Bias Deck 3.5

Bias Deck 3.5
Bias Deck 3.5

Doba, kdy počítače s logem nakousnutého jablka v barvách duhy (v nesprávném pořadí) byly "pouze" pro grafiku a hudební aplikace, jsou již minulostí. Tisíce českých kanceláří a obýváků počítače Mac již dobyly a svojí filozofií si přes horší dostupnost stále získávají větší oblibu. Jednou z mála současných firem, která svůj zvukový software nabízí převážně pro tento duhový svět, je americká společnost Bias, založená v roce 1994. Její celý název zní Berkley Integrated Audio Software, přičemž Berkley v tomto případě není jméno legendární vzdělávací instituce v Bostonu, ale příjmení jednoho z programátorů firmy.

Bias Deck 3.5
Bias Deck 3.5

Každý, komu je název Bias alespoň povědomý, si k němu možná přidá i další dva, a to softwarové sourozence Peak a Deck. Zatímco Peak (jehož největším konkurentem v polovině 90. let byl editační Sound Designer, než na něj Digidesign kontinuálním vylepšování svých Pro Tools postupně zanevřel) obstará kompletní editaci, úpravu a finální mastering, je to Bias Deck, který zvukové představy nejprve poskládá z jednotlivých stop.

 

Hardwarové rozhraní

Seznam zřejmých výhod, na kterých Bias staví, vychází především z možnosti univerzálního použití přes vlastní zvukový hardware počítačů Mac (pouze stereo/16 bitů), dále Core Audio, kompatibilního zařízení ASIO 1.0 (ať již v podobě libovolné PCI/PCMCIA karty nebo stále populárnějších USB a FireWire audio rozhraní). Poslední z široké řady současných variant je použití oblíbené PCI karty Korg 1212 (SoundLink).

Konfigurace potřebná k serióznímu chodu zatím nejaktuálnější verze 3.5 je uvedena v tabulce, nejčerstvější informace jsou k nalezení na firemních stránkách. Instalační CD-ROM je (jako téměř vždy) plný různých dodatků a demoverzí dalších firem. Potěší řada ovladačů pro širokou škálu HW (jmenujme alespoň Echo, Lucid, Motu, RME, Digidesign nebo již zmíněný Korg 1212). Tím hlavním z obsahu je ale samotný Deck, jehož autorizaci je nutno stihnout do dvou týdnů.

Bonusem firmy Bias je pak okleštěný Peak LE, jehož základní vlastnosti jsou uvedené v další tabulce. Ještě v průběhu letošního roku obsahoval instalační CD-ROM "pouze" Peak 2.62, podle posledních informací by ale Deck 3.5 měl doprovázet již Peak 3.0. Já sám měl k dispozici nejprve Bias Deck 3.0, tato verze byla dostupná již od poloviny letošního ledna. Od konce léta Bias na svých internetových stránkách nabízí vylepšenou verzi 3.5, jejíž možnosti a vlastnosti jsou následující.

 

Základní struktura

Hlavní pracovní útvar, souhrn pro každý jednotlivý projekt, je podobně jako v Pro Tools označený jako Session. Podobně (pouze však se staršími Pro Tools, neboť nyní i na Mac lze nastavit jako základní formát wav) nahrává Deck ve formátu Sound Designer II. Importovat lze však i původní Sound Designer, dále pro Mac nezbytný aiff, Apple Resource (snd), Quick Time a wav. Příjemnou, i když celkem tradiční možností je načítání zvukové stopy z videoklipu nebo jednotlivých stop audio CD, nahrazující nutné grabování na disk.

 

Ovládání

Zejména klasické Cubase VST je zřejmě nejpodobnější struktura ovládacích oken. Jsou to editační prostředí Track, dále Mix, Transport, Master Outputs nebo CPU Meter. Deck umožňuje vytvoření až 999 virtuálních audio stop, z nich při dostatečném výkonu procesoru a rychlém harddisku dokáže současně přehrávat až 64.

Mezi několik zajímavých drobností, které Deck nabízí dokonce v porovnání s plně profesionální konkurencí, patří například plynulá regulace rychlosti přehrávání (Pitch, resp. Tape Speed), podobně jako na klasických analogových magnetofonech. Dokáže zpomalit od standardní rychlosti až o 98 % (s pochopitelnou zvukovou degradací záznamu). Škoda, že však nelze alespoň o několik procent též zrychlit či varispeed použít též během nahrávání. Možnost záznamu nestandardní "rychlostí" by přišla vhod zejména v případě natáčení různých neladitelných instrumentů.

 

Efekty a procesování

Na několik kategorií se dělí způsoby efektové a další úpravy audio záznamu. První z nich je destruktivní (kdy nová verze nahrazuje předchozí soubor) a týká se zejména editačních procesů, jako je normalizace, zpětné přehrávání (otočení) záznamu, duplikace zvoleného úseku apod.

Poměrně jednoduchá, stejně jako strohá, je sada efektů pro úpravu v reálném čase. Obsahuje pouze jedno a čtyřpásmový parametrický ekvalizér, sedmipásmový grafický ekvalizér, samostatnou dolní a horní propust, delay a chorus. Každá audio stopa pojme z této nabídky až čtyři procesory současně, i když tyto možnosti mnoho zázraků v rámci mixáže nenabízí. Díky tedy za možnost třetí, podporu samostatných pluginů VST. Tu obsahuje Deck "nově" teprve od verze 3.0. Pokud procesor dovolí, každému audio kanálu se může dostat opět až čtveřice ze současných stovek, někdy i ve freewarové podobě volně dostupných efektových procesorů.

Podobné "externí" možnosti efektové úpravy, jako je formát VST, přináší i kompatibilita s pluginy Adobe Premiere. Výběr z tohoto formátu není rozhodně tak široký, i když mezi jejich výrobce patří např. firmy Waves nebo Arboretum. Použití pluginů Premiere je však výhradně destruktivní, i když vytváření nových kopií souboru při dostatečné kapacitě disku však i v tomto případě umožní eventuální návrat k primárnímu záznamu.

 

MIDI a synchronizace

Integrace MIDI do počítačů Mac se neobejde bez instalace a konfigurace OMS (Open Media System, dříve též Opcode Media System). Tento jakýsi správce MIDI portů a ovladačů nahrazuje vlastní Apple MIDI Manager pro bezproblémový chod (nebo třeba vzájemnou interní synchronizaci) audio a MIDI sw v rámci operačního systému. Pro případ synchronizace s nějakým externím zařízením Deck generuje nebo pracuje v závěsu na MTC (MIDI časový kód). Po doplnění o libovolný externí konvertor (např. Opcode Studio 5, MOTU MIDI Time Piece) lze synchronizovat i na příchozí kód SMPTE.

Zcela novou možností, kterou Bias Deck zahrnuje od verze 3.5, je podpora přenosu OMF (Open Media File). Tento systém známý např. z Pro Tools (resp. příslušné utility od Digidesign) umožňuje výměnu souborů a návaznost práce v různých audio i video editačních programech. Kromě již zmíněných Pro Tools mezi další software z této skupiny patří např. Nuendo, Adobe Premiere, Final Cut Pro nebo plně profesionální střihový systém Avid.

 

Závěrem

Bias Deck může být příznivá volba pro každého muzikanta s počítačem Mac, který netouží po plně profesionální sestavě zvukového zařízení. V našich končinách však dlouhou dobu platilo "Mac rovná se Pro Tools", a až pro větší dostupnost těchto počítačů v posledních letech začíná Deck hledat svoje procesory i u nás. Zejména pro multimediální a video aplikace dává Deck smysl, zejména v doplnění o Bias Peak LE (na kterém ušetříte 5000 korun).

 

Info:

Deck 3.5 je aktuální verze zvukového multitrackového editoru firmy Bias. Pracuje pouze na počítačích Mac, zato bez větších nároků na konfiguraci přes vestavěné zvukové I/O rozhraní nebo ASIO kompatibilní kartu. Možnost efektové úpravy a procesování signálu kromě vlastní jednoduché sady efektů výrazně rozšiřuje kompatibilita s pluginy VST. Poslední verze 3.5 navíc přidává podporu surroundové mixáže ve formátu 5.1 a pro multimediální tvorbu nezbytný OMF pro přenos a výměnu audio souborů. Bias dále nabízí Deck LE, limitovanou verzi software (omezení viz tabulka). Plná verze Bias Deck přináší bonus v podobě LE provedení masteringového editoru Peak. Ten je určen zejména pro finální úpravu záznamu, vytváření audio CD, konverzi různých formátů včetně MP3, úpravu a smyčkování samplů apod. Bias Deck 3.5: 12 790 Kč a Bias Deck 3 LE: 5090 Kč.

Plus:

střídmý nárok na konfiguraci počítače

přehrávání celkem až 64 stop současně

kompatibilita pluginů VST

podpora přenosu OMF

široká řada zvukového HW díky ASIO ovladačům

masteringový editor Bias Peak LE navíc

Mínus:

maximálně 16bitové rozlišení

maximální vzorkovací frekvence 60 kHz (44,1/48 kHz)

pouze pro Mac (je to opravdu mínus?)

 

Systémové požadavky

- počítač s procesorem PowerPC, G3 nebo G4 Mac (alespoň 266 MHz)

- systém Mac OS 8.6 a vyšší (včetně Mac OS X)

- alespoň 128 MB RAM

- Quick Time 3.0 a vyšší

- harddisk 7200 otáček nebo rychlejší (doporučeno UW-SCSI), s přístupovou dobou pod 18 msec

- vlastní Mac audio rozhraní, zvuková karta ASIO 1.0, Core Audio nebo PCI karta Korg 1212

 

Testované zvukové karty (ASIO)

- Apple Sound Manager

- Digidesign Direct IO

- Digigram VX Pocket

- Echo Gina, Darla a Layla

- Ensoniq Paris

- Gadget Labs Wave/8-24

- Korg 1212 I/O

- Lucid PCI-24

- M-Audio Delta

- Midiman DMan 2044

- MOTU PCI 324

- RME Digi 96

- Seasound

- Sonorus Studi/o

- Tascam US-428

- Yamaha DSP Factory

 

Limitace

verze Deck LE

- maximální počet stop 12 (Deck LE 3.0 pouze 8 stop)

- chybí podpora pro surround (pouze stereo)

- chybí automatizace mixáže

- chybí virtuální stopy

- chybí vlastní pluginy DPS

- chybí podpora plugin VST

- chybí podpora plugin Adobe Premiere

- chybí synchronizace MTC (SMPTE)

verze Peak LE

- chybí podpora pro 24 a 32bitové rozlišení

- chybí podpora pluginů VST, TDM a Audiosuite

- chybí synchronizace MTC (SMPTE)

Psáno pro časopis Muzikus