Behringer Neutron - Semimodulární analogový syntezátor pro pionýry
Zvukovým pionýrům nestačí zakonzervované zvuky dostupných bank. Musí objevovat osobité cesty k nepoznaným zážitkům. A pro ně je výborným nástrojem semimodulární analogový Behringer Neutron.
Firmu Behringer netřeba představovat hudebnímu světu. Od začátků, kdy se na ni profesionálové dívali skrz prsty, ale udělala řadu velkých kroků vpřed a velmi razantně nedávno vstoupila i do nového odvětví, tedy do výroby syntezátorů. Po velmi úspěšné řadě DeepMind přišla s menšími zvukovými moduly Model D, který je založen na legendárním MoniMoogu, a s modelem Neutron, který si přiblížíme nyní.
Od spousty ovládacích prvků k presetům a zase zpátky
Historie syntezátorů je zjednodušeně právě tato. Na počátku byly syntezátory, které umožňovaly propojovat individuálně jednotlivé moduly dle potřeby, potenciometry umožňovaly nastavovat všechny hodnoty a parametry zvuku neopakovatelně. Jakmile jste začali vytvářet nový zvuk, předešlý byl ztracen v historii, pokud jste ho nenahráli. Samozřejmě s digitálním řízením se posléze rozšířily syntezátory, které měly parametry uložitelné do paměti, s nástupem wavetable syntézy (a podobných systémů tvorby zvuku) pak syntezátor na stisk tlačítka přepnul vše potřebné a zahrál zvuk, což bylo skvělé pro koncertní vystoupení a okamžitě dostupné zvuky. Posléze se ale instantní a skoro vždy stejné zvuky těchto ROMplerů začaly přejídat, a když jsem zrovna koncem minulého týdne zapnul jeden slavný nástroj této éry, řekl jsem si jen po projetí pár desítek zvuků „Proč?“ a zase ho vypnul. Doba je nyní nakloněna opět experimentování a hledání nových zvuků. A právě ten klasický princip zvukového modulu Behringer Neutron na ni reaguje a přináší opět možnost snadné tvorby originálních zvuků, aby vaše skladby byly také jiné než ty vašich kolegů.
Mladík se starým srdcem
Obvykle se do starého těla dává mladé srdce, u Neutronu to ale neplatí. Výrobce použil reissue legendárního VCO (napěťově řízený oscilátor) čipu CEM3340, který kdysi vymyslel Doug Curtis a v roce 2016 ho opět začala vyrábět společnost On Chip a následně další, poté co expiroval původní patent.Tento čip byl použit v celé řadě klávesových nástrojů, jmenujme alespoň EEH Banana z roku 1983, Crumar Spirit, modulární Digisound 80, slavný Memorymoog, který měl těchto chipů hned devatenáct, Oberheim OB-8 a OB-X, Paia Proteus, najdeme ho i u Rolandu v SH-101 a v Jupiteru 6 a v legendárním Sequential Circuits Prophet 5 a dalších... Prostě legenda vedle legendy, dokonce i bubeníci, co znali Simmons SDS7, používali tenhle čip. A nyní je tedy i v novém Neutronu...
Analog..., tedy pokud to je výhodné
V poslední době jsem měl v ruce více zvukových modulů, které jdou podobnou cestou: analogová signálová část nebo alespoň ta část, kde to je výhodné. Neutron kombinuje také tyto postupy, takže jeho signálová cesta je plně analogová, digitální ovládání se používá, pouze pokud je to nemožné udělat jinak ono analogové USB připojení také ani jinak nejde.
Základní koncepce Neutrona
Zmíněný čip je zde použit ve dvou kusech, syntezátor má tak dva základní analogové oscilátory 3340 s přepínatelnými vlnovými formami (sinus, obdélník, trojúhelník, impuls, tone mod), které ale navíc můžete plynule prolínat z jedné do druhé. U testovaného kousku jsem nejdříve tuto funkci nemohl rozchodit, ale po mnoha a mnoha pokusech jsem konečně otevřel tabulku náročnějšího nastavování „skrytých“ funkcí na konci návodu, a ejhle! Jak je výhodné ty návody občas vzít do ruky. :-) Režim Paraphonic umožňuje individuální řízení každého oscilátoru pro barvy, které v základním režimu možné nejsou. Dalším možným zdrojem je šumový generátor. Přístroj je semimodulární, obsahuje samozřejmě tedy další moduly, jako napěťově řízený zesilovač VCA, filtr VCF, obvody sample & hold pro držení tónu (napětí), analogový delay s BBD zpožďovacími linkami, zkreslení, dvě obálky ADSR, LFO generátor a další funkce - ale hlavně k tomu má ještě v pravé části propojovací pole, matrix, kde si pomocí krátkých propojek s 3,5milimetrovými jacky propojíte jednotlivé moduly mezi sebou. Zde se totiž mantinely tvorby zvuku nekladou. Můžete některý modul použít, ale také nemusíte. Můžete tak řídit oscilátory pomocí jiného zdroje, pomaloběžný oscilátor LFO poslat k řízení obálky ADSR, kdy jednou řídíte výstup jednoho oscilátoru, druhou zase druhého, a tuto obálku řídíte jiným zdrojem... Zde to asi nemá cenu popisovat zcela podrobně, protože máte velké možnosti, co kam poslat a co čím řídit, určitě zabijete nejednou hodinu či noc výzkumy, co to všechno dělá nebo může dělat. Tak jako já jsem strávil moc pěknou první noc s Neutronem a až vzdálení kohouti mi vysvětlili, že je čas na pauzu.
Den s Neutronem
Když jsem se celkem naučil generovat základní zvuky, pořád jsem ty řídící změny měl moc velké nebo naopak malé, pak jsem zapojil do hry dva útlumové moduly Attenuators, které právě mají za úkol snížit řídící napětí pro vybraný modul - a hned byl zase výsledek jiný a příjemnější. Všechno si prostě musíte zapojit z nuly a nakroutit. Přístroj sice má USB a je možné si uložit presety nebo si je i stáhnout z internetu, ale souhlasím s lidmi ze zahraničních internetových diskuzí, že to není třeba a nejhezčí a zároveň nejsilnější zbraní je právě ta „analogovost“ ovládání Neutrona. Prostě si nakroutíte a propojíte to, co potřebujete. Stejně za vás nakonec nikdo ty jack propojky nezapojí. Hraju si s ním již delší čas, ale i nyní bych uvítal pár drobností v ergonomii... Musím říci, že poprvé jsem MIDI vstup chvíli hledal, je na čelní straně, marně jsem na zadní dlouze koukal, ovšem chápu, že je zde umístěný kvůli montáži do racku (viz dále). Přístroj je hezky červený, design je v pořádku, ale když jsem hledal v propojovacím poli vstup pro obálku ADSR a třeba něco jiného, nebylo to hned zřejmé. Uvítal bych třeba oddělení modulů barevně tak, abych hned věděl, že modrý podklad je Obálka 1 a ta je na propojovacím poli ve čtvrté řadě, třetí a čtvrtý jack. Ale uznávám, že by to bylo pak poněkud strakaté zařízení... Celkově je ale učební křivka celkem rychlá - tedy nejprve vám to trvá zařízení vůbec donutit k nějakému slušnému zvuku, ale jak se s Neutronem sžijete, jde to už rychle. Frekvence oscilátorů mají větší ovládací prvky, ale i tak je trochu těžší je naladit přesně, nicméně po přepnutí Range i to jde.
Neutronový zvuk
To hlavní, co ale má zvukový modul, je zvuk. A v tom je Neutron skutečně hodně osobitý. Není to zdroj unifikovaných decentních zvuků, je to nástroj pro hledače drsnějších elektronických zvuků, vyloudíte na něm vše od elektronických bicích přes zkreslené basové figury k všemožnému bzukotu, lead zvukům, blízkým setkáním třetího druhu, techno i ambientním zvukům či napodobení thereminu nebo padající stíhačky. Není to sametový Mini Moog jako u jeho bratříčka v této řadě (Model D), je to mnohem divočejší zvíře. V tomto je asi nejjednodušší se podívat na kroucení zvuků na YouTube, hned vám bude systém kroucení zvuků, propojování modulů a vůbec celková koncepce jasnější. Určitě není vhodný jako jediný syntezátor do studia, ale jako doplněk k běžným syntezátorům a VST plug-inům je jako kreativní zdroj originálních zvuků výborný. Filtry mají režimy high pass, band pass a low pass, jen škoda, že jsou vždy pouze s jednou strmostí, tedy 12 dB na oktávu. LFO má možnost výběru z pěti průběhů (sinus, trojúhelník, pila a revezní pila, obdélník), sympatický analogový delay umí zpožďovat v rozsahu 24 až 640 milisekund (sice trochu proznívá i při staženém ovladači mixu delaye, ale přeci nebudete mít mix na nule, to už modul můžete vypnout z matrixu). Právě ta analogovost BBD zvuku je na tomto delayi tím příjemným.
Doug Curtis, tvůrce zvukových generátorů 3340, které jsou v modulu Behringer Neutron, zemřel v roce 2007 v pouhých 56 letech. Během svého života ale vymyslel řadu unikátních audio obvodů, kterými se zapsal do historie zvuku a syntezátorů. Už v rámci studií na Northwestern Univerzitydal dohromady několik velmi zajímavých syntezátorů a po čtyřleté praxi ve firmě Interdesign si založil svoji firmu Curtis Electromusic Specialties a začal vyrábět čipy pro ostatní výrobce syntezátorů a dalších zvukových zařízení. Svoji druhou společnost, OnChip Systems, založil v roce 1988 jako reakci na vstup do digitální éry. V roce 2006 byl uveden síně slávy v San José pro svůj technický přínos hudbě. Syntezátory s jeho obvody CEM jsou často uváděny jako „Curtis sound“, který je vnímán jako „skvěle saturovaný, drzý a silný“. Prophet 5 právě s těmito obvody je řazen mezi 14 nejdůležitějších syntezátorů všech dob.
Provedení
Přístroj je v provedení eurorack, v základním provedení je ve verzi desktop pro umístění na pracovní stůl s přípojnými konektory na zadní straně, ale celá čelní strana s ovládacími prvky, za kterými je skryt vlastní syntezátor, se dá od kovového šasi odpojit a dá se zapojit do univerzálního modulu velikosti eurorack a propojit dodanou propojkou. K dispozici pro ovládání máte na čelním panelu 36 potenciometrů a 7 tlačítek a propojovací matrix s 32 vstupy a 24 výstupy pak jen doplňuje tu krásnou možnost si nakroutit zvuk, který není jen kopií již známého zvuku. Pro napájení musíte použít dvanáctivoltový adaptér, nestačí jen připojení přes USB.
Být opět pionýrem
Nemyslím teď nutně se vrátit do temné minulosti země, kdy školáci nosili rudé pionýrské šátky, myslím ty opravdové pionýry, prozkoumávající nové končiny a objevující nové - u nás zvukové - krajiny. Právě pro toto je Neutron skvělý. Několik málo výhrad nemůže pokazit dojem z velmi sympatického nástroje s osobitým a analogovým zvukem a s klasickým ovládáním analogového syntezátoru včetně propojovacího pole pro jednotlivé moduly. Výše jsem si posteskl, že barevně by bylo pro mne vhodné odlišit jednotlivé bloky na ovládacím panelu a propojovacím poli, již jsou firmy, které nabízejí právě takové náhradní panely pro Neutron, kde jsou barevně sladěny oblasti, evidentně nejsem jediný, komu to přijde užitečné. Pro určitá „skrytá“ nastavení se sice neobejdete bez manuálu, pro základní práci je možné hned experimentovat, a pokud alespoň tušíte, co znamenají v syntezátorech zkratky a výrazy jako ADSR, VCA, VCF, portatime či sample & hold, můžete hned začít tvořit zvuky. Hledáte-li novou energii do vašich oposlouchaných samplů, zkuste dát šanci Neutronu a hrajte si. V testovacích skladbách se mi do zvukového spektra Neutron zapojil moc pěkně.
Info:
Behringer Neutron je jednohlasý semimodulární syntezátor s analogovou signálovou částí, dvěma oscilátory s legendárními chipy 3340, analogovým delayem (obvod BBD) a dalšími moduly klasického analogového syntezátoru, navíc s USB připojením a možností instalace do euroracku. Cena je 8990 Kč.
Plus:
kreativní tvorba zvuků bez nutnosti počítačového editoru
originální zvuk, dobře se prosazující ve zvukovém spektru
2 obálky ADSR
analogový delay BBD
propojovací pole pro jednotlivé moduly
prolínání průběhů oscilátorů
Mínus:
příliš stejný design všech modulů včetně barev v propojovacím poli
pronikání delaye na výstup i když je stažen v mixu
MIDI in jen na čelním panelu
filtry jen s šířkou 12 dB na oktávu
Technické parametry
Zvukové oscilátory | 2x V3340, analogové |
LFO oscilátor | 1 (001 Hz až 10 kHz) |
Počet filtrů VCF | 1 s dvojitým výstupem |
Parametry VCF | přepínatelný HPF, BP, LPF, vždy se strmostí 12 dB/oktáva |
Počet řídících obálek ADSR | 2 |
Externí audio vstup | jack 6,3 mm, 100 kΩ impedance |
Zvukový výstup | 2x jack 6,3 mm |
Sluchátkový výstup | ano, jack 6,3 mm s regulací hlasitosti na zadní straně |
MIDI vstup | ano |
MIDI výstup | softwarově ošetřený MIDI Thru DIN konektor |
Připojení USB | ano, USB 2.0 typ B |
Delay | analog BBD, zpoždění 25 až 640 ms |
Distortion modul | ano, ovládací prvky distortion, tone, mix |
Ovládání filtrů | frekvence cutoff 10 Hz až 15 kHz, rezonance, modulace obálkou, šumem, VCA, spouštění klávesou |
Obálky ADSR | náběh 300 μs až 5 s, útlum 2,4 ms až 10 s, řídící napětí pro sustain 0 V až 9 V, doznění 1,5 ms až 6 s |
Možnost volby MIDI kanálu | ano, přepínači DIP na zadní straně |
Napájení | 12V DC 1000 mA |
http://www.musictribe.com/Categories/Behringer/Keyboards/Synthesizers-and-Samplers/NEUTRON/p/P0CM5