Big Joe Stomp Box Company Empire - duální zkreslovací krabička

Big Joe Stomp Box Company Empire - duální zkreslovací krabička
Big Joe Stomp Box Company Empire - duální zkreslovací krabička

Za roky svého aktivního působení v hudbě jsem viděl a prošlo mi rukama opravdu hodně krabiček, efektů, procesorů, aparátů a nevím, čeho ještě, a myslel jsem si, že mě už jen tak něco nemůže překvapit. U této krabičky americké firmy ze Sheltonu se to ovšem do jisté míry stalo.

Ať již samotnou funkcí coby dvojpre-ampu, jak pedál nazývá výrobce, jinak by se dalo říct, že je to prostě zkreslovací dvojoverdrive, tak obsahem balení, které je skutečně marketingově a funkčně výjimečně zmáknuté. Papírová krabička totiž obsahuje kromě samotného efektu i tři varianty nalepovacích profilovaných doplňků na (rovné) dno pedálu: Můžete si vybrat buď reliéfní gumu proti skluzu, nebo „sucháč“ - drsnou stranu, nebo „sucháč“ - jemnou stranu - pro umístění v pedalboardu. Celá krabička je zabalena v sametově černé stahovací taštičce obšité „zlatem“, v příslušenství dále najdeme trsátko a dvě samolepky. Čili ještě jste ani nebrnkli, a už k vám proudí příjemné firemní sympatie. :-) Zajímavě působící je i kombinace názvů krabičky a firmy.

 

Je jistě více možných variant, kde všude by se takovéto „kreslítko“ mohlo uplatnit, jeho pravá úloha a nejsmysluplnější využití je ale určitě s jednokanálovými celolampovými aparáty. Tam totiž podává skutečně vynikající výsledky. Potvrdil mi to i můj kolega z branže, který má - z lidí, co znám - opravdu největší zkušenosti s velkým množství krabiček a aparátů a jehož názor přikládám na konci testu.

 

Jedná se tedy o dvojitou zkreslovací krabici skládající se ze dvou samostatných sekcí: A nalevo a B napravo. Tyto individuálně spínáme a ovládáme, můžeme je taktéž zařadit za sebe, a to v obojím pořadí A a za ním B, nebo obráceně B a za ním A (minipřepínač v pravé části pedálu A/B-B/A). Tím získáváme samozřejmě další množství kombinací a zvuků. Zkreslení A má ovladače Presence, Drive, Output (ty jsou zřejmě jasné), Body (něco jako basy) a Attack - parametr, který se chová podobně jako výšky. Pod sekcí A máme navíc ještě zapínání Bufferu - tzn. posilování signálu, který se nám může někde v signálovém řetězci částečně ztrácet (dlouhé nebo méně kvalitní kabely, některé krabičky bez netrue bypass zapojení apod.), s potenciometrem, kterým můžeme signál obou částí A i B (podotýkám, i čistý průchod s vypnutými sekcemi A ,B) přizvednout až o 15 dB. V poloze minipřepínače True se krabička chová jako klasický efekt s true bypass režimem, můžeme se o tom přesvědčit tak, že vytáhneme-li konektor napájení, signál přes (vypnutou) krabičku stále prochází. Přepínač Firm/Sponge (nachází se v sekci A i B) je opět něco jako ovladač jisté ostrosti zvuku, výrobce nám říká něco o citlivosti, pocitu a odezvě zesilovače, budiž mu věřeno. :-) Zkreslení B je, co se týče ovládání, jednodušší - má pouze potenciometry Gain, Output, Tone a již zmíněný přepínač Firm/Sponge.

 

S krabičkou je třeba celkově zacházet a uvažovat o ní tak, jako bychom skutečně měli zapojené dva nezávislé overdrivy za sebou. Čili pokud např. při zapnutí obou sekcí - A i B a směru toku signálu z A do B - přidám v části A parametr Output, tak se mi hlavně „nakrmí“ signálem zkreslení B, a obráceně při směru signálu z B do A „krmíme“ parametrem Output na sekci B zkreslení A. Opravdu skvělý výsledek podává krabička na jednokanálovém celolampovém aparátu (např. Marshall JTM, Plexi nebo JCM 800), kdy již „nabouchlý“ zvuk takové celolampy „dokopneme“ rozumně nastaveným (ovladače kolem dvanácté hodiny) zkreslením A na slušný a plnohodnotný „rhythm“ zvuk. Přimáčknutím B (opět rozumně nastaveným) pak získáme krásný a plný sólový táhlý tón jakoby se znaky kompresoru, kdy ze zvuku prvoplánově nečiší nějak extra vysoký high gain a přitom tón drží příjemný sustain a má stále pěkný, neslévavý attack při úhozu. Co je přínosné a ne až tak běžné, že třeba v části A máme poměrně větší počet ovladačů pro případné korekční dobarvení zvuku - Presence, Body, Attack a Firm/Sponge. Celkovou nabuzenost vstupu zesilovače pak můžeme ještě pohodlně regulovat potenciometrem Level se zapnutým Bufferem.

 

Další zvukové možnosti vznikají, otočíme- li chod signálu a přepneme na B/A. Všechny varianty stojí za vyzkoušení a strávení nějakého času nad touto skutečně povedenou krabičkou.

 

Za jistou nevýhodu bych označil přece jen přílišnou blízkost některých ovládacích prvků k nožním spínačům. Zejména minipřepínače Buffer/True, A/B-B/A a potenciometr Level mezi nimi by opravdu mohly dost utrpět při razantnějším šlápnutí z rozběhu „newrockovou“ masivní botou, ve kterých se muzikanti na pódiu často vyskytují. Všeobecně nejsem úplně příznivcem otočných ovladačů na jedné ploše s nožním spínačem, právě kvůli možnému rozladění jejich nastavených poloh nohou/botou. Řeším to (jako ostatně spousta kytaristů) přikrytím knoflíků přilepenou průhlednou plastovou krabičkou. V tomto u mě budiž chválena koncepce „knoflíků za rantlem“, jako třeba u krabiček Boss. Na druhé straně dnes spousta hráčů používá nejrůznější přepínací lišty (např. zde nedávno testovaný Rocktron PatchMate Loop 8 Floor), pomocí kterých spíná a „pouští“ trvale aktivované krabičky, tam pak tento problém samozřejmě nenastane. Empire jsem zkoušel i přímo do linkového vstupu mixážního pultu, i zde je výsledek překvapivě dobrý. Funkcí Firm/Sponge, která zde reaguje znatelně víc než v přirozeně frekvenčně ořezaném kytarovém aparátu (reproduktoru), můžeme nastavit příjemné „odbzučení“ zvuku a chová se dost podobně jako běžný speaker simulátor.

 

Místo závěrečného slohového resumé přikládám již zmíněný názor svého dlouholetého přítele - kytaristy Mirka Sklenáře (RHCHP revival, Banda Band), který snad vystřídal všechny celolampy a krabičky, co existují. :-)

 

Mirek Sklenář

(RHCHP Revival, Banda Band)

Empire mě velice mile překvapil, a to ve všech směrech. Mám, myslím, velmi bohaté zkušenosti se spoustou pedálů v různých cenách. (Pozn: nedám dopustit na Ibanez TS 9 Tubescreamer, TS808 nebo Boss SD-1 atd.) Proto mě velmi zajímalo, jak si povede Empire ve srovnání s touto klasikou. Krabičku jsem zkoušel v zapojení Marshall JTM45, Box 2x 12” Celestion G12T 75 W, Fender 62 Custom Telecaster, snímače R. M. Pickups (single coil).

Big Joe Stomp Box Company Empire - duální zkreslovací krabička
Big Joe Stomp Box Company Empire - duální zkreslovací krabička

Vždy dám na první dojem, knoflíky na efektu jsem dal na 12 hodin a sešlápl sekci A. Velmi milé překvapení: zvuk konkrétní, pevný a frekvenčně vyvážený v celém spektru kytarového pásma. Velmi mě zajímaly nepříjemné výšky, které jsou u zesilovačů Marshall častým problémem kytaristů, zvláště při používání singlových snímačů. Výsledek byl super! Díky ovladačům Body, Presence a Attack lze dosáhnout perfektního nastavení, kdy celkový zvuk nepříjemně „neřeže“ na výškách a při hraní na spodních strunách („kila“, powerchordy, rozklady apod.) zachovává konkrétnost a dynamiku. Za zmínku stojí i zajímavý switch True/Buffer s potenciometrem. Sekce B je ovládáním identická jako již zmíněné klasické „nakopávače“, tzn. Output, Gain,Tone, a funguje dobře např. na sóla, respektive přidá zvuku ze sekce A sustain a zkreslení, a to velmi kultivovaně. Moje krátké hodnocení se dá popsat těmito slovy: překvapení, hutnost zvuku, konkrétnost, jiskrnost, drive, výrazné možnosti nastavení, skvěle fungující s jednokanálovým celolampovým zesilovačem. Sám opravdu vážně uvažuji, že si jej do své výbavy pořídím. Ne vždy se však dá konstatovat, že čím dražší tím lepší - v případě Empire ovšem toto tvrzení platí.

 

Info:

Empire od firmy Big Joe Stomp Box Company je duální zkreslovací krabička (overdrive) určená zejména k použití s jednokanálovými lampovými zesilovači. Její cena je 8561 Kč.

 

Plus:

zvukové vlastnosti, variabilita, možnosti

otáčení směru toku signálu obou sekcí A a B

možnost „bufferování“ čistého i efektovaného signálu

možnost napájení adaptéry 9-18 V

příjemné doplňky v příslušenství

 

Mínus:

některé ovládací prvky příliš blízko nožních spínačů

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Počet zkreslovacích jednotek 2, samostatně ovladatelné
vstupy/výstupy 1x jack 6,3 mm / 1x jack 6,3 mm
Napájení 9V baterie nebo adaptér 9–18 V, mínus na středovém kontaktu
Proudový odběr 50 mA
Rozměry 12 x 9,5 x 4,5 cm
Hmotnost 220 g

 

www:

www.bigjoestompboxcompany.com

Psáno pro časopis Muzikus