Apple Logic 8 Pro - profesionální audio-midi sekvencer

Apple Logic 8 Pro - profesionální audio-midi sekvencer
Apple Logic 8 Pro - profesionální audio-midi sekvencer

Některým sekvencerům se podařilo vydobýt si mezi uživateli určité renomé. Pokud na otázku: "V jakém pracuješ sekvenceru?" odpovíte: "V Logicu," většinou se dočkáte pochvalného "Hm, hm..." a uznalého pokyvování hlavou. Co je na Logicu tak poutavého, je opravdu tak logický a jaké jsou novinky v jeho poslední verzi?

Novinky

Když jsem se pídil po nových vlastnostech, setkal jsem se s jedním dlouholetým uživatelem Logicu, který mi o nové verzi horlivě vyprávěl: "Apple vzal to nejlepší ze všech současných sekvencerů a dal to do Logicu." Jinde jsem zase slyšel: "Uživatelé, kteří si pořídili Logic poprvé až ve verzi 8, mohou mít výhodu proti starším uživatelům. K dispozici je řada nových drobnůstek, které uživatel starších verzí nemusí ve svém zaběhnutém stylu práce vůbec najít."

 

Osobně se mi hodně líbí novinka Multitake Recording, která funguje snad nejinteligentnějším možným způsobem. Pokud nastavíte tento způsob záznamu, můžete do jedné stopy nahrát více jejích variant - známe to asi všichni: nahrajeme stopu; bylo by to přinejhorším použitelné, ale raději to zkusíme znovu (uložit/neuložit?). Přesně pro tyto případy Multitake záznam slouží. Líbí se mi, že Logic zobrazuje nové takey pod sebe (v podstatě to vypadá jako nová stopa), nikoli přes sebe (jako je tomu v některých jiných sekvencerech). Díky tomu je možné mezi jednotlivými takey velice snadno stříhat a kromě kontroly sluchem nechybí ani přesná vizuální kontrola nad tím, co je právě použito a co nikoli, navíc k dispozici jsou všechny takey kdykoli. Podobný princip funguje třeba i u předznamenání, kde je také možné volit mezi devíti variantami (jsou okamžiky, kdy opravdu nevím, s jakým předznamenáním bude skladba nejlépe čitelná). Stejně pracuje i tempo. Vše je samozřejmě nedestruktivní.

 

Mezi opravdu vydařené novinky řadím i nové okno Surround Panner, který nabízí naprosto přesnou práci s prostorovým zvukem. Nejde pouze o umístění zvukového zdroje do určitého místa mezi příslušný počet reproduktorů. Podobně podrobně lze pracovat i se stereo signálem. Po zvolení binaural zobrazení je možné v jediném okně nastavovat velikost prostoru, umístění zvukového zdroje na kouli (pohled na ni je shora, ale zdroj zvuku se dá umístit téměř kamkoli) nebo na ploše, vzdálenost levého a pravého reproduktoru (šíře sterea) a při pohybu během znějícího zvuku lze dokonce aplikovat Dopplerův efekt. Raději si nechci představovat, co toto nastavení dělá s fázovými posuvy, ale výsledek může být skutečně efektní. Uživatele většího počtu maců by mohlo potěšit, že Logic dokáže nejen dokonale sdílet a ukládat soubory i po síti, ale dokonce i využít výkon síťově připojeného počítače pro vlastní zpracování zvuku. Mezi méně překvapivé novinky (řekl bych spíše standardy v každé nové verzi) patří zrychlení audio engine, zjednodušení nastavení. Arrange window bylo zjednodušené a předesignované.

 

Main Stage

Hudební tvorba se neodehrává pouze ve studiu. Main Stage usnadňuje použití počítače na pódiu. V této aplikaci, která je součástí Logic 8, je možné připravit vlastní sadu mnoha různých zvuků, které pak lze na pódiu použít. Velice příjemné je, že uživatel může pro každou sadu nastavit ovladače, které bude používat, přiřadit jim potřebné funkce. Vše se děje v podstatě WYSIWYG (What You See Is What You Get - žádné programování, pouze klikání na ikony a nastavování hodnot parametrů). Každá sada může obsahovat mnoho Patchů. Příprava celé sady se všemi zvuky, které na koncertě použijete a jejich distribuce do Patchů, mezi kterými lze velmi snadno přepínat, se přímo nabízí. Na pódiu nemusíte být rušeni žádným dalším uživatelským prostředí. Main Stage lze provozovat ve full screen režimu.

 

Co je moderní?

Moderní softwary počítají s tím, že uživatel může pracovat s velkým množstvím souborů. Proto jsou často k dispozici vestavěné prohlížeče. Ten v Logicu umožňuje rychlé vyhledávání smyček nebo zvukových knihoven. Prohledávat lze podle skupin nebo i metra, tóniny aj.

Uživatelé všech pokročilých sekvencerů si již také zvykli na možnost vytvářet větší počet stop najednou. Koho baví osmkrát za sebou klikat do menu, volit stopu, podobu stopy (audio nebo MIDI, stereo nebo mono atd.)? Pokud předem víte, že budete potřebovat osm audio mono stop, můžete je vytvořit všechny najednou. Bohužel ale nejde nastavit, aby zvolil například vstup 1 až 8, ale nastaví na všechny stopy stejný vstup i výstup. Na rozdíl od Pro Tools je také možné vytvořit současně větší počet stop pouze stejného druhu. Není možné najednou vytvořit například osm mono, tři stereo, dvě MIDI a tři virtuální nástroje. Pro tento případ je potřeba nejdříve vytvořit osm mono stop, pak znovu otevřít nabídku, vytvořit tři stereo stopy, atd. Přes to se ale dá přenést, je to lepší než dělat každou stopu samostatně.

 

Co mě na Logicu fascinuje?

Logic mě vždy dokázal něčím zaujmout. V dobách, kdy ještě běžel na PC a byl vyráběn firmou Emagic, to byly například oproti konkurenci relativně nízké nároky na hardware. Vždy jsem oceňoval velice přehledné a intuitivní prostředí, zejména pak možnost tvorby vlastního virtuálního studia pomocí různých grafických prvků představujících různé nástroje (arpeggiátory, harmonizéry, fadery a slidery, instrumenty, limitéry, zpožďovače, mixéry atd.). S přechodem Logicu pod Apple se jeho chod na těchto počítačích zrychlil a stal ještě stabilnějším. Noty vytištěné z Logicu se dají směle srovnávat s kvalitními notátory. Díky funkci přizpůsobení not Logic sám změní zobrazování not tak, aby byly čitelné pro muzikanty, nikoli počítačově přesné - stejně jako to dělají i kvalitní notátory. Vždy mě fascinovalo také okno Hyper Editor, ve kterém je možné rychle a přehledně vidět průběh řady MIDI parametrů dané stopy. Parametry je pochopitelně možné editovat. V neposlední řadě jsem byl vždy fascinován snadností práce se SysEx daty jakož i možností vkládání a editace různých Meta událostí, jako je například vyslání určitého byte, automatické přepínání mezi okny, přeskočení na značku, stop aj. Díky vynikajícím "trikům" s různým zobrazováním a zase schováváním mnoha oken a informací je navíc možné s Logicem pracovat i na menších zobrazovacích plochách naprosto bez omezení. Po ruce je stále všechno - je až neuvěřitelné, co se na plochu vejde. U stopy Master je v mixu tlačítko D, kterým je možné s rychle přepnout k zatlumené výstupní úrovni signálu. Tak je možné rychle přepínat mezi dvěma úrovněmi hlasitosti, aniž by bylo potřeba jakkoliv sahat na šavli výstupní úrovně. U stopy Main Out zase oceňuji tlačítko Bnce, pomocí kterého je možné snadno a rychle (žádné prohledávání menu) vyexportovat nahrávku do jediného souboru (PCM, MP3, AAC nebo připravit pro vypálení), jakož i možnost rychlého přepínání mezi monitoringem ve stereu nebo v monu.

 

Bez povšimnutí nezůstává ani možnost automatického nastavení hned několika různých efektů automaticky podle typu signálu. Ve stopě pouze stačí zvolit, že se jedná o ženský hlas nebo rockovou basovou kytaru nebo jen, že chcete nastavit určitý prostor, a Logic sám vytvoří vhodnou kombinaci efektů. Samozřejmě se jedná o jakési univerzální řešení, které nemusí být vždy tou nejlepší volbou, ale aspoň je od čeho se odrazit. Všechny parametry libovolného efektu lze kdykoliv změnit nebo i automatizovat.

 

V balíku Logic 8 je také řada virtuálních nástrojů (počínaje elektrifikovanými piany přes varhany, monofonní syntezátory, polyfonní syntezátory, FM syntezátor, sampler až po modelingový syntezátor s jedinečným zvukem. A samozřejmě nechybí ani řada velice dobře použitelných smyček, groovů a rifů mnoha nástrojů pro řadu různých hudebních stylů.

A z čeho jsem opravdu na větvi, ve verzi 8, je cena!

 

Závěr

Logic pro mne vždycky byl jedním z nejlogičtějších a nejpokrokovějších sekvencerů. Verze 8 navazuje na všechno dobré z předešlých verzí a přidává řadu zajímavých a použitelných novinek. Logic 8 ale trošku přitvrdil v nárocích na hardware. Na stejném počítači zvládne Digital Performer, ale i Cubase více virtuálních nástrojů (pochopitelně stejných - měřeno na stejném souboru) nebo virtuálních efektů než Logic.

 

Info:

Logic 8 je profesionální audio-midi sekvencer běžící na platformě Mac OS X s řadou pozoruhodných funkcí. Doporučná maloobchodní cena je 13 090 Kč.

 

Plus:

vynikající cena

jednoduchost ovládání

spousta zajímavých vlastností a to jak novinek, tak starších

moderní a funkční design

možnost sdílení po síti

 

Mínus:

běží jen v Mac OS X (není to spíš plus?)

malinko vyšší nároky na HW než některé konkurenční sekvencery

 

Technická specifikace:

počet audio stop: neomezeně

počet MIDI stop: neomezeně

integrované virtuální nástroje: EXS64, Sculpture, EVB3, EVD6, EVP88, ES1, ES2, EFM1, ES E, ES M, ES P, Ultrabeat

inetgrované efekty: Delay Designer, Space Designer, Guitar Amp Pro, EQ, Dynamics, Voce processing, Mastering Tools, Reverb, Modulation, Vintage processing: Warped processing

integrované zvukové knihovny: Jam Packs, Apple Loops, Channel Strip Settings, EXS Instruments, Surround Souds

kompatibilita: ReWire, AAF, OMF, XML, GarageBand, AU

vícestopý záznam: ano

multitakes: ano

práce se surroundem: ano

operační systém: Mac OS X 10.4 i 10.5

Psáno pro časopis Muzikus