Allsound FH 36 Spring Reverb Unit - historický testík
Elektromechanický drátěný dozvukátor
Předmětem testíku je dnes už klasický efekt, krásný pružinový dozvuk německé firmy Allsound. Přístroj byl vyroben někdy v 70. letech minulého století, čemuž odpovídá i poctivá „přírodní“ konstrukce. Efekt má dřevěnou krabici placatého tvaru, potaženou černým vinylem s hrubou strukturou povrchu. Design tedy vychází ze vzhledu kytarových komb a aparátů stejného výrobce. Jeho ovládání je tak jednoduché, že by si s ním poradila i blondýna, hrající v kapele na bubny. Na předním panelu má tři jacky s označením In, Out a Rem. Contr. (poslední slouží pro zapojení nožního spínače). Zcela vpravo na panelu najdeme červenou hranatou kontrolku zapnutí, označenou Standby, páčkový síťový vypínač s popisem On a síťovou pojistku (Fuse). Ta se pyšní i označením hodnoty. Potenciometry má efekt dva, malý knoflík Sensitivity (vstupní citlivost) a velký Reverb Level (úroveň dozvuku). To je vše. V jednoduchosti je síla, napadlo by leckoho. Zato vnitřek přístroje skýtá zajímavější pohled, kromě velké části volného prostoru totiž obsahuje i vanu s párem pořádně dlouhých ocelových pružin, uprostřed rozpůlených. Tedy podle katalogu všeobecně oblíbený model Accutronics type 4. Této vaně se mezi na slovo vzatými znalci říká „Hammond hall“, což napovídá o jejím užití v některých modelech legendárních elektromechanických varhan. Jak nám to pěkně ty elektromechanické měniče hrají dohromady! Ano, je to magické spojení, do třetice umocněné ještě elektronkami, které v případě FH 36 nahradily tranzistory. To je asi jediná vada na kráse této pěkně těžké hračky, neboť vakuová elektronika by zvuku dodala ještě více kouzla (na místě je tu výstižný a téměř nepřeložitelný anglický výraz „mojo“). A to vlastně ani pořádně nevíme, co se v těch elektronkách doopravdy děje (nápověda: co takhle školními osnovami dávno zapomenutý éter?). Na druhou stranu, léta sedmdesátá byla poznamenána nástupem tranzistorových aparátů a k charakteristice doby nějaké to germanium či později křemík tedy patří. Jak ta krabice hraje? Velice zajímavě. Hall má očekávaně kovové zabarvení tónu a dlouhý dozvuk. Vstup se díky velké citlivosti (utáhl by i dynamický mikrofon) dá poměrně snadno přebudit. Výsledkem je až industriální charakter efektu, který potěší každého experimentátora. Ti ostatní si koupí krabičku například od Bosse a budou si představovat, kterak se v té imaginární, tedy virtuální, vaně třepetají stočené dráty. Na vintage pružinové dozvukové jednotky se ještě důkladně podíváme v připravovaných testech. Prozatím drátu zdar! Howgh.