mašinek; což není na závadu. Rotary, Vibe a Vibrato mi trošku splývaly do jednoho. Tovární patche hezky ukazují jejich možnosti, můžeme si vybrat mezi jemnějším vlněním à la Lex do Strymonu nebo agresivnějším vibratem, kde si s námi zvuk hraje na schovávanou. Ring Mod je spíše legrácka, ale dobře použitelná. Možná nejméně mě zaujal Filter. Nabízí různé filtry a kvákadla, která mohou reagovat na dynamiku hry. Funguje dobře, ale podle mě tomu chybí tomu šmrnc i duše.

 

Poslech RV-500

Hned na začátku přichází příjemné překvapení: V mašince máme nejen reverb, ale též delay s maximální dobou dozvuku dvě sekundy. Oba jsou k dispozici v každém zvuku (patch), a co je hlavní, jsou nezávislé. Takže zvuk může obsahovat jen jeden z nich anebo oba naráz. Dobu dozvuku, resp. delay time, nastavujeme potenciometrem Value. Jeho stiskem přepínáme mezi nastavováním času reverbu či delaye; vtipné to řešení. K tomu všemu platí, že, podobně jako u MD, lze zapnout dva zvuky (patche) současně. Takže si s RV klidně vystačíme jako s jediným dozvukovým efektem v pedalboardu.

 

Boss RV-500 má jeden z presetů pojmenovaný SRV. Zkratka oproti očekávání neodkazuje k legendárnímu kytaristovi, ale k historické mašince Roland SRV-2000. Tento digitální reverb patřil, i přes pouhou jednu vteřinu dozvuku, mezi špičku studiových zařízení a je stále velkým pojmem, podobně jako třeba Boss CE-1 nebo řada Roland SDE.

 

Dozvuk je jakoby „obyčejný“, bez výraznějšího zabarvení, zní velmi přirozeně a kvalitou rozhodně potěší. Pokud vás baví prozářený a cinkavý zvuk, pak vězte, že ten se nekoná. Barva zvuku je spíše temnější, sušší. Tovární patche ukazují, co mašinka dovede. Přišlo mi, že převažují kratší a jemnější dozvuky, velké plochy byly zastoupeny méně.

Zastavím se jenom u některých typů. Základem je Room, na kterém je postaveno hodně továrních zvuků. Zní fajn, hezky vyhovuje jak čisté, tak zkreslené kytaře. Early Reflection je velmi nenápadný, až se člověk musí občas okem ujistit, že je reverb zapnutý. Pěkně si rozumí s čistou funky kytarou. SFX umí jak tajemné prostory (ale přitom použitelné), tak třeba i staré rádio. Spring dělá přesně to, co slibuje. Při porovnání se skutečným kvalitním pružinovým reverbem byl rozdíl znát, ale ten pocit pružin tu je, dokonce si můžeme vybrat jejich počet. Plate nezklamal, spolu s Hall se hodil i na větší plochy. Ostatní druhy reverbů více či méně dávají to, co od nich očekáváme.

 

Oba efekty patří vzhledem, ovládáním a koneckonců i zvukem k bílému Bossu DD-500. Mrkněte do Muzikusu č. 9/2016, kde jsme tento delay testovali.

 

Závěr

Efekty nabízejí intuitivní ovládání a rychlý přístup k nastavení základních parametrů. Přepínání zvuků je rychlé a bezešvé. Škoda chybějícího adaptéru, těch pár korun, co se ušetřilo, působí v této cenové třídě rozporuplným dojmem.

Je třeba počítat s tím, že kořeny obou efektů jsou věrné odkazu Roland/Boss. Specifická barva zvuku se zde nezapře, a pokud vám sedí, testované potvůrky vás rozhodně potěší. Jsou inspirativní, dynamické a hraní je velká radost.

 

Info:

Boss MD-500 je podlahový multiefekt obsahující dvanáct typů modulací. Rozsáhlé možnosti nastavení, umožňuje zapnutí dvou efektů současně, externí efektová smyčka, plná MIDI implementace. Cena je 10 859 Kč.

Boss RV-500 je podlahový multiefekt obsahující dvanáct typů dozvuků. Každý zvuk obsahuje nezávislý reverb a delay. Rozsáhlé možnosti nastavení, možnost zapnutí dvou efektů současně, plná implementace MIDI. Cena je 10 859 Kč.

 

Plus:

zvuk

konstrukce, ovládání

MIDI, USB

variabilita nožních spínačů

externí efektová smyčka (MD-500)

aplikace pro editaci zvuků

 

Mínus:

chybí adaptér

design zadních konektorů

nemá vypínač

nedostatečná technická specifikace

 

Technická specifikace

počet efektů MD–500 12; Chorus, Flanger, Phaser, Classic-Vibe, Vibrato, Tremolo, Dimension, Ring Mod, Rotary, Filter, Slicer, Overtone
počet efektů RV–500 12; Room, Hall, Plate, Spring, Shimmer, Fast Decay, Early Reflection, Non-linear, SFX, Dual, SRV, Space Echo
napájení adaptér 9 V DC (není přiložen) nebo 4x baterie AA (jsou přiloženy)
paměť na zvuky (patche) 99 bank / 3 zvuky, celkem 297 zvuků
spotřeba přibližně 230 mA
rozměry 17 x 14 x 6 cm
hmotnost 1 kg

 

Web

www.boss.info/us/products/md-500/

www.boss.info/us/products/rv-500/

Psáno pro časopis Muzikus