Ashdown Rootmaster RM-500-EVO a RM-410T-EVO - precizní zesilovač pro baskytaru a pětisetwattový baskytarový box

Čtyřiapůlkilová tranzistorová baskytarová hlava v bytelném kovovém šasi vás nevyděsí cenou, ale překvapí silou. Spolu s čtyřdesítkovou bednou basákovi pomůže vyrovnat se s egem kytaristů.

Ashdown Rootmaster RM-500-EVO a RM-410T-EVO - precizní zesilovač pro baskytaru a pětisetwattový baskytarový box
Ashdown Rootmaster RM-500-EVO a RM-410T-EVO - precizní zesilovač pro baskytaru a pětisetwattový baskytarový box

Zesilovač v plechové krabici se zaoblenými rohy zaujme černým matným a na dotek hrubým povrchem na vnějších stranách, který kontrastuje z chromovaným čelním panelem. Atraktivní vzhled mu dodávají dvě černé mřížky, kterými je trochu vidět do střev přístroje, a především kulatý VU metr, který nejenže dobře vypadá, tříbarevně svítí, ale hlavně něco umí. Používat jej budeme ve spojení s pasivním či aktivním vstupem pro baskytaru a knoflíkem Input. Jím si nastavujeme vstupní úroveň signálu. Pakliže to s knoflíkem přeženeme a zesilovač by raději přijímal slabší signál, dá nám VU metr vědět. Jednak tím, že ručička zachází do červeného, a jednak tím, že se rudě zbarví jinak oranžové osvětlení měřiče. Modře VU metr svítí, pakliže stiskneme tlačítko Mute a umlčíme jím zesilovač, například při ladění.

A když je někde Input, musí tam být i Output. Výstupní hlasitost ovládá největší knoflík na čelním panelu zesilovače. Neotáčí se plynule, ale po krocích, kterých nabízí dvacet. A řekněme si to rovnou: Jednička ještě nehraje, dvojka hraje, trojka hraje pořádně nahlas. Vyšší hlasitost jsem samozřejmě zkoušel, ale ve zkušebně jsem ji už k ničemu nepotřeboval. Nutné je dodat, že jsem na test k zesilovači dostal pořádnou čtyřdesítkovou bednu vybavenou dokonce hornou. Tlačila tak, že by se snad sama dokázala dostrkat do kopce.

Vedle zmíněných ovladačů máme k dispozici ještě pět knoflíků ekvalizéru, tři efektové, jeden line mix a pak nějaká ta tlačítka.

Ashdown Rootmaster RM-500-EVO a RM-410T-EVO - precizní zesilovač pro baskytaru a pětisetwattový baskytarový box
Ashdown Rootmaster RM-500-EVO a RM-410T-EVO - precizní zesilovač pro baskytaru a pětisetwattový baskytarový box

Pět knoflíků pro váš zvuk

K ekvalizaci RM-500 nabízí knoflíky Bass, 240 Hz (čili nižší středy), středy řečené Middle, 1K5Hz (vyšší středy, 1,5 kHz) a výšky označené jako Treble. Hlavně díky třem knoflíkům věnovaným středovým frekvencím si můžeme vyhrát se zvukem baskytary dokonale. Zvuk si s touhle výbavou najde snad každý. Co se týká basů, ve spojení se zmíněnou bednou jsem je nepotřeboval nijak zvlášť zesilovat. Na dvanácti hodinách to dunělo slušně. Výšky považuji za jednu z předností tohoto zesilovače ve spojení s bednou. Horna (tweeter) umístěná uprostřed čtyř reproduktorů v mnohém pomáhá. Výšky bych popsal jako velmi čisté i při vysokém nastavení a vřelé - žádná umělotina. Jak jsem tak stál před tou velikou bednou, liboval jsem si, jak je v tom zvuku všechno: čisté výšky a hutný spodek a pak středy dodávající tónu jeho barvu podle našeho uvážení. A všechny tyhle součásti se valí z bedny v symbióze a nic si vzájemně neužírají. A abych nezapomněl, pětiknoflíkový ekvalizér má přidružené tlačítko, kterým ho lze celý vypnout. To má význam možná ve spojení s následující funkcí.

K ekvalizaci nabízí RM-500 ještě jednu vychytávku, a sice tlačítko Shape. To je už předvolený ekvalizér, který nastaví pomyslný grafický ekvalizér do tvaru úsměvu, přesněji v tomto případě vytáhne basy (50 Hz) a výšky (10 kHz). Jedno zmáčknutí připraví vaší baskytaře výborný zvuk okamžitě. Shape se mi chtělo málokdy vypínat. A nevadilo mi jej kombinovat se zmíněnými pěti ovladači. Knoflíky Bass a Treble navíc ovládají jiné frekvence než Shape, konkrétně 100 Hz a 7 kHz.

Ale co to? Proč to hučení? Po chvíli provozu Rootmastera se zapíná větrák umístěný na zadní straně zesilovače. A je docela slyšet, pokud nehrajete. Ale vzhledem k tomu, že si takovýto aparát budou pořizovat hlavně hráči, kteří hrají dost nahlas, hučení větráčku jejich produkci zřejmě rušit nebude.

 

Tři kamarádi

Přidanou hodnotou zesilovače jsou tři zabudované efekty. V první řadě zde máme kompresor. Spíná se tlačítkem na předním panelu a ovládá se jen jediným knoflíkem. Přestože nemůžeme upravovat více parametrů než jen intenzitu daného kompresoru, jde o účinnou a kvalitní zbraň. V případě, že bych takový zesilovač vlastnil, asi bych se nechal zabudovaným kompresorem přemluvit a ušetřil bych místo v pedalboardu. Ale fajnšmekrům jednoknoflíkové ovládání vyhovovat nemusí.

Následují dva efekty, které můžeme zapínat tlačítkem na zesilovači, ale i nožním spínačem. Tady je třeba firmě Ashdown připsat plusové body. Přestože má v sortimentu svůj vlastní spínač, lze použít jakýkoliv dvoutlačítkový spínač připojitelný stereokabelem. Anebo jednotlačítkový, pokud budeme za letu používat jen jeden efekt. A jaké efekty to jsou?

Tak především drive, tedy zkreslení evokující zvuk přebuzené lampy. Hračka to je povedená, přestože opět pouze jednoknoflíková. Velmi se mi líbilo nastavení lehkého overdrivu, ale k zahození není ani nastavení na maximum, které dává bzučivější zkreslení se silnou kompresí.

A pak je tu pro zesilovač poměrně nezvyklá věc: Pánové z Ashdown Engineering nám do zesíku zabudovali oktáver. Spínáme ho opět tlačítkem či nožním spínačem a ovládáme jedním knoflíkem nazvaným Sub. Efekt přidává k signálu tón o oktávu nižší a potenciometrem ovládáme intenzitu této spodní oktávy ve výsledném tónu. Začnu pozitivně: Výrobce doporučuje nastavit knoflík jen do mírných poloh a používat oktáver pro zhutnění našeho zvuku. Funguje to dobře, získáme ještě dunivější aparát, zvuk zabírá jakoby větší prostor a posluchačům se z toho ve výsledném živém mixu budou možná hýbat vnitřnosti. Potud je to fakt OK. Ovšem když otočíme knoflíkem do vyšších poloh a začneme poslouchat, co oktáver skutečně dělá, zjistíme, že nestíhá na struně E už někde od páté polohy, možná ještě níž. No nevím, jestli při dnešní záplavě efektových krabiček na trhu je dobrý nápad vylepšovat zesilovač „nedokonalým“ efektem.

Vyvažme to dalším pozitivem: Posledním potenciometrem na testovaném přístroji je Line Mix. Určený je pro ovládání hlasitosti zařízení, které připojíme zezadu do zdířky Line In stavěné pro malý jack. Připojení mp3 přehrávače, mobilního telefonu či jiného zvukového zdroje, se kterým budeme hrát, nabízejí i mnohé jiné zesilovače a komba, ale možnost zesílit a zeslabit takový signál přímo na zesilovači se vidí málokde.

A když už jsme nahlédli na zadní panel, dodejme, že zde máme také dva výstupy pro připojení boxů pomocí konektorů speakon (chce to nejméně čtyři ohmy), výstup XLR do mixu, dvě zdířky pro efektovou smyčku a zdířku pro již zmíněný footswitch.

 

Tak kopni do tý bedny

RM-410T je osmiohmový box se čtyřmi desetipalcovými reproduktory a tweeterem umístěným uprostřed mezi nimi. Na zadní straně boxu najdeme třípolohový přepínač, kterým můžeme tweeter přepnout do polohy High (hraje naplno), Low (tím ho trochu ztišíme) nebo jej plně vypnout polohou Off - opět výborná přidaná hodnota. Výrobce zdůrazňuje, že kabinet má díky své konstrukci „pouhých“ 21 kilo. No, pro mne ta kila „pouhá“ nejsou. Často bych to tahat nechtěl, přestože dvěma kovovým madlům nelze nic vytknout. Ta bedna, jak už jsem napsal výše, hraje ovšem výborně.

 

Speak on about speakon

Tohle se nikde nedočtete: Při propojení zesilovače a bedny systémem speakon nestačí konektor do zdířky pouze zastrčit, ale je nutné s ním otočit po směru hodinových ručiček. Ve vsi Jackville, kde o konektorech speakon nikdy předtím neslyšeli, s tím měli veliké problémy. Dokonce musel přijet inženýr z hlavního města, aby odborné zapojení provedl. Zvláštnímu pohybu od té doby v Jackville říkají Žabisův hmat - na počest onoho inženýra - a předávají si jej z generace na generaci. Tento příběh se často vypráví i v hlavním městě, kde jej považují za vtipnou historku. Proto dnes nikdo neví, zda název speakon (v překladu mluvit dál) vznikl kvůli této ústní tradici, nebo se tak konektor jmenoval už předtím.

 

Psychoanalýza závěrem

Pokud bojujete v kapele s egem kytaristy či kytaristů anebo, lépe řečeno, s jejich zesilovači a velkými boxy, může být vybavení z řady Ashdown Rootmaster způsobem, jak bitvu neprohrát. Zvuk basy se neztratí nejen díky možné hlasitosti, ale hlavně díky širokým možnostem nastavení toho pravého průrazného tónu. A kdyby ne, Rootmaster EVO existuje také v osmisetwattové verzi a box z této řady lze pořídit i šestidesítkový.

 

Info:

Ashdown RM-500-EVO je precizní zesilovač pro baskytaru o výkonu 500 W do 4 Ω. Ashdown RM-410T-EVO je pětisetwattový baskytarový box osazený čtyřmi desetipalcovými reproduktory a tweeterem.

 

Plus:

variabilní a precizní zvuk

kompresor, overdrive a oktáver součástí

veliká hlasitost

lze připojit i footswitch od jiné firmy

ovládání hlasitosti pro zařízení připojené přes line in konektor

 

Mínus:

oktáver nepracuje dobře v hlubších polohách struny E

hlasitý větrák

 

Technická specifikace

RM-500-EVO Rootmaster Head

výkon 500 W
vstupy pasivní/aktivní, line in
výstupy 2x speakon, XLR
impedance min. 4 Ω
ovládání basy (±15 dB/100 Hz), hlubší středy (±15 dB/220 Hz), středy (±15 dB/660 Hz), vyšší středy (±15 dB/1,6 kHz), výšky (±15 dB/7 kHz)
efekty kompresor, sub harmonics, drive
další vybavení efektová smyčka, vstup pro footswitch (není součástí)
rozměry 86 x 314 x 235 mm
hmotnost 4,5 kg

 

RM-410T-EVO Box

výkon 500 W (jde o údaj na boxu, na webu výrobce uvádí 600 W)
impedance 8 Ω
reproduktory 4x 10”, 1x tweeter (s přepínačem Hi, Low a Off)
vstup 1x speakon
výstup 1x speakon (pro připojení dalšího boxu)
hmotnost 21 kg

 

ashdownmusic.com

Psáno pro časopis Muzikus